1394/08/23 - 9 : 59
کد خبر: 7520
کابوس خون‌بار پاريس
داعش مسئوليت انفجارهاي پاريس را برعهده گرفت
احرار:چندين حمله و انفجار در پاريس به کشته شدن ده‌ها نفر و گروگان گرفته شدن 100 نفر منجر شد؛ رئيس‌جمهور فرانسه در پي اين حملات اعلام وضعيت اضطراري کرد و تمامي مرزهاي اين کشور را بست.

به گزارش آناج به نقل از فارس، رسانه‌هاي فرانسه، بامداد شنبه از وقوع دو انفجار در نزديکي «ورزشگاه استاد دو فرانس» خبر داده‌اند. 

گزارش‌ها حاکي از کشته شدن ده‌ها نفر در حملاتي است که به طور همزمان در چندين نقطه از پاريس به وقوع پيوسته‌اند. 

اولين اتفاق، هنگامي رخ داد که يک مرد مسلح به کلاشنيکف، چندين نفر را در رستوراني پرازدحام به قتل رساند و هفت نفر را زخمي کرد. 

پس از آن گزارش شد دست‌کم دو انفجار در نزديکي ورزشگاه «استادو فرانس»، جايي که مسابقه فوتبال بين آلمان و فرانسه در حال برگزاري بود، به وقوع پيوسته است. اين اتفاق در حالي رخ داد که ساعاتي پيشتر گزارش شده بود که به دنبال تهديد تروريستي تيم فوتبال آلمان، هتل محل اقامت بازيکنان تيم ملي اين کشور تخليه شده بود. 

سومين گزارش‌ از بحران پاريس مربوط به تيراندازي دو مرد مسلح به شرکت‌کنندگان در يک کنسرت موسيقي منتشر شد. گزارش‌ها حاکي است اين دو مرد مسلح دست‌کم 20 گلوله به سمت جمعيت شليک کردند و نزديک به 100 نفر از حاضران را گروگان گرفتند.  اين گروگان‌گيري در نزديکي مرکز هنري «باتاکلان» انجام شده است.

پليس فرانسه، ساعت‌ها بعد، اعلام کرد که حملات تروريستي دست‌کم در هفت نقطه پاريس به وقوع پيوسته است. 

شمار تلفات، لحظه به لحظه تغيير کرد. اولين گزارش‌ها از کشته شدن دست‌کم 18 نفر در جريان اين اتفاقات حکايت داشت، اما اين رقم، تقريباً هر لحظه تغيير کرد. 

گزارش زير، تحولاتي است که لحظه به لحظه از وقايع بامداد شنبه پاريس در رسانه‌هاي معتبر بين‌المللي منتشر شده است. 

8:52: «جرمي کوربين» رهبر حزب اپوزيسيون انگلستان نيز در واکنش به حملات پاريس گفت «فکر من با مردم پاريس است. ما در کنار فرانسوي‌ها هستيم. چنين اقداماتي شنيع و غير اخلاقي هستند».

8:49: شبکه 9 استراليا اعلام کرد که تکفيري‌هاي «داعش» مسووليت اين حملات را برعهده گرفته است. 6 حمله در سراسر پاريس به وقوع پيوسته است.

8:45: « آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان  و «فرانک والتر اشتاين‌ماير» وزير خارجه آلمان در پي حملات تروريستي امروز صبح در پاريس  اعلام کردند که به شدت شوکه شده‌اند. مرکل گفت: « ما مراتب همدردي و همبستگي خود را با فرانسه اعلام مي‌کنيم». اشتاين‌ماير هم گفت: «ما شانه به شانه در کنار فرانسه ايستاده‌ايم.»

8:40 : «فيليپ هاموند» وزير خارجه انگليس به مردم فرانسه تسليت گفت. وي اين حملات را شوک برانگيز خواند و گفت: «ما هرآنچه که بتوانيم براي کمک انجام مي دهيم.»

