1394/09/07 - 20 : 16
کد خبر: 7704
سيب‌زميني‌هايمان را «زنده‌به‌گور» نکنيد!
سراب به عنوان يکي از قطب‌هاي سيب‌زميني کشور محسوب مي‌شود اما مدت‌هاست که در فصل برداشت بيم و نگراني از عدم‌ فروش سيب‌زميني دامن زارعان منطقه را گرفته است

و مسئولان وعده‌هاي رنگارنگي مي‌دهند اما مثل اينکه گوش کشاورزان به اينگونه وعده‌ها عادت کرده است. 

در روزهاي اخير انتشار خبري درباره دفن 1700 تن سيب زميني خريداري شده از کشاورزان در استان فارس با هدف تنظيم بازار! موجبات بهت و حيرت هموطنان‌مان را فراهم آورده است.

سراب يکي از شهرستان‌هاي آذربايجان شرقي با وسعت 345 هکتار در قسمت شرق استان واقع شده است خاک حاصل‌خيز و منابع غني دامنه‌هاي سبلان و بزقوش و دشت‌هاي فراخ سراب امکان ايجاد يک قطب قوي در زمينه کشاورزي و دامداري را فراهم ساخته است.

به گفته ابراهيم فرقاني مدير جهادکشاورزي شهرستان سراب 113 هزار هکتار وسعت اراضي آبي و ديم اين شهرستان بوده و از اين ميزان 50 هزار هکتار اختصاص به کشت آبي دارد.

سيب زميني عمده‌ترين محصول کشاورزي منطقه بوده و سراب به تنهايي با توليد بيش از 125 هزار تن سيب زميني در مجموع 37 درصد توليد سيب‌زميني استان را به خود اختصاص داده است.

همواره در فصل برداشت بيم و نگراني در بين زارعان منطقه به خاطر به فروش رفتن دسترنج يک ساله‌شان وجود دارد.

غلامرضا اقبالي سيب‌زميني‌کار شهرستان سراب معتقد است که تاکنون تمام برنامه‌هاي دولت‌هاي مختلف براي تنظيم بازار عرضه و تقاضا و ثبات قيمت عادلانه براي محصول سيب‌زميني مقطعي و اکثرا ناکام بوده است.

وي با اشاره به قيمت تضميني سيب‌زميني گفت: اين قيمت کارشناسي شده و عادلانه نيست.

باقري سيب‌زميني‌کار ديگر شهرستان اصلاح الگوي کشت را يادآور شد و افزود: متوليان کشاورزي کشور بايد شرايط اقليمي را در کشت محصولات رعايت کنند.

دفن محصول به بهانه تنظيم قيمت‌ها کار عقلاني نيست

مهناز بهمني نماينده سراب به خبرنگار فارس گفت: نگراني و دغدغه کشاورزان منطقه قابل درک است.

وي افزود: به عنوان نماينده مردم سراب بارها در قالب تذکر، سئوال و درخواست‌ها و مکاتبات مختلف با وزرا و مسئولان مربوط در مورد اقدام ريشه‌اي براي رفع نگراني‌ها و اضطراب کشاورزان منطقه تلاش کرده‌ام.

بهمني با غيرعقلاني توصيف کردن دفن محصولات کشاورزان و سيب‌زميني کاران يادآور شد: در حالي که بسياري از هموطنانمان زير خط فقر زندگي مي‌کنند دفن محصول غذايي به هر بهانه‌اي قابل توجيه نيست.

نماينده مردم سراب اصلاح الگوي کشت را مهم‌ترين راهکار تنظيم بازار سيب‌زميني عنوان کرد و گفت: قيمت‌هاي تضميني بايد عادلانه و بالاتر از هزينه تمام شده باشد و دولت بايد به جد نسبت به خريد تضميني دسترنج کشاورزان که وسيله اصلي تامين معاش آنها است اقدام اساسي صورت دهد. 

عضو کميسيون اقتصادي مجلس يادآور شد: کشاورزان مناطق سردسيري فقط يک نوبت زراعت مي‌کنند و اميد خانواده‌هاي زيادي در سراب فروش محصول سيب زميني است.

دولت به جاي صادرات، دفن محصول را انتخاب کرد

حجت‌الاسلام علي‌‌اکبر اکرمي امام جمعه سراب با انتقاد از اقدام اخير برخي تعاوني‌هاي روستايي در امحاء و دفن محصول سيب زميني اظهار داشت: متاسفانه دولتمردان به جاي تلاش براي باز کردن بازار مصرف در کشورهاي همجوار و صادرات محصول آسان‌ترين و زيان‌بارترين راه را انتخاب کردند.

وي ادامه داد: بسياري از کشاورزان سرابي با مراجعه به دفتر وي در مورد نگراني از به فروش نرفتن محصول سيب زميني دغدغه خود را بيان مي‌کنند و مطالبه آنها از مسئولان بجاست.

يک کشاورز سرابي با بيان اينکه استرس و نگراني در فصل برداشت محصول سيب‌زميني در وجود او نهادينه شده يادآور شد: در حالي که کشاورزان مناطق گرمسيري در يکسال زراعي جشن برداشت چند نوع محصول از زمين زراعي خود را برگزار مي‌کنند، در منطقه سردسير سراب تنها اميدمان به سيب‌زميني است و اگر اين محصول هم روي دستمان بماند شرمنده اهل و عيال خود خواهيم شد.

سيب‌‌زميني‌کاران شهرستان سراب اين‌گونه گلايه‌هاي خود را مطرح و بيان کردند: در حالي که بذر سيب زميني را بالاي 2 هزار تومان خريداري کرديم ولي متاسفانه نمي‌توانيم در موقع برداشت اين محصول را حتي به قيمت 700 تومان بفروشيم. تلاش زيادي را براي توليد اين محصول انجام داديم که چندين سال است به دليل هزينه‌هاي بالاي توليد و قيمت پايه اين محصول ضرر زيادي را متحمل شديم و سبب بدهي‌هاي کلان براي کشاورزان شده است.

به هرحال انتظار مي‌رود دولت با گسترش صنايع تبديلي، خريد تضميني و عادلانه محصول و اصلاح الگوي کشت و نيز برنامه‌ريزي براي بازاريابي جهاني و تنظيم عرضه و تقاضا نسبت به رفع دغدغه و نگراني کشاورزان منطقه تدبيري بينديشد.

گزارش از جواد عباس‌زاده

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 5 + 5

  آخرین اخبار
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
  پربازدیدترین اخبار
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.