1394/06/21 - 13 : 47
کد خبر: 5637
مشاور عالي فرماندهي معظم کل قوا:
انقلاب اسلامي در حال عبور از يک پيچ و گردنه تاريخي است‌
احرار خبر: دستيار و مشاور عالي فرماندهي معظم کل قوا گفت: اکنون جهان در حال گذر از يک مرحله تاريخي است و منطقه ما نيز در غرب آسيا در خاورميانه، يک نقطه عطف راهبردي است، و ملت، کشور و انقلاب اسلامي در حال عبور از يک پيچ و گردنه تاريخي است.

به گزارش احرارخبر سردار سرلشکر سيد‌يحيي رحيم‌صفوي عصر امروز در مراسم آغاز به‌کار چهارمين نشست مشترک کميته برنامه‌ريزي علوم جغرافيايي کشور در دانشگاه تبريز تحليل فشرده‌اي از تغيير و تحولات امنيتي محيط پيرامون ايران اظهار داشت: به نظر مي‌رسد که هم‌اکنون جهان در حال گذر از يک مرحله تاريخي است و منطقه ما نيز در غرب آسيا در خاورميانه، يک نقطه عطف راهبردي است و ملت، کشور و انقلاب اسلامي در حال عبور از يک پيچ و گردنه تاريخي است.

رئيس کميسيون جغرافياي نظامي تصريح کرد: در حال حاضر سرعت تغيير و تحولات فرهنگي، اقتصادي، اجتماعي، سياسي، امنيتي و زيست محيطي، که در جهان و منطقه حاکم شده، شتاب بيشتري گرفته و اين تغييرات پرشتاب را مي‌توان در مقياس جهاني و منطقه‌اي و حتي در سطح کشور و استان‌ها مشاهده کرد.

وي با تاکيد بر اينکه اين مسئله موجب شده که اقتصادهاي روستايي در کشور و در منطقه دچار آسيب شود، يادآور شد: مردم سراسر جهان واکنش‌هاي متفاوتي در مقابل ناامني‌هايي که حتي به ناامني شغلي هم رسيده نشان مي‌دهند و اين تحولات جهاني به لحاظ کيفي ما را به دوران متفاوتي از گذشته وارد کرده است.

‌رحيم‌صفوي در بخش ديگر سخنان خود به برخي از ناامني‌ها در منطقه اشاره کرد و ادامه داد: ‌اولين حوزه فلات ايران که شامل افغانستان، پاکستان و ايران است، در حال حاضر که 14 سال از حمله امريکا به افغانستان مي‌گذرد، هيچ امنيت نظامي، اقتصادي و سياسي در اين مناطق وجود ندارد و قدرت‌هاي بزرگ به اين دو کشور چشم دوخته‌اند و ما براي توسعه نفوذ خود با دو کشور افغانستان و پاکستان، چاره‌اي جز داشتن ارتباط با اين دو کشور نداريم.

محمدرضا حافظ‌نيا، رئيس کميته برنامه‌ريزي علوم جغرافياي کشور نيز در اين نشست با تاکيد بر اينکه در دانشگاه‌هاي کشور اساتيد پرتواني در اين علوم داريم که بايد از اين ظرفيت‌ها براي توسعه همه جانبه اين رشته در حوزه‌هاي مختلف استفاده شود، تصريح کرد: امروزه نگاه مردم به جغرافيا دقيق و کافي نيست و اساتيد و جغرافي‌دانان کشور بايد نسبت به آگاهي و افکار عمومي وارد عمل شوند که اين نشست‌هاي تخصصي بهترين فرصت براي ارائه راهکارهاي مناسب براي برون رفتن از اين مسائل و تغيير نگاه مردم به علم جغرافياست.

وي در ادامه نداشتن اعتماد به نفس، رقابت ميان گرايشي، افتراق و جدايي، نقش‌آفريني کم در کارآفريني و اشتغال، بحران هويت و ماهيت را از جمله چالش‌هاي علوم جغرافيا بيان کرد و افزود: بازنگري در اين رشته با توجه به نياز جامعه و سياست وزارت علوم، براي خارج شدن از اين بحران‌ها نيز ضروري است.

شهرام دبيري، رئيس شوراي اسلامي شهر تبريز از ديگر سخنرانان آيين افتتاحيه اين نشست بود.

وي در اين نشست با بيان اينکه در 700 سال پيش در اين شهر دانشگاهي به نام ربع رشيدي وجود داشت، که در اکثر رشته‌ها دانشجو تربيت مي‌شد، تصريح کرد: تبريز، شهر اولين‌ها در گذشته و در حال حاضر در بسياري از حوزه‌ها پيشتاز و جزو اولين‌ها بوده است، اولين بلديه و انجمن شهر هم در اين شهر به وجود آمده است.

