1394/09/17 - 16 : 7
کد خبر: 7889
وقتي نوجوان 12 ساله عجب‌شيري جاودانه شد
تپش اين قلب آرامش مي‌دهد/ يادگار پسر فوت شده براي مادر داغديده
احرارخبر:فرهنگ اهداي عضو، سال‌هاي زيادي است که در کشور ما پاگرفته و زيبايي‌معنوي و البته مفيد بودن اين حرکت آن قدر دهان به دهان چرخيده است که در بعضي موارد، ديگر لازم نيست تيم پزشکي خيلي خودشان را براي رضايت گرفتن اهداي عضو به دردسر بيندازند.

، دين مبين اسلام، اهميت فوق العاده‌اي براي نجات جان انسان‌ها قائل است. چنانچه در قرآن کريم سوره مبارکه مائده آيه 32 به تصريح اشاره شده است که هرگاه کسي باعث بقاي نفسي شود مانند آن است که باعث نجات جان تمام انسان‌ها شده است.

مرحوم علامه طباطبايي در ذيل و تفسير آيه مذکور مي‌فرمايند: هر کس يکي را زنده نگه دارد چنان است که همه مردم را زنده نگه داشته است.

حضرت امام خميني (ره) در سال 1368 در پاسخ به استفتاء جواز پيوند اعضا از فردي که دچار مرگ مغزي شده است و حيات وي غيرقابل برگشت است فرموده‌اند: «بسمه تعالي بر فرض مذکور چنانچه حيات انسان ديگري متوقف بر اين باشد با اجازه صاحب قلب يا کبد و امثال آن جايز است».
و از نظر علمي در مرگ مغزي خون رساني به مغز متوقف شده، اکسيژن رساني به آن انجام نمي‌گيرد. مغز تمام کارکرد خود را از دست مي‌دهد و دچار تخريب غيرقابل برگشت مي‌گردد. اگر چه پس از مرگ مغزي اعضاي ديگر از جمله قلب، کبد و کليه‌ها هنوز داراي عملکرد هستند اما به تدريج طي چند روز آينده، از کار خواهند افتاد.
و به گفته متخصصان امر، بيمار مرگ مغزي، نمي‌بيند، نمي‌شنود، درد نمي‌کشد، به هيچ يک از تحريکات خارجي پاسخي نمي‌دهد، نفس نمي‌کشد و بدون استفاده از دستگاه تنفس مصنوعي اکسيژن به او نخواهد رسيد.
نتيجه اينکه مرگ پايان زندگي نيست. اين باور تمام کساني است که به معاد و زندگي پس از مرگ اعتقاد دارند. اما هستند افرادي که حتي پيش از اين مرحله، اجازه نمي‌دهند مرگ پايان‌شان باشد؛ تمام آن‌هايي که با اهداي عضو پس از مرگ مغزي خود، به افرادي ديگر زندگي مي‌بخشند.

و اکنون آغاز زندگي اخروي اميرحسين حدادي دانش آموز 12 ساله‌ عجب شيري، اين نوگل باغچه خانواده محترم حداد آغازي ديگر شد بر تداوم زندگي چندين نفر ديگر که دعاي خيرشان هميشه ايام بدرقه راه امير حسين و سعادت ابدي پدر، مادر و روح نازنينش خواهد بود  
و بر خود مي‌باليم در شهر عجب‌شير شهروند مهربان و فداکار همچون جناب مقصود حداد داريم که فکر و عملش منبعي نوراني شد بر آنانکه زندگي شان در حسرت يک روز بدون درد مي‌گذرد و اين است عبادت عابدان بي‌ادعا.
و در آخر سر تعظيم فرود مي‌آوريم به پيشگاه پدري فداکار، مادري مهربان و خانواده‌اي که شميم نفس شان به لطف الهي راقم روزهاي خوش براي دردمندان شد.

