1394/08/20 - 7 : 55
کد خبر: 7481
تجمع قانوني دانشجويان دانشگاه تبريز در محکوم کردن اهانت رسانه ملي به مردم آذربايجان
احرار خبر: جمع کثيري از دانشجويان دانشگاه تبريز ظهر سه شنبه با پرپايي تجمعي قانوني، در داخل اين دانشگاه اعتراض خود را به اهانت شبکه دو سيما به مردم آذربايجان اعلام کردند.

به گزارش احرار خبر، دانشجويان دانشگاه تبريز در ابتداي اين تجمع که در مقابل تالار شهيد شفايي دانشگاه تبريز برگزار شد، با در دست گرفتن بنر و پلاکاردهايي و با سردادن شعارهايي خواستار برخورد جدي و قانوني مسئولان با عوامل بي حرمتي و اهانت به مردم آذربايجان شدند.

در ادامه اين تجمع، دانشجويان دانشگاه تبريز که تعداد آن ها بيش يک هزار نفر بود به سالن شهيد شفايي رفته و به سخنراني هاي نمايندگان دانشجويان گوش دادند.

نمايندگان دانشجويان در سخنان خود با مرور تاريخ اهانت هاي انجام شده از سوي رسانه ها در سال هاي گذشته، بر لزوم جلوگيري از بروز چنين رويدادهايي تاکيد کرده و خواستار مقابله با هر نوع اقدام در راستاي خدشه دار شدن اتحاد ملي و توهين به قوميت ها شدند.

همچنين دانشجويان با مرور قهرماني ها و تاريخ سازي هاي مردم آذربايجان از مشروطيت گرفته تا سال هاي آغاز انقلاب و دلاورمردي‌هاي سلحشوران لشکر 31 عاشورا در دوران جنگ تحميلي، خواستار  اقدام فوري مسئولان در جهت تصويب قانوني در خصوص مقابله شديد با اهانت کنندگان به قوميت ها، شدند.

اين دانشجويان تاکيد کردند: اهانت به قوميت‌ها در ايران امر جديدي نبوده و ريشه در دوران منحوس پهلوي دارد که متاسفانه آثاري از آن نيز تاکنون در افکار و اعمال برخي ها برجاي مانده است و به طور مداوم در فيلم‌هاي سينمايي و رسانه ي ملي شاهد توهين هايي مانند اختصاص مشاغل نامناسب به ترک زبانان هستيم که اين امر موجب تغيير ذهنيت ساير اقوام شده و ميان اقوام مختلف ايراني تفرقه ايجاد مي کند.

در ادامه بيانيه دانشجويان قرائت شد که متن آن به شرح زير است:

"ايران جامعه اي متکثر و چند فرهنگي است، موزائيکي خوش رنگ از زبان ها و فرهنگ هاي متفاوت که سال هاي سال ساکنان آن همزيستي مسالمت آميز داشته اند، اما با روي کار آمدن حاکميت پهلوي و اجراي سياست هاي تماميت خواهانه در زمينه ملت سازي که متاثر از ايده يک دولت، يک ملت، يک زبان بود، اين تنوع و تکثر زباني و فرهنگي در حکم تهديد در آمد.

در دوران پهلوي ناسيوناليسم باستانگرايانه آريايي به عنوان ايدئولوژي رسمي دولت زمينه اجراي سياست هايي خشن و سرکوبگرايانه را براي انکار و حذف فرهنگ و زبانهاي ديگر رايج در ايران در آورد.

يکي از ابعاد اصلي اين سياست هاي تماميت خواهانه در پروژه ملت سازي در ايران، معرفي زبان ترکي به عنوان يک زبان بيگانه، عقب مانده و غيرعلمي و تصويرسازي از عنصر فرهنگ و هويت ترک به عنوان يک زبان بيگانه، عقب مانده و غير علمي و تصويرسازي از عنصر فرهنگ و هويت ترک به عنوان عنصري غير ايراني، متجاوز و غارتگر بود.

در اين ميان، سياست گذاران سياسي و فرهنگي رژيم پهلوي براي پيشبرد اهداف خود از ابزار تحقير و توهين به هويت، زبان و فرهنگ ملت آذربايجان به گسترده ترين شکل ممکن بهره برداري مي کرد.

