1394/07/09 - 7 : 32
کد خبر: 5902
مديرکل دامپزشکي آذربايجان شرقي:
شايعه تزريق هورمون به مرغ‌ها بي پايه و اساس است
احرار خبر: مديرکل دامپزشکي آذربايجان شرقي مي گويد شايعه تزريق هورمون به مرغ‌ها بي پايه و اساس است و حتي مي توان گفت اين ادعا خنده‌دار است.

به گزارش احرار خبر، اميرحسين بهداد در نشست خبري با بيان اين مطلب افزود: دو نوع هورمون موثر بر رشد داريم که يکي هورمون پرونئيني و ديگري استروئيدي است، در اين بين تنها هورمون استروئيدي در رشد مرغ مي تواند تأثير بگذارد که عدم وجود چنين هورموني در بازار، نظارت مستمر کارشناسان بر مرغ‌داري ها، عدم امکان تزريق روزانه هورمون و ... نشانگر بي پايه بودن شايعه نزريق هورمون در مرغ‌داري‌ها است.

وي افزود: اگر مرغي به وسيله هورمون رشد کند، قيمت تمام شده هر کيلوگرم از آن حدود 100 هزار تومان مي شود و تزريق هورمون توجيه اقتصادي هم ندارد.

وي تأکيد کرد: اصلاح نژاد مرغ‌ها و فراهم کردن بهترين شرايط براي رشد آن، باعث مي شود هر مرغ در مدت 33 الي 42 روز قابليت عرضه به بازار داشته باشد.

تنها آنفلونزاهاي خطرناک اطلاع رساني مي شوند

بهداد بيماري آنفلونزا را ويروس رايج بين طيور دانست و افزود: حتي در کشورهايي همچون آمريکا که سيستم نظارت و بهداشت بسيار وسيع دارند، سال گذشته 48 ميليون مرغ به دليل ابتلا به ويروس آنفلونزا معدوم شد. اين ويروس در دوره 2.5 تا پنج ساله در تمامي کشورها تکرار مي شود و امسال نيز اين ويروس در کشور ما به‌صورت خفيف وجود داشت که کنترل شد.

وي افزود: مادامي که آنفلونزاي مرغي براي سلامت انسان‌ها خطر ايجاد نکند، اطلاع رساني نمي شود؛ چرا که مي تواند باعث ايجاد تنش در جامعه شود و همچنين بخشي از اقتصاد ما که وابسته به خريد و فروش مرغ است را فلج کند.

مديرکل دامپزشکي استان در رابطه با نگراني دامداران از شيوع بيماري طاعون نشخوارکنندگان در استان‌هاي همجوار، بيان کرد: اين بيماري همواره در بين دام‌ها وجود دارد و امسال دام‌ها و حتي حيوانات اهلي حيات وحش را نسبت به اين ويروس  واکسينه کرده ايم و جاي نگراني نيست.

گوشت چرخ کرده فله‌اي نخريد

وي با بيان مردم از خريد گوشت چرخ کرده فله‌اي پرهيز کنند، اظهار کرد: برخي مغازه‌ها گوشت چرخ کرده را بصورت فله‌اي و 12 هزارتومان زير قيمت بازار مي فروشند، مردم مطمئن باشند اين گوشت چرخ کرده بي کيفيت و نامرغوب است.

کشف، ضبط و معدوم 150 تن فرآورده گوشتي

بهداد با بيان اينکه پيشگيري، کنترل و مبارزه با بيماري‌هاي دام، طيور و آبزيان و نظارت هاي شرعي بر فرآورده هاي گوشتي خام برعهده سازمان دامپزشکي است، اظهار کرد: در شش ماهه نخست امسال، ناظران اداره کل دامپزشکي استان 114 هزار و 672 مورد از مراکز عرضه فرآورده هاي گوشتي بازديد کرده اند که نسبت به همين بازه زماني در سال گذشته، تعداد بازديدها دو برابر شده است.

وي ادامه داد: کشف، ضبط و معدوم 150 تن فرآورده گوشتي غيربهداشتي در شش ماهه نخست امسال، ثمره نظارت دقيق دامپزشکي بر مراکز عرضه فرآورده‌هاي گوشتي است.

