1394/07/14 - 15 : 18
کد خبر: 5963
استاندار آذربايجان شرقي: فرش تبريز سفير فرهنگي منطقه است
احرار خبر: استاندار آذربايجان شرقي گفت : فرش تبريز به منزله سفير و نماينده فرهنگي منطقه براي بازمعرفي ظرفيت هاي فراوان تبريز در سطح جهاني است .

اسماعيل جبارزاده روز سه شنبه در مراسم رونمايي از لوح معرفي 'تبريز شهر جهاني بافت فرش' اظهار کرد: انتخاب تبريز به عنوان شهر جهاني بافت فرش در واقع باز معرفي اين شهر فرهنگي و تاريخي به جهان است.
وي با تبريک اين انتخاب به مردم و مسوولان استان، افزود: تبريز لايق و شايسته اين انتخاب بود و در اثر تلاش مجموعه مديران و فعالان عرصه فرش استان اين افتخار بدست آمد و موجب انتخاب توسط شوراي جهاني صنايع دستي شد.
جبارزاده گفت : براي حفظ اين امتياز و افتخار کسب شده در حوزه فرش تبريز، حفظ کيفيت و شاخص هاي ارزيابي لازم است تا در سال هاي آينده نيز بتوان اين مقام را حفظ کرد.
وي افزود: تمامي دست اندرکاران عرصه فرش مثل طراحان، بافندگان، طراحان، رنگسازان و غيره در اين افتخار شريک هستند و بايد با تلاش مضاعف و به روز نگه داشتن توليد فرش ، اين هنر و صنعت را همچنان سرآمد جهانيان نگه دارند .
استاندار آذربايجان شرقي تاکيد کرد: براي رونق بيشتر فرش تبريز بايد قدم برداريم و براي رسيدن به اين هدف مسوولان همواره در کنار دست اندرکاران عرصه فرش و قالي بافي خواهند بود .
 جبارزاده بيان داشت: صنعت فرش و قالي نقش مهمي در صادرات غيرنفتي ايفا مي کند و نقش مهمي در ايجاد اشتغال دارد.
وي اضافه کرد: فرش مي تواند عامل نفوذ فرهنگ ايراني در دل و روح جهانيان و عامل مهمي در معرفي تبريز و کشورمان در دنيا باشد .
همچنين رييس آسيا و اقيانوسيه شوراي جهاني صنايع دستي و استاندار آذربايجان شرقي امروز پس از بازديد از بازار فرش تبريز و تيمچه مظفريه اين بازار از لوح تبريز شهر جهاني بافت فرش رونمايي کرد .
مراسم معرفي و اعطاي اعتبارنامه شهر جهاني فرش تبريز عصر امروز/سه شنبه /برگزار مي شود.
بازديد از کارگاه هاي توليدي و دانشگاه هنر اسلامي و برپايي نمايشگاه هايي براي معرفي فرهنگ و هنر آذربايجان از برنامه هاي جنبي اين مراسم خواهد بود.
شوراي جهاني صنايع دستي (World Crafts Council) که در سال 1964 تأسيس شد، سازماني غيرانتفاعي و غير دولتي است؛ هدف اين شورا، توان بخشي جايگاه صنايع دستي به مثابه بخشي حياتي از فرهنگ و زندگي اقتصادي، ارتقاي همکاري ميان سازندگان صنايع دستي در جهان، تشوق، کمک، و راهنمايي آنها و توسعه اقتصادي از طريق فعاليتهاي درآمدزا است.
به طور خلاصه، مأموريت WCC آوردن صنايع دستي و سازندگان آن به جريان اصلي زندگي با پيوند دادن با گذشته از طريق حفظ سنت هاي به ارث رسيده و آينده بواسطه کاربرد فن آوري مدرن در آزمايش، نوآوري و دسترسي به بازارهاي جديد است.
اعضاي شواري جهاني صنايع دستي، علاوه بر اينکه در پروژه هايي که خاص هر يک از مناطق پنج گانه (آفريقا، آسيا- اقيانوسيه، اروپا، آمريکاي لاتين و آمريکاي شمالي) است درگير هستند، با يکديگر و در بين مناطق همکاري مي کنند.
تبريز يکي از قطب هاي بافندگي بسيار با اهميت ايران در زمينه? قالي بافي است.
فرش هاي آن، چه آن هايي که زينت بخش موزه هاي معتبر جهان هستند و يا در مجموعه? کلکسيونرهاي مشتاق جاي گرفته اند و يا آن هايي که در مقياس زياد و در کيفيت تجارتي سر از بازارها و چهار سوق ها در مي آورند، همواره خوش اقبال و مشتري پسند هستند.
در سال هاي اخير بافنده هاي چيره دست تبريزي به توليد فرش هاي گل ابريشم بسيار ظريف با رج شمار 50 و 60 در مقياس وسيع روي آورده اند.
اين گونه فرش ها که بعضي با چله هاي ابريشمي هستند، بيشتر با طرح هاي لچک و ترنج و با رنگ هاي بيشتر بژ روشن و نخودي بافته مي شوند و در رنگ آميزي گل ها و نگاره ها از رنگ هاي سرخابي، عنابي و زيتوني به فراواني استفاده مي شود.
فرش هاي تبريز در صد سال اخير اغلب با طرح هاي گلداني، درختي، محرابي، قنديل دار، حيوان دار، شکارگاه، هراتي، شاخ و برگي، گلفرنگ، بندي خشتي يا قاب قابي، منظره بافي، قاب قرآني و نقش هاي هندسي از کوچک ترين تا بزرگ ترين اندازه هاي ممکن بافته شده اند.
در حال حاضر تبريز به عنوان کانون عمده عرضه فرش هاي شهري باف آذربايجان شناخته مي شود و کانون بزرگ توليد کنندگان نامور و صاحب نامي شده که فرش آذربايجان به آن مي بالد.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 3 + 6

  آخرین اخبار
برخورد صاعقه در جلفا جان مرد 50 ساله را گرفت
سد نهند تبريز سرريز شد
تقويت روابط عمومي يک ضرورت است/ رونمايي از نسخه جديد سايت نظام مهندسي استان
دوران تحصيل دانشجويان سابقه کار مي شود
بيانيه هيات رييسه شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي آذربايجان شرقي
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
فعاليت مدارس سه حوزه انتخابيه آذربايجان شرقي، فردا با 2 ساعت تاخير
  پربازدیدترین اخبار
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
تاسيس انجمن اسلامي دانشجوبان آرمانخواه تبريز
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
بيانيه هيات رييسه شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي آذربايجان شرقي
برخورد صاعقه در جلفا جان مرد 50 ساله را گرفت
تقويت روابط عمومي يک ضرورت است/ رونمايي از نسخه جديد سايت نظام مهندسي استان
دوران تحصيل دانشجويان سابقه کار مي شود
سد نهند تبريز سرريز شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.