1394/07/15 - 15 : 48
کد خبر: 5982
ضرورت مناسب‌سازي آبگرم‌هاي معدني/حسرت معلولان براي يک استخر
چشمه‌هاي آبگرم معدني اردبيل در حالي گردشگران را حتي خارج از مرزهاي کشور به خود جلب مي‌کند که اغلب استخرهاي آبگرم معدني به دليل غفلت از مناسب‌سازي محوطه خود عملا قابل استفاده معلولان نيست.

از اسفند ماه سال 1392 دغدغه مناسب سازي اماکن عمومي در اردبيل مطرح شد و تشکيل ستاد مناسب سازي نشان داد که تمام سال هاي قبل نه تنها معلولان مورد غفلت بوده اند بلکه از کمترين تمهيدات براي سهل کردن زندگي روزمره آن ها در سطح شهر دريغ شده است.

با وجود اينکه بهزيستي استان به عنوان دبير اين ستاد در تمام اين سال ها افزايش نرخ معلوليت را مطرح ساخته و مشکلات متعدد معلولان و جانبازان را بارها انعکاس داده تا توجه مديران را براي مناسب سازي جلب کند، چندان گوش ها بدهکار نبوده و حداقل اينکه ادارات نادري اقدام به مناسب سازي ساختمان هاي خود کرده اند.

در اين ميان غفلت از مناسب سازي گريبان گير استخرهاي آب هاي گرم نيز بوده و تمامي استخرها بي ملاحظه به شرايط اين قشر طي سال هاي گذشته احداث شده و همين اتفاق موجب شده است، حتي اگر استفاده از آبگرم معدني براي سلامت جسمي و روحي يک معلول يا جانباز ضرورت دارد به دليل مشکلات تردد در خارج و داخل ساختمان آبگرم ها عملا نتواند تن خود را به گرمي چشمه ها بسپارد.

پيش بيني نشدن اعتبار مجزا و يا حتي اهرم قانوني مشخص براي ترغيب ساخت و سازها جهت رعايت مولفه هاي مناسب سازي موجب شده است اين موضوع با نگاه سليقه اي مديران گره بخورد و به جاي يک تکليف به عنوان يک امر سليقه اي مورد توجه باشد.

نتيجه اين است که تمام تاکيداتي که در خصوص مشکلات تردد و انجام امور روزمره معلولان و جانبازان در سطح شهر وجود دارد به قوت خود باقي باشد.

درخواستي که جدي گرفته نشد

مدير کل بهزيستي استان اردبيل در پاسخ به دغدغه عموم معلولان در استفاده از استخرهاي آبگرم به طرح اين موضوع در جلسات متعدد اشاره کرد گفت: دررابطه با مناسب سازي آب هاي معدني ومناطق گردشگري در يکي از جلسات ستاد پيگيري مناسب سازي که شهريور ماه برگزار شد نظرات خود را انعکاس داديم.

به گفته رويا احمديان پيشنهادي مبني بر اختصاص اعتباري جهت مناسب سازي آب گرم هاي معدني به فرمانداران و شهرداران دو شهرستان مشگين شهر و سرعين طرح شد.

وي با بيان اينکه اين مهم در جلسات بعد نيز پيگيري مي شود، اضافه کرد: در قالب اين پيشنهاد از مسئولان دو شهرستان ذکر شده خواسته شده است که مناسب سازي را به جد پيگري کنند و اعتباري به اين منظور در نظر بگيرند.

مدير کل بهزيستي استان معتقد است با وجود اينکه شاخصه ها و نيازهاي مناسب سازي به ادارات مختلف ابلاغ شده اما چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

وي متذکر شد: در امر مناسب سازي پياده روها، پازل گذاري سطح پياده روها براي نابينايان، ايجاد پل هاي ارتباطي پياده رو خيابان اصلي، نصب تابلوهاي محل پارک خودرو ويژه معلولان و جانبازان در خيابان ها، ايجاد رمپ ورودي سرويس هاي بهداشتي و آسانسور ساختمان هاي اداري، مناسب سازي پارک ها  و فضاهاي سبز شهري مورد تاکيد است.

