1394/07/15 - 11 : 38
کد خبر: 5973
گزارش:
استقبال از محرم، بدعت يا سنت؟!
احرار خبر: همه ساله با نزديک شدن به ماه محرم، شيعيان و دوست داران اهل بيت(عليهم السلام) خودشان را آماده حضور در عزاداري هاي اين ايام مي کنند. يکي به فکر تهيه وسايل نذري و ديگري به فکر نصب علم هاي عزا در محله است.

کوچک و بزرگ دست به دست هم داده اند تا ميزبان خوبي براي عزاداران اباعبدالله الحسين(ع) بوده و بار ديگر نداي لبيک يا حسين و زمزمه هاي عاشورايي خود را به گوش جهانيان برسانند. زمزمه هايي از جنس آزادي و آزادگي. از جنس توبه و استغفار و از جنس مردانه زيستن و ذلت ناپذيري.

آري تنها تا چند روز ديگر براي آغاز ماه محرم باقي مانده است . در اين چند روز باقي مانده که خيل عظيمي از دوست داران اهل بيت منتظر آمدن ماه محرم هستند هستند کساني که در بعضي موارد با برخي کارهاي نسنجيده آگاهانه يا ناآگاهانه فلسفه عزاداري براي اباعبدالله الحسين (ع) را زير سوال مي برند. يکي از مهم ترين اين کارها که در دهه هاي اخير و بخصوص در تبريز شايع شده است، امر استقبال از اين ماه است. ولي در بدعت يا سنت بودن چنين اموري جاي بحث، فراوان است.

بايد به نقش معنويت و شعور در مجالس عزاداري بيشتر توجه کنيم

  عضو کميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي  با اشاره به سخني از امام راحل(ره) مبني بر اينکه محرم وصفر، اسلام را زنده نگه داشته است، مي گويد: بايد به نقش معنويت و شعور در مجالس عزاداري بيشتر توجه کنيم و چنين نباشد که از عزاداري ها فقط سينه زني را به خاطر بسپاريم.

محمد اسماعيل سعيدي با تاکيد بر لزوم تبيين درس ها و عبرت هاي واقعه عاشورا در مراسم عزاداري ادامه مي دهد: بصيرت و شعور، اصل و اساس دين مبين اسلام است و واقعه عاشورا نتيجه همين بي بصيرتي، ناآگاهي و افت شديد در جامعه آن زمان است.

وي با بيان اينکه متاسفانه در سال هاي گذشته، بدعت هاي زيادي وارد عرف عزاداري هاي سنتي و بي آلايش شيعه شده است، مي افزايد: محبت و عشق شديد و يا شايد تخريب وجهه عزاداري ها از مهم ترين عوامل ورود اين بدعت ها به عزاداري هاي شيعيان است.

استقبال از ماه محرم نبايد اعياد دهه ولايت را زير سوال ببرد

 وي معتقد است استقبال از ماه محرم و آماده شدن براي آن، امر ارزشمندي است و در حدود اين مهم نبايد به صورت احساسي برخورد کرد و آب در آسياب دشمن ريخت. استقبال به صورتي که اعياد دهه ولايت زير سوال نرود ايرادي ندارد.

 نماينده مردم تبريز، اسکو و آذرشهر در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه استقبال از ماه محرم و فراهم کردن مقدمات عزاداري در سال هاي گذشته نيز وجود داشته است، تصريح کرد: استقبال از ماه محرم نبايد به شکلي باشد که توسعه مدت زمان عزا را در به ذهن مردم القا کند چرا که در اين صورت، با اين اعمال، به اسلام ناب ضربه زده ايم.

احرام بندي، طشت گذاري و هر عنوان مجعول ديگر، بدعت است

 رييس اداره فرهنگ و تبليغات اداره کل تبليغات اسلامي آذربايجان شرقي نيز با بيان اينکه استقبال از ماه محرم، در دهه هاي اخير رواج يافته است، مي گويد: عناويني همچون احرام بندي، طشت گذاري و .. به بهانه استقبال از ماه محرم، عناويني جديد و بدعت هستند.

 

حبيب طاهري تصريح مي کند: استقبال از محرم اگر به معناي آمادگي براي عزاي اباعبدالله الحسين باشد ايرادي ندارد ولي اگر باعث توسعه روزهاي عزاداري و رواج عناوين مجعول همانند طشت گذاري، احرام بندي و .. باشد امر نامبارکي است.

