1394/09/10 - 10 : 2
کد خبر: 7753
جزئيات آزادسازي نرخ بليت هواپيما‌
احرار خبر: دبير انجمن‌ شرکت‌هاي هواپيمايي با بيان اينکه نرخ بليت هواپيما در مسيرهاي داخلي که حداقل ? ايرلاين پرواز داشتند، آزاد شد، گفت: سقف و کفي براي قيمت‌‌ها تعيين نکرديم و اجازه داديم نرخ بليت را تقاضا و کشش بازار تعيين کند.

به گزارش احرار خبر به نقل از فارس، مقصود اسعدي ساماني با اشاره به آزادسازي نرخ بليت هواپيما‌ در 170 مسير داخلي‌ اظهار داشت:‌‌‌ با وجود آنکه قانون برنامه پنجم بر آزادسازي نرخ بليت هواپيما از سال سوم برنامه توسعه تأکيد کرده بود اما رؤساي سازمان هواپيمايي کشوري تا پيش از اين اهتمامي بر اجراي اين قانون نداشتند.

وي اجراي اين قانون را نقطه عطفي در صنعت حمل و نقل هوايي ايران برشمرد و افزود: رئيس جديد سازمان هواپيمايي کشوري (عابدزاده) با توجه به شناختي که از صنعت هوايي کشور داشته و از گذشته در اين صنعت فعال بوده است‌ اجراي قانون را بر عهده گرفت.

اسعدي ساماني گفت:‌ با اين تصميم، قطعاً بسياري از کساني که تا‌کنون نمي‌توانستند از حمل‌ونقل هواپيمايي استفاده کنند اين امکان براي آنها فراهم شد تا بتوانند از سيستم حمل‌ونقل هوايي به عنوان وسيله مسافرت استفاده کنند.

وي بيان کرد: توسعه اقتصادي کشور در گرو‌ داشتن حمل و نقل هوايي کارآمد و به روز است و آزاد‌سازي نرخ بليت هواپيما توان عملياتي شرکت‌هاي هواپيمايي‌، سرويس دهي و نوسازي ناوگان هوايي کشور را تضمين خواهد کرد و چنين تصميمي در بيرون مرزها نيز به عنوان مقدمات رشد و توسعه اقتصادي کاربردي و موفقيت آميز بوده است‌.

*‌ نوسازي ناوگان و ارتقاء ايمني پرواز دستاورد آزادسازي نرخ بليت

دبير انجمن‌ شرکت‌هاي هواپيمايي با بيان اينکه اجراي‌ قانون آزادسازي نرخ بليت هواپيما به نفع اقتصاد کشور، ايرلاين‌ها و مردم است، اظهار داشت: اميدواريم اين اقدام به نوسازي و توسعه ناوگان هوايي کشور بيانجامد و مردم بتوانند از خدمات بهتري استفاده کرده و حق انتخاب داشته باشند.

اسعدي ساماني نوسازي ناوگان را يکي از دستاوردهاي آزادسازي نرخ بليت هواپيما عنوان کرد و افزود: در اين شرايط شرکت‌هاي هواپيمايي بايد به سمت افزايش کيفيت و خدمات و نوسازي ناوگان حرکت کنند.

* آزادسازي لزوماً افزايش قيمت نيست و در برخي شرايط به کاهش نرخ‌ها مي‌‌انجامد

دبير انجمن‌ شرکت‌هاي هواپيمايي اظهار داشت: اين تصور اشتباه در جامعه وجود دارد که آزادسازي يعني رشد نرخ‌ها در حالي که آزادسازي به معناي افزايش قيمت بليت نيست و اين اتفاق الزاماً رخ نمي‌دهد؛ با اجراي اين قانون در بسياري از مسيرها، برخي از روزها و‌ ساعات مشخص، قيمت‌ها ممکن است نسبت به نرخ‌هاي تکليفي هم ‌کاهش يابد.

