1394/07/13 - 12 : 47
کد خبر: 5948
کمبود مدرسه در اردبيل/تشديد نياز با رشد جمعيت يا جانمايي نامطلوب
احرارخبر:طي سال‌هاي اخير رونق مدرسه‌سازي و ورود قابل‌توجه خيرين مدرسه‌ساز در اردبيل نيازهاي دانش آموزان را پاسخ نگفته است؛ موضوعي که ساماندهي برنامه‌هاي مدرسه‌سازي و همسويي متوليان را تأکيد دارد.

مهرماه امسال با ورود دانش آموزان به مدارس وضعيت فضاهاي فيزيکي به‌صورت واقعي و نه تعارفي موردبررسي قرار گرفت. هرچند مديرکل آموزش‌وپرورش استان از برافراشته بودن پرچم سه رنگ کشور در سه هزار واحد آموزشي براي ??? هزار دانش‌آموز خبر داد اما در ادامه نيز به کمبودها تأکيد کرد و اينکه اين کمبودها آموزش‌وپرورش را ملزم به تأمين ساختمان حتي با برپايي کانکس در حياط مدارس و يا اجاره ساختمان به‌عنوان مدرسه ساخته است.

اين در حالي است که مديريت جديد نوسازي مدارس استان نيز شعار کاري خود را تحويل يک مدرسه هر سه هفته يک‌بار قرار داده است و معتقد است اين شعار همچنان پابرجاست و براي تحقق آن تلاش مي‌شود.

از سويي خيرين مدرسه‌ساز استان نيز که به تعبير رئيس مجمع آن گوي سبقت را از استان‌هاي ديگر ربوده‌اند هفته‌اي نيست که کلنگي بر زمين نزنند و رسانه‌ها را براي پوشش اخبار خود دور خود جمع نکنند.

اما مشکل کجاست که اين‌همه ساخت‌وساز پاسخگو نيست و اردبيل روزبه‌روز بيش از گذشته از کمبود مدرسه رنج مي‌برد تا جايي که حتي مسئولان استان به اين کمبودها اذعان دارند و بارها در جلسات مختلف نيازها را طرح کرده‌اند؟

کمبود مدرسه در شهرهاي پرجمعيت

مديرکل آموزش‌وپرورش استان اردبيل در خصوص کمبود مدرسه در سطح استان بابيان اينکه ?? ناحيه آموزشي داير است، گفت: ما در نواحي يک و دو اردبيل، مشکين‌شهر و خلخال و پارس‌آباد با کمبود مواجه‌ايم.

درواقع شهرستان‌هايي که صابر سپهري به آن اشاره دارد، شهرستان‌هاي پرجمعيت استان است و به نظر مي‌رسد در هيچ‌يک مدارس به حدي نيست که نيازها را تأمين کند.

وي افزود: در سال تحصيلي جديد دو هزار دانش‌آموز به تعداد قبلي اضافه‌شده و نيازها تشديد شده است.

مديرکل آموزش‌وپرورش استان چشم اميد خود را به همت خيرين و نوسازي مدارس دوخته است و براي تأمين نياز دانش آموزان تأکيد دارد که آموزش‌وپرورش همه تلاش خود را به کار بسته است؛ بطوريکه ?? مدرسه فقط با يک دانش‌آموز و ?? مدرسه فقط با سه دانش‌آموز سرپا است و علاوه بر اين تمهيدات ديگر انديشيده شده تا هيچ دانش‌آموزي مشکل نبود مدرسه را لمس نکند.

تحويل مدارسي که هنوز روي دانش‌آموز نديده است

اين کمبودها به قوت باقي است. سپهري در نشست خبري خود در آستانه بازگشايي مدارس به اهالي رسانه اعلام کرد که بر اساس وعده نوسازي مدارس در مهرماه امسال حداقل هشت مدرسه تحويل خواهد شد تا دانش آموزان در آن‌ها مستقر شوند.

بعد از سکوت رسانه‌اي از افتتاح اين مدارس آن‌هم در وضعيتي که حتي کلنگ زني يک مدرسه سه کلاسه در يک روستاي دورافتاده بارها و با تأکيد ويژه اطلاع‌رساني و تبليغ مي‌شود، پيگيري  در خصوص سرنوشت اين هشت مدرسه از مسئولان آموزشي استان نشان داد که مدرسه‌اي تحويل نشده است.