ممنوعيت زبان ترکي و تحميل هويت جعلي آذري هم از ديگر يادگارهاي اين دوران سياه است که پروسه ملت سازي تماميت خوهانه از شاخصه هاي اصلي آن بود.

اين ناسيوناليسم باستانگرايانه با تاکيد بر حذف و انکار هويت، زبان  و فرهنگ ديگر عناصر تشکيل دهنده موزاييک ايران، از نظر نژاد پرستانه هم بهره برداري مي کرد و اين فرآيند منجر به ايجاد هژموني يک قوم ، فرهنگ و زبان در ايران شد.اجراي اين سياست هاي تبعيض آميز، باعث افول آذربايجان در عرصههاي سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي شد و اين روند بر خلاف جايگاه درخشان در تاريخ معاصر و نقش آفريني تاثيرگذار آن در تمامي اين عرصه ها بود.

با پيروزي انقلاب اسلامي در سال 57، اين اميد به وجود آمد که دوران فترت آذربايجان با تجديد نظر در سياست هاي پيشين به پايين برسد و تمام اشکال انديشه هاي نژاد پرستانه و برتري جويي نژادي به زباله داني تاريخ سپرده شود، با وجود تحولات بسيار در رويکرد دولت و در راس آن رهبر فقيد انقلاب که فرمود آذربايجان هميشه پشتيبان اسلام بوده است ولي متاسفانه اين انديشه هاي نژاد پرستانه چنان در تار و پود اين جامعه، سياست و فرهنگ آن ريشه دوانده بود، که هنوز هم که هنوز است سياست انکار و حذف در مورد هويت، فرهنگ و زبان ترکي پيگيري مي شود.

ملت آذربايجان علي رغم جانفشاني هاي فراوان در طول تاريخ معاصر در راه پيشرفت و توسعه ايران، همچنان از اصلي ترين قربانيان اشکال عريان نژادپرستانه هستند و بايد با طعم تلخ و غير قابل تحمل توهين  و تحقير زندگي کنند.

ابعاد پنهان و آشکار اين نژادپرستي چنان از هژموني و سلطه برخوردار است و حريم امن آن چنان نفوذناپذير و نقدناشدني است که در مورد توليد و ترويج آن در آثار آکادميک، فضاي روشنفکري، رسانه هاي جمعي و افکار عمومي جامعه ايران، عادي سازي شده و هيچ بار حقوقي متوجه صاحبان اين انديشه هاي خطرناک و مذموم نيست.

پخش يک برنامه در روز جمعه در رسانه ملي که در آن ملت آذربايجان آماج عريان ترين و کريه ترين توهين هاي نژادپرستانه قرار گرفتند، نشان از عمق و گسترده نفوذ اين افکار در ايران دارد.

البته اين توهين و تحقير براي ملت آذربايجان زياد غريبه نيست و ماجراي طرح پرسشنامه موهن صدا و سيما در سال 74 و توهين روزنامه ايران در سال 85 هنوز هم از حافظه مردم ما پاک نشده است، با اين تفاوت که اين بار ابعاد اين اقدام توهين آميز بسيار وقيحانه تر و گستاخانه تر از موارد قبلي است و از طريق رسانه اي انعکاس يافته، که صفت ملي را يدک مي کشد.

ما دانشجويان دانشگاه تبريز، ضمن استقبال از محکوميت قاطع و صريح عوامل اجرايي اين برنامه اعتقاد داريم که بايد نژاد پرستي در ايران ريشه کن شده و به حذف و انکار هويت، فرهنگ و زبان ترکي پايان داده شود. در پايان از رييس جمهور محترم جناب دکتر روحاني خواستاريم که به مطالبات و خواسته هاي ما در اين راستا ترتيب اثر دهند:

1.      ارائه و تصويب لايحه اي جهت مجازات کساني که به هر نحوي از انحا در رسانههاي جمعي به اقوام و مذاهب ايران توهين کنند.

2.      صدور دستور و بخشنامه اي جهت ممنوعيت استفاده از عنوان جعلي" آذري" در رسانه هاي جمعي.

3.      . اجرايي کردن تمامي بندهاي بيانيه سوم انتخاباتي که شامل بيانيه حقوق اقوام، اديان و مذاهب است.