* اعمال نرخ‌هاي تکليفي بليت به زيان مسافر بود

وي بيان کرد: اعمال نرخ‌هاي تکليفي شرايطي ‌سوء استفاده برخي چارترکنندگان و واسطه‌گران را فراهم مي‌کرد زيرا مي‌توانستند در زمان‌هاي مختلف با نرخ‌ها بازي کنند و قيمت‌ها را افزايش دهند اما با اجراي آزادسازي نرخ بليت هواپيما، ايرلاين اين اختيار را دارد که در زمان و مسيرهاي مختلف، به تناسب هزينه‌ها، نرخ را تعيين کند.

* تلاش ايرلاين‌ها براي ارائه نرخ‌هاي کمتر و جذب مسافر بيشتر در شرايط رقابتي

اسعدي ساماني گفت:‌ شرکت‌هاي هواپيمايي مي‌توانند در شرايط نرخ‌هاي آزاد، با کاهش قيمت، مسافر بيشتري را جذب کرده و با هزينه کمتري مسافر را جابه‌جا کنند؛ در اين شرايط هر شرکتي که قيمت کمتري ارائه دهد،‌ مسافر بيشتري را جذب مي‌کند.

دبير انجمن‌ شرکت‌هاي هواپيمايي افزود: همچنين شرکت‌هاي هواپيمايي ملزم شده‌اند در راستاي افزايش خدمات، با ارائه کيفيت بهتر، براي جذب مشتري بيشتر اقدام کنند.

وي بيان کرد: رعايت حقوق مسافر و شفاف‌سازي نرخ‌ها روي لاشه بليت براي ايرلاين‌ها الزامي شده است ضمن آنکه نظارت‌هاي لازم از سوي سازمان هواپيمايي کشوري و انجمن شرکت‌هاي هواپيمايي انجام مي‌شود تا عده‌اي نتوانند از فضاي ايجاد شده سوءاستفاده کنند.

دبير انجمن‌ شرکت‌هاي هواپيمايي تأکيد کرد: بايد به سمتي حرکت کنيم که با استفاده حداکثري از توان حمل‌ونقل هوايي کشور و ارتقاي ايمني پروازها، در کنار اقتصادي شدن فعاليت‌هاي شرکت‌هاي هواپيمايي به ارتقاء کيفيت نيز دست يابيم.

* نرخ‌هاي بليت سقف ندارد/ افزايش جهشي قيمت نخواهيم داشت

اسعدي ساماني با بيان اينکه از اواخر دهه 60 شمسي قيمت بليت پروازهاي خارجي در ايران آزاد شد و هيچ سقف و کفي براي نرخ‌ها تعيين نشد، گفت: در آزادسازي نرخ بليت پروازهاي داخلي نيز سقف‌ و کفي براي نرخ بليت در نظر گرفته نشده است.

وي توضيح داد: در قانون آزادسازي، قيمت را تقاضا و کشش بازار تعيين مي‌کند، مردم مطمئن باشند در اين شرايط نرخ‌هاي غيرقابل تصوري ارائه نخواهد شد و افزايش قيمت جهشي نخواهيم داشت‌، شرکت‌هاي هواپيمايي با توجه به بررسي‌هاي خود برآورد کردند که در آزادسازي نرخ‌ها، افزايش ناگهاني و شديد قيمت ‌ نخواهيم داشت.

دبير انجمن‌ شرکت‌هاي هواپيمايي در پاسخ به اين سؤال‌ که آيا‌ عدم تعيين سقف نرخ‌، به انحصار و ايجاد بازار سياه ‌نمي‌انجامد؟ توضيح داد: نرخ بليت هواپيما در مسيرهايي آزاد شده است که حداقل 3 ايرلاين در آن مسير پرواز کنند‌ و اين به کاهش انحصار کمک مي‌کند.

* فعلاً تايپ و مدل هواپيما در تعيين نرخ مطرح نيست

اسعدي ساماني افزود: در گام اول فعلاً تايپ و مدل ساخت هواپيما براي تعيين نرخ مطرح نيست و در گام‌هاي بعد اين مورد حتماً در دستور کار قرار خواهد گرفت.

