1394/09/06 - 16 : 36
کد خبر: 7689
اردوغان: مسکو بايد از ما عذرخواهي کند/اگر روسيه هواپيماهاي ما را بزند، ساکت نمي‌نشينيم
رئيس‌جمهور ترکيه پس از ساقط شدن جنگنده روسيه توسط ارتش کشورش و کشته شدن يکي از خلبانان روس، گفته که مسکو بايد به خاطر نقض حريم هوايي ترکيه از آنکارا عذرخواهي کند.

«رجب طيب اردوغان» رئيس‌جمهور ترکيه که پس از هدف قرار گرفتن سوخو-24 روس‌ها توسط نيروي هوايي کشورش، گفته بود «ناتو بايد پاسخ روسيه را بدهد»، ولي حمايت چنداني از طرف غربي‌ها نديد، حالا مصاحبه‌هاي سلسله‌واري با شبکه‌هاي خبري غربي مي‌کند.

مسکو عذرخواهي کند

اردوغان پس از مصاحبه با شبکه خبري فرانس24، با يک شبکه خبري آمريکايي يعني سي‌ان‌ان هم مصاحبه کرد و در واکنش به گفته‌هاي رئيس‌جمهور روسيه که عذرخواهي ترکيه به دليل شليک به سمت سوخو 24 را خواستار شده بودند، گفت «اين روس‌ها هستند که بايد از ما عذرخواهي کنند.»

اردوغان در اين خصوص گفت: «اين ما نيستيم که بايد عذرخواهي کنيم بلکه آنان که حريم هوايي ما را نقض کردند (بايد عذرخواهي کنند.) خلبانان ما فقط به وظيفه خود عمل کردند، وظيفه‌اي در چارچوب پاسخ به نقض قواعد درگيري. اصل ماجرا اين است.»

بازرگانان روس ما را فراموش نکنند

مسکو پس از وقايع اخير، علاوه بر اعتراض رسمي و ديپلماتيک، پاسخ تجاري ملموس هم به ترکيه داد و ضمن توقيف چند کشتي باري ترکيه، از احتمال ممنوعيت واردات گوجه فرنگي از ترکيه خبر داد. رئيس‌جمهور ترکيه که با اين اوصاف احتمال مي‌دهد يکي از بازارهاي مهم صادراتي کشورش را از دست بدهد، در ادامه مصاحبه به مسائل اقتصادي پرداخت.

اردوغان گفت: «ما روابط اقتصادي استراتژيکي با فدراسيون روسيه داريم، روابطي که براي اهميت فراواني دارد. ما سطح مبادلات تجاري را به 35 ميليارد دلار رسانديم؛ در حوزه نفت و گاز هم ما يکي از مشتري‌هاي مهم روسيه هستيم.»

رئيس‌جمهور ترکيه سعي کرد تاريخچه روابط خوب اقتصادي را يادآور شود و گفت: «آن زماني که همه (صادرات) مواد غذايي به روسيه را تحريم کرده بودند، ما چنين نکرديم. ما در عمل بخش عمده‌اي از نيازهاي غذايي آنها را تأمين کرديم.»

نمي‌خواستيم اينطور شود

اردوغان آنطور که پوتين مي‌خواهد عذرخواهي نکرد ولي با ابراز تأسفي نه‌چندان محکم گفت: «به رغم اختلاف‌نظر در خصوص موضوع سوريه، نمي‌خواستيم که چنين اتفاقي رخ بدهد.»

رئيس‌جمهور ترکيه اقدامات تلافي‌جويان روسيه پس از سقوط سوخو 24 و کشته شدن خلبانشان را احساسي توصيف کرد و گفت: «اول از همه بگويم که ما به هيچ وجه قصد به بن‌بست کشيدن روابط را نداريم. فکر مي‌کنم نسبت به اين قضيه، رويکرد احساسي اتخاذ شده است.»

