1393/9/28 - 12 : 02
کد خبر: 1619
مديرکل اوقاف و امورخيريه آذربايجان‌شرقي:
ربع رشيدي با شعار احيا نمي‌شود /احداث کلينيک‌هاي فوق تخصصي سرطان در تبريز
احرارنيوز: مديرکل اوقاف و امورخيريه آذربايجان‌شرقي با بيان اينکه احياي دانشگاه ربع رشيدي خيزش ملي مي‌خواهد، گفت: احياي ربع رشيدي با شعار امکان‌پذير نخواهد بود.

 به گزارش احرارنيوز به نقل از فارس، سيدشهاب‌الدين حسيني  در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: احياي مجموعه تاريخي ربع رشيدي باعث احياي حوزه‌هاي علميه و علوم پزشکي آذربايجان‌شرقي مي‌شود.

وي در ادامه به ثبت 70 وقف جديد در آذربايجان شرقي در سال‌جاري خبر داد و افزود: مرمت و بازسازي مرقد مطهر امامزادگان عون‌بن علي و زيدبن علي (عليهم السلام) به اتمام رسيده که روز اول ربيع‌الاول به بهره‌برداري مي‌رسد.

سي‌ و هفتمين دوره مسابقات سراسري قرآن ‌کريم اسفند در تبريز برگزار مي‌شود

مديرکل اوقاف و امور خيريه آذربايجان‌شرقي از برگزاري سي‌ و هفتمين دوره مسابقات سراسري قرآن ‌کريم در دهه اول اسفند در تبريز خبر داد و گفت: اين مسابقات با حضور 500 نفر از راه يافتگان به مسابقات کشوري اعم از خواهر و برادر برگزار مي‌شود.

وي برگزاري همايش «علامه طباطبائي و قرآن»، همايش «استاد شهريار و قرآن»، برپايي کرسي‌هاي تلاوت قرآن با حضور قاريان مصري، تجليل از پيشکسوتان خادمان و فعالان قرآني استان، برپايي نمايشگاه بزرگ فعاليت‌هاي قرآني استان و برگزاري 100 محفل قرآني در استان آذربايجان‌شرقي از برنامه‌هاي جنبي اين مسابقات است.

مديرکل اوقاف و امور خيريه آذربايجان‌شرقي تأکيد کرد: پخش مسابقات سراسري قرآن کريم به‌ صورت زنده از آنتن شبکه قرآن صدا و سيماي ملي، شبکه شما و شبکه سهند آذربايجان شرقي اهميت دادن و جلوه بخشيدن هرچه بيشتر به استعدادهاي قرآني کشور و استان است که مستلزم همکاري سازمان صدا و سيما با اين نهاد است.

احدث کلينيک‌هاي فوق تخصصي سرطان در تبريز

حسيني از احداث کلينيک‌هاي فوق تخصصي مرتبط با سرطان در تبريز در يکي از زمين‌هاي وقفي اين شهر خبر داد و گفت: مراحل اداري احداث اين کلينيک طي شده و در آينده کلنگ‌زني مي‌شود.

وي از همت حسن حسين‌نژاد از خيران آذربايجان‌ شرقي که در بازسازي و مرمت 80 مسجد تاريخي تقدير و تشکر کرد و گفت: به برکت نظام اسلامي و عنايات رهبر معظم انقلاب، وقف تاحدودي جايگاه مطلوبي را در کشور پيدا کرده و حرکت‌هاي مثبت و پرثمري شکل گرفته و درحال اجراست، اما هنوز براي رسيدن به نقطه مطلوب و جايگاه واقعي وقف در جامعه اسلامي فاصله زيادي داريم.

پذيرش دانشجو از مهر سال آينده در دانشکده علوم قرآني

مديرکل اوقاف و امور خيريه آذربايجان‌شرقي گفت: دانشکده علوم قرآني تبريز از مهر ماه سال آينده در مقطع کارشناسي ارشد از طريق کنکور سراسري دانشجو خواهد پذيرفت.

وي يادآور شد: در هر گرايشي بيشتر از هشت دانشجو نمي‌پذيريم و رشته‌هايي مثل مديريت قرآني، اقتصاد قرآني و ساير رشته‌هاي مضاف که در بحث اقتصاد اسلامي و تحقق اقتصاد مقاومتي تاثير دارند، تدريس خواهند شد تا پژوهش‌هاي قرآني در سطح بالا که تاکنون انجام نگرفته و جاي خالي آن کاملا احساس مي‌شود ارائه شود.

