1394/06/21 - 13 : 42
کد خبر: 5653
نبود آب در روستاهاي آذربايجان غربي سختي تحمل گرماي تابستان را مضاعف کرده است
احرارخبر: آذربايجان غربي، امسال تابستان گرمي را تجربه کرده است و در کنار آن، نبود آب شرب شرايط را براي روستائيان سخت‌تر کرد.

آذربايجان غربي استاني است که از گذشته جزء استانهاي پر آب کشور به شمار مي‌رفت.

اما امروز شرايط فرق مي‌کند و با تجربه تابستاني گرم قطره‌هاي آب اهميت بيشتري پيدا کرده‌اند به طوري که در نخستين روزهاي تابستان دماي هوا در برخي شهرهاي آذربايجان غربي تا بيش از 40 درجه پيش رفت.

بحران درياچه اروميه گواهي است بر تغييرات اقليمي محسوس در آذربايجان غربي، به ويژه اينکه با خشک شدن اين درياچه شور دشتي از نمک بر جاي مانده که با تابش آفتاب سوزان تابستاني بر اين نمکزار، گرمايي دو چندان از آن برخواسته و روستاهاي حاشيه درياچه اروميه را با مشکلات عديده مواجه کرده است.

مردم روستاهاي بي‌آب اين استان با مشکل جدي تامين آب شرب مواجه هستند مردمي که هر روز ساعت‌ها وقت خود را در صف‌هاي طولاني براي دريافت دبه‌هاي آب آشاميدني مي‌گذرانند و ديگر فرصتي براي انديشيدن به مسائلي که ذهن بسياري از مردم شهر نشين را مشغول کرده ندارند.

تامين آب شرب در چنين شرايطي از مهم‌ترين مطالبات مردم از دولت محسوب شده و با فراموش کردن ديگر دغدغه‌هاي زندگي اشان دست به دامن اشخاصي مانند نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي مي‌شوند تا با طرح آن در مجلس و درخواست ياري از دولت به اين نياز اوليه اما در عين حال حياتي آن‌ها پاسخ داده شود.

خبرنگار تسنيم جوياي وضعيت آبرساني به برخي از روستاهاي شهرستانهاي آذربايجان غربي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي استان شده که مشروح آن در پي مي‌آيد.

مهدي عيسي‌زاده، نماينده مردم مياندوآب، تکاب و شاهين دژ در مجلس شوراي اسلامي در اين باره به خبرنگار تسنيم گفت: به زودي اقدامات آبرساني به 10 روستاي شاهين دژ آغاز مي‌شود.

اختصاص 8 ميليارد تومان اعتبار براي آبرساني به روستاهاي شاهين دژ

وي اظهار داشت: براي اجراي آبرساني به اين 10 روستا و بهسازي لوله‌هاي برخي از روستا‌ها و نيز ادامه آبرساني 10 روستاي ديگر 8 ميليارد تومان اعتبار از وزير نيرو درخواست شد.

عيسي‌زاده تصريح کرد: متاسفانه هنوز تعدادي از روستاهاي شاهين دژ با تانکر آبرساني مي‌شود و در تلاش هستيم با تامين اعتبار اقداماتي از قبيل احداث مخزن، چشمه و قنات عمليات آبرساني به اين روستا‌ها را تسهيل کنيم.

وي افزود: آبرساني به 6 روستاي ديگر شاهين دژ نيز در دست طراحي است اما با توجه به کمبود اعتبار در سال جاري اجراي اين طرح‌ها امکان پذير نيست.

نماينده مردم مياندوآب، تکاب و شاهين دژ در مجلس شوراي اسلامي از اختصاص 8 ميليارد تومان اعتبار براي اجراي پروژه‌هاي آبرساني به تعدادي از روستاهاي شهرستان تکاب خبر داد.

مشکل آب شرب در روستاهاي ساحل راست مياندوآب

عيسي‌زاده به تشريح وضعيت آبرساني به شهرستان مياندوآب پرداخت و اظهار داشت: تعدادي از روستاهاي ساحل راست زرينه روز در اين شهرستان مشکل آب شرب دارند.

وي گفت: يک فاز از آبرساني به روستاهاي ساحل چپ و راست سيمينه رود و ساحل چپ زرينه رود در هفته دولت و يک فاز ديگر نيز در سال گذشته انجام شد و آبرساني به 2 فاز ديگر از روستاهاي مشکل دار مياندوآب نيازمند 12 ميليارد تومان اعتبار است که 6 ميليارد آن سال گذشته و 2 ميليارد تومان نيز هفته گذشته تامين شد و 4 ميليارد تومان ديگر نيز اين هفته به تصويب رسيد.