4.      راه اندازي کانال تلويزيوني سراسري به زبان ترکي

باشد که با توجه  موکد شما و ساير مسئولان دولتي و حاکميتي ديگر شاهد چنين توهين ها، تحقيرها و تفرقه افکني ها نباشيم که با بيشتر شدن اين شکاف ها اين راه به ناکجاآباد کشيده شود.

بر اساس اين گزارش؛ بازيگران فيتيله‌اي و تهيه‌کننده برنامه «فيتيله» از اينکه برنامه روز جمعه شان ناخواسته موجب رنجش خاطر تعدادي از مردم آذربايجان و آذري‌ زبان کشور شده است عذرخواهي کردند.

محمد مسلمي کارگردان و مجري برنامه «فيتيله»،علي فروتن و حميد گلي از بازيگران اين برنامه و همچنين عليرضا آقايي تهيه کننده «فيتيله» مراتب عذرخواهي خود را به مردم آذربايجان اعلام کردند.

 تهيه کننده اين برنامه با اشاره به سابقه فعاليت گروه «فيتيله» در سراسر کشور و در استان‌هاي مختلف گفت: حضور «فيتيله اي ها» در شهرهاي مختلف و ميان اقوام و طوايف مختلف گواه اين ادعاست که همواره اقوام مختلف مورد احترام اين برنامه بوده اند و هيچگاه در طول 14 سال سابقه اين برنامه توهيني به هيچکدام از اقوام نشده است.

عليرضا آقايي با اشاره به اينکه اين سه بازيگر از اقوام مختلف (آذري، لري و گيلکي) بوده اند افزود: هيچگاه کساني که خود از اقوام مختلف هستند به خاستگاهي که به آن تعلق دارند توهين نکرده و نمي کنند.

وي گفت: اين سه بازيگر و مجري برنامه کودک حدود 24 سال است که در برنامه هاي مختلف تلويزيون برنامه اجرا کرده اند و نوع فعاليت آن‌ها و ارتباطي که با مردم برقرار کرده اند نشان مي دهد که هيچگاه قصد جسارت به قوم و لهجه اي را نداشته و ندارند و در برنامه هاي آموزشي خود با اجراي نمايش، ترکيبي از گويش و لهجه هاي مختلف را ارائه کرده اند.

تهيه کننده اين برنامه افزود: با اين حال اگر لازم باشد من بارها و بارها از مردم آذربايجان عذرخواهي مي کنم و اگر هم سوء تفاهمي پيش آمده سهوي بوده است و هيچ عمد و غرضي در کار نبوده است.

محمد مسلمي کارگردان اين برنامه نيز گفت: خود من آذري زبان هستم و افتخارم اين است که متعلق به اين خطه ام و گويش آذري داشته‌ام، چرا بايد به مردماني از جنس خودم توهين کنم و باعث رنجش آنان شوم اما با اين حال خود من نيز از اين مسئله پيش آمده رنجيده خاطرم و از مردم آذربايجان عذرخواهي مي کنم.

 اين گزارش مي افزايد؛ رييس رسانه ملي نيز با ابراز تاسف عميق از خطا و سهل انگاري غيرقابل گذشت در بخشي از برنامه «فيتيله‌ها» در روز جمعه - ?? آبان ماه - گفت: با مديران و عناصر دخيل در اين مساله تاسف‌بار که موجب رنجش خاطر هموطنان عزيز آذري زبان شده است، برخورد جدي و رسيدگي کامل مي‌شود.

 محمد سرافراز با اشاره به برکناري و توبيخ دو نفر از مديران شبکه دو سيما و چند نفر از عناصر و عوامل توليد و نظارت اين برنامه افزود: رسانه از خطاي به وجود آمده پوزش مي‌طلبد و در ايفاي وظايف خود در تحکيم وحدت اقوام و انسجام ملي با همتي مضاعف تلاش خواهد کرد.

روز يکشنبه روابط عمومي سازمان صداوسيما با ارسال متني به رسانه‌ها اعلام کرد: در پي پخش برنامه «فتيله» روز جمعه - 15 آبان ماه - از شبکه دو سيما که بر اثر بي‌دقتي عوامل برنامه، موجبات رنجش خاطر هموطنان عزيز آذري پيش آمد، اين برنامه متوقف و با عوامل متخلف برخورد جدي مي‌شود.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 5 + 9

  آخرین اخبار
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.