1394/09/17 - 16 : 15
کد خبر: 7893
چه کسي پاي «زنجاني» را به مجموعه نفت باز کرد؟
احرارخبر:بيستمين جلسه رسيدگي به پرونده متهمان نفتي دقايقي قبل در شعبه 15 دادگاه انقلاب به رياست قاضي صلواتي و به صورت علني برگزار شد.

به گزارش احرار به نقل از تابناک ، بيستمين جلسه رسيدگي به پرونده متهمان نفتي دقايقي قبل در شعبه 15 دادگاه انقلاب به رياست قاضي صلواتي و به صورت علني برگزار شد.

 

به گزارش تابناک تبريز، جلسه رسيدگي ساعت 9 صبح با قرائت آياتي از قرآن کريم آغاز شد.

 

* هر سه متهم به دادگاه آورده شده‌اند.

 

* اعضاي خانواده متهم رديف دوم، وکلاي مدافع متهمان و خواهران بابک زنجاني در دادگاه حضور دارند.

 

قاضي صلواتي در ابتداي جلسه پس از ارائه تذکرات قانوني از متهم رديف دوم پرسيد آيا قبول داريد که شما آقاي زنجاني را به عنوان يک بانکدار حرفه‌اي در خارج از کشور به صندوق بازنشستگي کارکنان شرکت نفت براي خريد محموله‌هاي نفت معرفي کرده‌ايد؟

 

«م.ش» خطاب به قاضي صلواتي گفت: شديدا اين موضوع را رد مي‌کنم.

 

و در جلسه‌اي که آقاي الف.و.د حضور داشت قرار بود موضوع 300 ميليون دلار مطرح شود.

 

قاضي صلواتي خطاب به متهم گفت: شما آقاي زنجاني را بانکدار حرفه‌اي بين‌المللي معرفي کرده و گفته‌ايد او مي‌تواند پول نفت را نقدا پرداخت کند. متهم در پاسخ به اظهارات رئيس دادگاه بار ديگر معرفي زنجاني به مجموعه نفت به عنوان بانکدار حرفه‌اي را تکذيب کرد و گفت: بحثي که آنجا مطرح شد ارتباطي به موضوع صندوق بازنشستگي نداشت و قبلا نيز چند بار از بازپرس خواسته‌ام مرا با آقاي «الف.و.د» يا آقاي «س.ج» روبرو کند.

 

متهم رديف دوم پرونده نفتي تاکيد کرد: ورود آقاي زنجاني به مجموعه نفت از طريق نيکو بوده است.

 

قاضي صلواتي خطاب به «م.ش» گفت: ورود زنجاني به نفت از طريق شما صورت گرفته است

 

متهم در پاسخ گفت: اين نظر شماست؛ زيرا اگر به تاريخ تقدم و تاخر زنجاني به مجموعه نفت توجه کنيد مي‌بينيد که او از قبل با وزير نفت آشنايي داشت و با آنها همکاري مي‌کرد. آقاي زنجاني در تاريخ 91/1/25 به لوزان مي‌رود و در تاريخ 91/2/24 اولين ال سي به نيکو ابلاغ مي‌شود؛ در اصل قضيه به اين شکل بوده است.

 

قاضي صلواتي خطاب به متهم رديف دوم پرونده گفت: تعريف و تمجيدهاي شما از زنجاني و اينکه زنجاني بابت خريد محموله‌هاي نفتي پول نقد مي‌دهد باعث مي‌شود صندوق بازنشستگي کارکنان نفت به او بار بدهد، اگر زنجاني به تنهايي به دفتر آقاي «الف.و.د» مراجعه مي‌کرد هيچ‌گاه به او نفت نمي‌دادند.

 

«م.ش» در پاسخ به اظهارات قاضي صلواتي گفت: آقاي «م» اصرار داشت که با زنجاني قرارداد امضا کند و اگر من چنين نفوذي داشتم که بتوانم رانت بگيرم براي خودم دريافت مي‌کردم.

 

قاضي صلواتي خطاب به متهم رديف دوم گفت: بحث رانت نيست، بلکه شما پاي زنجاني را به نفت باز کرديد.

 

«م.ش» پاسخ داد: اين موضوع کذب است؛ چرا که در سال 91 زنجاني به لوزان رفت و با «س.ج» قرار گذاشت و حاضرم با آنها روبرو شوم.

