1394/08/11 - 9 : 3
کد خبر: 7357
توليد نوع جديد شن و ماسه مصنوعي جهان براي نخسين بار در ايران
احرار خبر: علي اميرزاده براي نخستين بار در جهان، نوع منحصر بفردي از سبُکدانه بازيافتي سَداب (SADAB) يا شن و ماسه مصنوعي را اختراع کرده است و مي خواهد آن را در تبريز تجاري سازي کند.

به گزارش احرار خبر، مخترع جوان اين فناوري نو با 31 سال سن و فارغ التحيصل رشته معماري در مقطع کارشناسي ارشد، مراحل ثبت بين المللي اين محصول را پيگيري مي کند.

اختراع علي اميرزاده بيست و ششم مهر ماه امسال به شماره 86931 در سازمان ثبت اختراعات کشور به ثبت رسيده است.
اختراع اين شن و ماسه مصنوعي بر اساس آيين نامه هاي داخلي و بين المللي و براي اولين بار در جهان با فناوري بدون حرارت و مواد سوختي در 2 گروه سازه اي و غير سازه اي و گردگوشه و تيزگوشه به ثبت رسيده است.
80 درصد از محتواي اين محصول جديد را زباله هاي خانگي، صنعتي و بيمارستاني تشکيل مي دهد و با توجه به فناوري ساده توليد در تمام نقاط دنيا قابليت توليد دارد.
اختراع اين محصول که فاقد نمونه داخلي و خارجي است، نقطه عطفي در توليد محصولات دانش بنيان در دولت تدبير و اميد به شمار مي رود.
اين جوان آذري روز يکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا در ارتباط با کاربرد اين شن و ماسه مصنوعي مي گويد: کاربرد تجاري اين سبکدانه در صنايع راه و ساختمان، بيوتکنولوژي، کشاورزي، عايق کاري، هنر و معماري، نفت و پتروشيمي و کشتيراني قابل توجه است.
اميرزاده اضافه کرد: اين سبکدانه در صنعت راه و ساختمان اين محصول براي توليد بتن هاي سازه اي و غير سازه اي، توليد اندود و ملات هاي آماده، توليد انواع قطعات بتني و پيش ساخته، توليد شن و ماسه هاي راه سازي، پر کننده ها و آسفالت به کار مي رود.
وي اظهار داشت: اين اختراع در صنعت بيوتکنولوژي براي توليد فيلتر تصفيه هاي بيولوژيکي آب و فاضلاب و توليد جاذب هاي مواد نفتي و شيميايي به کار مي رود.
وي ادامه داد: اين سبکدانه در صنعت کشاورزي نيز به عنوان بستر بيولوژيکي کشت کشاورزي نوين، جايگزيني مناسب براي سبکدانه هاي معدني و صنعتي در خاک کشت و تزئين گل خانه هاست.
«اختراع اين سبکدانه مصنوعي در بخش هنر و معماري نيز براي تزئين شهري، توليد قطعات رنگي و دکوراسيون رنگي شهري، توليد ملات ها و اندودهاي رنگي و خاص، ساخت کتيبه و تابلو و ساخت عناصر شهري به کار مي رود.»
وي يادآور شد: در صنعت نفت و پتروشيمي نيز اين محصول براي توليد جاذب آلاينده هاي نفتي و مواد شيميايي دريا و چاه هاي نفتي و عايق کاري لوله هاي انتقال گاز و نفت و پتروشيمي به کار مي رود.
اين محقق جوان گفت: کاربرد سبکدانه سداب در صنعت کشتيراني نيز براي توليد عايق جداره هاي کشتي سازي و توليد بتن هاي فوق سبک و ضد آب معلق در دريا و صنايع دريايي قابل توجه است.
سوال - آيا براي تجاري سازي اين محصول نيازمند مساعدت هستيد؟
جواب: در مراحل تحقيق و پژوهش از طرف هيچ ارگاني حمايت مالي نداشتم اما براي شروع تجاري سازي در تبريز، نيازمند حمايت هاي ويژه هستم.
سوال - کارهاي پژوهشي خود را در اين زمينه از چه زماني آغاز کرده و در چه تاريخي به اتمام رسانديد؟
جواب: در سال 1390 هجري شمسي کارهاي تحقيقاتي و پژوهشي اين طرح را بر اساس نيازها و برخي مشکلات سبک دانه هاي موجود مانند دغدغه هاي زيست محيطي در آزمايشگاه شخصي آغاز کردم.
