1392/9/23 - 06 : 44
کد خبر: 1164
عدم توجه کافي به ورزش بانوان در آذربايجان غربي/ضعف مديريت يا کمبود امکانات!
بانوان و دختران ما به عنوان مادران نسل هاي آينده بيشتر نيازمند ورزش آن هم به شکل اصولي هستند.

به گزارش احرار،  با توجه به اهميت موضوع فعاليت و سلامت زنان نظر به اينکه زنان و دختران، مادران حال و آينده جامعه ما هستند و در مرکز کانون خانواده ها قرار دارند طراوت و شادابي و نشاط آنها کارايي و سلامت خود، همسر، فرزندان و جامعه را ارتقا خواهد داد.

نياز مجهز كردن نقاط مختلف شهر به امکانات و تجهيزات ورزشي

به نقل از اروم نيوز، مومن رئيس گروه هماهنگي بانوان اداره كل ورزش و جوانان استان آذربايجان غربي، با اشاره به تاثيرات ورزش زنان در سلامت آنها اظهار داشت: اولين موضوعي که در زمينه ورزش بانوان نيازمند همکاري تمام آحاد جامعه است فرهنگ سازي و نهادينه کردن اين باور در بين اقشار جامعه است.

وي افزود: بانوان و دختران ما به عنوان مادران نسل هاي آينده بيشتر نيازمند ورزش آن هم به شکل اصولي هستند.

مومن اظهار داشت:  يکي از عمده ترين عواملي که باعث مي شود بانوان ما نتوانند به ورزش اين موضوع با اهميت بپردازند به خاطر عدم استقلال مالي بيشتر آنها است چراکه به خاطر برخي مشکلات اقتصادي بانوان ما نمي توانند از سبد هزينه خانوار خود  مبالغي را هم براي هزينه هاي ورزش اختصاص دهند.

رئيس گروه هماهنگي بانوان اداره كل ورزش و جوانان استان آذربايجان غربي نبود حامي مالي را از ديگر مشکلات بزرگي عنوان كرد که همواره گريبان گير تيم‌هاي ورزشي بانوان استان بوده است.

وي در پاسخ به اين سوال که آيا اعتبارات و امکانات تخصيص يافته به ورزش بانوان کافي است يا خير؟ گفت: نتنها کافي نيست بلكه ما با اين بودجه اي در اختيارمان گذاشته مي شود در تامين هزينه هاي حامل هاي انرژي و استهلاك سالن هاي ورزشي نيز با مشكل مواجه مي شويم.

مومن از جمله راهکارهاي لازم براي ترغيب بيشتر بانوان به مکان هاي ورزشي را تجهيز كردن نقاط مختلف شهر از امکانات و تاسيات ورزشي عنوان کرد و گفت: هرچه قدر اين امکانات در اطراف مختلف شهر وجود داشته باشند زنان و دختران ما بيشترو راحت تر مي توانند به آنها دسترسي داشته و از آنها استفاده کنند.

فرهنگ سازي و افزايش تعامل بين بخشي ادارات و سازمان ها براي استفاده از امكانات موجود

مريم دهقان مديرکل امور بانوان استانداري آذربايجان غربي، گفت: امروزه زنان استان ما به اهميت ورزش در زندگي روزمره پي برده اند اما هنوز تا رسيدن به جايگاه واقعي فاصله زيادي وجود دارد.

وي افزود:در ارزيابي هاي صورت گرفته از ورزشکاران  زن، حضوربانوان تحصيل کرده و شاغل در ورزش بسيار کمرنگ است که اين موضوع نياز به فرهنگ سازي و تشويق از سوي برنامه ريزان ورزشي استان دارد.

 مديرکل امور بانوان استانداري آذربايجان غربي يكي از مشكلات ورزش بانوان در استان را کمبود امکانات و عدم تعامل بين بخشي ادارات و سازمانها عنوان كرد و گفت: بر اساس سياست گذاري هاي صورت گرفته توسط اداره ورزش و جوانان سالن هاي ورزشي به بخش خصوصي اجاره داده مي شود كه اين امر به دليل هزينه بر بودن باعث شده كه علاقه مندي بانوان در شركت در اين مكانها كمتر شود.  

وي افزود: البته با رايزني هاي انجام شده در برخي از شهرستانها توانسته ايم سانس هايي را با نظارت فرمانداريها در اختيار بانوان قرار دهيم .

دهقان در پاسخ به اين سوال که آيا اعتبارات و امكانات تخصيص يافته به ورزش بانوان استان آذربايجان غربي كافي است يا نه ، گفت: نخير كافي نيست. ما در حوزه ورزش هميشه با كمبود بودجه مواجه هستيم.

 وي تصريح كرد:  با وجود امكانات وبودجه ناكافي نمي توانيم پاسخگوي نياز ورزشكاران حرفه اي زن در استان باشيم در حالي كه در استان ما استعدادهاي نهفته بسياري وجود دارد

مدير كل امور بانوان استانداري آذربايجان غربي ادامه داد: ما نمي توانيم اين ادعا را داشته باشيم كه فضاهاي ورزشي كه در سطح استان براي بانوان وجود دارد كافي است چراكه به تناسب جمعيتي اين استان همچنان نيازمند افزايش مكان هاي ورزشي براي بانوان هستيم و همچنين بايد در كنار ايجاد اين فضاها گام هاي اساسي در راستاي فرهنگ سازي  در خصوص اهميت ورزش بانوان و همچنين افزايش ارتباط بين بخشي ادارات و سازمان ها براي استفاده از امكانات موجود برداشته شود.