 

قاضي صلواتي گفت: پاي زنجاني را به نفت چه کسي باز کرد؟ تعريف و تمجيدهاي شما بود که پاي زنجاني به را به نفت باز کرد، به‌گونه‌اي عمل کرديد که وقتي شرکت اچ کي ديد زنجاني 300 ميليون يورو پول مي‌دهد به شرکت بازنشستگي مي‌گويد نمي‌خواهد شما با شرکت زنجاني کار کنيد ما خودمان با او کار مي‌کنيم. اين حاصل تعريف و تمجيدهاي شما بود و باعث شد پاي زنجاني به نفت باز شود.

 

متهم رديف دوم پرونده در پاسخ به اظهارات قاضي صلواتي گفت: زنجاني خودش با وزير نفت از قبل رابطه داشت و نيازي به زيرمجموعه براي معرفي کردن او نبود. ضمن اينکه محموله صندوق بازنشستگي کارکنان نفت عودت داده شد و در نهايت معامله‌اي هم صورت نگرفت.

 

قاضي صلواتي بار ديگر خطاب به متهم گفت: ما در مورد معاملات فعلا صحبت نمي‌کنيم. پاي زنجاني را شما به نفت باز کرديد.

 

متهم رديف دوم پرونده ادامه داد: چنين چيزي نيست و اين عين اشتباه است. قاضي صلواتي در پاسخ به تکذيب متهم گفت: اظهارات آقاي «الف.و.د» و «س.ج» موجود است.

 

«م.ش» پاسخ داد: اگر آقاي «الف.و.د» اينقدر روي من اعتبار باز مي‌کرد، محموله‌ها را به خودم مي‌داد.

 

«م. ش» بار ديگر بر اين موضوع تاکيد کرد که بابک زنجاني از طريق شرکت نيکو وارد نفت شده است که قاضي صلواتي خطاب به وي گفت: اين طور نيست شما در اين کار منفعت داشتيد و در قبال هر بشکه نفت يک دلار دريافت مي‌کرديد؛ بنابراين شما پاي او را به نفت بازکرديد.

 

* ساعت 10 صبح قاضي صلواتي به مدت 10 دقيقه اعلام تنفس کرد. پس از پايان تنفس، صمدي وکيل «م.ش» به دفاع از موکلش پرداخت.

 

در ادامه جلسه قاضي صلواتي خطاب به «م.ش» گفت: بعد از اينکه محموله نفتي تحويل و وجوه به حساب شرکت اچ کي واريز مي‌شود، پاي بابک زنجاني توسط شما به نفت باز شد.

 

متهم رديف دوم پرونده نفتي گفت: قبل از جلسه‌اي که من نيز در آن حضور داشتم، کار با نيکو عملي شده بود. چطور مي‌شود نيکو وجوه را پرداخت کند و بعد من زنجاني را به مجموعه نفت معرفي کنم. خود زنجاني با وزير نفت از قبل کار مي‌کرد.

 

قاضي صلواتي گفت: زنجاني در قرارگاه خاتم با وزير وقت نفت کار مي‌کرد نه در وزارت نفت. شما بابت هر بشکه يک دلار کارمزد دريافت مي‌کرديد.

 

«م.ش» در پاسخ به سئوال قاضي صلواتي گفت: کارمزد من به ازاي يک دلار از بابت هر بشکه 17 ميليون دلار مي‌شد. اين رقمي نيست که من بخواهم در قبال آن مسئوليت اينچنيني به عهده بگيرم.

 

قاضي صلواتي در ادامه دادگاه از متهم سئوال کرد که در مجموعه چند محموله نفتي تحويل گرفته است که متهم پاسخ داد: تحويل‌ها بر اساس امضاي بارنامه است. آقايان مدعي هستند نفت را تحويل من داده‌اند. اگر تحويل داده‌اند، رسيد يا بارنامه بار را هم بدهند.

 

متهم رديف دوم پرونده نفتي ادامه داد: من تنها يک کارگزار در ارتباط با شرکت فال بوده‌ام. يک‌سري از بارها در انبارهاي شرکت آسيا و بخشي ديگر در امارات تخليه شد. بارها نيز توسط من دريافت نشده بود بلکه توسط نماينده‌هايي که تحت کنترل بودند دريافت شده است. اگر رسيدي از فال وجود دارد ارائه بدهند. يا رسيد فال را به من بدهند يا بارنامه‌ها را تا بتوانم بر اساس آنها ادعا کنم.

