1394/09/05 - 7 : 22
کد خبر: 7683
عراقجي:
اگر موضوع پي ام دي مختومه نشود برجام متوقف مي شود
احرار خبر: معاون وزير خارجه کشورمان گفت: پيش بيني کرده بوديم که پيش از گزارش نهايي آژانس ديداري با آمانو تحت عنوان جلسه جمع بندي داشته باشيم و نظرات خود را ارائه دهيم و يک دور گزارش را مرور کنيم.

به گزارش احرار خبر به نقل از فارس، سيد عباس عراقچي معاون وزير خارجه کشورمان در برنامه تيتر ديشب با موضوع آخرين تحولات روند برنامه هسته اي با اشاره به روند 10 ساله پرونده هسته اي ايران گفت: ما به موازات مذاکرات هسته اي با آژانس نيز مذاکرات را دنبال کنيم که طبق نقشه راهي پيش برويم و پس از آن شوراي حکام آژانس پرونده هسته اي را با گزارش آمانو ببندد.

وي با بيان اينکه طبق نقشه راه پيش رفته و ارزيابي خود را از موضوعاتي که وجود دارد به آژانس داديم، اظهار داشت: در سال 2011 ، 12 پرونده درباره برنامه هسته اي ايران باز شد که بر اساس نقشه راه آژانس سوالات خود را مطرح مي کرد که در تاريخ 26 مهرماه آژانس اعلام کرد که همه سوالات خود را پرسيده و از آن زمان به وين رفت تا ارزيابي نهايي خود را بنويسد که تا 15 دسامبر است.

عراقچي افزود: ما پيش بيني کرديم که پيش از آن ديداري با آمانو تحت عنوان جلسه جمع بندي داشته باشيم و نظرات خود را ارائه دهيم و يک دور گزارش را مرور کرديم. 

وي در خصوص برخي قسمتهاي گزارش که ملاحظاتي از سوي ايران در آنها وجود داشت اظهار داشت: تصميم بر اين شد تا آمانو و تيم وي ملاحظات ما را بررسي کنند و اگر لازم بود جلسه اي با حضور بنده برگزار شود. تلاش ما اين است که آژانس بر مبناي حدس و گمان گزارش خود را ارائه دهد چراکه حق نتيجه گيري ندارد و بايد ديدگاه متعادلي را ارائه دهد.

معاون وزير خارجه کشورمان در خصوص اينکه راه براي بازگشت احتمالي و پرداختن به پي ام دي نيز گفت: آمانو در موضعي نيست که پي ام دي را ببندد چراکه تصميم گيري بر عهده شوراي حکام است و وي تنها بايد يافته ها و ارزيابي خود را ارائه دهد.

عراقچي ادامه داد: اگر گزارش به گونه اي باشد که پرونده بسته نشود به اين معني است که فعاليت هاي ما دنبال نخواهد شد. فروش اورانيوم و ادامه برجام به اين موضوع وابسته است و اگر پي ام دي بسته نشود برجام متوقف مي شود.

وي با بيان اينکه ما هميشه با بدبيني پيش رفته و بدترين سناريوها را در نظر گرفته ايم، افزود: به ترتيبي پيش رفته ايم که همه فعاليتهاي ما بعد از بسته شدن پي ام دي باشد و فکر مي کنم مجموعه تدابير ما منجر به بسته شدن پي ام دي مي شود.

معاون وزير خارجه گفت: در مذاکراتي که با آمانو و طرف آمريکايي داشتم فکر مي کنم که بسته شود.

عراقچي در خصوص قطعنامه 1+5 درباره ارائه قطعنامه براي بسته شدن پرونده هسته اي ايران گفت: در برجام آنها متعهد شده اند که اين کار را انجام دهند و اگر اين کار را نکنند برجام را زير پا گذاشته اند.

وي در خصوص اينکه اگر پرونده بسته نشود واکنش ايران چيست گفت: گزينه هايي که بازگشت آن بيشتر طول مي کشد همه بعد از پي ام دي است و تعهداتي که بازگشت سريعتري دارند پيش از پي ام دي خواهند بود که به سرعت به کار اوليه باز مي گردند و اين برنامه ريزي ماست.

معاون وزير خارجه در خصوص نوسازي راکتور اراک نيز گفت: قراردادهايي روي کاغذ امضا شده اما اجرايي نخواهد شد مگر بعد از پي ام دي.

عراقچي ادامه داد: در خصوص ذخاير نيز قرار دادها با روسيه امضا شده و طبق آن پيش مي رويم. ورود کيک زرد به کشور مانعي ندارد اما رفتن مواد از کشور منوط به بسته شدن پي ام دي است.

وي با اشاره به اسناد امضا شده بين ايران و کشورهاي 1+5 و اتحاديه اروپا براي بازسازي راکتور اراک گفت: در اين سند رسمي که يک دوره 5 ساله است مسئوليت همه کشورها به دقت مشخص شده است. اين سند کاملاً محکم و رسمي است.

