1394/09/17 - 17 : 59
کد خبر: 7900
اعلام «وضعيت زرد» در پي جان باختن 28 بيمار مبتلا به آنفلوانزا
22مورد در باره آنفلوانزاي کشنده
احرارخبر:هرچه مسئولان تاکيد دارند موضوع شيوع آنفلوانزا در کرمان موضوعي غيرمعمول نيست و حتي تلفات برجاي مانده از آن نيز طبيعي است، نگراني ها در اين خصوص آنقدر اوج گرفته که ستاد مديريت بحران استان در نشستي فوق العاده، به اعلام «وضعيت زرد»، تدابير خاصي براي مقابله با شيوعي اين بيماري اتخاذ نموده است.

هرچه مسئولان تاکيد دارند موضوع شيوع آنفلوانزا در کرمان موضوعي غيرمعمول نيست و حتي تلفات برجاي مانده از آن نيز طبيعي است، نگراني ها در اين خصوص آنقدر اوج گرفته که ستاد مديريت بحران استان در نشستي فوق العاده، به اعلام «وضعيت زرد»، تدابير خاصي براي مقابله با شيوعي اين بيماري اتخاذ نموده  است.
، هرچه تاکنون درباره فراگير شدن موج بيماري‌هاي مرگباري چون جنون گاوي و مرس در ديگر کشورها شنيده و خوانده بوديم، شايد باور نمي‌کرديم روزي نوبت خودمان شود اما متاسفانه اين گونه شد؛ جان باختن 28 تن از هموطنانمان که هرچند نشان از فراگير شدن موج مرگ ناشي از سرايت ويروس آنفلوانزاي نوع A در کشورمان دارد اما هنوز به کرمان و برخي شهرهاي جنوب شرقي کشورمان محدود مانده و از اين رو مي‌بايست تدابير ويژه اي براي مهار آن به کار بنديم.

بر اين اساس است که مي‌بينيم اوضاع در کرمان به شرايط اضطراري رسيده و تدابير پيشگيرانه فراواني براي ممانعت از سرايت اين ويروس خطرناک در ديگر شهرها به کار بسته شده است که البته اغلب در قالب اطلاعيه‌ها و ابلاغيه‌هايي است که خطاب به بيمارستان ها و مراکز درماني صادر شده و علاوه بر آنها، اماکني همچون مدارس هم در صف مخاطبان آنها قرار دارد. اما ماجرا از کجا شروع شد؟

اين سوال يکي از سخت ترين سوالاتي است که در اين خصوص مي‌توان پرسيد که چرا تا چند روز پيش کمتر کسي مي‌دانست که پاي آنفلوانزاي H1N1 که در سالهاي قبل از کشنده بودنش بسيار شنيده بوديم، به کشورمان باز شده و البته جان تعدادي از هموطنانمان را هم ربوده است.

بدين ترتيب زماني که شنيديم شمار جان باختگان آنفلوانزا در کرمان به 16 نفر رسيده، نمي‌دانستيم با شايعه‌اي عجيب مواجهيم يا واقعيتي باور ناپذير و مشکوک؛ هرچند سخنان برخي مسئولان اين گونه به ذهنمان متبادر مي‌کرد که ابتلاي به آنفلوانزا عامل جان باختن ان شانزده تن نبوده بلکه اين هموطنانمان به اين دليل جان باخته‌اند که «تقريبا همه آنها مبتلا به بيماري‌هاي زمينه‌اي و مزمن بوده‌اند.»

اين را چند روز پيش، نوذر نخعي، معاون دانشگاه علوم پزشکي کرمان گفت و افزود: «در حال حاضر تعداد موارد مرگ ناشي از بيماري آنفلولانزا در استان کرمان به حدود 16 مورد طي يک و نيم ماه گذشته رسيده که تقريبا همه آنها مبتلا به بيماري‌هاي زمينه‌اي و مزمن بوده‌اند؛ ابتلا به آنفلوانزاي H1N1 موضوع جديدي نيست که در کشورهاي ديگر رخ ندهد. اين بيماري از فروردين سال 1388 به صورت پاندمي (عالم گيري) آغاز و در اقصي نقاط دنيا، هر ساله در فصول سرد خود را نشان مي‌دهد.»

با اين ادعا به نظر مي‌رسيد که همه چيز، حتي جان باختن برخي هموطنانمان بر اثر ابتلا به اين بيماري عادي و طبيعي است چراکه نخعي مي‌گفت: «تاکنون در کرمان حدود 100 بيمار در بيمارستان‌هاي سطح شهر بستري شده‌اند که آمار نگران کننده‌اي نيست. آنفلوانزا در آمريکا در هر سال بين 5 تا 20 درصد مردم را مبتلا مي‌کند و هر ساله 3000 تا 49000 نفر به علت اين بيماري فوت مي‌کنند.»

هنوز زمان زيادي از طرح اين ادعا نگذشته بود که خبر رسيد شمار جان باختگان ابتلا به آنفلوانزا در کرمان افزايش يافته و به 22 تن رسيده تا وزير در حاشيه سمينار پزشک پژوهشگر در اين خصوص مورد پرسش قرار گرفته و بگويد: «متاسفانه اين آمار 22 نفر صحيح است؛ البته افراد صرفا به‌دليل بيماري آنفلوآنزا فوت نمي‌کنند بلکه حتما بيماري‌هاي زمينه‌اي ديگري نيز داشته‌اند.»