وي مي افزايد: متاسفانه در برخي موارد عده اي از مردم، روزها مانده به محرم، سياهپوش شده و عزاداري مي کنند و با اين اقدامات، جشن هاي دهه ولايت را زير سوال مي برند. اقدام آگاهانه يا نا آگاهانه اين افراد، جفاي بزرگي در حق اسلام و مجالس عزاست.

عاشورا نتيجه کج فهمي عده اي از غدير بود

 وي برخوردهاي افراطي و تفريطي را نتيجه نداشتن بصيرت کافي نسبت به فلسفه عزاداري مي داند و مي گويد: اگر مسلمانان زمان پيغمبر(ص) فلسفه واقعي واقعه غدير را مي دانستند هيچ گاه واقعه عاشورا به وقوع نمي پيوست. عاشورا نتيجه کج فهمي برخي از مسلمانان از غدير بود.

طاهري با تاکيد بر لزوم شناخت بدعت ها و فرهنگ سازي در راستاي مقابله با آن ها مي افزايد: متاسفانه در برخي مجالس عزاداري، به دليل عدم وجود درک کافي از فلسفه عاشورا، بدعت هايي را احيا مي کنند که تبعات منفي بسياري در پي دارد.

وي برخورد و اقدام قانوني با هيات هاي عزاداري ساختار شکن را از مهمترين اولويت هاي اداره کل تبليغات اسلامي استان عنوان مي کند و مي گويد: برخي هيات هاي عزاداري وجود دارند که سياهپوشي در طول سال را ترويج و تبليغ مي کنند که به عقيده ما چنين رفتارهايي، هدايت شده و وهن دار است. بااين گونه مسائل مي خواهند که عقايد شيعه را تضعيف کنند.

گفتن مطالب تفرقه انگيز با موضوع شيعه و سني در هيات هاي عزاداري ممنوع!

وي هيات هاي حسيني را از گفتن مطالب تفرقه انگيز بين شيعه و سني برحذر مي دارد و مي گويد: بر اساس فتاواي مراجع عظام تقليد، هيچ شخصي حق ندارد که به بزرگان اهل تسنن دشنام داده و يا هر گونه عمل تفرقه انگيزي انجام دهد. چرا بايد به نام هيات هاي مذهبي، به اختلافات في ما بين مسلمانان دامن بزنيم؟ با اين کارها چه منفعتي عايد شيعيان و يا برادران اهل سنت مي شود؟

 به گفته طاهري، هدف دشمن، ايجاد جنگ فرقه اي و ترويج عزاداري هاي بي قاعده است تا چهره واقعي اسلام و آرمان هاي مقدس آن به گوش جهانيان نرسد.

استقبال افراطي از ماه محرم نوعي بي سليقگي است

مسئول نمايندگي ولي فقيه در دانشگاه هاي آذربايجان شرقي استقبال افراطي از ماه محرم را نوعي بي سليقگي مي نامد و مي گويد: دهه ولايت دهه برگزاري جشن هاي شيعيان است و نبايد استقبال افراطي عده اي از ماه محرم، باعث توسعه ماه محرم از اواخر دهه ولايت باشد.

حجت الاسلام علي خديوي مي افزايد: استقبال زود هنگام از ماه محرم، يک آسيب جديد اجتماعي است که بايد با فعاليت هاي فرهنگي لازم، نسبت به آگاه سازي مردم اقدام کرد.

وي محرم و صفر را يکي از مهم ترين نمادهاي شيعه مي داند و مي گويد: همه مردم و بخصوص نهادهاي متولي وظيفه دارند که از توسعه بدعت هايي همچون طشت گذاري، احرام بندي، قفل زدن و .. جلوگيري کنند.

 به گفته وي پيغمبر گرامي اسلام(ص)، پوشيدن لباس سياه را مکروه دانسته اند و جز در ايام شهادت و رحلت معصومين نبايد از لباس سياه استفاده کرد. مواردي که پوشيدن لباس سياه، ايرادي ندارد چادر زنان و عباي روحانيت است.

در پايان اميدواريم تمامي دستگاه هاي متولي در امر برگزاري عزاداري ها و نظارت بر آنان، به اصول و شاخصه هاي برگزاري يک عزاداري مطلوب بيش از پيش توجه داشته باشند تا نسل امروزي کودکان جامعه، ماه محرم را با طبل و زنجير و چوب و قمه نشناخته و از همين ايام کودکي و نوجواني، با حقيقت فلسفه عاشورا و اهداف قيام امام حسين(ع) بيش از پيش آشنا شوند.

منبع ايسنا

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 8 + 2

  آخرین اخبار
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.