1392/1/16 - 07 : 14
کد خبر: 782
مرکز مديريت حوادث و فوريتهاي پزشکي آذربايجان غربي
تردد تراكتور در جاده هاي عمومي، عامل 17 درصد تصادفات كشنده
سرپرست مرکز مديريت حوادث و فوريتهاي پزشکي استان با اشاره به وقوع دو مورد واژگوني منجر به فوت تراکتور در يک هفته گذشته گفت: همزمان با فصل بهار و رونق کشاورزي، تردد بيش از حد ادوات کشاورزي کند رو، نه تنها جان رانندگان تراکتور، بلکه جان مسافران و رهگذاران را نيز تهديد مي کند.

رسول صادق گفت: متاسفانه با شروع فصل زراعي در کمتر از 5 روز، دو تن بر اثر واژگوني تراکتور جان خود را از دست دادند.

وي گفت: 30 دقيقه بامداد روز گذشته _ 15 فروردين _ يک مرد 49 ساله در منطقه آخمقيه تبريز بر اثر واژگوني تبريز جان خود را از دست داد.

وي با بيان اينکه در 11 فروردين امسال نيز در جاده ي خواجه تبريز، سه راهي امند نيز يک جوان 17 ساله بر اثر واژگوني تراکتور جان خود را از دست داده بود گفت: متاسفانه بي‌احتياطي در استفاده از اين دستگاه و روباز و سنگين بودن آن منجر به فوت استفاده کنندگان از آن مي شود و يا صدمات غير قابل جبراني به سرنشينان وارد مي کند.

به گفته صادق، وجود روستاهاي حاشيه جاده، وجود اراضي کشاورزي در حاشيه راههاي اصلي و فرعي، تردد انواع اداوات کشاورزي در حاشيه راههاي خلاف جهت، مجهز نبودن به علائم هشدار دهنده مانند مثلت خطر شب رنگ و حرکت با چراغ خاموش ... از جمله عواملي است که در وقوع تصادف تراکتور تاثير بسزايي دارد.

سرپرست مرکز مديريت حوادث و فوريتهاي پزشکي استان با تاکيد بر بازديد لاستيك ها قبل از استفاده از تراکتور يادآور شد: ترکيدگي لاستيك هاي آسيب ديده موجب مي شود تراكتور از كنترل خارج شده و باد كم لاستيك موجب آسيب داخل آن و باد زياد لاستيك موجب پرش چرخ هاي جلو در برخورد باسطح ناهموار شده و خارج شدن كنترل ماشين از دست راننده مي شود.

بازديد سپرها، بازديد سكو و پله ها، بازديد لوله هاي سوخت رساني، بازديد قابليت ديد راننده، بازديد ترمزها، بازديد فرمان، بازديد وسايل روشنايي، تنظيم صندلي راننده نيز از ديگر مواردي بود که رسول صادق تاکيد کرد، رانندگان قبل از استفاده از تراکتور به آنها توجه ويژه داشته باشند.

صادق يادآور شد: طبق قوانين راهنمايي و رانندگي، رانندگان تراکتور هنگامي که به ناچار بايد از سطح راه استفاده کنند، حتما چرخ هاي سمت راست تراکتور را در قسمت شانه راه قرار دهند تا مانع حرکت ساير وسايل نقليه نشوند و از آوردن وسيله نقليه که چراغ خطر عقب ندارد به خصوص در شب به سطح راهها خودداري کنند.

سرپرست مرکز مديريت حوادث و فوريتهاي پزشکي استان از رانندگان تراکتور خواست براي کاهش خطرات ناشي از استفاده از اين وسيله قبل از توقف، چرخيدن و يا كم كردن سرعت، علامت دهند و در بزرگراه ها در صورت امكان براي توقف به طرف شانه دست راست جاده حركت كنيد.

وي با اشاره به سنگيني اين وسيله و نيز بالا بودن احتمال واژگوني خودرو گفت: در هنگام توقف روي سطوح لغزنده مانند يخ، برف، زمين نرم و يا كود دامي، ترمز را چندين بار بالا و پايين كنند، تا تراكتور متوقف شود.

صادق واژگون شدن تراكتور، سقوط از تراكتور، له شدن زير تراكتور، زير گرفتن، تصادف با وسايل موتوري ديگر و گير افتادن در محور توان دهي از جمله حوادثي برشمرد که يک راننده تراکتور با آنها مواجه است و گفت: براساس ارزيابي هاي صورت گرفته از صحنه هاي تصادف تراکتور، حدود سه چهارم آسيب هاي واژگوني تراكتور، ناشي از واژگون شدن به پهلو است.

سرپرست مرکز مديريت حوادث و فوريتهاي پزشکي استان با بيان اينکه حدود 17 درصد تصادفات كشنده مربوط به حركت تراكتور در جاده هاي عمومي است گفت: رانندگان در حين حرکت در جاده هاي ايمني بايد استفاده از علامت خودرو هاي كندرو، استفاده از چراغ هاي هاي اخطار دهنده در جلو و عقب تراكتور، استفاده از آينه هاي بغل و داخل كابين را بمنظور کاهش تلفات رعايت کنند.

به گزارش روابط عمومي مرکز مديريت حوادث و فوريتهاي پزشکي استان، در 6 ماهه نخست و در فصل زراعي سال گذشته، 10مورد تصادف تراکتور به مرکز فوريتهاي پزشکي استان گزارش شده بود که در مجموع منجر به فوت 7تن و مصدوميت 6 تن شده است.

از اين تعداد 5 مورد بدليل واژگوني تراکتور، 3 مورد بعلت برخورد با موتور سيکلت و دو مورد ديگر نيز بعلت برخورد تراکتور با يک دستگاه خودروي پيکان و عابر پياده به وقوع پيوسته است

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 1 + 3

  آخرین اخبار
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
اجراي 31 رشته مسيرگشايي با 20 کيلومتر طول در تبريز
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
  پربازدیدترین اخبار
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
پيشرفت 55 درصدي سنگفرش محور تاريخي «حيدر تکيه سي»
ورود سامانه بارشي جديد به کشور از روز جمعه تا دوشنبه
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.