1394/06/17 - 16 : 51
کد خبر: 5610
چه کساني عضو راهبردي انتخابات ناسالم اصلاح‌طلبان شدند!
احرارنيوز:انتخابات شوراي راهبردي اصلاح طلبان آذربايجان‌شرقي در حالي برگزار شد که از روند برپايي اين جلسه تا نحوه برگزاري انتخابات در بين شمار زيادي از اصلاح‌طلبان استان ناسالم قلمداد شد.

به گزارش احرارنيوز به نقل از فارس، از چند روز قبل کارت‌هاي دعوت با مضمون « همايش مديران و فعالان مستقل اصلاح طلب استان آذربايجان‌شرقي» در حالي براي بيش از 600 نفر صادر شده بود که از همان روز نخست نحوه انتخاب افراد دعوت شده به اين همايش با ابهام رو به رو بود.

طبق گفته مسئولان برپايي همايش، هيچ يک از اعضاي شوراهاي مرکزي احزاب حق شرکت در اين انتخابات را نداشتند و اين در حالي است که عمده اصلاح‌طلبان برجسته و شناسنامه‌دار استان، عضو احزاب هستند.

شايد به همين دليل بود که جاي خالي برخي احزاب مثل انجمن‌هاي اسلامي دانشجويي، ادوار تحکيم وحدت، جبهه مشارکت، انجمن اسلامي معلمان، اتحاد ملت و... در اين همايش به شدت ديده مي‌شد.

در مقابل گروه ديگري در مقابل اين گفته ايستادگي کرده و معتقد بودند اصلاح‌طلبان مستقل نيز داراي حق مشارکت در امور هستند و نبايد همه چيز را منتهي به احزاب دانست. حال اينکه اهميت راهيابي افراد با تجربه و کاردان به کارزاري مثل شوراي راهبردي که نقش مهمي در انتخابات مجلس دهم دارد چه قدر با اهميت است نيز بحثي جدا مي‌طلبد.

همايش مديران و فعالان مستقل اصلاح‌طلب استان آذربايجان‌شرقي راس ساعت 16 و سي دقيقه دوشنبه 16 شهريور ماه در سالن اداره استاندارد تبريز آغاز شد. در بدو ورود به سالن باجه‌هايي براي رويت شماره دعوتنامه‌ها و ثبت شماره ملي افراد تعيين شده بود که در ابتداي امر خبر از اقدامات و انتخاباتي سيستماتيک مي‌داد.

هر چند سالن اداره استاندارد تبريز شاهد حضور افراد ناشناس بسياري بود که تا آخر همايش نيز هويت و سوابق و عملکرد اصلاح طلبانه‌شان در هاله‌اي از ابهام باقي ماند ولي در اين بين عده‌اي هر چند اندک نيز از بين اصلاح‌طلبان شناخته شده استان ديده مي‌شد.

عباس دوزدوزاني وزير پيشين فرهنگ و ارشاد اسلامي، صادق بناب سرپرست وزارت راه و ترابري دولت اصلاحات، پورحسيني رئيس سازمان خصوصي‌سازي، شکور اکبرنژاد نماينده سابق مردم تبريز، اسکو و آذرشهر در مجلس و محمدعلي سبحان‌اللهي استاندار سابق آذربايجان‌شرقي از ميهمانان و برگزارکنندگان اين همايش بودند.

دولت براي عبور و غلبه بر مشکلات به مجلسي همسو و متخصص نياز دارد

راهبردهاي اصلاح طلبان با هماهنگي خاتمي است

مرتضي حاجي، رئيس دفتر رئيس دولت اصلاحات در ابتداي همايش طي سخناني اظهار داشت: خاتمي مسير کلي را مشخص و شوراي راهبردي را متشکل از افراد جناحي و غيرجناحي دانسته‌اند. به اعتقاد رئيس دولت اصلاحات، در شرايط فعلي مهم‌ترين راهبرد فراهم کردن بستر براي فعاليت همه علاقمندان است و نبايد هيچ کس از اين دايره کنار گذاشته شود.

خاتمي مسير کلي را مشخص و شوراي راهبردي را متشکل از افراد جناحي و غيرجناحي دانسته‌اند. به اعتقاد رئيس دولت اصلاحات، در شرايط فعلي مهم‌ترين راهبرد فراهم کردن بستر براي فعاليت همه علاقمندان است و نبايد هيچ کس از اين دايره کنار گذاشته شود

وي به مشکلات و سختي‌هاي پيش روي دولت روحاني نيز اشاره کرده و افزود: دولت براي عبور و غلبه بر اين مشکلات به مجلسي همسو و متخصص نياز دارد که اين امر محقق نمي‌شود مگر اينکه تمام گروه‌هاي طيف اصلاح‌طلب با گذشت و فداکاري با يکديگر و در کنار هم در انتخابات حضور داشته باشند.

