1394/07/22 - 17 : 11
کد خبر: 7059
کليدواژه انتخابات اعلام شد
احرار خبر: قائم مقام وزير کشور در امور استان‌ها و مجلس از سه اصل قانون‌مداري، امانتداري و تفکيک اجرا از نظارت به عنوان اصول مهم برگزاري انتخابات سالم و مورد اعتماد ياد کرد.

به گزارش احرار خبر به نقل از فارس، حسينعلي اميري پيش از ظهر امروز در همايش فرمانداران، بخشداران و اعضاي ستاد انتخابات استان‌هاي آذربايجان‌شرقي، آذربايجان‌غربي و اردبيل در تبريز اظهار داشت: اهميت موضوع انتخابات و برگزاري هر چه بهتر آن برکسي پوشيده نيست که منجر به ارتقاء امنيت، وحدت ملي و مايه فخر، مباهات و مصونيت و امنيت براي کشور مي‌شود.

وي افزود: در علوم سياسي و حقوق عمومي موضوعي به نام دموکراسي مطرح مي‌شود که به معني اداره جامعه با آراء مردم و دخالت مردم در سرنوشت سياسي، اجتماعي و اقتصادي است.

اميري با بيان اينکه قبل از مشروطيت چيزي به نام قانون اساسي نداشتيم و فرمان پادشاه قانون محسوب شده و تمرکز قدرت در دست يک نفر بود، افزود: قانون اساسي، مجلس و انتخابات همه حاصل زحمات و مبارزاتي است که در ايام مشروطيت پايه‌گذاري و به تدريج در بستر زمان تکميل شد.

اين مسئول خاطرنشان کرد: نقش مردم آذربايجان در مشروطيت اساسي و در تاريخ سياسي جمهوري اسلامي ايران برجسته است تا حاصل اين قيام‌هاي عليه استبداد مشروطيت به بار آورد و منجر به تدوين و تصويب قانون مشروطيت در سال 1295 شود.

هر فردي از صندوق انتخابات مردم خارج شد براي ما فرقي نمي‌کند و براي برگزاري انتخابات پرشور بي‌طرفي مجريان انتخابات بسيار مهم و ضروري است و موانع سر راه مشارکت مردم بايد رفع شود.

وي افزود: با توجه به اينکه قانون اساسي دوران مظفرالدين شاه فاقد بسياري از ساختارهاي لازم بود و يک سال بعد که متمم قانون اساسي تصويب شد که بسياري از نقص‌ها را پوشش مي‌داد و مکانيزمي براي تنظيم روابط اجتماعي و مهار قدرت تنظيم به شمار مي‌رفت.

قائم مقام وزير کشور در امور استان‌ها و مجلس ادامه داد: در اينجا بود که چيزي به نام مجلس و انتخابات در ايران شکل گرفت و ما در نتيجه مبارزات مستمر صاحب تفکيک قوا شديم که از مظاهر دموکراسي است و از آن پس بحث انتخابات در نظام سياسي ايران شکل گرفت.

اميري خاطرنشان کرد: در دوران پهلوي اگرچه نظام مشروطه شاهنشاهي برقرار بود ولي در اصل نظام ديکتاتوري حاکم بود و راي شاه همان قانون بود.

قائم مقام وزير کشور در امور استان‌ها و مجلس گفت: بعد از انقلاب اولين چيزي که مد نظر قرار گرفت تدوين قانون اساسي بود و براي تدوين قانون اساسي مجلس بزرگان شکل گرفت که يکي از مجالس بسيار مهم بود که متشکل از علماي بزرگ، نخبگان و فرهيختگان بود تا مدل جمهوري اسلامي را که مدل نويني بود و تا آن هنگام در هيچ کشوري تجربه نشده بود، ارائه دهد.

سخنگوي وزارت کشور تاکيد کرد: پايه و اساس اداره جامعه ما همين قانون اساسي است که بر اداره جامعه با راي مردم تاکيد مي‌کند چرا که اسلام کاملا با دموکراسي سازگاري دارد و آن را به رسميت مي‌شناسد.

سه اصل قانون‌مداري، امانتداري و تفکيک اجرا از نظارت به عنوان اصول مهم برگزاري انتخابات سالم و مورد اعتماد است و کليد واژه انتخابات اين دوره قانونمداري است

وي تاکيد کرد: هر فردي از صندوق انتخابات مردم خارج شد براي ما فرقي نمي‌کند و براي برگزاري انتخابات پرشور بي‌طرفي مجريان انتخابات بسيار مهم و ضروري است و موانع سر راه مشارکت مردم بايد رفع شود.

اميري ابراز داشت: اصل مشارکت حداکثري مردم بسيار مهم است چرا که موجب مي‌شود افراد اصلح انتخاب شوند ضمن اينکه پيام سياسي مهمي در بردارد و کشور را در برابر جوسازي‌ها و توطئه‌هاي تفرقه‌افکنانه دشمنان مصون نگه مي‌دارد.

کليد واژه انتخابات مجلس قانونمداري است

قائم مقام وزير کشور در امور استان‌ها و مجلس از سه اصل قانون‌مداري، امانتداري و تفکيک اجرا از نظارت به عنوان اصول مهم برگزاري انتخابات سالم و مورد اعتماد ياد کرد و افزود: کليد واژه انتخابات اين دوره قانونمداري است و لازمه آن تسلط بر قوانين و مقررات است.

اين مسئول با بيان اينکه اصل امانتداري و حق‌الناس است که معني حق‌الناس بودن راي مردم براي هميشه نهادينه شود و ما امانتدار خوبي براي مردم باشيم، يادآور شد: بر اساس اصل تفکيک اجرا و نظارت وظايف و اختيارات هر بخش بايد معين شود و مجريان هرگز نبايد به حدود اختيارات ناظران ورود يابند.

وي تاکيد کرد: مجريان هرگز نبايد انسجام سازماني خود را از دست بدهند که کمترين اشتباه ممکن است مسائل غيرقابل جبراني را به بار آورد.

هيأت‌هاي اجرايي امانتدار واقعي رأي مردم هستند و عدم دخالت دستگاه‌هاي متناظر و تأمين مرزبندي‌ها براي مجريان و توجيه و آموزش آنان نسبت به قوانين و موضوعات در استان‌ها مورد تاکيد است

سخنگوي وزارت کشور با بيان اينکه کليد واژه قانون و بحث قانون‌گرايي به عنوان يکي از موضوعات مهم و مطرح در مباحث انتخاباتي است، گفت: در اين صورت مباحث سليقه‌اي و شخصي کنار رفته و در همه مراحل انتخابات آنچه که بايد مطرح شود بحث قانون و قانون‌گرايي است.

وي با اشاره به اهميت ساماندهي هيئت‌هاي اجرايي قوي، بي‌طرف و متدين در کشور گفت: هيأت‌هاي اجرايي امانتدار واقعي رأي مردم هستند و عدم دخالت دستگاه‌هاي متناظر و تأمين مرزبندي‌ها براي مجريان و توجيه و آموزش آنان نسبت به قوانين و موضوعات در استان‌ها مورد تاکيد است.

حسينعلي اميري گفت: فعال کردن همه جريانات و احزاب و رعايت برخورد يکسان با آنان به منظور ايجاد اعتمادسازي و رعايت اصل بي‌طرفي و فراهم کردن شرايط به نحوي که همه احزاب و گروه‌ها بتوانند از حقوق قانوني و يکسان در کشور برخوردار باشند مورد تأکيد است.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 6 + 4

  آخرین اخبار
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
  پربازدیدترین اخبار
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.