اردوغان به گفته‌هاي پوتين در خصوص «از پشت خنجر خوردن روسيه» هم واکنش تندي نشان داد و گفت: «نمي‌دانم که آيا وي واقعا از اين ضرب‌المثل استفاده کرده يا نه. بنظر من اگر او (پوتين) گفته که ما با داعش همکاري مي‌کنيم، اشتباه بزرگي کرده؛ ما دقيقا برعکس اين ادعاها عمل مي‌کنيم.»

روسيه اصلا با داعش نمي‌جنگد

رئيس‌جمهور ترکيه موضع خود در خصوص «غيرداعشي» بودن اهداف بمباران‌هاي روسيه را با موضع ناتو و آمريکا هماهنگ کرد و گفت: «روسيه اصلاً در سوريه با داعش نمي‌جنگد. برعکس، آنها در عمل معارضان ميانه‌رو را هدف قرار مي‌دهند. پس اينکه ترکيه را همدست تروريست‌ها بناميم، بدترين کار ممکن است.»

«ولاديمير پوتين» رئيس‌جمهور روسيه ديشب در کنفرانس خبري مشترک با «فرانسوا اولاند» همتا فرانسوي خود، گفته بود که «ترکيه از داعش نفت مي‌خرد» و تصاوير و اسناد مربوطه هم در اجلاس جي-20 در آنتاليا و در برابر چشمان «باراک اوباما» نشان داده شده است.

ما از داعش نفت نمي‌خريم، قاچاق‌چي‌ها مي‌خرند

«رجب طيب اردوغان« به اين حرف پوتين هم واکنش نشان داد. وي گفت: «ديروز اظهارات غيرقابل‌قبولي ديديم. برخي مدعي شدند که ما از داعش نفت مي‌خريم. کساني که چنين ادعاهايي دارند، بايد آن را ثابت کنند. اين‌ قاچاق‌چي‌ها هستند (که از داعش نفت مي‌خرند.) اگر چنين چيزي در جريان باشد، مهر پاياني بر آن خواهم زد.»

ما عضو ناتو هستيم، ناتو حتماً يک کاري مي‌کند

مقامات ناتو پس از سرنگوني جنگنده روسيه، نه کسي را تهديد کردند و نه از کسي اعلام حمايت. ناتو طرفين را به خويشتنداري و پرهيز از تشديد تنش‌ها دعوت کرد.

اردوغان اما که گويا حساب ديگري روي عضو بودن يک کشور مسلمان در ناتو باز کرده، گفت: «ما عضو ناتو هستيم و هر عمل و حمله‌اي عليه ترکيه، معادل حمله به ناتو خواهد بود. ناتو حتماً اقدامات لازم را انجام خواهد داد.»

پوتين وقت ملاقات بدهد

رئيس‌جمهور ترکيه ديشب در جمع خبرنگاران گفته بود که پوتين جواب تلفن وي را نداده؛ وي با اين حال در خبرها آمده بود که آنکارا باز هم از مسکو خواسته که در حاشيه اجلاس تغيير آب و هوا که قرار است دوشنبه در پاريس شروع بکار کند، اردوغان مذاکراتي مستقيم با پوتين داشته باشد.

اردوغان اين خبر را تأييد کرد و گفت: «بله، چنين درخواستي را مطرح کرده‌ايم ولي هنوز پاسخي دريافت نکرده‌ايم اما وزير خارجه ما ديروز تماس‌هايي برقرار کرد و بنا شد که رئيس‌جمهور (فرانسه فرانسوا) اولاند امروز در اين خصوص با پوتين صحبت کند.»

اگر اس-400 روسيه هواپيماهاي ما را بزند، اقدام مي‌کنيم

رئيس‌جمهور ترکيه همچنين گفت که اگر سامانه پيشرفته دفاعي اس-400 روسيه که ديروز در سوريه مستقر شد، هواپيماهاي ترکيه را به هنگام ورود به حريم هوايي سوريه هدف قرار دهد، اين کشور اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 5 + 6

  آخرین اخبار
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
  پربازدیدترین اخبار
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.