1394/08/03 - 7 : 37
کد خبر: 7208
رسمي که کهنه نمي‌شود
شبيه‌خواني، احساس تعلق مردم به تعزيه حسيني
احرار خبر: آيين ديرين شبيه‌خواني در اردبيل در حالي همچنان با استقبال مردم روبه‌رو است که در روز عاشورا در اکثر مناطق استان آيين‌هاي شبيه‌خواني برگزار مي‌شود.

به گزارش احرار خبر،در عاشوراي حسيني به رسم ديرين و چند صد ساله آيين شبيه‌خواني در مناطق شهري و روستايي استان اردبيل با شور و حال خاص همراه با تعزيه و نوحه‌هاي غمناک برگزار شد تا محبان حسيني بار ديگر با مشاهده صحنه‌هايي که حکايت از مبارزه حق و باطل و جنگ تن به تن ياران امام حسين (ع) در جبهه حق با لشکريان يزيد داشتند به خوبي نمود پيدا کند.

اين آيين ديرين که حکايت از علاقه‌مندي مردم اين ديار به نهضت خونين حسيني و عزت و عظمت برگرفته از مکتب آل‌الله دارد در سال‌هاي اخير سينه به سينه و نسل به نسل بازگو شده تا آيين شبيه‌خواني حکايتي زيبا از بازگو کردن واقعه کربلا در شکل و شمايلي نمادين باشد.

در اين آيين‌ که همراه به شخصيت‌پردازي امام حسين (ع) اغلب با چهره‌هاي غير‌قابل مشاهده و پوشيده شده، حضرت امام سجاد (ع)، حضرت زينب (س)، حضرت قاسم (ع)، حضرت عباس (ع)،حضرت رقيه‌ (س)، حضرت علي‌اصغر (ع)، حضرت علي‌اکبر (ع) و حر‌ بن‌ يزيدرياحي همراه است، شخصيت‌هاي محوري آيين شبيه‌خواني در قالب مکالمه‌هايي متفاوت سعي مي‌کنند تا صحنه‌هايي از کربلا را که نبرد جبهه حق و باطل است به خوبي به نمايش بگذارند.

در حالي آيين شبيه‌خواني از اولين ساعات روز عاشورا در محلات و مناطق مختلف شهري و روستايي اجرا مي‌شود که در ابتدا دسته‌جات تعزيه‌خواني و زنجير‌زني و سينه‌زني در حالي وارد ميدان مي‌شوند که اکثر اهالي با مشاهده مظلوميت امام حسين (ع) و ياران باوفايش اشک ماتم ريخته و گريه و ناله سر مي‌دهند.

در شبيه‌خواني اردبيلي‌ها که نمايشي از اسب‌ها و شترها را نيز به همراه دارد، لشکريان عمر سعد ملعون و شمر در لباس قرمز رنگ و با طمطراق خاص حاضر شده در حالي که لباس لشکريان امام حسين (ع) و يارانش سياه و سبز است که نماد حرمت و عظمت آنهاست.

در ميداني که شبيه به يک دايره بزرگ است نمايش تعزيه و شبيه‌خواني با رفتن به ميدان حر بن يزيد رياحي و اظهار توبه و ندامت حر در مقابل لشکر امام حسين (ع) آغاز مي‌شود که بعد از مکالمه‌هاي مختلف حر از امام حسين (ع)، رخصت رفتن به ميدان مي‌خواهد و با شهادت او در ميدان کربلا جنگ آغاز شده و به ترتيب امام حسين (ع) و ياران باوفايش شامل برادر و فرزندانش را به جبهه جنگ با کفر مي‌فرستد.

بعد از شهادت همه ياران امام حسين (ع)‌، نقطه اوج شبيه‌خواني که همان شهادت طفل 6 ماهه حضرت امام حسين (ع) است به همراه جلوه‌هايي زيبا از نجواي امام حسين (ع) در ميدان نينوا به نمايش گذاشته مي‌شود و سپس با شهادت امام حسين (ع) آيين آتش زدن خيمه‌ها و نمايشي از اسراي کربلا به نمايش گذاشته مي‌شود تا اوج حزن و اندوه مردم را در ايام عزاداري و مشاهده آيين شبيه‌خواني جلوه‌گري کند.

در کنار شبيه‌خواني، خيمه‌هاي متعددي که در خيابان‌ها و مسيرهاي مختلف برپا شده حال و هواي خاص داشته و عده‌اي از اردبيلي‌ها به ويژه خانواده‌ها با حضور در اين خيمه‌ها که به نام شهزاده قاسم، علي اکبر و حضرت ابوالفضل‌العباس ناميده شده اداي نذر کرده و به ياد مظلوميت ائمه اطهار اشک مي‌ريزند.

در کنار آيين‌هاي کهن و تاريخي اردبيلي‌ها در ايام منتصب به تاسوعا و عاشوراي حسيني که از شمع‌گرداني گرفته تا شبيه‌خواني و برخي آداب و رسوم محلات و شهرهاي مختلف آنچه که در اين ايام به خوبي مي‌توان در شکل گسترده مشاهده کرد، اوج اخلاص عزاداراني است که حکايت از عشق آنها به امام حسين (ع) و يارانش است.

در شام غريبان امام حسين (ع) نيز شبيه‌خواني حال و هواي متفاوت دارد به طوري که اين بار در برخي از مساجد استان اردبيل مراسم غم‌انگيز تعزيه شام غربيان امام حسين (ع) در غربت حضرت زينب (س) حضرت رقيه و ديگر اسراي کربلا به نمايش گذاشته مي‌شود که مکالمه حضرت رقيه (س) آنچنان سوزناک و دردناک است که شرکت‌کنندگان در اين آيين تعزيه در بخش‌هاي مختلف اين مکالمه گريه سر داده و اوج ارادت قلبي‌شان را به خاندان عصمت و طهارت نشان مي‌دهند.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 8 + 3

  آخرین اخبار
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.