دبيري در ادامه با تاکيد بر اينکه مديران و مسئولان شهري بايد با کمک اساتيد دانشگاه‌ها و به ويژه اساتيد رشته علوم جغرافيا، جايگاه شهر تبريز را به عنوان شهر اولين‌ها دوباره احياء کنند، يادآور شد: شهر تبريز داراي هويت تاريخي و فرهنگي غني است که در گذشته به آن توجه خاصي نشده است و از اين رو لازم و ضروري است، دانشگاهيان به کمک مسئولان براي باز‌آفريني و احياي اين هويت تاريخي و فرهنگي گذشته شهر اولين‌ها بيش از اينها کار کنند.

رئيس شوراي اسلامي شهر تبريز، با اشاره به اينکه توسعه متوازن امروزه از جمله الزامات توسعه پايدار شهري است، اضافه کرد: اجراي پروژه‌ها و طرح‌هاي شهري بايد با توجه به اصول علمي و تخصصي صورت گيرد و اين امر نيز موجب توسعه متوازن و پايدار شهري کمک زيادي خواهد کرد و در اين زمينه نيز از اشتباهات گذشته را جبران کرد.

بهلول عليجاني، رئيس کميسيون آب و هواشناسي هم در اين نشست با تاکيد بر اينکه علوم جغرافيا بعد از انقلاب رشد چشمگيري داشته است، گفت: رشد و توسعه اين رشته با اين شتاب نيز بيشتر به خاطر نياز تخصصي بازار کار و جامعه به وجود آمده و اگر در حال حاضر مشکلاتي براي توسعه اين رشته در دانشگاه‌ها ايجاده شده، به دليل ناهماهنگي و عدم برنامه‌ريزي بوده است.

به گفته وي، هم اکنون مسائلي در تربيت تخصصي اساتيد، جذب دانشجويان، انتشار کتاب، توليد مقاله و نشريات اين علوم به چشم مي‌خورد و از اين رو ضروري است در اين بخش‌ها بر اساس روش استاندارد و روز دنيا حرکت بکنيم.

عليجاني افزود: هم اکنون همپوشاني و تکرار زياد مطالب در اين رشته نمايان است، و برگزاري چنين نشست‌هاي تخصصي با حضور اساتيد و محققان اين علوم براي رفع موانع توسعه اين رشته در دانشگاه‌ها لازم است.

سعيد جهان‌بخش، دبير اين نشست نيز با اشاره به اهداف اين نشست گفت: سياستگذاري‌هاي کلي در زمينه برنامه‌ريزي درسي براي رشته‌هاي مختلف علوم جغرافيايي، ضوابط تاسيس مقاطع مختلف تحصيلي در گروه‌هاي آموزشي، ساز و کارهاي اجراي عدم تمرکز، چالش‌هاي آموزش جغرافيا در دانشگاه‌هاي کشور و ساز و کارهاي نظارت بر نحوه اجراي برنامه‌هاي آموزشي علوم جغرافيايي در دانشگاه‌هاي کشور از جمله اين اهداف ها است.

وي در ادامه با تاکيد بر اينکه اين نشست با حضور اعضاي کميسيون‌هاي تخصصي مختلف برگزار مي‌شود، تصريح کرد: در اين نشست در قالب 12 کميسيون تخصصي از جمله جغرافيا و برنامه‌ريزي شهري، جغرافيا و برنامه‌ريزي روستايي، آب و هواشناسي و هيدرولوژي، جغرافيا و گردشگري، جغرافياي پزشکي، جغرافياي نظامي، جغرافياي فرهنگي، جغرافياي سياسي، جغرافياي زيستي و محيط زيست، آمايش سرزمين، مخاطرات محيطي، ژئومورفولوژي، هيدروژئومورفولوژي، سنجش از دور و GIS به صورت کاربردي مسائل مورد نظر نقد و بررسي مي‌شود.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 2 + 8

  آخرین اخبار
برخورد صاعقه در جلفا جان مرد 50 ساله را گرفت
سد نهند تبريز سرريز شد
تقويت روابط عمومي يک ضرورت است/ رونمايي از نسخه جديد سايت نظام مهندسي استان
دوران تحصيل دانشجويان سابقه کار مي شود
بيانيه هيات رييسه شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي آذربايجان شرقي
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
فعاليت مدارس سه حوزه انتخابيه آذربايجان شرقي، فردا با 2 ساعت تاخير
  پربازدیدترین اخبار
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
تاسيس انجمن اسلامي دانشجوبان آرمانخواه تبريز
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
بيانيه هيات رييسه شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي آذربايجان شرقي
برخورد صاعقه در جلفا جان مرد 50 ساله را گرفت
تقويت روابط عمومي يک ضرورت است/ رونمايي از نسخه جديد سايت نظام مهندسي استان
دوران تحصيل دانشجويان سابقه کار مي شود
سد نهند تبريز سرريز شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.