1394/07/15 - 11 : 47
کد خبر: 5977
در جشن برداشت گردوي شهرستان اسکو:
نبود صنايع تبديلي و خام فروشي گردو مهمترين مشکلات باغداران اسکو
احرار خبر: فرماندار اسکو نبود صنايع تبديلي وخام فروشي را از مهمترين مشکلات باغداران گردو در اين شهرستان عنوان کرد.

به گزارش احرار خبر شهرستان اسکو که در ?? کيلومتري جنوب کلان‌شهر تبريز واقع‌شده، درزمينه?? کشاورزي ازجمله شهرستان‌هاي پيشرو به شمار مي‌رود و ?? هزار هکتار اراضي کشاورزي دارد که نزديک به ?? هزار هکتار مربوط به اراضي زراعي و مابقي باغي است و علاوه بر اين ?? درصد اين اراضي آبي و نيمه آبي و ?? درصد ديمي است.

باوجود بحران آب در حوضه آبريز درياچه اروميه و خشک‌ شدن اين درياچه، شهرستان اسکو رتبه نخست گردو استان را به خود اختصاص داده است به‌گونه‌اي که گوشه و کنار اين شهرستان مملو از باغ‌هاي گردو است و به‌خصوص اسکو و مجارشين به‌عنوان توليدکنندگان باکيفيت گردو در سطح کشور ‌شناخته مي‌شوند.

بر همين اساس جشن برداشت گردو صبح سه شنبه در شهرستان اسکو برگزار شد تا علاوه بر ترغيب باغداران توليد کننده اين محصول ارزشمند به توسعه و تداوم فعاليت هاي خود، زمينه معرفي و شناساندن بيش از پيش طلاي سبز آذربايجان شرقي به ساير نقاط کشور و در نتيجه افزايش درآمدزايي و اشتغال در اسکو نيز فراهم شود.

فروش گردوي اسکو بصورت خام در ديگر استان ها توسط دلالان

فرماندار شهرستان اسکو در اين جشن با اشاره به جايگاه و رتبه گردوکاران در عرصه توليد اين محصول باغي ارزشمند در سطح کشور اظهار داشت: نبود صنايع تبديلي و خروج گردو به صورت خام به ديگر شهرستان ها مهمترين مشکلات باغداران اين محصول در شهرستان اسکو بشمار مي رود.

حيدر صادقي با تاکيد بر لزوم ايجاد زيرساخت هاي لازم براي توليد و عرضه اين محصول در اسکو بصورت مستقيم و بدون دخالت واسطه ها و دلالان گفت: متاسفانه به علت نبود مراکز فرآوري و صنايع تبديلي اکثر محصولات باغي اين شهرستان به صورت خام توسط واسطه ها خريداري و براي فروش به ديگر استان هاي کشور صادر مي شود.

برگزاري جشن برداشت گردو در اسکو

مدير جهاد کشاورزي اسکو نيز در حاشيه جشن برداشت گردو که در آن تعدادي از باغداران نمونه اسکويي تجليل شدند، اظهار داشت: شهرستان اسکو در سطح استان هم از نظر سطح زير کشت و هم ازنظر توليد رتبه اول را به خود اختصاص داده و بر اين اساس براي اينکه اين محصول را بيشتر بشناسانيم، جشن برداشت گردو  با حضور مسئولان استاني و شهرستاني و باغداران اسکويي برگزار شد.

آيت الله عبادپور با بيان اينکه که اين جشن مي تواند به‌عنوان يک حرکت تأثيرگذار در اقتصاد شهرستان و ارتقاي کميت و کيفيت گردوي اسکو محسوب شود، افزود: جشن در راستاي معرفي توانمندي هاي بخش كشاورزي شهرستان و جذب توجهات ويژه مسئولان به توسعه ملي و كيفي محصولات باغي شهرستان به‌ويژه گردو است.

وي در بخش پاياني سخنان خود با تاکيد دوباره بر لزوم معرفي هر چه بيشتر گردوي اسکو براي جلوگيري از سوءاستفاده واسطه ها و دلالان از نام اين محصول تصريح کرد: برگزاري چنين مراسمي در شناساندن محصول گردو و ساير مشتقات آن و همچنين جاذبه‌هاي گردشگري و تاريخي شهرستان به ديگر نقاط کشور مثمر ثمر خواهد بود.

گفتني است با وجود اينکه شهرستان اسکو رتبه نخست توليد و عرضه محصول گردو در آذربايجان شرقي را در اختيار دارد اما در چند سال گذشته بدليل مشکلاتي چون کمبود منابع آبي، خشک شدن درياچه اروميه و نفوذ شوري در آب هاي منطقه و نيز شيوع آفت هايي چون کرم خراط که فعاليت اين افت در شرايط کم آبي تشديد مي شود، باغداران اين محصول با ضرر و زيان هاي مالي بالايي مواجه شده اند و مجموع اين عوامل آينده توليد طلاي سبز اسکو را با اما و اگرهايي همراه ساخته است.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 8 + 7

  آخرین اخبار
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.