بااين‌وجود مديرکل نوسازي مدارس استان  و سرنوشت اين مدارس اظهارات قابل‌توجهي مطرح کرد و ازجمله اينکه نه‌تنها هشت مدرسه بلکه ما ?? مدرسه تحويل داديم؛ منتها به دنبال تبليغ و برنامه افتتاح نيستيم و اين مدارس الآن در حال استفاده است.

مدارسي داريم که برنامه افتتاح آن راداريم اما بنا به نياز دانش آموزان در حال تحصيل هستند. اميد قيامي با اذعان به کمبود مدرسه در اردبيل اضافه کرد: اين ?? مدرسه ساخت از طريق نوسازي، بنياد برکت، خيرين و تخريب و نوسازي است و ما روي شعار خود مبني برساخت يک مدرسه هر سه هفته يک‌بار هستيم.

وي در پاسخ به اينکه چطور اين مدارس تحويل‌شده درحالي‌که آموزش‌وپرورشي‌ها معتقدند تحويل نشده است، ادامه داد: ببينيد برخي پروژه‌ها ممکن است دي‌ماه به اتمام برسد و اين ?? مورد در سال تحصيلي ??-?? تحويل خواهد شد؛ ما از پيمانکار خواستيم به‌محض اتمام تحويل دهد و در برخي از اين مدارس دانش آموزان مستقرشده‌اند.

مديرکل نوسازي مدارس استان تأکيد کرد: حتي مدارسي داريم که برنامه افتتاح آن راداريم اما بنا به نياز دانش آموزان در حال تحصيل هستند؛ ممکن است برخي از اين مدارس در انشعاب گاز يا آب تکميل‌نشده باشند که اين مشکلات ديگر به دستگاه‌هاي اجرايي ديگر بازمي‌گردد و ما همه تلاش خود را به کار گرفتيم تا نيازها رفع شود.

خيرين: اعلام کنند مي‌سازيم

در سال‌هاي اخير نه‌تنها نوسازي مدارس بلکه خيرين پيشتازتر از دستگاه‌هاي دولتي در استان اردبيل در امر مدرسه‌سازي ورود داشته‌اند بطوريکه خير اردبيلي حسنعلي عليپور به تعداد ياران امام حسين (ع) در کربلا ?? مدرسه ساخت و نام خود را در صفحه تاريخ ماندگار کرد.

نهضت عليپور ادامه دارد و خيرين استان اردبيل به حدي مدرسه ساخته و تحويل داده‌اند که ادارات مختلف بارها خواستار ورود اين خيرين در امر ساخت کتابخانه، خوابگاه دانشجويي و حتي دانشگاه شده‌اند.

تمامي تلاش خيرين در وضعيتي مي‌توانست به شکل بهينه‌تري پياده شود که جانمايي مطلوبي از اين مدارس اتفاق مي‌افتاد. هنوز که هنوز است در شهرهايي که با کمبود مدرسه مواجه نيستند مدرسه خير ساز داريم و حتي مدارسي مجاور هم ساخته‌شده است؛ درحالي‌که در مناطق ديگر به‌مراتب نياز بيشتري احساس مي‌شده است.

هرچند رئيس مجمع خيرين مدرسه‌ساز استان بارها اعلام کرده است که بر اساس نياز اعلامي نهادهاي متولي مکان ساخت مدرسه انتخاب مي‌شود، اما به نظر مي‌رسد کارنامه خروجي فعاليت خيرين چندان مطابق اين ديدگاه نيست و بايد بيش از اين‌ها به جانمايي مدارس متناسب با نيازها توجه شود.

شهرک‌هاي جديد، دغدغه جديد

ازجمله اينکه مديرکل آموزش‌وپرورش استان به‌ضرورت ساخت مدرسه در شهرک‌هاي جديد التاسيس نيز اشاره دارد و در اين خصوص متذکر شد: به‌عنوان‌مثال شهرک کارشناسان به‌اندازه شهر مشکين‌شهر دانش‌آموز دارد اما يک مدرسه ندارد و ما ناچار شديم فضاهايي را به‌عنوان مدرسه اجاره کنيم.

در پاسخ به اين نياز که بالاخره تکليف شهرک‌هاي جديد به‌ويژه شهرک‌هاي مهر چه خواهد بود و نوسازي مدارس چه تدبيري انديشيده است، مديرکل اين مجموعه تصريح کرد: ما پروژه‌هاي نيمه فعال و تعطيل را فعال کرديم و به‌عنوان‌مثال در شام اسبي ساخت مدرسه دنبال مي‌شود.