وي لازمه گسترش و توسعه ورزش همگاني را قرار دادن فضاهاي رايگان در اختيار اقشار مختلف مردم عنوان كرد و گفت: اميدواريم دولت در مصوبات آتي اماكن ورزشي دولتي را به بخش خصوصي واگذار نكند تا مردم بتوانند بطور رايگان از اين فضا ها استفاده كنند.

دهقان گفت: در همين راستا ما نيز در 4 منطقه از شهر اروميه مطالعات و بررسي‌هاي لازم براي احداث پارک‌هاي ويژه بانوان انجام داده ايم تا بتوانند در فضاي دلپذير و با پوشش مناسب از امکانات ورزشي استفاده کنند.

وي مطالبه گري جدي از جانب حوزه زنان را يكي از راهكارهاي به نتيجه رسيدن در زمينه گسترش و افزايش امكانات ورزشي عنوان كرد و افزود: بانوان ما بايد در اين زمينه نياز جدي بكنند تا بتوانند شاهد تحولاتي در اين خصوص باشند.

وي در خصوص امكانات ورزشي براي قشر معلولين جامعه نيز گفت:  طي روزهاي گذشته در مراسمي كه براي معلولين استان برگزار شد شهردار قبول كرد تا به نوبت براي تمام مدارس استثنايي استان ست هاي ورزشي تامين كند.

ايجاد فضاهاي ورزشي مختص بانوان براي رفع فقر حركتي آنها

فرناز پيدايي كارشناس ارشد فيزيولوژي ورزشي، معتقد است در دنياى ماشينى امروز که تحرّک و فعّاليت هاي اندامهاى بدن کاهش يافته چاقي و افزايش وزن بدن يكي از آسيب هايي است كه موجب نگراني بسياري از افراد و بخصوص  زنان شده است.

وي افزود: براي مسوم ماندن از اين چنين آسيب هايي بانوان به عنوان قشري كه سلامت نسل هاي آينده بستگي به سلامت آنها دارد مستلزم توجه بيشتري از طرف مسئولان و متوليان ورزش بانوان در استان هستند.

كارشناس ارشد فيزيولوژي ورزشي نيز يكي از مشكلات عمده ورزش بانوان در استان را  كمبود فضاهاي ورزشي عنوان كرد و گفت: تعداد فضاهاي ورزشي موجود جوابگوي نياز بانوان ورزشكار استان نيست . من با وجود اينكه در سازمان تربيت بدني نيز فعاليت دارم مي بينم كه تعداد فضاهاي ورزشي كه براي بانوان تخصيص مي دهند كمتر از فضاهاي ورزشي است كه براي آقايان اختصاص مي دهند.

وي يكي ديگر از مشكلات بانوان را فقر حركتي عنوان كرد و اظهار داشت:  خانم ها در جامعه ما به دليل موقيت فرهنگي كه دارند نمي توانند در فضاهاي باز عمومي فعاليت هاي وزشي خود را انجام دهند و اين امر باعث شده كه ما شاهد فقر حركتي در بين بانوان باشيم و مسئولان و متوليان امر بايد اهتمام ويژه‌اي براي رفع اين مشكل داشته باشند.

پيدايي افزود: امروزه ما مشاهده مي كنيم كه خانم هاي شاغل به سطح سلامتي و زيبايي ظاهرشان اهميت بيشتري مي دهند و اكثر ارگانها و نهادهاي دولتي نيز ورزش صبحگاهي را بطور رايج در برنامه كاري خود لحاظ كرده اند اما اين نكته را تاكيد مي كنم كه اكثريت نه، بلكه اقليت، اين كار را انجام داده اند.

وي در پاسخ به اين سوال که آيا اعتبارات و امكانات تخصيص يافته به ورزش بانوان در استان كافي است يا نه ، گفت: نخير ،در حال حاضر به دليل كمبود بودجه اكثر سالن هاي ورزشي اجاره داده مي شود و اين باعث مي شود كه عموم مردم نتوانند از اين سالن ها استفاده كنند.

در پايان، همانطوري كه در مصاحبه هاي بالا نيز به آن اشاره شد ميان امکانات موجود و نياز بانوان فاصله فراوانى وجود دارد و هنوز جايگاه شفاف و روشنى در جامعه براى ورزش بانوان تعريف نشده و کمبود امکانات مالى، عدم وجود فضاى کافى ورزشى، نبود تجهيزات به ميزان مورد نياز، نبود فرهنگ‏سازى ميان خانواده‏هاى ايرانى و کم‏توجهى مسئولان به مقوله مهم ورزش بانوان به عنوان مشكلاتي بودند كه بر سر راه پيشرفت و صعود اين قشر عظيم و مؤثر در کشور عنوان شدند كه اميدواريم اين بار تغيير نگرش مسئولين و درک اهميت سلامتي و نشاط بانوان ، تعامل لازم بين دستگاه هاي مختلف شکل گيرد و ورزش بانوان آذربايجان غربي، روز به روز شکوفاتر شود.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 2 + 9

  آخرین اخبار
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
  پربازدیدترین اخبار
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زباله هاي شهري ساعت 9 شب از منازل جمع اوري مي شود
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
گوارديولا هم به تراکتور بيايد،‌ مشکلات حل نمي‌شود/ گل‌محمدي منطقي‌ترين گزينه است
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.