8:38: «ديويد کامرون» نخست وزير انگليس در باره حملات فرانسه گفت:«من از حوادث امشب پاريس شوکه شدم. فکر و دعاي ما با مردم فرانسه است. هرچه لازم باشد براي کمک انجام مي‌دهيم».

8:36: شبکه تلويزيوني استراليا اعلام کرد که تعداد کشته‌هاي اين حادثه به 160 نفر افزايش يافته است.

8:30: آخرين اخبار رسيده حکايت از آن دارد که 200 نفر زخمي شدند که 80 نفر در شرايط اضظراري به سر مي‌برند. 8 عامل مسلح اين حادثه کشته شدند که 7 نفر آنها کمربند انتحاري داشتند.

8:26: اولاند طي يک سخنراني درباره اين حادثه تأکيد کرد: «در اين شرايط سخت من درباره قربانيان و خانواده‌هاي آنان فکر مي‌کنم. ما بايد احساس همدردي و همبستگي داشته باشيم.»

وي تصريح کرد که جنگ بي‌رحمانه‌اي را عليه تروريسم آغاز مي‌کنيم و همچنين از توافق آمريکا و فرانسه براي مبارزه با تروريسم خبر داد.

8:25: «جولي بيشاپ» وزير خارجه استراليا در سخناني درباره حملات مرگبار پاريس گفت: «واقعا جمعه سياهي براي فرانسه و براي جهان بود».

8:24: بعد از حملات پاريس، مقامات فيليپين برقراري امنيت بيشتر در نشست «اپک» را وعده دادند.

8:13: «جئون هيو پارک» رئيس جمهور کره جنوبي براي حملات پاريس به مقامات و مردم اين کشور پيام تسليت فرستاد.

8:06: «ملکولم ترون بول» نخست وزير استراليا اين حملات فرانسه را، اقداماتي تروريستي از مدل داعش ناميد.

7:35: از سوي دادستاني فرانسه رسماً اعلام شد هشت نفر از تروريست هايي که حمله کردند کشته شدند  که از اون ميان 7 نفر در عمليات انتحاري کشته شدند.

07:21: مقام‌هاي امنيتي به خبرگزاري فرانسه گفته‌اند دست‌کم 200 نفر در حملات مسلحانه و انفجار بمب در پاريس زخمي شده‌اند. حال 80 نفر وخيم گزارش شده است.  

06:50: پليس فرانسه مي‌گويد اعتقاد بر اين است که تمام حمله‌کنندگان کشته شده‌اند، اگرچه عمليات جستجو براي يافتن همدستان تروريست‌هايي که ممکن است متواري باشند، هنوز در جريان است. 

06:48: تا کنون هيچ گروهي مسئوليت حملات انجام شده در هفت نقطه پاريس که در جريان آن دست‌کم 153 نفر کشته شده‌اند را به عهده نگرفته است. 

06:40: شبکه خبري سي‌ان‌ان، شمار تلفات را دست‌کم 153 نفر اعلام کرد. 

06:33: «اشتون کارتر»، وزير دفاع آمريکا در بيانيه‌اي، حوادث بامداد شنبه پاريس را «وحشتناک و وحشيانه» خواند و گفت: «اين حملات، فراتر از حمله به ملت يا مردم فرانسه بوده‌اند و تهاجم به ارزش‌هاي انساني مشترک ما هستند.»

06:31: خبرگزاري فرانسه، نقشه مربوط به هفت نقطه در پاريس که در آنها حملات تروريستي انجام شده را منتشر کرد. بنا به گفته مقامات فرانسه، غير از انفجار و بمب‌گذاري در نزديکي ورزشگاه و تيراندازي و گروگان‌گيري در مرکز هنري «باتاکلان»، تيراندازي‌هايي در چند نقطه ديگر پاريس انجام شده است. 

 

06:20: پليس آمريکا در برخي از شهرهاي آمريکا تدابير امنيتي اتخاذ کرده است. نيويورک، شيکاگو و بوستون، از جمله شهرهاي هستند که اين تدابير در آنها اتخاذ خواهد شد. 