به دليل کمبود مدرسه ?? هزار دانش‌آموز اردبيلي در نوبت بعدازظهر به مدرسه مي‌روند. پروژه مسکن مهر که سال‌ها است به طول انجاميده اين روزها با اتمام نسبي ساختمان‌ها دغدغه‌ها را معطوف به کمبود فضاهاي درماني، آموزشي و تفريحي ساخته است. بطوريکه دانش آموزان ساکن در شهرک‌هاي مهر به دليل نبود مدرسه مجبور به طي مسافت‌هاي طولاني براي حضور در کلاس درس مي‌شوند؛ موضوعي که مشابه آن را ما در تجربه طي مسافت‌هاي طولاني دانش آموزان روستايي در ذهن داريم و اين بار اين اتفاق شامل حال دانش آموزان شهرنشين نيز شده است.

کمبودهايي که کلنگ زني پاسخگو نيست

شايد بهترين خروجي از تمامي تلاش‌هاي صورت گرفته در امر مدرسه‌سازي وضعيت فعلي جانمايي دانش آموزان باشد. هرچند مديرکل نوسازي مدارس استان افزايش جمعيت را يکي از اصلي‌ترين دلايل تشديد نيازها در سال‌هاي اخير مي‌داند، اما درعين‌حال نبايد از ظرفيت‌هايي که جانمايي صحيح و تحويل به‌موقع مدارس مي‌توانست به همراه داشته باشد غفلت کرد.

مديرکل آموزش‌وپرورش استان در اظهارات اخير خود گفته است به دليل کمبود مدرسه ?? هزار دانش‌آموز اردبيلي در نوبت بعدازظهر به مدرسه مي‌روند.

اين آمار با آمار نوبت بعدازظهر سال‌هاي تحصيلي ماقبل تفاوت چنداني ندارد و اين سؤال را ايجاد مي‌کند که اين هم کلنگ بر زمين زده‌شده تا چه حد مؤثر عمل کرده است؟

از سويي آموزش‌وپرورش در برخي مناطق و مدارس با تغيير سيستم آموزشي و اجراي ?-?-? مجبور به ايجاد کلاس ششم آن‌هم در وضعيتي که مدارس پنج کلاسه بوده‌اند شده است؛ بطوريکه مدارسي مجبور به استفاده از کانکس در محوطه خود براي جبران اين مافات شده‌اند.

درعين‌حال مديرکل آموزش‌وپرورش استان تأکيد دارد که در برخي مناطق ساختمان به‌عنوان مدرسه اجاره‌شده است و تمامي اين دغدغه‌ها در حالي است که در سال تحصيلي جديد رقم رشد دانش آموزان به حدي نيست که اين‌همه فشار کاري براي تأمين نيازها را به دنبال داشته باشد.

از سال گذشته براي تأمين نيازها نهادهاي ديگري نيز ورود داشته‌اند ازجمله اينکه بنياد برکت چهار پروژه را در دستور کار دارد؛ مسئولان آموزشي انتظار دارند درحالي‌که نيازها را احصا کرده و بارها اعلام کرده‌اند امر مدرسه‌سازي نظم بيشتري به خود گرفته و پروژه‌ها بنا به‌ضرورت شتاب بيشتري به خود گيرد.

خبرنگار: ونوس بهنود

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 1 + 4

  آخرین اخبار
برخورد صاعقه در جلفا جان مرد 50 ساله را گرفت
سد نهند تبريز سرريز شد
تقويت روابط عمومي يک ضرورت است/ رونمايي از نسخه جديد سايت نظام مهندسي استان
دوران تحصيل دانشجويان سابقه کار مي شود
بيانيه هيات رييسه شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي آذربايجان شرقي
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
فعاليت مدارس سه حوزه انتخابيه آذربايجان شرقي، فردا با 2 ساعت تاخير
  پربازدیدترین اخبار
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
تاسيس انجمن اسلامي دانشجوبان آرمانخواه تبريز
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
بيانيه هيات رييسه شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي آذربايجان شرقي
برخورد صاعقه در جلفا جان مرد 50 ساله را گرفت
تقويت روابط عمومي يک ضرورت است/ رونمايي از نسخه جديد سايت نظام مهندسي استان
دوران تحصيل دانشجويان سابقه کار مي شود
سد نهند تبريز سرريز شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.