1394/07/19 - 11 : 52
کد خبر: 6022
ارتقاي سطح استاندارد در دوران پسا تحريم اجتناب ناپذير است
احرارخبر:سخنرانان و شرکت کنندگان در مراسم روز جهاني استاندارد در آذربايجان شرقي اعلام کردند که ارتقاي سطح استاندارد توليدات داخلي در دوران پساتحريم، امري گريزناپذير است.

، مراسم معرفي واحدهاي نمونه و مديران کنترل کيفي نمونه استاندار آذربايجان شرقي در تبريز با اظهارنظرهاي مهمي درباره ضرورت رعايت استاندارد در فرآيند توليد و عرضه به عنوان حق مصرف کننده از يک سو و ضرورت رقابتي کردن توليد داخلي از سوي ديگر همراه بود.
شرکت کنندگان در اين مراسم اتفاق نظر داشتند که ارتقاي شاخص هاي استاندارد در امر توليد مي تواند زمينه ساز رشد جهشي صادرات آذربايجان شرقي و به تبع آن ايجاد فرصت هاي جديد اشتغالزايي و توسعه صنعتي در استان و کشور شود.
اسماعيل جبارزاده، استاندار آذربايجان شرقي در اين مراسم گفت: اگر استانداردسازي در زمان حاضر مقوله اي مهم در توليد و عرضه خدمات محسوب مي شود، ارتقاي مولفه هاي آن در دوران پسا تحريم اجتناب ناپذير است.
جبارزاده افزود: با توجه به برنامه ريزي هاي دوران پسا تحريم، صنعتگران آذربايجان شرقي بايد با ارتقاي کيفيت محصولات توليدي بتوانند براي ورود به بازارهاي داخلي و خارجي مهيا شوند.
وي گفت: سازمان استاندارد آذربايجان شرقي به عنوان کنترل کننده کيفيت محصولات توليدي نيز خود را براي اقلام مهمي که در اين استان توليد مي شود، تجهيز کند.
نماينده عالي دولت تدبير و اميد در آذربايجان شرقي از اعضاي هيات علمي دانشگاه هاي استان خواست تا در تدوين استاندارد کالاهاي مهم صنعتي استان، اداره کل استاندارد را ياري کنند.
وي گفت: استاندارد بايد در خدمت افزايش صادرات غيرنفتي آذربايجان شرقي قرار گيرد تا دو ميليارد دلار صادرات غير نفتي اين استان در سال گذشته، روند رو به رشدي را در دوران پسا تحريم طي کند.

** استاندارد، معيار سنجش پيشرفت کشور
رييس گروه مشاوران سازمان ملي استاندارد نيز گفت: دانش نقش کليدي در ارتقاي کيفيت محصولات و خدمات دارد و نتيجه مستقيم توليد کيفي، صادرات و رشد اقتصادي است.
'محمدعلي اخوان' افزود: ميزان توسعه استانداردسازي و تعهد به رعايت آن، معيار خوبي براي ارزيابي ميزان پيشرفت و تعالي کشور است.
وي گفت: التزام به استاندارد، افزايش توليد ناخالص ملي و کاهش ضايعات و مرگ و مير را موجب مي شود و سرمايه گذاري کشورهاي پيشرفته در اين بخش، امري ضروري است.
وي با اشاره به اينکه دانش افزايي، عامل بهبود استاندارد سازي است، افزود: تدوين، نشر و اجراي استانداردهاي دانش بنيان با نگرش تسهيل تجارت نيازمند انجام پژوهش هاي دانشگاهي است.
وي گفت: مسوولان براي رونق روزافزون کسب و کار بايد به استاندارد سازي توجه کنند و سازمان ملي استاندارد با کمک مراکز علمي و پژوهشي مي تواند فرصت بي بديلي براي توليد و تجارت در کشور ايجاد کند.
وي پژوهشگاه استاندارد را حلقه اتصال سازمان ملي استاندارد با مراکز دانشگاهي دانست و افزود: به واسطه موازي کارها، کمبود قوانين و نبود ضمانت اجرايي در زمينه تحقق مصوبات، سازمان ملي استاندارد متولي کيفيت در کشور نيست.
وي گفت: متولي کيفيت در دنيا يک سازمان خاص نبوده و چرخه کنترل کيفيت و استقرار آن مبتني بر استقرار سيستم هاي کيفيت است؛ در اين سيستم مردم و حاکميت در برابر هم موظف هستند.
وي همچنين با توضيح سيستم خوداظهاري، اين سيستم را رويکردي نوين براي استانداردسازي عنوان کرد و افزود: در اين روش توليدکننده استاندارد معتبري را که بر اساس آن کالاي خود را توليد مي کند به سازمان ملي استاندارد اعلام مي کند و سازمان اين اظهار را ثبت و توليد کننده به لحاظ قانوني متعهد به رعايت کيفيت مي شود.
وي گفت: تا اين مرحله هيچگونه نمونه برداري و آزمايش و کنترلي در طول فرآيند توليد محصول و مراکز عرضه صورت نمي گيرد و اگر خريدار از کيفيت آن ناراضي نباشد به مراجع ذيربط شکايت مي کند و در اين مرحله سازمان ملي استاندارد بنا به درخواست مرجع رسيدگي به شکايت براي قضاوت در مورد کيفيت، نظر کارشناسي اعلام مي کند.
وي افزود: سازمان ملي استاندارد اين نظام را به عنوان امري ضروري از سال 1390 و از زمان تصويب قانون حمايت از حقوق مصرف کنندگان، در دستور کار قرار داده و فاز اول اين رويکرد را آغاز کرده است.

