1394/06/31 - 8 : 32
کد خبر: 5816
قانوني شدن فروش فاضلاب و پساب
احرار خبر: رئيس پانل نشست تخصصي استفاده مجدد از پساب تصفيه‌خانه‌هاي فاضلاب شهر تبريز گفت: در حالي که وضعيت مناسبي از نظر جمع‌آوري فاضلاب در استان نداريم بي‌توجهي دستگاه‌هاي متولي فاضلاب در اين ميان قابل قبول نيست.

به گزارش احرار خبر،رضا دهقان‌زاده ظهر امروز در  نشست تخصصي استفاده مجدد از پساب تصفيه‌خانه‌هاي فاضلاب شهر تبريز با بيان اينکه فاضلاب‌ها در منابع علمي جهاني به عنوان يک منبع آبي در جهان شناخته مي‌شود، اظهار داشت: اميدواريم بتوانيم راهکارهاي استفاده بهينه از منابع فاضلاب و پساب‌هاي تصفيه شده را پيدا کرده و از اين ذخاير نيز استفاده کنيم.

عضو هيئت علمي دانشکده بهداشت تبريز گفت: در حالي که وضعيت مناسبي از نظر جمع‌آوري فاضلاب در استان نداريم بي‌توجهي دستگاه‌هاي متولي فاضلاب در اين ميان قابل قبول نيست.

وي افزود: اکثر فاضلاب‌هاي شهرهاي استان وارد سيستم چاه‌هاي فاضلاب مي‌شود و بخشي ديگر نيز در تبريز در رودخانه مهرانه رود رها مي‌شود و بيماري‌هاي مختلفي از اين طريق گريبانگير جامعه مي‌شود.

آبي که به تبريز وارد مي‌شود بايد سرنوشت فاضلاب آن نيز مشخص شود

دهقان‌زاده تاکيد کرد: آبي که به تبريز وارد مي‌شود بايد سرنوشت فاضلاب آن نيز مشخص شود و در حالي که ما در هر ثانيه چندين متر مکعب آب وارد تبريز مي‌کنيم و سهم درياچه اروميه را قطع مي‌کنيم اما سرنوشت پساب اين آب در تبريز مشخص نيست.

وي عدم تصفيه کامل فاضلاب را موجب بيماري‌هاي حاصل از باکتري‌هاي مقاوم شده دانست و گفت: با گندزدايي ساده، فاضلاب تصفيه نمي‌شود و بايد مراحل مختلف طي شود تا فاضلاب سالم‌تري را داشته باشيم و اين در حالي است که با بي‌توجهي با بحران آب مواجه هستيم.

رئيس پانل نشست تخصصي استفاده مجدد از پساب تصفيه‌خانه‌هاي فاضلاب شهر تبريز گفت: در نشست امروز کارشناساني از شرکت‌هاي مهندسي آب و فاضلاب، آب منطقه‌اي، جهادکشاورزي، مرکز بهداشت و محيط زيست دعوت شده‌اند که متاسفانه شرکت آب و فاضلاب استان دعوت ما را اجابت نکردند.

وي افزود: ظرفيت تصفيه‌خانه‌هاي تبريز در حال حاضر يک و نيم متر مکعب در ثانيه است و اين در حالي است که 5 متر مکعب در ثانيه از زرينه‌رود وارد تبريز مي‌شود و 3.5 متر مکعب در ثانيه بدون برنامه‌اي براي تصفيه است.

دهقان‌زاده يادآور شد: در حالي که با احداث خط دوم انتقال زرينه‌رود به تبريز ميزان آب ورودي به 10 متر مکعب در ثانيه خواهد رسيد اما برنامه خاصي براي فاضلاب در نظر نگرفته شده است.

دهقان‌زاده عنوان کرد: برنامه‌هاي سازمان آب منطقه‌اي براي استفاه مجدد از پساب در استان با تاکيد بر جنبه‌هاي قانوني و نيز برنامه‌هاي سازمان جهادکشاورزي و اداره کل محيط زيست و معاونت بهداشت براي کنترل بيماري‌هاي مرتبط در اين نشست يک روزه بيان مي‌شود.

استفاده برخي صنايع بزرگ تبريز از آب قابل شرب

استاد دانشکده بهداشت تبريز گفت: در حال حاضر بسياري از صنايع از آبي که براي شرب مفيد است استفاده مي‌کنند و اين در حالي است که استفاده از آب رودخانه‌ها براي استفاده صنعتي منصفانه نيست.

محمد مسافري با بيان اينکه فروش فاضلاب و پساب قانوني شده است، گفت: اين مجوز قانوني پساب را يک کالاي سودده خواهد کرد و مشتريان زيادي براي آن پيدا شده که بايد راهکارهاي استفاده مطلوب از آن را پيدا کنيم.

وي با اشاره به نشست تخصصي استفاده مجدد از پساب تصفيه‌خانه‌هاي فاضلاب شهر تبريز اظهار داشت: اميدواريم نتايج اين نشست‌ها در بعد عملي و انعکاس آن به سازمان‌هاي مرتبط موثر باشد.

مسافري با اشاره به شرايط درياچه اروميه اظهار داشت: درياچه اروميه فاصله زيادي با درياچه وان ندارد اما شرايط مختلفي را ميان اين دو درياچه شاهد هستيم که حاصل بي‌تدبيري‌ها و برداشت‌هاي بي‌رويه از منابع آبي بوده است.

استاد دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکي تبريز عنوان کرد: در حال حاضر وضعيت درياچه اروميه بدتر نيز شده و طوفان‌هاي نمک و تهديدهاي زيست محيطي منطقه را تهديد مي‌کند.

وي در بخش ديگري از سخنان خود استفاده از فاضلاب‌ها را نيازمند تصفيه‌هاي اوليه و ثانويه دانست و تاکيد کرد: در استفاده مجدد از فاضلاب‌ها و فروش پساب‌ها بايد مراحل مختلفي انجام شود تا اين پساب در بخش‌هاي مختلف حتي در کشاورزي مورد استفاده قرار گيرد.

مسافري افزود: در استفاده مجدد از پساب در کشاورزي بايد به خطرات بهداشتي، باقي مانده‌هاي دارويي و باقي مانده‌هاي فلزات سنگين و کاهش کيفيت خاک به دليل تجمع فلزات اسيدي را مورد توجه داشته باشيم و بر همين اساس قوانيني در کشورهاي پيشرفته تدوين شده است.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 1 + 6

  آخرین اخبار
برخورد صاعقه در جلفا جان مرد 50 ساله را گرفت
سد نهند تبريز سرريز شد
تقويت روابط عمومي يک ضرورت است/ رونمايي از نسخه جديد سايت نظام مهندسي استان
دوران تحصيل دانشجويان سابقه کار مي شود
بيانيه هيات رييسه شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي آذربايجان شرقي
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
فعاليت مدارس سه حوزه انتخابيه آذربايجان شرقي، فردا با 2 ساعت تاخير
  پربازدیدترین اخبار
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
تاسيس انجمن اسلامي دانشجوبان آرمانخواه تبريز
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
بيانيه هيات رييسه شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي آذربايجان شرقي
برخورد صاعقه در جلفا جان مرد 50 ساله را گرفت
تقويت روابط عمومي يک ضرورت است/ رونمايي از نسخه جديد سايت نظام مهندسي استان
دوران تحصيل دانشجويان سابقه کار مي شود
سد نهند تبريز سرريز شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.