1394/06/17 - 7 : 55
کد خبر: 5595
گزارش:
دسترنجي که با بي‌تدبيري بر باد مي‌رود
احرار نيوز: انگور ملكان از همان روزهاي آغازين برداشت با كاهش شديد قيمت مواجه شده و باغداران اين شهرستان به روال سال‌هاي گذشته و در اثر غفلت و بي توجهي مسئولان مربوطه استان و شهرستان ، باز هم مجبورند حاصل دسترنج خود را به پايين ترين قيمت به فروش برسانند!

قيمت هر كيلو انگور در اين شهرستان بين 1000 الي 1300 تومان به فروش مي رسد، اين در حالي است كه هر كيلو انگور براي باغدار با احتساب هزينه هاي جانبي از جمله هزينه هاي آبياري، كارگر، سموم و غيره بيش از 2000 تومان آب مي خورد!.

عليرغم تورم و افزايش قيمت ها طي سال‌هاي گذشته متاسفانه قيمت انگور شهرستان ملكان طي سالهاي گذشته افزايش پيدا نكرده كه هيچ، حتي پايين تر هم آمده بطوريكه سال گذشته قيمت انگور حداقل 1500 تومان بود و  امسال به 1000 تومان كاهش يافته است.

سرماي بهاره و بارش هاي اخير عمده محصول باغداران را از آنها گرفته و از طرفي ديگر براي اندك محصول باقيمانده نيز خريداري وجود ندارد، اين در حالي است كه بسياري از باغداران با قرض و وام اقدام به باغباني و توليد انگور كرده اند و حال با اين وضعيت سردرگم مانده اند كه جواب طلبكاران خود را چگونه بدهند.

باغداراني هم كه انگور آنها به علت بارش هاي اخير ترك خورده و يا دچار ضايعات شده اند مجبورند محصول خود را به پايين ترين قيمت بفروشند و براي بارش هاي خدادادي هزينه سنگيني پرداخت كنند. هيچ برنامه و اقدام جدي نيز از سوي دستگاههاي زيربط استان و شهرستان وجود ندارد و اگر هم باشد در دقيقه نود اجرا خواهد شد كه به آن هم مي گويند نوش دارو  بعد از مرگ سهراب...!

سوالي که اينجا مطرح مي شود اين است که چرا مسئولان ما تا اين حد بي تفاوت شده اند كه طي يكسال فرصتي كه تا توليد و برداشت وجود دارد هيچ فكر و چاره اي در خصوص بازاريابي براي بزرگترين محصول و منبع درآمدي شهرستان كه زندگي و معاش هزاران خانوار ملكاني به آن وابسته است و در حقيقت چرخ و اقتصاد منطقه به آن وابسته است، نمي كنند؟

هر چند مديرجهاد كشاورزي ملكان مي گويد اگر قيمت انگور پايين برود جهادكشاورزي وارد عمل شده و از تاجران داخلي و خارجي جهت خريد انگور شهرستان كمك خواهد گرفت ولي تا بازاريابي قبل از توليد نشود كارهاي دقيقه نود كه آن هم بعد از خارج شدن محصول از دست باغداران واقعي صورت مي گيرد به درد نخواهد خورد.

علي صيادي، مديرجهاد كشاورزي ملكان در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا اظهارکرد: در نظر داريم بازارچه خريد انگور را در اين شهرستان ايجاد كنيم ولي متاسفانه باغداران استقبالي از اين طرح نمي كنند.

وي در خصوص جزئيات اين طرح گفت: جهاد كشاورزي ملكان در نظر دارد محلي جهت خريد عمده محصول انگور در شهر ملكان ايجاد و از برخي اشخاص حقيقي جهت خريد انگور در اين محل اقدام تا محصول باغداران در اين محل به نرخ روز خريد شود.

مدير جهاد كشاورزي ملكان گفت: در صورت استقبال و همكاري مردم اين بازارچه به زودي در شهر ملكان ايجاد خواهد شد ولي اكثر باغداران مايل هستند انگور خود را به صورت كشمش بفروش برسانند.

وي با قبول قيمت پايين انگور اظهار كرد: با توجه به هزينه هاي نگهداري و توليد، هر كيلو انگور براي باغدار ملكاني 950 تا 1000 تومان تمام مي شود.

صيادي در عين حال گفت: اكثر باغداران ملكاني تحت پوشش صندوق بيمه محصولات كشاورزي هستند و ضرر و زيان ناشي از سرمازدگي و يا كاهش قيمت و غيره از طريق اين صندوق پرداخت خواهد شد.

فرماندار ملكان هم بر يافتن بازارهاي خارجي و توجه به بسته بندي و كيفيت محصول انگور تاكيد كرد و گفت: فرمانداري ملكان درصدد فعال كردن تعاوني هاي بخش خصوصي و همچنين اقدام صندوق توسعه كشاورزي استان در جهت خريد در سطح شهرستان مي باشد.

جهانگير اسكندرزاده افزود: طي جلسات اخير در كارگروه كشاورزي ملكان در جهت وصل كردن بخش هاي خصوصي با باغداران و تعاوني هاي مرتبط بحث هايي صورت گرفته و از صندوق توسعه كشاورزي استان هم به اين شهرستان اعزام شده اند.

وي افزود: همچنين مذاكراتي نيز با يك تاجر اهل اروميه داشته ايم كه وي مهارت و تجربه خوبي در زمينه صادر كردن انگور و كشمش به كشورهاي اروپايي دارد.

فرماندار ملکان فراهم كردن زيرساخت ها و تغيير فرايند توليد انگور را خواستار شد و گفت: عمده هدف فرمانداري ملكان توجه به نحوه توليد و بسته بندي كشمش و سوق دادن محصول به كشورهاي اروپايي و عربي است.

اسكندرزاده با بيان اينكه سال گذشته انگور ملكان به قيمت هر كيلو 3000 تومان توسط تاجر روسي خريداري و اين باعث افزايش قيمت انگور شد افزود: البته اين اقدامات مسكن است و بايد زيرساخت ها تغيير يابد و عرضه و تقاضا در بازار ايجاد شود.

وي گفت: بايد كاري كنيم تا قيمت محصول انگور به صورت پايدار تضمين شده و به بالاي پنج هزار تومان برسد تا كفاف و پاسخگوي هزينه هاي جانبي باغداران زحمت كش باشد.

منبع: ايسنا

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 9 + 9

  آخرین اخبار
برخورد صاعقه در جلفا جان مرد 50 ساله را گرفت
سد نهند تبريز سرريز شد
تقويت روابط عمومي يک ضرورت است/ رونمايي از نسخه جديد سايت نظام مهندسي استان
دوران تحصيل دانشجويان سابقه کار مي شود
بيانيه هيات رييسه شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي آذربايجان شرقي
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
فعاليت مدارس سه حوزه انتخابيه آذربايجان شرقي، فردا با 2 ساعت تاخير
  پربازدیدترین اخبار
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
تاسيس انجمن اسلامي دانشجوبان آرمانخواه تبريز
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
بيانيه هيات رييسه شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي آذربايجان شرقي
برخورد صاعقه در جلفا جان مرد 50 ساله را گرفت
تقويت روابط عمومي يک ضرورت است/ رونمايي از نسخه جديد سايت نظام مهندسي استان
دوران تحصيل دانشجويان سابقه کار مي شود
سد نهند تبريز سرريز شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.