معاون وزير خارجه درباره تعهدات طرف مقابل براي بازسازي راکتور اراک افزود: آنها تعهد مستقيم براي مدرن سازي اراک با همکاري ايران داشته باشند. طبق برجام يک مشارکت بين المللي بين ايران و 6 کشور خواهد بود که همه اين موارد به صورت تعهدات سياسي و حقوقي است که امضاي وزراي خارجه پاي آن است.

عراقچي افزود: همينطور بين ايران و 6 کشور نيز به طور مجزا قراردادهايي امضا مي شود که امور طبق آن پيش مي روند.

وي با اشاره به لغو شدن قراردادها که گاهاً اتفاق مي افتد گفت: به همين دليل امضاي وزراي خارجه پاي آن است که در حقيقت تعهد دولتهاست و مسئوليت هاي بين المللي به همراه دارد.

معاون وزير خارجه خاطرنشان کرد: حتي اگر در روند بازسازي به مشکل بخوريم خودمان آن را به سرانجام خواهيم رساند که البته ترجيح ما بر اساس برجام مشارکت بين المللي با استانداردهاي و گواهينامه هاي بين المللي است.

عراقچي درباره نامه مقام معظم رهبري مبني بر تضمين کافي و قوي براي ادامه کار برجام گفت: ظاهر امر نشان مي داد که يادداشت اوباما که دستور به 4 وزير براي اجراي امور طبق برجام بود، به درستي پيش رفته و همينطور شوراي وزيران اتحاديه اروپا نيز نامه خود را صادر کرد. با اين حال کارشناسان حقوقي ما موضوع را به دقت بررسي و نتايج آن را به هيأت نظارت برجام ارائه داديم. به اعتقاد ما اين کار انجام گرفته و تعهد لازم اخذ شده است.

وي در خصوص زمانبندي راکتور اراک نيز گفت: حداکثر دوره بازسازي آن 5 ساله است که يک سال آن به طراحي و 3 تا 4 سال آن به بازسازي است. 

معاون وزير خارجه در خصوص هيأت نظارت اظهار داشت: اعضا مشخص شده اند و من در آن حضور ندارم. آيين نامه اي براي آن تدوين شده که شکل کار را مشخص مي کند و راي گيري انجام مي گيرد.

عراقچي همچنين درباره بررسي تحريم ها و اراک که هيأت نظارت بر برجام آن را بررسي کرده است، گفت: در جلسه اول تحريم ها بررسي شده و در جلسه دوم موضوع اراک بررسي شد که آيا اسناد صادر شده تضمين هاي لازم را به ما مي دهد يا خير.

وي با اشاره به ديدار خود با نماينده آمريکا نيز اظهار داشت: ما گفت وگوهاي خوبي داشتيم و مسائل فني و تکنيکي را مرور کرديم.

معاون وزير خارجه با اشاره به تدوين دستور العمل ها بعد از اجراي برجام براي شرکتهايي که قصد حضور در ايران دارند نيز گفت: هيأتهاي تجاري دريايي از سوالات دارند که ما آنها را جمع آوري کرده ايم که در راهنمايي که صادر مي شود به سوالات آنها پاسخ داده شده است. اين سند تکليف همه را مشخص مي کند که چطور با ايران کار کنند.

عراقچي افزود: وقتي به مرحله اجرايي برسيم اين دستورالعمل ها و راهنمايي ها در اختيار شرکت ها و موسسات قرار خواهد گرفت تا بدانند چگونه با ايران کار کنند.

وي در پاسخ به اين سوال که مردم چه زماني برداشته شدن تحريم ها را حس خواهند کرد، گفت: 15 دسامبر شوراي حکام پي ام دي را مي بندد و دو سه هفته براي اراک زمان لازم است. تصور مي کنم اواسط دي به نقطه اي برسيم که همه تعهدات خود را انجام داده اند. تحريم ها اوايل ژانويه برداشته خواهد شد اگرچه در سياست هر مشکلي ممکن است پيش آيد؛ چراکه صهيونيستها مخالف برجام هستند و پول زيادي خرج کردند که تا به حال موفق نبوده اند.

معاون وزير خارجه کشورمان برداشته شدن تحريم ها را برداشتن موانع از سر راه توسعه و رشد اقتصادي خواند و گفت: از آن به بعد خودمان براي توسعه و رشد بايد تلاش کنيم و در اينجا سياست هايي که دولت بايد دنبال کند مهم است. همانطور که مقام معظم رهبري فرمودند اقتصاد مقاومتي مهم است و تلاش بخش خصوصي هم مهم است. با محور اقتصاد مقاومتي و تعامل خارجي مي توانيم پيش برويم.

عراقچي در خصوص تعداد سانتريفيوژهاي برداشته شده گفت: طبق برجام حدود 5 هزار سانتريفيوژ در نطنز و هزار تا در فردو بايد باقي بماند.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 8 + 9

  آخرین اخبار
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
  پربازدیدترین اخبار
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.