1394/08/20 - 7 : 52
کد خبر: 7480
فرماندار مرند:
پروژه انتقال آب ارس به درياچه اروميه عملياتي شد
احرار خبر: فرماندار شهرستان مرند گفت: طرح عظيم خط انتقال آب از رودخانه ارس به سمت مرند و درياچه اروميه آغاز شد.

به گزارش احرار خبر، تقي کرمي اظهار داشت: خط انتقال آب از رودخانه ارس به مرند از چند روز گذشته آغاز شده و تا پايان سال 1396 در سه فاز اجرا خواهد شد که فاز اول آن به طول 18 کيلومتر با اعتبار 1030 ميليارد ريال به پيمانکار واگذار شده است.

وي افزود: اين فاز اکنون در حال اجرا است و لوله‌هايي به قطر 2 متر در حال تخليه مي‌باشد که تا امروز بيش از 1600 متر لوله به محل پروژه منتقل شده است.

فرماندار مرند، با اشاره به اينکه در مراحل بعدي، دو فاز 8 و 5 کيلومتري وجود دارد که با اتمام اين مسيرها آب روخانه ارس وارد دشت هرزندات شهرستان مرند خواهد شد، تصريح کرد: اين نويد خوش‌آيندي براي کشاورزان منطقه و مردم شهر مرند و رفع دغدغه مشکل آب شرب است.

کرمي با اشاره به اينکه پس از پمپاژ آب به دشت هرزندات مرند، در ادامه شرکت آب منطقه‌اي مأموريت لوله گذاري و انتقال آب به سمت شهر مرند را برعهده دارد ، خاطر نشان کرد: تدابير لازم جهت اجراي اين پروژه همزمان با فازهايي قبلي اتخاذ شده است به طوري که در اين مسير انتقال به‌صورت ثقلي بوده و نيازي به پمپاژ هم نخواهد بود.

وي در مورد انتقال آب رودخانه ارس به درياچه اروميه نيز گفت: سابق مقرر بود که سه طرح در مسيرهاي جداگانه اجرا شود که شامل انتقال آب ارس به دشت هرزندات شهرستان مرند، انتقال آب ارس به  شهر مرند و انتقال آب اين رودخانه به حوضه آبريز درياچه اروميه بود اما اينک اين سه طرح تا دشت هرزندات مرند ادغام  شدند.

نماينده عالي دولت در شهرستان مرند افزود: در اين طرح آب مازاد بر کشاورزي و شرب شهرستان مرند به سمت درياچه اروميه منتقل خواهد شد و تا بخشي از آن براي آب شرب تبريز نيز استفاده شود.

وي گفت: برآورد هزينه کل اين پروژه حدود يازده هزار ميليارد ريال است که البته احداث سد در مسير اين انتقال نيز در نظر گرفته شده است که هم اينک محل مورد نظر در حال مطالعه است تا آب مازاد در فصول سرد سال را در خود ذخيره کند.

کرمي خاطر نشان کرد: اين پروژه عظيم به انرژي برق زيادي نياز دارد که چندين پست انتقال برق در همين راستا در نظر گرفته شده است که هزينه انشعاب و خط انتقال برق لازم حدود 850 ميليارد ريال مي‌باشد.

فرماندار مرند يکي از مشکلات شهرستان مرند در بخش صنعت را نبود انرژي و آب لازم عنوان کرد و افزود: با اجراي اين طرح اين مشکلات رفع شده و زمينه سرمايه گذاري در بخش صنعت فراهم مي‌شود.

وي پيرامون نيمه کاره ماندن طرح‌هاي قبلي اين انتقال آب نيز گفت: اين طرح‌هايي که تاکنون براي اين منظور انجام شده بود بدون مطالعه تخصصي بوده است و لذا براي اينکه بتوانند به افکار عمومي و مطالبات مردم پاسخ بدهند در بخشي از مسير يک سري لوله‌گذاري هايي انجام داده بودند که عملاً کارايي ندارند.

فرماندار مرند ادامه داد: در لوله گذاري سابق فقط آب زراعي در نظر گرفته شده بود ولي اينک آب شرب مرند و آب انتقالي به درياچه اروميه نيز در نظر گرفته شده است و البته مسير انتقال نيز اغلب تغيير کرده است. 

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 7 + 5

  آخرین اخبار
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.