 

قاضي صلواتي در ادامه از متهم سئوال کرد محموله‌ها را به چه کسي و به چه قيمتي فروختي؟ «م.ش» پاسخ داد: خود آقاي زنجاني مستقيم محموله‌ها را فروخته است.

 

قاضي صلواتي خطاب به متهم رديف دوم پرونده گفت: شما محموله‌ها را تحويل گرفتيد و متهم نيز پاسخ داد: کجا من اينها را تحويل گرفته‌ام؟

 

رئيس دادگاه خطاب به متهم رديف دوم پرونده نفتي گفت: شما دو محموله‌ را در جزيره‌اي در امارات تحويل گرفته و به «الف» فروختيد.

 

«م.ش» پاسخ داد: من با «الف» رابطه‌اي نداشتم.

 

قاضي صلواتي گفت: پس چه کسي فروخته است؟ متهم رديف دوم پرونده نفتي افزود: صحبت‌ها بايد مستند باشد.

 

قاضي صلواتي گفت: صحبت‌هاي ما مستند است و شما نفت ملت را فروخته‌ايد و امروز انکار مي‌کنيد.

 

در ادامه جلسه، رضا نجفي نماينده دادستان تهران از قاضي صلواتي خواست تا از متهم رديف اول پرونده سئوال شود که بارها را به چه کسي فروخته است؟

 

بابک زنجاني که در جلسه دادگاه حضور داشت، براي پاسخ به اين سئوال پشت تريبون قرار گرفت و گفت: گيرنده بارهايي که از سوي شرکت اچ کي ارسال مي‌شد شرکت نيکو بود و بارها به 3 جا ارسال مي‌شدند، از جمله چين، مالزي و مقداري نيز به دبي. در رابطه با باري که به دبي ارسال مي‌شد دو بارنامه به من دادند که امضا کردم و شرکت نيکو 40 ميليون دلار از بابت آن دريافت کرد و مابقي را نيز طلبکار است.

 

متهم رديف اول پرونده نفتي در ادامه اظهارات خود افزود: بار چين را به خانم «يو» فروختم و اين مساله ربطي به «م.ش» ندارد. وقتي بار به خانم «يو» فروخته شد او مدارک بار را خواست اما شرکت نيکو مدارک بار را تحويل نداد و در نهايت بار را برگرداندند.

 

زنجاني اضافه کرد: بارهايي را هم که در اموال مالزي 5 ماه مانده بود و نمي‌شد بيشتر از آن نگه داشت، شخصي به نام «ح» به دفتر من آمد و عنوان کرد در جاهاي مختلف انبار دارد. من نيز به «م.ش» زنگ زدم و گفتم موضوع را بررسي کند.

 

متهم رديف اول پرونده نفتي ادامه داد: آقاي «م.ش» از طريق آقاي «ح» با شرکت فال آشنا مي‌شود و پس از آن قراردادي آماده مي‌شود تا بر اساس آن شرکت فال محموله‌هاي نفتي را انبار کند. بعد از اين اتفاق و دقيقا در زماني که يک ماه به تحريم من مانده بود به «م.ش» گفتم با فال يک قرارداد بنويسد و اگر شرکت فال بارها را بخرد، به ازاي هر بشکه يک دلار به شما پرداخت مي‌کنم. در نهايت بارها از انبار مالزي با همان ماهيت شرکت نيکو به شرکت فال منتقل شد و پس از آن به «م.ش» گفتم با شرکت فال جلسه بگذارد تا من آنها را ببينم.

 

زنجاني ادامه داد: به دفتر شرکت فال در شارجه رفتم و آنها را ملاقات کردم و پس از آن جلسه با توجه به اينکه مالکان شرکت فال از مسئولان سابق ارتش شارجه بودند و براي خودشان قدرتي داشتند به آقاي «م.ش» گفتم به گونه‌اي شرکت فال را درگير کند.

 

وي ادامه داد: شرکت نيکو مدارک بار را براي ترخيص از انبار فال نمي‌داد؛ بنابراين از‌ آقاي «م.ش» خواستم با آنها صحبت کند و به آنها وعده فروش بار بدهد. پس از جلسه «م.ش» اعلام کرد که شرکت فال يک‌سري چک و ضمانت‌نامه مدت‌دار دارد. به «م.ش» گفتم هر چه مي‌تواند چک و ضمانت‌نامه مدت‌دار از شرکت فال بگيرد و او نيز 255 ميليون دلار ضمانت‌نامه يا چک مدت‌دار گرفت و با اين مبلغ به دستور من شرکت «انوراير» را خريد.