06:08: «اسپوتنيک» از قول پليس فرانسه به جزئيات بيشتري از کشته شدن حمله‌کنندگان به سالن کنسرت «باتاکلان» اشاره کرد. به گفته پليس، گروگان‌گيرها در اين سالن کنسرت چهار نفر بوده‌اند که سه نفر از آنها همزمان با نزديک شدن نيروهاي امنيتي فرانسه، خود را با کمربندهاي انفجاري منفجر کرده‌اند.  

05:51: خبرگزاري فرانسه، گزارش‌هاي پيشين مبني بر کشته شدن چهار افسر پليس در جريان آزادسازي مرکز هنري «باتاکلان» را رد کرد و گفت که منظور از چهار نفر کشته شده، نفرات گروگان‌گير بوده است. 

05:48: «جان کري»، وزير خارجه آمريکا، حملات پاريس را محکوم کرد و آن را «تهاجم به بشريت و انسان‌هاي آزادي‌دوست» خواند.

وزير خارجه آمريکا اضافه کرد کشورش از فرانسه حمايت خواهد کرد. 

05:41: چراغ‌هاي مرکز تجارت جهاني در نيويورک، براي اعلام همبستگي با فرانسه به رنگ پرچم اين کشور در آمد.

 

در برخي از ديگر شهرها نيز، همين اقدام صورت گرفته است.

 

05:29:روزنامه انگليسي گاردين گزارش داده چهار نفر از مقامات فرانسه - که احتمالاً پليس هستند - در عمليات آزادسازي گروگان‌ها از مرکز هنري «باتاکلان» کشته‌ شده‌اند. 

گزارش‌هاي اوليه مي‌گويند چهار افسر پليس کشته شده‌اند، اما اين اخبار هنوز تأييد نشده است. (براي مشاهده اخبار تکميلي، خبر ساعت 5:51 را هم ببينيد).

05:10: خبرگزاري فرانسه از قول دادستان اين کشور گزارش داد پنج نفر از افراد مهاجم در مناطق مختلف تحت حمله «احتمالاً» کشته شده‌اند. 

پيشتر شبکه خبري العربيه گزارش داده بود که دو نفر از مهاجمان در مرکز هنري «باتاکلان» کشته شده‌اند.

گزارش‌هاي پيشين همچنين حاکي است که دست‌کم يکي از حملات انجام شده در نزديکي ورزشگاه «استادو فرانس»، حمله انتحاري بوده است. گزارش‌ها درباره تعداد نفرات مهاجم و اينکه چه تعداد از آنها ممکن است متواري باشند، هنوز متناقض است. 

05:08: مردم با حضور در خيابان‌هاي پاريس پلاکاردهايي به دست دارند که روي آنها نوشته شده است: «نترسيده‌ايم.»

 

05:03: تصاويري از آتش‌سوزي در اردوگاه پناهندگان فرانسه منتشر شده است. برخي از کاربران اجتماعي با انتشار تصاويري نظير تصوير زير مدعي هستند اردوگاه پناهندگان فرانسه در شمال اين کشور به آتش کشيده شده است. 

 

04:49: فرانسوا اولاند، در مرکز هنري «باتاکلان» حضور يافت و گفت فرانسه در نبرد با تروريست‌ها، مماشات نخواهد کرد.

04:48: جوليان بي‌شاپ، وزير خارجه استراليا حوادث پاريس را «جمعه سياه» براي جهان خواند. 

04:43: اولاند ارتش اين کشور را براي مقابله با اين حملات فراخواند. بنا به گزارش خبرگزاري فرانسه، آقاي اولاند، دستور اعزام 1500 سرباز به پاريس را صادر کرد. 

04:40: عبدالفتاح السيسي، رئيس‌جمهور مصر حملات پاريس را محکوم کرد و گفت تروريسم شکست خواهد خورد. 

04:38: شوراي امنيت سازمان ملل نيز با صدور بيانيه اي حملات پاريس را وحشيانه و بزدلانه توصيف کرد.