دبير انجمن‌ شرکت‌هاي هواپيمايي تأکيد کرد: قطعاً وقتي با آزادسازي و رفع نرخ‌‌هاي تکليفي،‌توان اقتصادي شرکت‌ها افزايش ‌يابد به سمت ورود هواپيما با سن ساخت کمتر حرکت مي‌کنيم و اين به ارتقاي کيفيت خدمات مي‌انجامد.

* تکليفي ماندن نرخ بليت هواپيما در مسير‌‌هايي با فعاليت دو ايرلاين و کمتر

وي يادآور شد: البته ‌نرخ 87 مسير هوايي داخلي کماکان «تکليفي» است‌ و اين مسيرهايي است که يک يا دو ايرلاين در آنها پرواز دارند و يا مسير مناطق ‌کمتر بهره‌مند است.

اسعدي ساماني افزود: در راستاي اينکه‌ خدمات پروازي کماکان در‌ مسيرهاي کم‌تردد و مناطق کمتر بهره‌مند ادامه داشته باشد و در راستاي جلوگيري از ايجاد انحصار،‌ نرخ بليت اين مسيرها به صورت تکليفي ‌فعلاً باقي مي‌ماند.

به گزارش فارس موضوع آزادسازي نرخ بليت هواپيما به عنوان يکي از اهداف قانون برنامه پنجم مطرح بود، ‌‌طبق قانون بايد از سال سوم برنامه پنجم موضوع آزادسازي نرخ‌ها عملياتي مي‌شد و گام اول اجراي اين مورد، متنوع‌سازي قيمت‌ها بود.

ماده 161 اين برنامه درباره حمل و نقل عنوان کرده که دولت مکلف است تا پايان سال اول برنامه نسبت به متنوع‌سازي نرخ خدمات حمل و نقل هوايي در بخش بار و مسافر اقدام کند و سپس از ابتداي سال سوم برنامه ضمن آزادسازي کامل نرخ حمل و نقل هوايي، قيمت خدمات فرودگاهي، شبکه پروازي، لغو تخفيفات تکليفي و هرگونه معافيت در زمينه بهره‌برداري از خدمات ناوبري هوايي، فرودگاهي، نشست و برخاست، خدمات پروازي، واگذاري اماکن و ساير موارد مرتبط را واقعي ‌کند که اين مورد تکليف دولت براي انجام ماده 161 بند ب است.

البته بند (الف) اين ماده قانوني مرتبط با برقراري پرواز و جابه‌جايي کالا و مسافر براي فرودگاه‌هاي بين‌المللي و بند (ج) آن درباره ساماندهي امور حمل و نقل هوايي و ارتقاء رقابت‌پذيري با رويکرد لغو انحصارات مربوط به حمل و نقل هوايي و شرکت‌هاي هواپيمايي است.

با اين حال موضوع واقعي‌سازي نرخ‌ها و آزادسازي قيمت‌هاي بليت هواپيما در دولت دهم عملياتي نشد و پياده‌سازي اين امر به دولت يازدهم سپرده شد و روز گذشته، 9 آذرماه، اين قانوني بالأخره عملياتي شد.

بنابراين گزارش از روز گذشته قيمت بليت هواپيما در 170 مسير داخلي آزاد‌ شد و نرخ 87 مسير کماکان «تکليفي» ‌ماند.

‌سازمان هواپيمايي کشوري‌ مسيرهايي که آزاد‌سازي نرخ بليت در آنها صورت گرفته را مسيرهاي منتهي به جزاير کيش و قشم‌‌، شهرهاي نفتي و مسيرهاي انفرادي و مسيرهاي جديد عنوان کرد‌.

دستورالعمل آزاد سازي نرخ بليت هواپيما و مسيرهاي حمايتي روز گذشته 9 آذرماه به شرکت‌هاي هواپيمايي ابلاغ شد و از تاريخ ابلاغ قابل اجرا است‌‌.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 4 + 3

  آخرین اخبار
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.