1394/07/19 - 11 : 55
کد خبر: 6023
جهاني کردن فناوري فرش نيازمند ايجاد مرکز تحقيقات است
احرارخبر: نماينده تام الاختيار استاندار آذربايجان شرقي در منطقه ويژه علم و فناوري بر لزوم راه اندازي مرکز تحقيقات فرش در استان در راستاي دستيابي به فناوري قابل ارائه به جهان تاکيد کرد.

به گزارش روابط عمومي استانداري ، علي جهانگيري روز يکشنبه گفت: اتحاديه فرش مي تواند براي راه اندازي اين مرکز و تدوين استاندارد فرش همت گمارد و به تهيه مواد اوليه، نحوه توليد و بافت فرش نظارت داشته باشد تا هر سال اين هنر صنعت نسبت به سال قبل بهبود يافته و بروز رساني شود.
وي اظهارکرد: طي ساليان طولاني صنعت فرش به شکل مهارت و تجربي، سينه به سينه به نسل حاضر انتقال يافته و اين در حالي است که مي توانستيم اين مهارت تجربي را به دانش تبديل کنيم.
جهانگيري بر لزوم نگاه فناورانه به هنر صنعت فرش تبريز تاکيد کرد و افزود: لازم است رشته فرش را به صورت آکادميک و علمي توسعه داده و با بهره گيري از استادان فرش ، فناوري هاي مرتبط با آن را نيز ارتقا دهيم تا اين هنر- صنعت روز به روز فناورانه تر و علمي تر شود.
نماينده استاندار آذربايجان شرقي در منطقه ويژه علم و فناوري خاطرنشان کرد: در حال حاضر تا مرحله ترسيم کامپيوتري نقشه فرش (که پيش از اين به صورت دستي صورت مي گرفت) پيش رفته ايم که هر چند در بالا بردن سرعت کار موثر است اما تا اين حد کفايت نمي کند و بايد اقدامات موثرتري انجام دهيم.
جهانگيري اظهار داشت: در مقطع کنوني ما قادر هستيم فقط محصول نهايي فرش را به جهان عرضه کنيم و از ارائه فناوري آن ناتوانيم، زيرا که در واقع فناوري اين صنعت وجود ندارد و چيزي که در دست داريم قابل ارائه به شکل گسترده و جهاني نيست.
وي با بيان اينکه همچنان بافتن يک فرش يک سال طول مي کشد در حالي که هزار سال پيش هم همين طور بود، افزود: اگر مجهز به فناوري توليد فرش باشيم در ميزان توليد و به صرفه بودن محصول نهايي از لحاظ زمان نيز مي توانيم پيشرفت هايي حاصل کنيم.
وي، ورود دانشگاه به عرصه صنعت فرش در استان آذربايجان شرقي را ضروري دانست و تاکيد کرد: اگر مي خواهيم کيفيت فرش دستباف تبريز حفظ شود بايد کارگر فرشباف را به ابزاري مجهز کنيم که راحت تر و با صرف زمان کمتري فرش دستباف توليد کند.
جهانگيري يادآور شد: تبديل صنعت فرش به فناوري به معناي توليد ماشيني فرش نيست بلکه توجه به کيفيت آن با استفاده از ابزار آلات جديد است تا به عنوان مثال رنگ آن ماندگاري بيشتري داشته باشد.
فرش دستباف سهم مهمي در صادرات غير نفتي استان آذربايجان شرقي دارد و در حدود 500 هزار نفر در استان از قالي بافي و 30 حرفه مرتبط با اين هنر صنعت امرار معاش مي کنند .
هفته گذشته شهر تبريز از طرف اتحاديه جهاني صنايع دستي به عنوان شهر جهاني فرش معرفي شد .
 

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 3 + 2

  آخرین اخبار
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.