1392/2/9 - 12 : 56
کد خبر: 978
طراحي و ساخت سامانه ثابت تابش گاما در مجتمع پژوهشي بناب
اظهارات مهم رئيس سازمان انرژي اتمي ايران درباره سايت هسته‌اي بناب
معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان انرژي اتمي ايران گفت: مجتمع پژوهشي کاربرد پرتوهاي شمال‌غرب کشور در بناب بايد براساس مأموريت اصلي و اوليه خودش فعاليت کند و سازمان انرژي اتمي در اين خصوص برنامه دارد.

فريدون عباسي يکشنبه شب در حاشيه افتتاح نخستين سامانه پرتودهي قابل حمل گاما در مجتمع پژوهشي کاربرد پرتوهاي شمال‌غرب کشور در بناب در گفت‌وگويي با خبرنگاران اظهار کرد: اين مجتمع از ابتدا به منظور پرتودهي محصولات غذايي و کشاورزي در اين منطقه احداث شده بود که بعدها به دلايل مختلف تغيير مسير داد، چون برخي مسئولان در برهه‌هاي مختلف مي‌خواستند همه رشته‌ها را به اين مرکز بياورند و تحول علمي و فني در اينجا ايجاد کنند که امکان آن وجود ندارد.

مجتمع پژوهشي بناب وارد کردن دستاوردهاي هسته‌اي به زندگي مردم است

وي افزود: سايت هسته‌اي کرج به عنوان قطب متمرکز کاربرد پرتوها انتخاب شده و به دنبال آن سايت بناب هم که داراي امکانات و تجهيزات لازم هست، به عنوان شعبه شمال‌غرب کشور انتخاب شده و پنج استان همجوار را تحت پوشش قرار مي‌دهد.

عباسي تصريح کرد: سايت بناب براي انجام اين مأموريت مشخص طراحي و تأسيس شده بود و در اين خصوص بودجه تعريف شده دارد، بنابراين مأموريت اصلي و ذاتي مجتمع پژوهشي بناب وارد کردن دستاوردهاي هسته‌اي به زندگي مردم است.

راه‌اندازي کشاورزي هسته‌اي در بناب

رئيس سازمان انرژي اتمي ايران در ادامه با تشريح برنامه‌هاي آينده اين سازمان براي مجتمع پژوهشي بناب گفت: سازمان مصمم است با تغيير روش و مکان فعاليت‌هاي هسته‌اي از آزمايشگاه‌ها به ترويج و توسعه کشاورزي پرداخته و کشاورزي هسته‌اي را در بناب راه‌اندازي کند.

عباسي اظهار اميدواري کرد، با ملموس شدن فوايد اين صنعت جديد در افزايش محصول، بهبود درآمد کشاورزي و مقاومت محصولات در برابر شوري، خشکي و سرما،کشاورزان از اين طرح استقبال بيشتري کنند.

عباسي در پاسخ به اين سئوال که چرا در پاييز سال 90 بخش عمده‌اي از تجهيزات و منابع انساني سايت بناب به اصفهان منتقل شد، گفت: در اين خصوص اهالي و کارکنان بناب نبايد از ما دلخور باشند؛ چون ما خودمان هم به اين جابه‌جايي راضي نبوديم، اما اين کار فقط به منظور متمرکز کردن فعاليت‌هاي پژوهشي و توليد مواد هسته‌اي و راکتورها در اصفهان بود.

وي خاطرنشان کرد: در جايي که همه فرآيند توليد سوخت هسته‌اي و راکتورهاي تحقيقات مواد در اصفهان قراردارد، دليل ندارد که بخش کوچک تحقيق مواد در بناب باشد و بي‌جهت هزينه صرف بشود.

طراحي و ساخت سامانه ثابت تابش گاما در مجتمع پژوهشي بناب

عباسي سپس از طراحي و ساخت سامانه ثابت تابش گاما در مجتمع پژوهشي بناب خبر داد و گفت: ساختمان اين مرکز در حال اجراست و پس از نصب تجهيزات لازم تا پايان نيمه اول امسال آماده بهره‌برداري خواهد بود.

به گفته وي پس از راه‌اندازي اين سامانه ثابت، امکان توليد انبوه سامانه‌هاي پرتودهي قابل حمل در اين مجتمع و اعزام به سراسر کشور فرآهم مي‌شود.

انتقاد از فشار نمايندگان مجلس براي استخدام در سايت‌هاي هسته‌اي

رئيس سازمان انرژي اتمي ايران همچنين از فشار و تحميل برخي نمايندگان مجلس درخصوص استخدام غيراصولي اهالي منطقه‌اي که سايت‌هاي هسته‌اي در آنها قرار دارند، انتقاد کرد و گفت: اولاً استخدام نيروي انساني در مجموعه سازمان داراي ضوابط حساس و محدوديت است و دوماً تحميل استخدام نيروي بومي غيرمتخصص در مجموعه سازمان انرژي اتمي معقول و منطقي نيست.

نمي‌شود با مسائل حساس ملي به صورت قومي برخورد کرد

عباسي اظهارکرد: نمي‌شود با مسائل حساس ملي به صورت قومي برخورد کرد؛ چون اين سازمان قبل از ايجاد هر سايتي در کشور به اشتغال پايدار آن منطقه طبق ضوابط و قوانين فکر مي‌کند.

وي آمادگي سازمان انرژي اتمي ايران را براي آموزش اصولي افراد براي افزايش سطح مهارت‌هاي فني آنها با همکاري فرمانداري‌ها و مراکز فني و حرفه‌اي اعلام کرد.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 3 + 4

  آخرین اخبار
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
  پربازدیدترین اخبار
پيشرفت 55 درصدي سنگفرش محور تاريخي «حيدر تکيه سي»
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
گزينه سرمربيگري تراکتور مشخص شد/ چند بازيکن خواستار جدايي شدند!
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
نرخ بيکاري استان به 7.4 درصد کاهش يافت
زباله هاي شهري ساعت 9 شب از منازل جمع اوري مي شود
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.