بهداد با اشاره به بازديد بازرسان اداره کل دامپزشکي از کشتارگاه ها، افزود: در طول شش ماهه نخست امسال 51 هزار و 257 قطعه لاشه مرغ ضبط شده است و تعداد عمليات بازرسي و بهداشت از کشتارگاه دام‌ها 240 هزار و 449 مورد بود.

وي با اعلام اينکه آذربايجان شرقي تنها استاني است که طرح درج کدرهگيري روي گوشت مرغ را بطور کامل اجرا مي‌کند، تصريح کرد: درج کدرهگيري اين اطمينان خاطر را به مشتري مي دهد که اين مرغ بصورت قانوني و بهداشتي کشتار شده است و هرگونه تخلف مرغداران از طريق اين کد، قابل پيکيري است.

مديرکل دامپزشکي آذربايجان‌شرقي از انتخاب استان به عنوان استان پايلوت در اجراي سامانه نظارت بر بهداشت سازمان دامپزشکي خبر داد و افزود: با اجراي اين طرح تمامي نظارت‌ها و بازرسي‌ها بصورت الکترونيکي ثبت مي شوند.

کشف 14 تن سنگدان فاسد در کارخانه همبرگر سازي

وي با بيان اينکه بر حلال بودن فرآورده‌هاي گوشتي نظارت کامل داريم، اعلام کرد: در اين مدت 110 پرونده قضايي در خصوص مشکل‌دار بودن گوشت‌ها تشکيل داده ايم که بر اين اساس، از يک کارخانه توليد همبرگر 14 تن سنگان فاسد کشف شده است.

وي با اشاره به برخي بيماري‌هاي مشترک بين دام و انسان و طيور و انسان، عنوان کرد: سازمان دامپزشکي در راستاي ارتقاي سلامت جامعه، بعد از نمونه‌گيري از دام‌ها و طيور، با پرداخت غرامت، دام و طيور بيمار را معدوم مي کند و در زمينه پيشگيري نيز در طول سال، همکاران ما به‌صورت مستمر دام‌ها و طيور را واکسينه مي کنند.

بهداد از کاهش کانون بيماري‌هاي دام و طيور در شش ماهه نخست سال نسبت به همين بازه زماني در سال گذشته، خبر داد و افزود: کانون ويروس هاري در سال گذشته 19 کانون بود که به 12 کانون و آبله 20 کانون بود که به يک کانون کاهش يافته است.

وي همچنين از افزايش صادرات تخم‌مرغ نطفه دار، تخم‌مرغ خوراکي، پودر گوشت و عسل به کشورهاي جمهوري آذربايجان، عراق، مالزي، ترکيه چين و عربستان خبر داد.

مديرکل دامپزشکي آذربايجان شرقي با بيان اينکه از تمامي جهات رتبه هاي برتر کشور را داريم، ولي از نظر اعتبارات در رتبه 31 قرار داريم که اين رتبه در شأن استان ما نيست و در اين راستا حرکات موثري انجام يافته است که اميدواريم نتيجه بخش باشد.    

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 1 + 3

  آخرین اخبار
برخورد صاعقه در جلفا جان مرد 50 ساله را گرفت
سد نهند تبريز سرريز شد
تقويت روابط عمومي يک ضرورت است/ رونمايي از نسخه جديد سايت نظام مهندسي استان
دوران تحصيل دانشجويان سابقه کار مي شود
بيانيه هيات رييسه شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي آذربايجان شرقي
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
فعاليت مدارس سه حوزه انتخابيه آذربايجان شرقي، فردا با 2 ساعت تاخير
  پربازدیدترین اخبار
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
تاسيس انجمن اسلامي دانشجوبان آرمانخواه تبريز
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
بيانيه هيات رييسه شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي آذربايجان شرقي
برخورد صاعقه در جلفا جان مرد 50 ساله را گرفت
تقويت روابط عمومي يک ضرورت است/ رونمايي از نسخه جديد سايت نظام مهندسي استان
دوران تحصيل دانشجويان سابقه کار مي شود
سد نهند تبريز سرريز شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.