1394/06/23 - 20 : 45
کد خبر: 5731
افزايش متکديان غيربومي در شهر زنجان
احرارخبر:وجود متکديان غيربومي يکي از معضلات شهري زنجان است و همواره در ايام تابستان آمار اين افراد افزايش مي‎يابد.

متکديان همواره در جامعه وجود دارند و در کوي و برزن به‌ ويژه در محل‎هاي عبور مردم تعداد آنها بيشتر است، متکديان با انواع راه‎ها سعي مي‎کنند تا نظر مردم را به خود جلب کرده و کمک‎هاي بيشتري از مردم دريافت کنند.

متکديان داراي شگردهاي بسياري براي جلب‌ توجه مردم هستند و تلاش مي‎کنند با بهترين شيوه‎ها جيب مردم را خالي کنند، اما استان زنجان که سال‎هاي سال همواره شاهد حضور متکديان بومي بود در سه سال اخير با چهره‎هاي جديدي مواجه است، متکديان غيربومي به شيوه‎هاي مختلف در حال حاضر در کوچه‎ها، پارک‏‌ها و هر جا که ازدحام مردم بيشتر باشد، حضور دارند.

در حال حاضر با توجه به‌ قرار گرفتن در فصل تابستان آمار متکديان غيربومي زنجان افزايش چشمگيري داشته است و چهره‎هاي متفاوتي از متکديان که مردم زنجان فقط در فيلم‎ها آنها را مشاهده کرده بودند، ديده مي‎شود، چهره‎هايي متفاوت، جوانان و نوجواناني که با نواختن آهنگ‎هاي مختلف تلاش مي‎کنند تا از مردم پول دريافت کنند.

متکديان غيربومي در برخي از محل‎هاي گذر مردم نشسته و با پهن کردن بساط گدايي پول‎هاي کلاني را به جيب مي‎زنند، يکي از شيوه‏‌هاي متکديان حضور در پارک‎هاي شهر زنجان بوده به نحوي که براي هر خانواده‎اي که دور هم جمع شده‎اند، برنامه اجرا مي‎کنند و پول مي‎گيرند.

اما معضل متکديان غيربومي زنجان تنها به اينجا ختم نمي‎شود، فروختن زيره، کفش و انواع لباس‎ها توسط دستفروشان غيربومي يکي ديگر از چهره‎هاي نازيباي شهر زنجان است و هيچ ارگاني نسبت به جمع‎آوري اين افراد اقدام نمي‎کند.

يکي از متکديان غيربومي زنجان مي‌گويد: درآمد روزانه‌ام بيش از 100 هزار تومان است و برخي از متکديان بيش از 200 هزار تومان نيز درآمد دارند.

وي علت آمدنش به شهر زنجان را کمک‎هاي مالي مردم عنوان کرد و افزود: مردم زنجان انسان‌دوست هستند.

اين متکدي اضافه مي‌کند: معمولاً در پارک زندگي مي‌کنم و پولي براي پرداخت اجاره خانه ندارم.

به نظر مي‎رسد متکديان غيربومي مردم زنجان را خوب مي‎شناسند و راه‎هاي درآمدزايي در زنجان را خوب ياد گرفته‎اند؛ در حالي که بسياري از جوانان استان بيکار هستند اما متکديان درآمدهاي ميليوني در شهر زنجان دارند.

وجود متکديان غيربومي در شهر زنجان نه‌ تنها موجب تخريب چهره شهر و ايجاد آسيب‎هاي اجتماعي مي‎شود، بلکه سبب نارضايتي مردم شده است، در واقع اين افراد با تحت تأثير قرار دادن عواطف مردم سعي در رسيدن به اهداف خود دارند و شهروندان نيز فريب ترفندهاي اين افراد را خورده و موجب تثبيت حضور متکديان غيربومي در زنجان مي‏‎شوند.

پديده تکدي‎گري نه‌ تنها موجب بروز آسيب‎هاي اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي مي‎شود، بلکه حضور متکديان در سطح شهر و در هر مکاني چهره شهر را ناپسند و زشت جلوه مي‎دهد.

مديرکل امور اجتماعي و فرهنگي استانداري زنجان درباره وجود متکديان مي‌گويد: در شهرستان‎هاي زنجان، خدابنده و ابهر متکديان بيشترين مشکلات را براي مردم به وجود آوردند.

مسيح‌الله سلطاني با بيان اينکه بيشترين متکديان استان زنجان غيربومي هستند، مي‌افزايد: طرح‌ جمع‌آوري اين متکديان هر ساله اجرا مي‌شود.

وي با مقايسه عملکرد سال 92 و 93 از کاهش 28 درصدي آمار متکديان در استان زنجان خبر مي‌دهد و اضافه مي‌کند: در سال 92 حدود 416 متکدي در استان فعاليت مي‎کردند که اين آمار در سال گذشته به 299 نفر کاهش يافته است.

فرماندار زنجان نيز با اشاره به شناسايي، جمع‎آوري و ساماندهي متکديان براساس مصوبه شورايعالي اداري گفت: مجتمع اردوگاهي بناب براي ساماندهي متکديان راه‎اندازي شده است.

مجيد فرخي با بيان اينکه بسياري از افراد از تکدي‎گري به‌ عنوان شغل استفاده مي‌کنند، يادآور شد: برخوردهاي لازم با اين افراد صورت مي‎گيرد.

فرماندار زنجان بر ضرورت همکاري همه دستگاه‎هاي اجرايي در برنامه‎هاي جمع‎آوري متکديان تأکيد کرد و گفت: همکاري سازمان‎ها موجب اجراي مطلوب اين طرح مي‎شود.

به نظر مي‎رسد همتي براي جمع‌آوري متکديان غير‌بومي در زنجان وجود ندارد، حضور متکديان غيربومي چهره شهر زنجان را نازيبا کرده است و همت مسئولان مي‎تواند اين معضل اجتماعي را در زنجان که ممکن است عواقب بدي براي شهروندان داشته باشد، حل کند.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 3 + 7

  آخرین اخبار
برخورد صاعقه در جلفا جان مرد 50 ساله را گرفت
سد نهند تبريز سرريز شد
تقويت روابط عمومي يک ضرورت است/ رونمايي از نسخه جديد سايت نظام مهندسي استان
دوران تحصيل دانشجويان سابقه کار مي شود
بيانيه هيات رييسه شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي آذربايجان شرقي
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
فعاليت مدارس سه حوزه انتخابيه آذربايجان شرقي، فردا با 2 ساعت تاخير
  پربازدیدترین اخبار
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
تاسيس انجمن اسلامي دانشجوبان آرمانخواه تبريز
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
بيانيه هيات رييسه شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي آذربايجان شرقي
برخورد صاعقه در جلفا جان مرد 50 ساله را گرفت
تقويت روابط عمومي يک ضرورت است/ رونمايي از نسخه جديد سايت نظام مهندسي استان
دوران تحصيل دانشجويان سابقه کار مي شود
سد نهند تبريز سرريز شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.