حاجي با تاکيد بر ترجيح منافع ملي بر منافع گروهي و همچنين منافع گروهي به منافع فردي، تصريح کرد: راهبرد اساسي که همه بايد به آن عمل کنيم فداکاري است و اجماع که شرط اساسي همه با هم بودن است و نه همه با من بودن در صورت تحقق صددرصدي خواسته هاي خود، به اهداف تشکيلات نخواهيم رسيد.

حاجي با اشاره به راهبردهاي تبيين شده از طرف رئيس دولت اصلاحات اظهار داشت: راهبردهايي که ما را به هدف مي‌رساند، همگي با هماهنگي خاتمي تنظيم شده است و راهبرد اساسي که همه بايد به آن عمل کرده و فداکاري کنيم، اجماع است.

پس از اين سخنان بود که وجه پر ماجراي همايش که تقريبا همه منتظر آن بودند، آغاز شد؛ انتخابات.

از همان ابتداي ورود به سالن پوشه‌هايي به افراد داده مي‌شد که يک برگ آن توضيحاتي در مورد شرايط شرکت کانديداتوري و برگ ديگر فرم امضاي کانديداتوري بود. در روي اين برگ‌ها 21 گروه از اقشار مختلف با عناوين روحانيت، ايثارگران، اساتيد دانشگاهي، فرهنگيان، بانوان،

در اين فاصله دکتر نيک که بار مالي اجراي همايش بر عهده وي بود، به طرز جالبي در بين رديف‌هاي مختلف افراد حاضر در سالن حضور يافته و به آرامي اسامي افراد مورد نظر خود براي راي آوري را گوشزد مي‌کرد

جوانان، ورزشکاران، هنرمندان، مهندسان، پزشکان، اصحاب رسانه، وکلاي دادگستري، مديران، فعالان اقتصادي، شهرستان‌ها نوشته شده بود که هر کانديدا داراي حق شرکت در يکي از اين اقشار بود. که البته نحوه تقسيم‌بندي همين اقشار نيز با سوظن‌هايي همراه بود چرا که به طور مثال در اين بين براي قشر دانشجويان هيچ جايگاهي تعيين نشده بود.

با جمع‌آوري برگه‌ها مشخص شد که 83 نفر از بين حدود 500 نفر حاضر در سالن همايش براي اين انتخابات اعلام کانديداتوري کرده‌اند که 3 نفر در همان ابتداي امر انصراف خود را اعلام کردند. به دليل آنچه کمبود وقت خوانده شد، هيچ فرصتي براي تبليغات و شناسايي کانديداها مهيا نشد و تنها يک بار نام افراد خوانده شده و روي صفحه‌اي نه چندان واضح به طور فشرده نوشته شد.

در اين فاصله دکتر نيک که بار مالي اجراي همايش بر عهده وي بود، به طرز جالبي در بين رديف‌هاي مختلف افراد حاضر در سالن حضور يافته و به آرامي اسامي افراد مورد نظر خود براي راي آوري را گوشزد مي‌کرد.

حالا نوبت به توزيع برگه‌هاي راي رسيد و همه منتظر بودند با توجه به دريافت شماره‌هاي ملي در ابتداي ورود به سالن و آنچنان تشريفات دقيق و سيستماتيک، اين بار نيز برگه‌هاي راي با همان شيوه در بين حضار توزيع شود.

دريافت حتي 10 برگ راي توسط يک نفر

ولي به يک باره برگه‌ها به طور رندوم توسط هيئت اجرايي همايش توزيع شد. به طوري که به راحتي مي‌شد دريافت حتي 10 برگ راي توسط يک نفر را شاهد بود! وجه سئوال برانگيز ماجرا اينجا بود که چرا هيچ يک از حاضران در جلسه که شاهد چنين بي‌قانوني‌هاي بودند در پي اين وضعيت دست به اعتراض نزدند؟

زنان حاضر در سالن که بيشتر عضو جمعيت زنان مسلمان نوانديش و مجمع زنان اصلاح‌طلب استان بودند، تنها اعتراض کنندگان به اين وضعيت بودند که روي سن رفته و از نزديک اعتراض خود را به دکتر سبحان‌اللهي و صادق بناب در مورد علت در دست داشتن چندين برگ راي توسط يک نفر، اعلام کردند که البته انگار اين اعتراض هم نتيجه‌اي نداشت. به جز گروهي چند نفره از وکلا که در اعتراض به نحوه اين راي‌گيري سالن را ترک کردند، زنان نيز ترجيح دادند از راي دهي صرف نظر کنند.