04:37: عربستان سعودي، خواستار همبستگي بين‌المللي با پاريس شد. 

04:37: کويت با صدور بيانيه‌اي حملات تروريستي پاريس را محکوم کرده و آن را مغاير با ارزش‌هاي اديان آسماني دانست. 

04:35: رجب طيب اردوغان و احمد داود اوغلو رئيس جمهور و نخست وزير ترکيه نيز به فرانسوا اولاند تسليت گفتند و اين حملات تروريستي را حمله به تمامي انسانها دانستند و ان را محکوم کردند.

04:34: رسانه هاي گروهي ايتاليا به نقل از ماتيو رنزي نخست وزير اين کشور نوشتند که « اروپا در قلب خود دچار مصيبت شد و خوب مي داند که چگونه با اين وحشيگري مقابله کند». همچنين سرجيو ماتاريلا رئيس جمهور ايتاليا هم غم و اندوه شديد خود را از اين حادثه تروريستي ابراز داشت.

04:33: به گزارش الجزيره، اتحاديه سازمان‌هاي اسلامي اروپا، حملات پاريس را محکوم کرد. شوراي مسلمانان فرانسه هم با «نفرت انگيز و ذلت‌بار» خواندن اين حملات آنها را محکوم کرد.

04:21 شبکه تلويزيوني فرانس بيست و چهار در خبري گزارش داد حملات پاريس در هفت نقطه مختلف صورت گرفته است. (نقشه مربوط به اين هفت نقطه را در خبر ساعت 6:31 ببينيد.)

04:19: ناتو حمايت خود را از دولت فرانسه در مبارزه با تروريسم اعلام کرد. 

 

04:16: شرکت «امريکن‌ ايرلاينز» آمريکا با صدور بيانيه‌اي اعلام کرد يکي از پروازهاي خود به مقصد فرودگاه «شارل دوگل» پاريس را لغو کرده است. 

04:04: آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، حملات فرانسه را محکوم و با دولت پاريس اعلام همبستگي کرد. 

04:00: شبکه خبري العربيه اعلام کرد سه فرد مهاجم به مرکز موسيقي فرانسه کشته شده‌اند. 

03:54: آسوشيتدپرس از قول يک مقام پليس فرانسه گزارش داد دست‌کم 100 نفر در داخل مرکز کنسرت پاريس کشته شده‌اند. خبرگزاري فرانسه هم لحظاتي بعد اين خبر را تأييد کرد. در صورتي که اين خبر تأييد شود، شمار کشته‌شدگان دست‌کم 143 نفر است. 

 

03:50: وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد فرودگاه‌هاي اين کشور باز خواهند بود و پروازها و حرکت قطارها متوقف نخواهد شد.

03:44: گروگان‌گيري پايان يافت و گروگان‌ها در حال خروج هستند. اولين تصاوير از آزادسازي گروگان‌ها از مرکز هنري «باتاکلا» در زير منتشر شده است.  

 

03:42: جاستين ترودو، نخست‌وزير کانادا حملات پاريس را محکوم کرد. 

03:37: سفر اولاند به ترکيه براي شرکت در نشست گروه 20 لغو شد.

03:25: رسانه‌ها از کشته شدن دو نفر از گروگان‌گيران در سالن کنسرت باتاکلان خبر داد. 

03:17: شبکه خبري سي‌ان‌ان، تعداد کشته شدگان، را 43  نفر اعلام کرد. 

03:10: شبکه العربيه در خبري فوري شمار گروگانگيران در سالن کنسرت باتاکلان پاريس را حدود 12 نفر اعلام کرد.

03:08: بان‌کي‌مون، حملات فرانسه را محکوم کرد و آن را به خانواده‌هاي قربانيان تسليت گفت. 

03:02: در آلمان، مردم به خيابان آمده و فرياد مي‌زنند: «آلمان با فرانسه است.»