با اهداي عضو مي‌توان انسانيت را جاودانه کرد
ابراهيم طاهري فرماندار عجب‌شير در ديدار با خانواده متوفي اميرحسين حداد که بر اثر مرگ مغزي اعضاي بدنش را به بيماران نيازمند اهدا کرده بود، گفت: با اهداي عضو مي‌توان حيات را به انسان ديگر هديه کرد و اجر معنوي و اخلاقي اين کار بسيار زياد است.
وي با بيان اينکه با اهداي عضو مي‌توان انسانيت را جاودانه کرد و ياد عزير سفر کرده همواره زنده مي‌ماند، افزود: ايثار در اهداي اعضاي بدن عزيز از دست رفته مصداق بارز عشق، بندگي، تسليم و رضايت حق تعالي است و اين رفتار ارزشي در دين مبين اسلام از مقام بالاي برخوردار است.
طاهري ادامه داد: اميدوارم اين روش پسنديده خانواده مرحوم حداد در جامعه ما به عنوان يک فرهنگ الهي و انساني مورد عنايت و اهتمام قرار گيرد.
 
کلاس درس امير حسن حداد با نامش مزين شد
محمد علي صمد‌زاده مدير آموزش و پرورش شهرستان عجب‌شير با ابراز تاسف از درگذشت اين دانش‌آموز   گفت: خانواده اميرحسين به ما ياد دادند که هيچ وقت مرگ پايان زندگي نيست و با اين کار بزرگشان فعل حيات دادن به هم نوع را برايمان صرف کردند.
وي افزود: با درخواست مدير مدرسه شهيد مطهري کلاس درسي که اين دانش‌آموز در اين سال تحصيلي مشغول به تحصيل بود به نام اميرحسين حداد نامگذاري شد تا هيچ وقت اين کار نيک و پسنديده از يادمان نرود.

گزارش  حاکي است، اميرحسين حداد دانش‌آموز 12 ساله عجب‌شيري بود که روز سه شنبه هفته گذشته به دليل مرگ مغزي و با اعلام رضايت خانواده حداد دو کليه فرزندشان به دو دختر 18 و 20 ساله در بيمارستان امام رضا (ع) تبريز اهدا و کبد او نيز براي پيوند به دختر 14 ساله زنجاني به بيمارستان شيراز ارسال شد.

اهداي عضو، يک رفتار انساني و خيرخواهانه است که مي‌تواند به بسياري از انسان‌هاي دردمند زندگي دوباره‌اي ببخشد. اما بايد بدانيم که اين رفتار پسنديده زماني همه‌گير مي‌شود و گسترش مي‌يابد که جامعه به درک و باور درستي راجع به اين موضوع برسد. در واقع به مردم جامعه بايد داده‌هاي اطلاعاتي صحيح درباره اين قضيه داده شود تا بتوانند در دو راهي بخشش و بي‌تفاوتي تصميم درستي بگيرند. خانواده‌ها بايد بدانند که اهداي عضو بيماران مرگ مغزي يعني معجزه خداوند. شما مي‌بخشيد عزيزترين چيزي را که خداوند به شما اعطا کرده و سر تسليم فرود مي‌آوريد در برابر خداوندي که مشيت الهي‌اش اين است که يک نفر جان بدهد تا ده‌ها نفر ديگر جان بگيرند و اين همان معجزه پروردگار است. اين اقدام هم تلخ است و هم آرامش‌بخش. تلخ است به اين دليل که مادر و پدري نمي‌خواهند باور کنند دفتر زندگي فرزندشان در اين دنيا ديگر بسته شده است اما در عين حال صداي شنيدن تپش‌هاي قلب او در کالبد ديگري مي‌تواند آرامش‌بخش باشد و آرامشان کند.

هر سال 25‌ درصد بيماران ليست انتظار دريافت اهداي عضو در کشور فوت مي‌کنند. براساس بررسي‌هاي انجام گرفته، 16‌درصد مرگ‌وميرها را بيماران مرگ‌مغزي تشکيل مي‌دهند که 50‌درصد آن مي‌تواند به اهداي عضو منجر شود.

------------------------------------------
نگارنده : حسين جعفريان شيراز

منبع:فارس

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 8 + 2

  آخرین اخبار
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
تشکيل کميته ويژه براي اجراي پروژه استراتژيک جاده جلفا- کلاله
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.