پس از چند ساعت به گفته‌ مسئولان اجرايي همايش از بين 590 نفر حاضر در جلسه تعداد 445 راي دريافت شد که طبق آن افراد زير بالاترين راي را کسب کردند:

روحانيت: «ناصر خداياري»، ايثارگران: «قره‌باغي»، اساتيد دانشگاهي: «بهرام سرمست»، جوانان: «روح‌الله رحيم‌پور»، پزشکان: «دکتر عليزاده»، فرهنگيان: «خاطره کليبري»، ورزشکاران: «دکتر نيکو خصلت»، بانوان: «حميده بردباري»، هنرمندان: «پويا امجدي»، مهندسان: «عيسي اسدلو»، اصحاب رسانه: «حسين رحيميان»، کشاورزان: «سينا بانان» وکلاي دادگستري: «مرزوقي»، بازنشستگان: «تاري»، مديران: «نصرت شاهدي» - «حسيني»، فعالان اقتصادي: «دکتر نيک» «عباس پوراظهري»، شهرستان: «آريامنش» «محسن رحيميان» «تورج اسماعيل‌زاده».

در ضمن گنجايش اين سالن اداره استاندارد آذربايجان شرقي به گفته مسئولان 450نفر است.

انتخابات ديروز بيشتر به انتصابات شباهت داشت چرا که هر ناظر بيروني نيز متوجه عدم مشروعيت و ناسالم بودن نحوه برگزاري آن مي‌شد. ماجرا وقتي غم‌انگيز مي‌شود که به ياد مي‌آوريم اين افراد که اصلح بودن برخي شان پر از ترديد است قرار است در روند انتخابات مجلس دهم نقش داشته باشند

اينکه برخي از افراد مشخص شده در اين ليست چقدر سابقه فعاليت دارند و در حوزه خود شناخته شده هستند و اينکه آيا به راستي اصلاح طلب قلمداد مي‌شوند يا نه، همه و همه سئوالاتي است که شايد در بين خود اصلاح‌طلبان نيز پر از ابهام است. به هر صورت، از بين اين 21 نفر تعداد 7 نفر در نهايت انتخاب شده و به شوراي راهبردي آذربايجان‌شرقي راه مي‌يابند.

بيشتر حاضران در گفت‌وگويي معتقد بودند: انتخابات ديروز بيشتر به انتصابات شباهت داشت چرا که هر ناظر بيروني نيز متوجه عدم مشروعيت و ناسالم بودن نحوه برگزاري آن مي‌شد. ماجرا وقتي غم‌انگيز مي‌شود که به ياد مي‌آوريم اين افراد که اصلح بودن برخي شان پر از ترديد است قرار است در روند انتخابات مجلس دهم نقش داشته باشند. مجلسي که نحوه چينش آن حداقل براي خود اصلاح طلباني که دو سال قبل در انتخابات رياست جمهوري از دکتر روحاني حمايت کرده‌اند و اين همه مدت در انتظار تغيير ترکيب مجلس و روي کار آمدن مجلسي با مشي اصلاح طلبانه هستند، پر اهميت است.

مصطفي مولوي رياست ستاد اجرايي همايش را برعهده داشت و دکتر نيک به رسم هميشگي همايش‌هاي اصلاح‌طلبي، حامي مالي اين همايش بود و مديريت جلسه نيز بر عهده سبحان‌اللهي استاندار دوران اصلاحات بود.

طبق معمول هميشه، بر سر در اين همايش، بنر رئيس دولت اصلاحات نصب شده بود، اين بار به دليل راهبرد اصلي اصلاح‌طلبان مبني بر هدايت نوه امام(ره) به خبرگان رهبري، عکس سيد حسن خميني هم در کنار خاتمي قرار داده شده بود.

نکته جالب اين انتخابات اصلاح‌طلبان ناظر بودن باقرزاده معاون منطقه آزاد ارس بر انتخابات اصلاح طلبان بود.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 2 + 8

  آخرین اخبار
برخورد صاعقه در جلفا جان مرد 50 ساله را گرفت
سد نهند تبريز سرريز شد
تقويت روابط عمومي يک ضرورت است/ رونمايي از نسخه جديد سايت نظام مهندسي استان
دوران تحصيل دانشجويان سابقه کار مي شود
بيانيه هيات رييسه شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي آذربايجان شرقي
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
فعاليت مدارس سه حوزه انتخابيه آذربايجان شرقي، فردا با 2 ساعت تاخير
  پربازدیدترین اخبار
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
تاسيس انجمن اسلامي دانشجوبان آرمانخواه تبريز
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
بيانيه هيات رييسه شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي آذربايجان شرقي
برخورد صاعقه در جلفا جان مرد 50 ساله را گرفت
تقويت روابط عمومي يک ضرورت است/ رونمايي از نسخه جديد سايت نظام مهندسي استان
دوران تحصيل دانشجويان سابقه کار مي شود
سد نهند تبريز سرريز شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.