 

02:59: ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه، حملات پاريس را تسليت گفت و اضافه کرد مسکو آماده است به فرانسه براي تحقيق در زمينه اين حمله تروريستي کمک کند. 

02:58: رئيس فدراسيون فوتبال فرانسه مي‌گويد سه نفر در بمب‌گذاري و حمله انتحاري در نزديکي ورزشگاه محل برگزاري مسابقه فوتبال فرانسه و آلمان کشته شدند. 

02:54: تماشاگران در حال خروج از ورزشگاه هستند. 

 

02:52: اين اولين بار است که در سر تا سر فرانسه، اعلام وضعيت اضطراري مي‌شود. 

02:44: فرانس‌24 گزارش داد انفجار در نزديکي استاديوم حمله انتحاري بوده است. مطابق اين گزارش، در نزديکي اين ورزشگاه، دو حمله انتحاري و يک بمب‌گذاري به وقوع پيوسته است. 

 

02:43: فرانس 24 گزارش داد برخي از نفرات گروگان گرفته شده پيام‌هايي در شبکه‌هاي اجتماعي منتشر کرده‌اند مبني بر اينکه تروريست‌ها در حال کشتن مردم، يکي پس از ديگري هستند. برخي از رسانه‌هاي بين‌المللي همچنين از قول برخي از نفراتي که توانسته‌اند از محل گروگان‌گيري خارج شده‌اند، اظهاراتي مشابه مطرح کرده‌اند. 

02:35: رسانه‌ها از قول يک شاهد عيني مدعي شده‌اند يکي از افراد حمله‌کننده، هنگام تيراندازي فرياد زده: «اين براي سوريه است.»

 

02:29: فرانسوا اولاند، رئيس‌جمهور فرانسه با اعلام وضعيت اضطراري در سر تا سر اين کشور اعلام کرد مرزهاي اين کشور، بسته خواهد شد.  وي گفت هدف از اين اقدام، جلوگيري از خروج تروريست‌ها از فرانسه است. 

اولاند با بيان اينکه ما به دنبال آن هستيم که حمله جديد روي ندهد اضافه کرد نيروهاي ويژه، عمليات براي يافتن مرتکبان اين حمله را آغاز کرده است. 

اولاند همچنين گفت که مي‌داند مهاجمين از کجا آمده‌اند. اولاند ارتش را براي مقابله با تروريسم در پاريس فراخواند. 

02:13: «باراک اوباما»، رئيس‌جمهوري آمريکا، حملات پاريس را محکوم کرد. وي گفت: «شاهد تلاشي ظالمانه براي ايجاد رعب و حشت در ميان شهروندان بي‌گناه هستيم. اين نه فقط حمله به پاريس، نه حمله به مردم فرانسه، بلکه حمله به بشريت و ارزش‌هاي جهاني‌اي است که ما در آن سهيم هستيم.»

رئيس‌جمهور آمريکا گفت دولت اين کشور آمادگي دارد هر کمکي که فرانسه مي‌خواهد را در اختيار آن کشور قرار دهد. وي فرانسه را قديمي‌ترين متحد آمريکا خواند که همواره در کنار اين کشور بوده است و بر آمادگي آمريکا براي کمک به پاريس در نبرد با تروريسم تأکيد کرد.

رئيس‌جمهور آمريکا گفت: «ما هنوز نمي‌دانيم چه اتفاقي افتاده؛ ما با مقامات فرانسه در تماس بوده‌ايم تا به خانواده‌هاي کشته‌شدگان تسليت بگوييم.»

اوباما با بيان اينکه وضعيت هنوز سيال است تصريح کرد: «من ترجيح داده‌ام هنوز با رئيس‌جمهور اولاند تماس نگيرم چون انتظارم اين است که او در حال حاضر بسيار پرمشغله باشد.» 

02:12: برخي رسانه‌هاي بين‌المللي، از جمله العربيه مي‌گويند دست‌کم 60 نفر در حملات پاريس کشته شده‌اند. رسانه‌هاي فرانسه کماکان، تعداد کشته‌شدگان را 35 نفر اعلام مي‌کنند. 