 

22 نکته مهم درباره آنفلوانزاي H1N1 (براي ديدن تصوير در ابعاد بزرگتر، روي آن کليک کنيد)


دکتر قاضي‌زاده هاشمي در ادامه افزود: «افراد بايد مراقبت‌هاي بهداشتي را رعايت کنند و با مشاهده علائم آنفلوآنزا به پزشک مراجعه کنند. اين آنفلوانزا نيز يک آنفلوانزاي معمولي بوده است ولي هر سال مقاومت آن بيشتر مي‌شود؛ به خصوص اينکه در اثر اين مقاومت‌ها، ويروس آنفلوانزا وحشي‌تر مي‌شود و اين شرايط زماني حادتر خواهد شد که اين ويروس از آن طرف مرزها به ايران مي‌آيد. بنابراين چنين آمار مرگ و ميري در سال‌هاي گذشته نيز داشتيم و افراد با مراقبت بيشتر مي‌توانند هيچ نگراني به خود وارد نکنند.»

اين در حالي بود که سخنان معاون مرکز بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت حکايت از آن داشت که مي‌بايست در اين خصوص نگران بود چراکه به باور وي، موج آنفلوانزا در حال انتقال از کرمان به ساير استان‌هاست؛ موضوعي که البته به زعم اين مقام مسئول، غيرعادي نيست، چرا که موج آنفلوانزا در آذر ماه آغاز مي‌شود.

سخنان محمود نبوي زماني نگران کننده تر مي‌شود که مي‌بينيم وي نوع اين آنفلوانزا را هم H1N1 خوانده و افزوده: «ويروس‌هاي آنفلونزا که در کرمان گزارش شده فصلي است و فعلا از نوع تيپ A بوده و احتمالا ماه‌هاي بعد نوع B نيز ايجاد مي‌شود. حدود 5 تا 10 درصد جامعه در فصل سرد درگير آنفلوانزا مي‌شوند و بيماري حدود يک درصد اين افراد تبديل به ذات‌الريه شده و با درمان خوب متوسط 7 درصد مرگ و مير ايجاد مي‌شود که اين رقم در جوانان 3 درصد و در سالمندان تا 15درصد است؛ بنابراين تعدادي از تلفات به دليل آنفلونزا ناگريز است.»

معاون مرکز بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت در پاسخ به اين سوال که آيا آنفلوانزاي شيوع يافته در کرمان همان نوع "آنفلوانزاي خوکي" است يا خير؟، گفت: «مشهور شدن اين بيماري به آنفلوانزاي خوکي از اول غلط بوده است چرا که در سال 2009 که اين آنفلوانزا نامگذاري شد داراي ژن‌هاي انسان و پرنده‌ها نيز بود. لذا بعد از حالت پاندميک درآمد و به آنفلوانزاي فصلي تبديل شد؛ آنفلوانزاي ايجاد شده در کرمان موضوع غيرمعمولي نيست و چون ما دقيق اين موضوع را بررسي کرده و مراقبت انجام مي‌دهيم تلفات آن دقيق مشخص مي‌شود.»

نبوي در ادامه با اشاره به اينکه بيشتر افرادي که در کرمان به دليل آنفلوانزا فوت کرده‌اند مسن يا داراي بيماري‌هاي نقص ايمني بوده‌اند، گفت: «زماني که اپيدمي مي‌آيد افراد بايد اخلاق تنفسي را رعايت کنند. يعني فردي که مريض مي‌شود تا سه روز در منزل بماند و به استراحت خود ادامه دهد يا در صورت ساير افراد سرفه نکرده و با آن روبوسي نکند. افرادي که مبتلا به ويروس‌هاي فصلي مي‌‌شوند بايد فاصله يک متري با ساير افراد را رعايت کنند. در فصل سرما ويروس آنفلوانزا 8 ساعت روي سطوح مي‌ماند بنابراين شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون بسيار لازم است.»

اين در حالي است که به رغم همه اين توضيحات، امروز خبردار شديم که شمار جان باختگان مبتلايان به اين بيماري به 28 تن رسيده و نگراني ها نسبت به شدت گرفتن شيوع اين بيماري اينقدر فزوني يافته که ستاد مديريت بحران استان کرمان نشست فوق‌العاده برگزار کرده و تصميمات اضطراري اتخاد نموده است.

در پايان اين نشست، عليرضا رزم حسيني، استاندار استان کرمان با اعلام اينکه وضعيت زرد در استان اعلام شده، گفت: «در نشست فوق‌العاد? ستاد مديريت بحران استان کرمان با موضوع پيشگيري و مقابله با ويروس H1N1 که امروز [دوشنبه] برگزار شد، مقرر شد مدارس اين استان روزهاي سه‌‎شنبه و چهارشنبه (17 و 18 آذر) تعطيل باشند.

وي در ادامه افزايش آنفلوانزا در اين استان را عادي دانست و افزود: «موضوع پيشگيري امري دائمي است و همواره بايد مد نظر باشد. اعلام وضعيت زرد در استان کرمان به دليل احتياط بوده است.»

منبع:تابناک

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 9 + 6

  آخرین اخبار
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
تشکيل کميته ويژه براي اجراي پروژه استراتژيک جاده جلفا- کلاله
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.