** رعايت استاندارد، احترام به حقوق مصرف کننده
رييس دادگستري آذربايجان شرقي نيز گفت: سازمان استاندارد مي تواند به عنوان يک مجموعه مطالبه گر در راستاي توجه به حقوق شهروندي گام بردارد.
حجت الاسلام علي مظفري افزود: استاندارد در ايران در حد و اندازه جهان رشد نکرده است و يکي از آفت هاي مهم آن ايستايي است؛ بنابراين توسعه شاخص هاي استاندارد ضروري است.
وي با اشاره به اينکه توليد بايد از کانال استاندارد بگذرد، گفت: دستگاه قضايي ضامن تحقق حقوق شهروندي است و اين مهم افتخاري براي اين دستگاه است.

** عرضه کالاي استاندارد، احترام به کرامت انساني
نماينده مردم تبريز، آذرشهر و اسکو نيز گفت: اصول اساسي حقوق بشر در قرآن کريم تحت عنوان کرامت ذاتي انسان ها ذکر شده است و هر اقدامي در راستاي استاندارد سازي بايد براي توجه به اين کرامت صورت گيرد.
'ميرهادي قره سيدي رومياني' افزود: استفاده از مصنوعات بشري با استاندارد بالا و در همه زمينه ها حق بشريت است که ريشه در اخلاق دارد.
مشاور معاون اجرايي رييس جمهوري نيز گفت: استاندارد مطالبه ملي، حق شهروندي و حق الناس است که با وجود اقدامات ارزشمند سازمان ملي استاندارد هنوز به هدف نرسيده است.

** استاندارد و ضرورت باور به آن در توليد داخلي
نظام الدين برزگري افزود: استاندارد يکي از شاخص هاي توسعه يافتگي بوده و کيفيت و توليد محصول استاندارد بايد به يک باور ملي در بين توليدکنندگان تبديل شود.
وي گفت: آذربايجان شرقي از قديم قطب صنعتي کشور به شمار رفته و مسوولان کنترل کيفي واحدهاي توليدي اين استان بايد به دنبال خلاقيت و افزايش کيفيت محصولات و ارتقاي سطح خدمات باشند.
مديرکل استاندارد آذربايجان شرقي نيز گفت: استاندارد، نقشه راه علمي و فني براي توليد را ترسيم مي کند و مهمترين عامل در ارتقاي بهره وري است.
ساسان فرشي حق رو افزود: توليد کنندگان آذربايجان شرقي توجه ويژه اي نسبت به ارتقاي کيفيت دارند و در سال جاري دو واحد ' آذربام عايق کار ' و ' شرکت صنعتي داداش برادر ' از اين استان به عنوان واحد نمونه کيفي استاندارد کشوري انتخاب شد.
در اين آيين که به مناسبت فرا رسيدن روز جهاني استاندارد (22 مهر) در سالن اجتماعات اداره کل استاندارد آذربايجان شرقي برگزار شد، از دو شرکت ياد شده به عنوان واحدهاي نمونه کيفي استاندارد کشور تقدير شد.
همچنين واحدهاي توليدي گروه کارخانجات توليدي مهر اصل، ايران شکلات، شرکت اطمينان آذرگل، صنعتي داداش برادر ( آيدين)، فرآورده هاي گوشتي بشارت، شير پاستوريزه پگاه آذربايجان شرقي و پلي اتيلن کوثر به عنوان واحد هاي نمونه کيفي استاندارد آذربايجان شرقي مورد تقدير قرار گرفتند.
از ديگر واحدهاي نمونه کيفي استاندارد اين استان که مورد تقدير مسوولان قرار گرفتند، مي توان به دونار، زمزم آذربايجان، سيلوان، سيم و کابل آذر تبريز، نگين فخر آذربايجان، نفت پاسارگاد، صنايع غذايي شيرين عسل، کابل صائب، صنايع کاشي تبريز، کفش پاي آرا، کلر پارس، نوش ايران و کشت و صنعت تکدانه مرند اشاره کرد.
در بخش ديگري از اين مراسم ' پريسا درخشان' از شرکت کفش پاي آرا، ' فاطمه شفيعي' از تکدانه، 'مرتضي مجيدي بيرق' از نفت پاسارگاد، ' سيامک غريب خواجه' از تکسان خزر، ' جبراييل صابري' از پگاه آذربايجان شرقي به عنوان مسوولان کنترل کيفي نمونه در سال جاري معرفي شدند.
در بخشي از اين مراسم نيز از ' فريبا کريميان خسرو شاهي' از شرکت آذربام عايق کار به عنوان مدير کنترل کيفي نمونه کشوري تجليل شد.
گفتني است شعار روز جهاني استاندارد سال 2015، ' استاندارد ها زبان مشترک جهاني' بر مبناي تعامل مردم در سراسر جهان تعريف شده است.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 7 + 9

  آخرین اخبار
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
  پربازدیدترین اخبار
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.