1394/07/13 - 12 : 48
کد خبر: 5947
زمين‌هاي‌ کشاورزي زنجان مستعدکشت زعفرا
احرارخبر:استان زنجان به‌واسطه طبيعت متنوع و مستعد خود شرايط کشت انواع محصولات کشاورزي و باغي را دارد و اين ظرفيت طي سال هاي اخير در قالب کشت محصول زعفران خود را نشان داده است.

 زعفران زنجان داراي کيفيت بالايي بوده  و داراي ظرفيت رقابتي مناسبي است.

زعفران با توجه به وضعيت رو به رشد کشت آن مي‌تواند در صورت مديريت صحيح و هدف‌دار کشت آن در آينده به ظرفيتي ارزشمند درزمينه توليد محصولات کشاورزي در استان تبديل شود.

شايد شباهت و نزديکي آب‌وهواي زنجان به خراسان رضوي است که اين استان را براي کاشت و بهره‌برداري مناسب از محصول زعفران مستعد کرده است.

طلاي سرخ نامي آشنا در کشور است که بي‌شک ذهن را فقط به‌سوي شمال شرق کشور و استان‌هاي خراسان سوق مي‌دهد غافل از اينکه هر محصولي در بخش کشاورزي تنها نيازمند اقليم و آب‌وهواي مناسب براي رشد است و سياست‌هاي انحصاري کردن  بر رشدشان اثر نمي‌گذارد.

زعفران يکي از محصولات بسيار سودآور است که براثر سياست‌هاي غلط  بخش کشاورزي درگذشته انحصاري تلقي مي‌شد غافل از اينکه طلاي سرخ که مانند سرمايه‌اي براي کشور محسوب مي‌شود قابليت رشد در خاک ساير استان‌ها مخصوصاً استان زنجان را دارد ولي متأسفانه برخي مسئولين به‌جاي ترويج اين سرمايه بي‌نظير سعي در کتمان و عدم ترويج آن دارند اما خوشبختانه سخاوت خاک از سخاوت مسئولين در افزايش اين محصول گران‌بها بيشتر است.

کيفيت توليد اين محصول در زنجان به دليل شرايط آب و هوايي مناسب بسيار بالاتر از زعفران خراسان است

مدير باغباني جهاد کشاورزي استان زنجان در اين خصوص  با اشاره به کيفيت بالاي زعفران توليدي در زنجان گفت: کيفيت توليد اين محصول در زنجان به دليل شرايط آب و هوايي مناسب بسيار بالا است.

بهنام اوجاقلو اراضي تحت کشت زعفران را ?? هکتار اعلام کرد و افزود: در حال حاضر ??? نفر در استان بهره‌برداران اين محصول باارزش بوده و در زمين‌هايي با مساحت کم در حال کشت هستند اما ازآنجايي که توسعه در امر کشاورزي به دليل به هم ريختن تعادل‌ها پرخطر است ابتدا بايد اطمينان‌هاي لازم جهت توسعه حاصل شود.

وي خدابنده را يکي از شهرستان‌هاي مستعد در توليد زعفران دانست و گفت: اين شهرستان سال گذشته موفق به توليد ??. ?? کيلوگرم زعفران در ?. ? هکتار شد.

اجاقلو پتانسيل آب و هوايي استان زنجان را نسبت به خراسان در توليد اين محصول مناسب‌تر دانست و اظهار کرد: زعفران در تمامي شهرستان‌هاي استان زنجان قابليت کشت دارد و شهرستان‌هاي ماه‌نشان، ابهر، زنجان بعد از خدابنده جزو مناطق با توليد بالاي اين محصول هستند.

زعفران در تمامي شهرستان هاي استان زنجان قابليت کشت دارد و شهرستان هاي ماهنشان، ابهر، زنجان بعد از خدابنده جزو مناطق با توليد بالاي اين محصول هستند

همچنين يک پشتيبان توليد زعفران در استان زنجان در گفتگو با خبرنگار مهر، ميزان توليد زعفران را امسال بيشتر از سال گذشته اعلام کرد و گفت: کشت اين محصول تنها به دو ماه از سال  نياز دارد ولي سودآوري  آن در هر هکتار ? الي ? برابر بيشتر از گندم است.

محسن نور محمدي کيفيت زعفران توليدي زنجان را بهتر از تربت و قائنات اعلام کرد.

وي با اشاره به برخي اسناد تاريخي مبني بر انتقال پياز زعفران از زنجان به خراسان توسط بازرگانان جاده ابريشم در گذشته‌هاي دور گفت: بي‌اطلاعي کشاورزان از سوابق کشاورزي و قابليت‌هاي کشت ساير محصولات در منطقه يکي از علل اين محصول است.

نورمحمدي افزود: اغلب کشاورزان زنجاني تنها به کشت گندم و جو مي‌پردازند درحالي‌که با يک‌بار کشت کارشناسانه مي‌توان ? سال زعفران  برداشت کرد و در سال سوم و چهارم به حداکثر سوددهي رسيد.

اين پشتيبان و توليدکننده زعفران هزينه اوليه بالا و نبود تسهيلات توليد زعفران را از موانع توليد دانست و گفت: عدم همکاري برخي استان‌هاي شمال شرق کشور براي خارج کردن پيازهاي مرغوب و سنگ‌اندازي هاي ديگر در مسير توليد زعفران در ساير استان‌ها از ديگر علل ناشناخته بودن طلاي سرخ در مناطق خارج از خراسان است.

نورمحمدي استقبال مردم به‌ويژه جوانان را براي توليد زعفران در استان مطلوب اعلام کرد و افزود: امسال ??? نفر تحت آموزش رايگان توليد زعفران قرار گرفتند همچنين استان موفق به صادر کردن ? کيلوگرم از اين محصول باارزش به خارج از کشور شده است و در حال حاضر استان با ارسال پيازهاي باکيفيت به ساير استان‌ها گامي مؤثر در ترويج کشت اين محصول برداشته است.

يکي از شروط پيشرفت کشاورزي در هر کشور، استفاده از حداکثر ظرفيت خاک در توليد محصولات باارزش افزوده بالا است. زعفران ايران داراي  جايگاه ويژه‌اي در جهان است و با افزايش کيفيت و توليد، مي توان اين جايگاه را تضمين کرد.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 3 + 1

  آخرین اخبار
برخورد صاعقه در جلفا جان مرد 50 ساله را گرفت
سد نهند تبريز سرريز شد
تقويت روابط عمومي يک ضرورت است/ رونمايي از نسخه جديد سايت نظام مهندسي استان
دوران تحصيل دانشجويان سابقه کار مي شود
بيانيه هيات رييسه شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي آذربايجان شرقي
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
فعاليت مدارس سه حوزه انتخابيه آذربايجان شرقي، فردا با 2 ساعت تاخير
  پربازدیدترین اخبار
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
تاسيس انجمن اسلامي دانشجوبان آرمانخواه تبريز
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
بيانيه هيات رييسه شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي آذربايجان شرقي
برخورد صاعقه در جلفا جان مرد 50 ساله را گرفت
تقويت روابط عمومي يک ضرورت است/ رونمايي از نسخه جديد سايت نظام مهندسي استان
دوران تحصيل دانشجويان سابقه کار مي شود
سد نهند تبريز سرريز شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.