02:10: فيلمي منتشر شده که صداي لحظه انفجار در حين برگزاري مسابقه فوتبال آلمان و فرانسه را نشان مي‌دهد. 

01:56: شمار تلفات در بحران فرانسه به دست‌کم 40 نفر افزايش يافته و گزارش‌هايي از خشونت در داخل پاريس و حومه آن وجود دارد. 

01:50: ديويد کامرون، نخست‌وزير انگليس مي‌گويد از حوادث امشب در پاريس، «شوکه شده است.»

01:49- خبرگزاري آسوشيتدپرس گزارش داد شمار تلفات حملات فرانسه، اکنون به 30 نفر افزايش يافته است.

01:38- تلويزيون فرانسه مي‌گويد استاديوم «استاد دو فرانس»، به دلايل امنيتي تعطيل شده و از خروج ده‌ها هزار تماشاگر جلوگيري به عمل آمده است. تماشاگرها وارد زمين بازي شده‌اند.

01:33:  ديدار دوستانه فرانسه و آلمان در ورزشگاه «استاد دو پاريس» که از ساعت 23:30 دقيقه آغاز شده بود با نتيجه دو بر صفر به سود فرانسه به پايان رسيد. 

01:32- پليس فرانسه مي‌گويد دست‌کم 26 نفر در اين حملات کشته شده‌اند. 

01:09: خبرگزاري فرانسه گزارش مي‌دهد فرانسوا اولاند، رئيس‌جمهوري فرانسه از ورزشگاه استادو فرانس خارج شده است.

لحظه اسکورت اولاند به خارج از ورزشگاه 

01:06: شمار تلفات حوادث فرانسه تا اين لحظه، دست‌کم 18 نفر گزارش شده است. 

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 8 + 7

  آخرین اخبار
تراکتورسازي گام‌هاي اساسي در رشد، توسعه و تنوع توليد و اشتغال برداشته اشت.
تحقق 100 ‌درصدي بودجه شهرداري تبريز در سه ماهه امسال
تکميل يک هزار و 167 واحد مسکن مهر در دولت سيزدهم در آذربايجان شرقي
مرگ 7 نفر بر اثر هاري
7 و نيم کيلومتر از آزادراه تبريز زنجان آسفالت شد
ايجاد فرصت‌هاي شغلي مهم‌ترين وظيفه کارگروه اشتغال است/ مديران اشتغال را جزو کارهاي اصلي خود بدانند
اهداي دوچرخه به خردسال‌ترين شرکت کننده در پياده‌روي عيد غديرخم
آزادي 10زنداني جرايم غير عمد توسط پدر و خانواده شهيد آل هاشم
بيانيه قاليباف در حمايت از جليلي
دماي هواي آذربايجان شرقي از اواسط هفته افزايش مي‌يابد
  پربازدیدترین اخبار
اهداي دوچرخه به خردسال‌ترين شرکت کننده در پياده‌روي عيد غديرخم
مرگ 7 نفر بر اثر هاري
7 و نيم کيلومتر از آزادراه تبريز زنجان آسفالت شد
تکميل يک هزار و 167 واحد مسکن مهر در دولت سيزدهم در آذربايجان شرقي
تحقق 100 ‌درصدي بودجه شهرداري تبريز در سه ماهه امسال
مجتمع پرديس رسانه و پارک رجايي شهر به بهره برداري رسيد
ايجاد فرصت‌هاي شغلي مهم‌ترين وظيفه کارگروه اشتغال است/ مديران اشتغال را جزو کارهاي اصلي خود بدانند
تراکتورسازي گام‌هاي اساسي در رشد، توسعه و تنوع توليد و اشتغال برداشته اشت.
تراکتورسازي گام‌هاي اساسي در رشد، توسعه و تنوع توليد و اشتغال برداشته اشت.
مسعود پزشکيان رييس جمهور ايران شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.