1393/9/27 - 14 : 34
کد خبر: 1604
نمک آب به مرز فوق اشباع رسيد/
انقراض آرتمياي درياچه اروميه
احرارنيوز:کاهش ذخاير وآرتمياهاي تلف شده بر روي توده هاي نمک به جا مانده از خشکي درياچه اروميه تهديدي براي ادامه حيات تنها موجود دومين درياچه شور دنيا شده و از سه سال گذشته ديگر آرتميايي مشاهده نشده است.

به گزارش احرارنيوز به نقل از مهر، خشکسالي هاي دهه اخير در منطقه و تبخير بسيار بالا به همراه گرماي بيش از حد، کاهش آب ورودي درياچه اروميه سبب شده است که غلظت نمک به بالاي 400 گرم بر ليتر رسيده و شرايط مطلوب براي ادامه حيات آرتميا اروميانا از بين برود.

اين روزها در کنار هزاران مشکل متعدد ناشي از خشک شدن درياچه اروميه و از بين رفتن افزون بر 90 درصد مساحت اين تالاب، آرتميا اروميانا تنها موجود زنده آن نيز از بين رفته تا بحران به نقطه اوج برسد.

خشکسالي حاکم بر درياچه اروميه، تبخير بالاي آب، تغيير وضعيت زيستي درياچه، مديريت ناصحيح در استفاده از منابع آبهاي سطحي و زير زميني، احداث سدها به همراه دخالت عوامل انساني را از اهم دلايل به خطر افتادن حيات درياچه اروميه و تنها موجود زنده آن آرتميا به شمار مي رود.

معاون امور عمراني استاندار آذربايجان غربي در اين باره گفت: از سه الي چهار سال گذشته آرتميا تنها موجود زنده درياچه اروميه در اين تالاب مشاهده نشده و تقريبا آرتميا از بين رفته است.

[آرتميا تنها موجود زنده درياچه اروميه]

از سه سال گذشته تاکنون هيچ آرتميايي در درياچه اروميه مشاهده نشده است

هادي بهادري با بيان اينکه از سال 1391 تاکنون هيچ آرتميايي در درياچه اروميه مشاهده نشده است، اظهارداشت: غلظت بالاي نمک درياچه اروميه هم اکنون به بالاي 400 گرم بر ليتر و به حالت فوق اشباع رسيده و اين امر حيات آرتميا را با مشکل اساسي مواجه کرده است.

وي ادامه داد: آرتميا تنها موجود زنده درياچه اروميه از خانواده سخت پوستان است که مي تواند در آب غليظ و شور زندگي و از جلبکهاي موجود درياچه تغذيه کند اما هم اکنون وضعيت درياچه اروميه در حدي از بحران قرار گرفته که ديگر آرتميا قادر به زيست نيست.

بهادري در خصوص احياي آرتميا به عنوان تنها موجود زنده درياچه اروميه  گفت: بايد اول درياچه اروميه احيا و به شرايط نرمال برسد که بتوان آرتميا را نيز احيا کرد.

معاون امور عمراني استاندار آذربايجان غربي با اشاره به هدررفت منابع آبي در استان عنوان کرد: آذربايجان‌غربي به اندازه کافي آب دارد و مشکل تنها در بخش مديريت آن است که بخشي از اين مديريت به دستگاه‌هاي اجرايي استان و بخش ديگر به مردم مربوط مي‌شود.

بهادري تصريح کرد: مردم هنوز باور نکرده‌ اند که اين درياچه به دست عوامل انساني خشکيده و بايد به دست خودشان نيز احيا شود و تا به اين باور نرسند کاري پيش نمي‌رود.

از سه الي چهار سال گذشته آرتمياي زنده در درياچه اروميه مشاهده نشده و هم اکنون اين موجود به صورت فعال در اين تالاب وجود ندارد.رئيس مرکز تحقيقات آرتمياي کشور نيز در نشست احياي درياچه اروميه در خصوص آخرين وضعيت آرتميا اروميانا اظهارداشت: از سه الي چهار سال گذشته آرتمياي زنده در درياچه اروميه مشاهده نشده و هم اکنون  اين موجود به صورت فعال در اين تالاب وجود ندارد.