مناسب سازي دستوري نيست

پيشنهادات دبير ستاد پيگيري مناسب سازي روي زمين مانده  است چرا که فرماندار سرعين و مشگين شهر هيچ کدام به اختصاص اعتبار مجزا براي مناسب سازي اعتقادي ندارند.

فرماندار مشگين شهر معتقد است نه تنها نمي توان اعتبار مجزا تعريف کرد بلکه حتي در اجرا نيز مناسب سازي دستوري نيست و ما فقط مي توانيم از مديران و پيمانکاران خواهش کنيم نسبت به اين مهم توجه داشته باشند.

ابراهيم امامي با بيان اينکه مناسب سازي ساختمان هاي اداري در اين شهرستان به جد پيگيري مي شود و اخيرا ساختمان دارايي که تجديد ساخت مي شد نسبت به رعايت اين مهم اقدام کرده است، متذکر شد: علاوه بر اين به چند مورد از بانک ها و اداراتي که ساختمان هاي جديد در دست ساخت دارند تذکرات لازم براي رعايت مولفه هاي مناسب سازي ارائه شده است.

فرماندار مشگين شهر اينکه يک معلول نتواند حتي از عابر بانک پول دريافت کند را نامناسب خواند و تاکيد کرد: هر چند اعتبار مجزايي براي مناسب سازي تفکيک نشده است اما انتظار مي رود از محل اعتبارات عمراني، دستگاه ها به مناسب سازي ساختمان هاي خود همت کنند.

 

امامي در خصوص مناسب سازي آبگرم هاي معدني براي استفاده معلولان و سالمندان  گفت: در طرح هاي جديدي که سرمايه گذاران اجرا مي کنند توجه به اين موضوع درخواست شده است.

رئيس شوراي اداري شهرستان مشگين شهر  با بيان اينکه توجه به مناسب سازي نمي تواند دستوري و برخوردي باشد، متذکر شد: ما صرفا از سرمايه گذاران درخواست کرديم به اين مقوله توجه داشته باشند.

وي با ذکر نمونه اي به مناسب سازي سرويس هاي بهداشتي در مسير گردشگري آبگرم قينرچه اشاره کرد و افزود: انتظار مي رود سرمايه گذاران و دستگاه هاي دولتي براي رفاه حال معلولان و سالمندان به اين ضرورت توجه داشته باشند.

عملکرد متفاوت دو فرماندار در يک موضوع

با اين وجود در پاسخ به فرجام جلسه ستاد مناسب سازي و درخواست هاي مدير کل بهزيستي استان براي مناسب سازي استخرهاي آبگرم فرماندار شهرستان سرعين با نگاهي متفاوت از همتاي خود در مشگين شهر از اجراي طرح هايي با اهرم قانوني به منظور مناسب سازي خبر داد.

عاطف ناصري به خبرنگار مهر گفت: ساماندهي آب هاي گرم معدني به بخش خصوصي محول شده و از سويي مناسب سازي به شهرداران و سرمايه گذاران ابلاغ شده است تا نسبت به اجراي آن مصمم باشند.

وي آماده سازي شرايطي براي معلولان را وظيفه نهادها دانست و تاکيد کرد: به عنوان مثال نمونه استخر مناسب سازي شده در آبگرم پهنلو است که معلولان مي توانند تا خود استخر با ويلچر بروند.

فرماندار سرعين تاکيد کرد: ما از سرمايه گذاراني که در خصوص ساماندهي آبگرم ها اعلام آمادگي مي کنند خواسته ايم مناسب سازي را در نقشه خود تدارک ببينند و در غير اين صورت شهرداري پروانه ساخت صادر نخواهد کرد.

وي با بيان اينکه بعد از اين تصميم تمامي آبگرم ها ملزم به مناسب سازي خواهند شد، ابراز اميدواري کرد: اين مهم حتي در ساختمان هاي اداري شهرستان نيز مورد توجه قرار گيرد.