با وجود مشکلات بسيار زياد و مخالفت هاي زياد صاحبان معدن و شرکت هاي توليد کننده سبک دانه صنعتي در ايران که مسئوليت کليدي در انجمن هاي بتن و مرکز تحقيقات راه و مسکن و شهرسازي دارند، در شهريور سال جاري محصول جديد را با تشويق معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري و پارک فناوري پرديس به ثبت رساندم.
سوال- چشم انداز صادراتي اين محصول را چگونه ارزيابي مي کنيد؟
جواب : اين فناوري به دليل نوآوري و ويژگي هاي جديدي که بعد از گذشت حدود 98 سال از اختراع سبکدانه هاي صنعتي در جهان معرفي کرده است، در نوع خود انقلابي در اين صنعت محسوب مي شود.
اين محصول هم از لحاظ اقتصادي و هم از فني و هم از لحاظ سياسي مزيت هاي بسيار زياد و جذابيت هاي خاص سرمايه گذاري براي سرمايه گذاران داخلي و خارجي دارد.
اين شن و ماسه مصنوعي مي تواند با صادرات دانش فني و محصول به تمام نقاط دنيا ارز آوري بسيار مناسب و بالايي داشته باشد و براساس مکاتباتي که با شرکت ها و دوستان خارجي از کشورهاي آمريکا، کانادا، ترکيه، آذربايجان و آلمان تا به امروز داشتم، تمايل براي سرمايه گذاري هم در داخل کشور و هم در خارج از کشور وجود دارد.
سوال - دولت چه نقشي در حمايت از تجاري سازي اين محصول مي تواند داشته باشد؟
جواب : بر اساس نامه نگاري هاي صورت گرفته با معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري و قول حمايت هاي مادي و معنوي که از اين محصول اعلام کرده اند، مقرر شده که ما شرکت دانش بنيان و محل استقرار گروه طراحي و توليد اين محصول را اعلام کنيم تا حمايت هاي دولتي براساس آيين نامه هاي شرکت هاي دانش بنيان انجام گيرد.
من مطابق شناختي که از معاون محترم علمي و فناوري رياست جمهوري و همکاران پرتلاش اين معاونت دارم به اين امر خوشبين هستم و حمايت هاي منطقه اي هم مي تواند تجاري سازي اين محصول را در تبريز تسريع کند.
سوال - تفاوت اين سبکدانه بازيافتي (سداب) با سبک دانه هاي صنعتي مشابه چيست و چرا در سطح جهان منحصر به فرد است؟
جواب: تمام سبکدانه هاي صنعتي متداول دنيا از مواد اوليه حدود 90% معدني و با فناوري حرارتي و کوره اي و منبسط کردن اين مواد اوليه معدني در کوره هاي بزرگ و دوار حرارتي در درجه حرارت حدود يک هزار و 200 درجه توليد مي شوند و داراي ساختار و رنگ و مشخصات فني و شيميايي يکساني هستند.
بعلاوه سبکدانه هاي صنعتي قديمي داراي مشکلات زيست محيطي، مصرف زياد انرژي، تکنولوژي توليدي وارداتي، هزينه تمام شده بسيار بالا و عدم تنوع شکلي و رنگي و آيين نامه اي هستند.
اين محصول جديد از مواد اوليه حدود 80% بازيافتي و با تکنولوژي کاملا زيست محيطي توليد مي شود؛ توليد اين محصول بدون حرارت کوره و مواد سوختي و تنها با انرژي برق بسيار کم در 2 مقياس کارخانه اي (ثابت) و کارگاهي (متحرک) طراحي شده است.
قيمت تمام شده اين محصول نصف محصولات مشابه صنعتي مثل رس منبسط شده است و از لحاظ فني، شيميايي و تنوع رنگي و کاربردي قابل مقايسه با نمونه هاي قبلي نيست.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 4 + 4

  آخرین اخبار
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
تشکيل کميته ويژه براي اجراي پروژه استراتژيک جاده جلفا- کلاله
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.