وي افزود: در 76روستاي بخش باروق و در مسير انتقال خط آب تبريز مشکلاتي وجود داشت که با پيگيرهاي انجام شده مقرر شد از آب تبريز به اين منطقه آبرساني شود.

نماينده مردم مياندوآب، تکاب و شاهين دژ درمجلس شوراي اسلامي تصريح کرد: برخي اقدامات ديگر در بخش باروق و مسير انتقال خط آب تبريز از جمله نصب کنتور، بهسازي چشمه و تامين مخازن نيازمند 8 ميليارد تومان اعتبار است.

عبدالکريم حسيني، نماينده مردم نقده و اشنويه در اين باره اظهار داشت: مشکل آبرساني به روستاهاي اشنويه و نقده آنگونه که در ديگر شهرستانهاي کشور از جمله شهرهاي کرمان وجود دارد حاد نيست.

مشکل تامين آب شرب آذربايجان غربي چندان حاد نيست

وي گفت: بسياري از شهرهاي کشور در مرحله بحران و تنش آبي قرار دارند خوشبختانه روستاهاي آذربايجان غربي به اين مرحله از کمبود آب نرسيده‌اند و اميد است با تلاش‌هايي که مي‌شود مشکلات محدودي که در اين حوزه وجود دارد حل شود.

محمد علي‌پور، نماينده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت در مجلس شوراي اسلامي نيز به تشريح مشکلات آبرساني چندين شهرستان آذربايجان غربي پرداخت و اظهار داشت: بخشي از شهرستان ماکو معروف به منطقه 16 گانه که تاکنون با تانکر آبرساني مي‌شد با تامين 4 ميليارد تومان از محل بودجه 180 و بخشي ديگر نيز از منطقه آزاد ماکو و خيري در ماکو آبرساني شد.

وي گفت: اقدامات آبرساني به 5 روستا از 16 روستاي مذکور انجام شده و 11 روستاي ديگر نيز در حال اجراست.

منطقه بورالان ماکو با مشکل جدي آب شرب مواجه است

نماينده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت در مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد: در منطقه بورالان ماکو مشکل جدي آب وجود دارد و آبرساني از طريق تانکر صورت مي‌گيرد.

علي‌پور افزود: براي آبرساني به چند روستاي پلدشت نيز از ارس برداشت آب شده و تصفيه مي‌شود که اين عمل نيز هزينه بالايي در بردارد و مردم اين منطقه و با مشکل آب شرب مواجه هستند.

وي بيان کرد: امسال به سبب بارندگي‌هايي که در آذربايجان‌غربي رخ داده است مشکل آب چالدران مانند سال گذشته حاد نيست اما با اين حال روستاهايي نيز در اين شهرستان وجود دارد که با مشکل آب شرب مواجه هستند.

نماينده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت در مجلس شوراي اسلامي گفت: سال گذشته از محل ماده 180، 900 ميليون تومان براي تامين آب شرب روستاهاي 16 گانه ماکو، 250 ميليون تومان براي تامين آب مجتمع قره قويون شهرستان شوط و 170 ميليون تومان نيز براي تامين آب يک روستا در منطقه آزاد ماکو اختصاص يافت.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 9 + 1

  آخرین اخبار
برخورد صاعقه در جلفا جان مرد 50 ساله را گرفت
سد نهند تبريز سرريز شد
تقويت روابط عمومي يک ضرورت است/ رونمايي از نسخه جديد سايت نظام مهندسي استان
دوران تحصيل دانشجويان سابقه کار مي شود
بيانيه هيات رييسه شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي آذربايجان شرقي
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
فعاليت مدارس سه حوزه انتخابيه آذربايجان شرقي، فردا با 2 ساعت تاخير
  پربازدیدترین اخبار
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
تاسيس انجمن اسلامي دانشجوبان آرمانخواه تبريز
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
بيانيه هيات رييسه شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي آذربايجان شرقي
برخورد صاعقه در جلفا جان مرد 50 ساله را گرفت
تقويت روابط عمومي يک ضرورت است/ رونمايي از نسخه جديد سايت نظام مهندسي استان
دوران تحصيل دانشجويان سابقه کار مي شود
سد نهند تبريز سرريز شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.