1394/06/27 - 17 : 47
کد خبر: 5778
5 دليل نابودي درياچه اروميه
احرارخبر:يک مقام مسئول در وزارت نيرو با بيان دلايل نابودي درياچه اروميه، گفت: سرزمين ما به خطر افتاده و مرگ خاموش دشت‌ها، تالاب‌ها و درياچه‌هاي کشور را فرا گرفته است.

سيدمرتضي موسوي گفت: تا قبل از سال آبي ??-?? متوسط سالانه بارش در حوضه آبريز درياچه اروميه ??? ميلي‌متر بود، ولي پس از آن تا سال‌هاي اخير به طور ميانگين سالانه کمتر از ??? ميلي متر بارش را تجربه کرديم. اين تغيير اقليمي منجر به اين شد که تا يک ميليارد و ??? ميليون مترمکعب پتانسيل آب تجديدپذير اين حوضه کاهش يابد؛ با اين حال مصارف همچنان رو به افزايش بود.

مديرکل دفتر مديريت بهم پيوسته حوضه‌هاي آبريز درياي خزر و درياچه اروميه با تاکيد بر اينکه احياي درياچه اروميه هنوز به مشارکت مردمي تبديل نشده است، اظهارداشت: همه مردم و دستگاه‌ها بايد براي حل بحران آن بسيج شوند. مردم بومي و محلي خود بايد پيشقراول بوده و به ميدان بيايند و در چارچوب قانون اجازه تخلف در محدوده خويش را به کسي ندهند.

وي افزود: اراده جدي براي مقابله با برداشت‌هاي غيرمجاز آب در حوضه درياچه اروميه وجود ندارد و اين موضوع به يک مطالبه اجتماعي و مشارکت مردمي تبديل نشده است. عوامل اصلي در خشک شدن درياچه اروميه را مي‌توان تغييرات اقليمي و تداوم خشکسالي‌ها، توسعه نادرست بخش کشاورزي و تغيير الگوي کشت از انگور به سيب و چغندر، شيوه‌هاي نادرست مصرف و ناديده گرفتن نياز آبي درياچه بوده است.

موسوي با اشاره به گسترش سطح زيرکشت در اين درياچه گفت: سطح زيرکشت کشاورزي آبي در حوضه درياچه اروميه در سال ???? حدود ??? هزار هکتار بود و اين رقم طي سا‌ل‌هاي بعد به ويژه با جهش خاصي از سال ????به حدود ??? هزار هکتار افزايش يافت.

اين مقام مسئول در وزارت نيرو تصريح کرد: اگر خود را با شرايط هيدرولوژيکي حوضه آبريز تطبيق مي داديم و مصارف خود را با توجه به کاهش حجم آب حوضه متعادل مي کرديم، درياچه به اين روز نمي افتاد.

موسوي با بيان اينکه هنوز هم احياي درياچه اروميه به يک مطالبه عمومي از طرف مردم ? استان مذکور تبديل نشده است، گفت: در غير اين صورت، شاهد همکاري گسترده مردم براي تنظيم مصرف آب در حوضه بوديم، حال آنکه شاهد اتفاقي معکوس هستيم؛ بدين معنا که استان آذربايجان شرقي ??? ميليون مترمکعب و استان آذربايجان غربي حدود يک ميليارد مترمکعب بيش از سهم خود آب مصرف مي کنند و حقابه درياچه ناديده گرفته شده است.

وي ادامه داد: هم اکنون در حوضه آبريز درياچه اروميه بيش از ? ميليارد و ??? ميليون مترمکعب آب مصرف مي شود، حدود ??? ميليون مترمکعب صرف حوزه شرب و صنعت و بقيه در بخش کشاورزي مصرف مي گردد با اين حال نبايد همه مشکلات را به گردن کشاورز انداخت، بلکه زنجيره تامين و توزيع آب و سيستم هاي آبياري بايد اصلاح شود.

موسوي افزود: زيرساخت‌هاي بخش کشاورزي و ارتقاي سيستم‌هاي آبياري باعث تکميل اين زنجيره و در نتيجه کنترل و کاهش مصرف آب مي شود، اگر تمام اين حلقه ها اصلاح نشود وضع به همين منوال است.

اين مقام مسئول در وزارت نيرو تصريح کرد: نبايد اجازه دهيم افرادي از آبي که متعلق به همه و حقوق عامه نسل فعلي و نسل هاي آينده است بدون داشتن پروانه بهره برداري و مجوز سوء استفاده کنند.

موسوي با بيان اينکه متاسفانه هنوز به اين باور نرسيده‌ايم که آب يک مقوله فرابخشي است، گفت: سرزمين ما به خطر افتاده و مرگ خاموش دشت ها، تالاب ها و درياچه هاي کشور را فرا گرفته، اما هيچ نوع دل مشغولي و دغدغه وجود ندارد. اگر منابع طبيعي از جمله آب را يک گنجينه بين نسلي بدانيم، همگان وظيفه داريم براي نسل هاي بعدي هم اين ثروت حفظ شود.

وي با اکيد بر اينکه احياي درياچه اروميه با افزايش جريان‌هاي ورودي حاصل مي‌شود، بيان داشت: اين موضوع مستلزم جلوگيري از برداشت‌هاي غيرمجاز از منابع آب اعم از سطحي و زيرزميني و کاهش مصارف آب با همکاري کليه ذي نفعان و ذي مدخلان اعم از دستگاه هاي دولتي، مقامات و مسئولان منطقه و به خصوص کشاورزان عزيز است.

موسوي يادآور شد: حوضه آبريز درياچه اروميه داراي ?? رودخانه دايمي و ?? رودخانه فصلي است که در اين ميان رودخانه هاي زرينه رود با ?? درصد، سيمينه رود ?? درصد و آجي چاي با ?? درصد بيشترين حجم آب حوضه را تامين مي کنند؛ رودخانه هاي گدارچاي ? درصد، باراندوز و نازلو چاي ? درصد، مهاباد چاي ? درصد و بقيه سهم کمتري در آبدهي دارند.

اين مقام مسئول در وزارت نيرو تصريح کرد: در صورت اعمال مديريت درست در زمين‌هاي کشاورزي اطراف اين رودخانه‌ها و رعايت سهم مصرف در هر استان، بسياري از مشکلات کاهش مي يابد. بايد بپذيريم ما دچار بي‌انضباطي در بهره‌برداري از منابع آبي هستيم و فقط با اعاده انضباط، درياچه اروميه احيا مي شود.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 9 + 6

  آخرین اخبار
برخورد صاعقه در جلفا جان مرد 50 ساله را گرفت
سد نهند تبريز سرريز شد
تقويت روابط عمومي يک ضرورت است/ رونمايي از نسخه جديد سايت نظام مهندسي استان
دوران تحصيل دانشجويان سابقه کار مي شود
بيانيه هيات رييسه شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي آذربايجان شرقي
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
فعاليت مدارس سه حوزه انتخابيه آذربايجان شرقي، فردا با 2 ساعت تاخير
  پربازدیدترین اخبار
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
تاسيس انجمن اسلامي دانشجوبان آرمانخواه تبريز
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
بيانيه هيات رييسه شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي آذربايجان شرقي
برخورد صاعقه در جلفا جان مرد 50 ساله را گرفت
تقويت روابط عمومي يک ضرورت است/ رونمايي از نسخه جديد سايت نظام مهندسي استان
دوران تحصيل دانشجويان سابقه کار مي شود
سد نهند تبريز سرريز شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.