حفظ بدنه سنتي استخرها گريزگاه مناسب سازي

از سويي رئيس هيئت مديره سرمايه گذاران آبهاي گرم معدني استان اردبيل خدمات رساني مطلوب از سوي آبدرماني ها به معلولان و جانبازان را يکي از ضروريات اعلام کرد و افزود: تدابير لازم براي تحقق اين مهم اتخاذ شده است.

رضا آستاني ادامه داد: با سرمايه گذاري هاي صورت گرفته در سال هاي اخير و تبديل آبگرم هاي سنتي به مدرن در سرعين براي تمام اقشار جامعه بويژه قشر معلولان و جانبازان هشت سال دفاع مقدس امکانات ويژه اي از سوي سرمايه گذاران در اين مراکز در نظر گرفته شده است.

وي مناسب سازي مسير، اختصاص بخش هاي ويژه، راه اندازي آسانسور و... را از جمله اين امکانات دانست و بيان داشت: اخيرا با راه اندازي آسانسور و مسير ويلچري در تعدادي از آبگرم ها براي بهره مندي افراد معلول و جانباز از امکانات، شرايط مناسبي ايجاد شد.

 رئيس هيئت مديره سرمايه گذاران آبهاي گرم معدني استان در عين حال با اشاره به فعاليت برخي از آبگرم ها به صورت سنتي تاکيد کرد که تعدادي از آبگرم هاي فعال نيز به دليل کارکرد سنتي همچنان بدون مناسب سازي است.

 وي متذکر شد: در اين راستا شرکت سرمايه گذاري آب هاي گرم معدني استان مصمم است با جذب سرمايه گذاران مطرح در مسير تبديل آبگرم هاي سنتي به مدرن و اجراي طرح هاي مناسب سازي براي برخورداري تمام آحاد جامعه گام بردارد.

 آستاني در عين حال تاکيد کرد که برخي از آبگرم ها نيز به دليل حفظ نمادهاي سنتي به همان صورت باقي خواهند ماند اما بايد در اين آبگرم ها نيز تدابيري براي استفاده معلولان و جانبازان اتخاذ شود.

هر چند اين مهم مورد تاکيد است فرماندار سرعين در خصوص بي توجهي به مناسب سازي استخر گاوميش گلي که در سال جاري مناسب سازي آن اجرا شد و به بهره برداري رسيد تصريح کرد: اين مجموعه در دست شرکت سهامي آب منطقه اي استان است و بازسازي آن با نگاه بهداشتي بود.

وي افزود: ما نمي توانيم اعتبار مجزا براي مناسب سازي در نظر بگيريم و در مقابل سرمايه گذاران و مديران را تشويق مي کنيم از محل اعتبارات عمراني نسبت به مناسب سازي برنامه ريزي کنند.

معلوليت و سالمندي رو به افزايش است

مدير کل بهزيستي استان تاکيد دارد که سرعت مناسب سازي اماکن عمومي مطلوب نيست و اين در حالي است که بر اساس مطالعات و بررسي ها نرخ معلوليت نه تنها کاهش ندارد بلکه به دلايل مختلف از جمله تصادفات رو به افزايش است. وي متذکر شد: ايجاد شرايط مطلوب براي تردد معلولان و رسيدگي به امور روزمره شان وظيفه دستگاه هاي خدمات رسان است.

وي افزود: علاوه بر اين بر اساس مطالعات صورت گرفته جمعيت استان به تبع از جمعيت کشور به سمت سالمندي مي‌رود و اگر به دنبال بهبود شرايط زندگي اين قشر هستيم بايد از هم‌اينک براي حوزه‌هاي مختلف زندگي  آن‌ها برنامه ريزي داشته باشيم.

احمديان اضافه کرد: در اين ميان اداره بهزيستي استان به عنوان دبيرخانه ستاد پيگيري مناسب سازي، پيگيري هاي لازم را انجام مي دهد و خواستار همكاري بيشتر دستگاه ها در جلسات ستاد و كميته هاي شهرستاني است.

خبرنگار: ونوس بهنود

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 5 + 3

  آخرین اخبار
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.