دومين همايش وقف و رسانه

مديرکل اوقاف و امورخيريه آذربايجان‌شرقي از برگزاري دومين همايش وقف و رسانه در استان آذربايجان‌شرقي در تبريز در سوم دي ماه خبر داد و گفت: فرهنگ، اقتصاد، علم ‌و فناوري از اولويت‌هاي وقف هستند و براي رسيدن به اين اهداف مستلزم فرهنگ‌سازي، احيا و استيفاي حقوق موقوفات است که رسانه‌ها در اين حوزه رسالت سنگيني برعهده دارند.

برنامه‌هاي هفته وقف

وي با اشاره به نامگذاري ايام هفته وقف خاطرنشان کرد: روز شنبه به نام وقف، سنت نبوي و سيره و ائمه اطهار(عليهم‌السلام)، روز يک‌شنبه به نام وقف، علم و فناوري و نقش حوزه و دانشگاه، روز دوشنبه به نام وقف، تجلي مودت اهل بيت (عليهم‌السلام) و تکريم امامزادگان، روز سه‌شنبه به نام وقف، جهاد اقتصادي و ارتقاء بهره‌وري موقوفات، روز چهارشنبه به نام وقف، بانوان واقف و توسعه مشارکت‌هاي اجتماعي و روز پاياني هفته وقف نيز به نام وقف، نهاد ممتاز ديني و نشر فرهنگ قرآني نامگذاري شده است.

بر اساس اين گزارش، يکي از مهم‌ترين موقوفات کشور، موقوفه ربع رشيدي است که مي‌توان از آن به عنوان معروف‌ترين و قديمي‌ترين موقوفات تاريخ کشورمان نام برد که از جهات مختلفي شايان توجه است.

اين مجموعه علاوه بر اينکه از جهت تاريخي بسيار حائز اهميت است از لحاظ کارکرد و موارد مصرف نيز کم‌نظير است، در ربع رشيدي انواع موقوفه‌ها با مصارف گوناگون از مسجد، مدرسه و دارالضيافه گرفته تا موقوفه‌هاي مسکوني، درماني و خيريه وجود دارد.

اهميت اين مجتمع بزرگ دانشگاهي را نحوه مديريت و سازماندهي، رشته‌هاي آموزشي و منابع مالي آن دو چندان مي‌کند و مهم‌ترين قسمت اين مجتمع يک دانشگاه پزشکي بود که دانشجوياني را از سراسر دنيا از چين تا آلباني در خود مي‌پروراند.

در آن زمان، ربع رشيدي شامل چهار دانشکده بود که در چهار طرف آن قرار داشت. تعداد اين دانشکده‌ها که به عربي اربع گفته مي‌شود، سبب تسميه اين مکان به نام ربع رشيدي است.

بنيانگذار و واقف مجموعه ربع رشيدي خواجه رشيد‌الدين فضل‌الله همداني، وزير غازان‌خان و اولجايتو است که بعد از مسلمان شدن، سلطان محمد خدابنده ناميده شد.

او مرد علم، سياست و تدين بود و اين خصوصيات به روشني در اثر وي يعني ربع رشيدي تجلي کرده است چرا که ربع، مجتمعي علمي است که بر پايه تقوا و انگيزه ديني تاسيس شده و در برنامه‌ريزي‌ها و نحوه اداره همچون يک جامعه تکامل يافته، شئون سياسي ـ اجتماعي آن مد نظر قرار گرفته است.

خواجه رشيدالدين که بر علوم متداول زمان خود از علوم اسلامي گرفته تا پزشکي، کشاورزي و مهندسي و نيز زبان‌هاي عربي، مغولي، ترکي، عبري و چيني تسلط داشت با وجود اشتغال فراوان به امور ديواني، ايام فراغت را به مجالست با دانشمندان سپري مي‌کرد. از اين مرد بزرگ تاليفات ارزشمندي در زمينه‌هاي گوناگون برجاي مانده است.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 8 + 4

  آخرین اخبار
برخورد صاعقه در جلفا جان مرد 50 ساله را گرفت
سد نهند تبريز سرريز شد
تقويت روابط عمومي يک ضرورت است/ رونمايي از نسخه جديد سايت نظام مهندسي استان
دوران تحصيل دانشجويان سابقه کار مي شود
بيانيه هيات رييسه شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي آذربايجان شرقي
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
فعاليت مدارس سه حوزه انتخابيه آذربايجان شرقي، فردا با 2 ساعت تاخير
  پربازدیدترین اخبار
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
تاسيس انجمن اسلامي دانشجوبان آرمانخواه تبريز
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
بيانيه هيات رييسه شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي آذربايجان شرقي
برخورد صاعقه در جلفا جان مرد 50 ساله را گرفت
تقويت روابط عمومي يک ضرورت است/ رونمايي از نسخه جديد سايت نظام مهندسي استان
دوران تحصيل دانشجويان سابقه کار مي شود
سد نهند تبريز سرريز شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.