 

متهم رديف اول پرونده نفتي گفت: 50 ميليون دلار بابت انبارداري به «م.ش» بدهکار بودم و به وي گفتم شرکت «انوراير» را به نام خودش بزند و نگه دارد.

 

بابک زنجاني ادامه داد: در مجموع 300 الي 400 ميليون دلار از فال پول گرفتيم و فال نيز در مقابل مدارک بارها را مي‌خواست، اما شرکت نيکو بارنامه را نمي‌داد.

 

وي ادامه داد: «م.ش» به من زنگ زد و گفت فال مدارک بار را مي‌خواهد و نمي‌دانم چکار کنم و از سوي ديگر شرکت نيکو نيز موضوع را پيگيري نمي‌کند. در نهايت قرار مي‌شود شرکت فال کل بار را برگرداند و 300 الي 200 ميليون دلاري که پول داده پس بگيرد.

 

در اين لحظه نماينده دادستان تهران از بابک زنجاني سئوال کرد که شرکت فال را چه کسي به شما معرفي کرد؟

 

زنجاني پاسخ داد: اين شرکت توسط شخصي به نام «ح» معرفي شد، البته من وي را نمي‌شناختم و توسط آقاي «ب» با او آشنا شدم. در نهايت «ح» را به «م.ش» معرفي کردم و گفتم مجموعه آنها را بررسي کند. آقاي «م.ش» نيز رفت و اعلام کرد از نظر ما همه چيز مساعد است.

 

در ادامه نماينده دادستان تهران بخشي از اظهارات زنجاني در جلسات بازجويي را قرائت کرد و گفت: زنجاني در بازجويي مورخ 2 ارديبهشت سال 93 مي‌گويد که من هيچ وقت شرکت فال را نمي‌شناختم و «م.ش» گفته بود که وزارت نفت در انبارهاي آنها بار دارد.

 

قاضي صلواتي نيز خطاب به زنجاني گفت: شما از طريق «م.ش» با شرکت فال آشنا شديد؟

 

زنجاني پاسخ داد: شرکت نفت باري را به امارات ارسال مي‌کند اما چون در امارات جاي تخليه نداشتند اين بارها از طريق «الف» در شرکت‌هاي فال و با هماهنگي «م.ش» انبار مي‌شود. تا قبل از اينکه «ح» شرکت فال را معرفي کند، اين شرکت را در عمرم نديده بودم و نمي‌شناختم. پس از معرفي «ح» نيز آقاي «م.ش» شرکت فال را بررسي کرد و گفت از نظر من مشکلي وجود ندارد.

 

قاضي صلواتي ادامه رسيدگي به پرونده را به فردا (چهارشنبه) موکول کرد.

 

سه جلسه نخست رسيدگي به اين پرونده به قرائت کيفرخواست متمهين توسط نماينده مدعي‌العموم اختصاص يافت. پس از پايان قرائت کيفرخواست متهمان، رسول کوهپايه‌زاده وکيل‌مدافع بابک زنجاني درخواست استمهال‌ خود را براي اتمام مطالعه پرونده به رييس دادگاه تقديم کرد و قاضي صلواتي با اين درخواست موافقت کرد.

 

دفاعيات 200 صفحه‌اي بابک زنجاني، جلسات چهارم تا هفتم و دهم تا سيزدهم را به خود اختصاص داد. در جلسه هشتم دادگاه، وکيل مدافع شرکت HK به قرائت شکايت موکل خود پرداخت و جلسه نهم نيز وکيل مدافع بانک مسکن شکايت اين بانک را مطرح کرد.

 

پس از پايان يافتن دفاعيات بابک زنجاني در جلسه سيزدهم، رسول کوهپايه زاده وکيل‌مدافع وي تا جلسه هفدهم دفاعيات خود را مطرح کرد.

 

در جلسات هجدهم دادگاه «م.ش» متهم رديف دوم دفاعيات خود را ارايه داد و در جلسه روز گذشته نيز دفاعيات وي به پايان رسيد./ا

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 3 + 1

  آخرین اخبار
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
تشکيل کميته ويژه براي اجراي پروژه استراتژيک جاده جلفا- کلاله
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.