يوسفعلي اسدپور ادامه داد: تحقيقات آرتميا، پژوهش‌هاي خود را به صورت کشوري انجام مي‌دهد و به سبب توسعه صنعت آبزي‌ پروري هر اقدامي که نياز باشد بر روي آرتمياي درياچه اروميه انجام مي‌شود.

[آرتميا]

تحقيقات و مطالعات بر روي آرتميا ادامه دارد

رئيس مرکز تحقيقات آرتمياي کشور ياد آور شد: از سال 1990 مطالعات در رابطه با آرتمياي درياچه اروميه شروع شده و علاوه بر آن با ايجاد ارتباطات بين المللي با دانشگاه‌ها به تحقيق پرداخته شده است.

اسدپور با اشاره به اينکه تمامي امکانات مطالعاتي و تحقيقاتي به جز هيدرولوژي در اين مرکز تحقيقات فراهم است گفت: در 10 بخش تخصصي اعم از لحظه‌هاي تکثير و پرورش، اکولوژي، ارزيابي ذخاير، هيدروشيمي، بيوتکنولوژي، توليد و تکثير و پرورش آرتميا و ساير آبزيان بر روي درياچه اروميه و آرتمياي ايران کار مي‌کنيم.

اين جاندار شاخص ترين موجود زنده درياچه است که غذاي اصلي پرندگان را تشکيل مي دهد و بيشترين منبع غذايي براي ماهيان خاوياري است.

اين جاندار تک سلولي با شرايط آب شور درياچه اروميه سازگاري پيدا کرده است و هم ميتواند زنده زايي و هم تخمگذاري کند البته در شرايطي که استرس محيطي نباشد اين جاندار زنده زايي مي کند.

آرتميا اورميانا يکي از هفت گونه شناخته شده آرتمياي دو جنسي در جهان است، ارزش غذايي آن در حد مطلوب است و داراي بيش از 52 درصد پروتئين و چهار درصد چربي است و ترکيب و ميزان اسيدهاي آمينه و اسيدهاي چرب آن در حدي است که نيازهاي آبزيان آبهاي شيرين را به طور کامل برآورده مي سازد.

از آن مي توان مستقيما يا پس از منجمدکردن و يا خشک کردن به عنوان يک خوراک پروتئيني مغذي براي پرورش انواع ماهيان، ميگوها و خرچنگ هاي آب شيرين استفاده کرد و يا مي توان پس ازغني سازي براي پرورش ماهيان و ميگو هاي آب شور به کار برد.

تخم آرتميا را در هر زمان که لازم باشد در طي 24 ساعت مي توان به لارو تبديل کرد و به عنوان غذايي زنده در اختيار لارو ماهي و ميگو قرار داد.

آرتميا از بين کل جانوران پرسلولي در کره خاکي مقاوم ترين در خصوص زيست در آب با ميزان شوري بالاست ولي متاسفانه شرايط موجود درياچه اروميه و رسيدن آب آن به حالت فوق اشباع موجب به خطر افتادن حيات آتميا نيز شده است.

پارک ملي درياچه اروميه يکي از ?? ذخيره گاه طبيعي محيط زيست جهان است که به دليل طبيعت مناسب براي زيست دائمي و موقت انواع پرندگان کمياب و نادر جهان و زيبايي هاي طبيعي سواحل و جزاير آن از سوي يونسکو به عنوان يک ذخيره گاه بيوسفري در جهان شناخته شده است.

سکينه اسمي

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 8 + 9

  آخرین اخبار
برخورد صاعقه در جلفا جان مرد 50 ساله را گرفت
سد نهند تبريز سرريز شد
تقويت روابط عمومي يک ضرورت است/ رونمايي از نسخه جديد سايت نظام مهندسي استان
دوران تحصيل دانشجويان سابقه کار مي شود
بيانيه هيات رييسه شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي آذربايجان شرقي
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
فعاليت مدارس سه حوزه انتخابيه آذربايجان شرقي، فردا با 2 ساعت تاخير
  پربازدیدترین اخبار
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
تاسيس انجمن اسلامي دانشجوبان آرمانخواه تبريز
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
بيانيه هيات رييسه شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي آذربايجان شرقي
برخورد صاعقه در جلفا جان مرد 50 ساله را گرفت
تقويت روابط عمومي يک ضرورت است/ رونمايي از نسخه جديد سايت نظام مهندسي استان
دوران تحصيل دانشجويان سابقه کار مي شود
سد نهند تبريز سرريز شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.