1402/10/26 - 15 : 28
کد خبر: 44696
هر دانش‌آموز، يک نگهبان آب/ داستان سفر قطره آب به خانه‌ها
احرار: داستان سفر قطره آب به خانه‌ها از زبان دانش‌آموز بازديدکننده از ماکت سد آب منطقه‌اي آذربايجان‌شرقي در راستاي فرهنگ‌سازي در خصوص مديريت و مصرف بهينه را در اين نوشتار مي‌خوانيم.

ز همان کلاس اول که آ مثل آب را خوانده بوديم و خانم معلم برايمان جشن آب گرفته و آب را مايع حيات خوانده بود، مي‌دانستم که زندگي ما انسان‌ها به قطره قطره آب وابسته است و تصور يک روز بدون آب برايم ممکن نبود.

 

هميشه وقتي شير آب را باز مي‌کردم، از خودم مي‌پرسيدم، يعني اين آب چگونه به دست ما مي‌رسد و از کجا مي‌آيد؟ يک روز که داشتيم چرخه آب را در درس علوم مي‌خوانديم، تصميم گرفتم سوالاتم را از معلم بپرسم؛ همين که سوال اول را در مورد آب پرسيدم بچه‌ها هم به دنبال من معلم را سوال باران کردند و آموزگارمان گفت: بچه‌ها صبر کنيد، قصد دارم شما را به جايي ببرم که پاسخ بسياري از سوالات‌تان را در مورد آب بگيريد؛ اما يادتان نرود بازديد يک سفر علمي است که شما مي‌توانيد درس‌هاي زيادي از آن آموخته و به ديگران هم ياد بدهيد.

 

يک روز بدون آب را تصور کنيد و چيزي که به ذهنتان مي‌رسد را نقاشي کنيد. نقاشي بچه‌ها که زندگي بدون آب را به تصوير کشيده بودند، ديگر بوي زندگي نمي‌داد؛ ماهي‌ها مرده بودند و سدها خالي بود. آقاي همسايه شلنگ به دست مانده بود پاي ماشينش؛ اما آبي براي شستن ماشين وجود نداشت و بچه‌ها تشنه بودند. نقاشي‌ها آنقدر غم انگيز بود که دلم مي‌خواست ماهي‌هاي تشنه را که در حال مرگ بودند، نجات بدهم و ناخودآگاه دست به سمت قمقمه‌ بردم و آب نوشيدم.

 

روز موعود فرا رسيد و معلم گفت که سرويس تا لحظاتي ديگر به شرکت آب منطقه‌اي مي‌رسد؛ ما هنوز نمي‌دانستيم که هدف از اين بازديد علمي چيست؟ کمي بعد وارد يک اداره شديم و ما را به سمت ماکت‌ سد بردند؛ ماکت سدي که آب مصرفي ما را در آن‌ها ذخيره مي‌کردند. همه چيز جذابيت داشت و دوست داشتم همه بچه‌ها هم با نحوه تامين آب آشنا شوند.در ابتدا خانم کارشناس گفت که بچه‌ها از شما انتظار دارم هر چيزي را که اينجا ياد گرفتيد در قالب يک انشا به معلمتان تحويل دهيد و مطالب آموخته شده را به دوستان و اعضاي خانواده منتقل کنيد؛ چراکه هدف اصلي ما فرهنگ‌سازي و آشنايي دانش‌آموزان با تاسيسات آبي است و من شروع کردم به يادداشت برداري براي انشايي که قرار بود سر کلاس ارائه دهم.

داستان سفر قطره آب به خانه‌ها

 

در حوزه آب دو شرکت آب منطقه‌اي و آب و فاضلاب متولي هستند که وظيفه آب منطقه‌اي تامين آب شرب، صنعت وکشاورزي است؛ آب مصرفي ما از منابع متعدد مانند چاه به عنوان منابع آب زيرزميني و رودخانه‌ها به عنوان منابع آب سطحي به دست مي‌آيد که آب مورد نياز کلانشهر تبريز هم از سه حوضه آبريز قزل اوزن، سفيدرود و درياچه اروميه تامين مي‌شود؛ سدها نيز به عنوان منابعي براي ذخيره آب به ويژه آب ناشي از بارندگي، نقش مهمي در تامين آب دارند.

 

پس از بارندگي‌ها و در صورت رسيدن آب به ديواره سد، آب از دريچه‌هاي مخازن سدها سرريز کرده و به سمت تصفيه خانه راه مي‌افتد، براي همين است که اگر بارندگي کم اتفاق بيفتد، مي‌گوييم آب کم است و شهروندان بايد در مصرف آب صرفه‌جويي کنند. منظور از تصفيه، ميکروب زدايي و ضدعفوني است که بسته به کيفيت منبع آب، مراحل مختلفي دارد که اين مهم نيز وظيفه شرکت آب وفاضلاب است؛ همه اين مراحل بر روي ماکت سد قابل مشاهده و بسيار لذت بخش بود؛ چرا که شرکت آب منطقه‌اي صحنه تامين آب در سدها را براي دانش آموزان بازسازي کرده بود و ما در علوم پايه دوم با تاسيسات آب آشنا شده بوديم و چقدر خوشحال بودم که الان داريم بخشي از روند تامين آب را از نزديک مي‌بينيم.خانم کارشناس مي‌گفت هر دانش آموز يک نگهبان آب به شمار مي‌آيد؛ پس از بازديد از ماکت سد، به داخل اداره رفتيم و در سالن همايش جمع شديم و هر کدام از دانش آموزان به ارائه نکته نظراتشان در مورد آب پرداختند و کارشناسان بازهم توضيحات مختلفي در مورد لزوم مديريت مصرف آب، آگاه‌سازي و اهميت، نقش صرفه‌جويي در اين مورد دادند و در ادامه چند کليپ با موضوع آب پخش شد.

 

بازديد که تمام شد خودم را نگهبان آب مي‌دانستم و اجازه گرفتم تا از اداره آب منطقه‌اي به دليل تلاش براي نهادينه کردن فرهنگ مصرف بهينه آب، آگاه‌سازي دانش آموزان و مديريت مصرف آب قدرداني کنم.

 

گفتني است، از سال 1394 شرکت آب منطقه‌اي به عنوان متولي تامين آب و در راستاي فرهنگ‌سازي پايه، تاکنون بيش از ???? دانش‌آموز را از مدارس و موسسات مختلف به بازديد از ماکت سدها در شرکت آب منطقه‌اي دعوت کرده که اين اقدام آن‌ها نشان‌دهنده اهميت موضوع آب است.

 

 

 

 

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 8 + 5

  آخرین اخبار
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
تشکيل کميته ويژه براي اجراي پروژه استراتژيک جاده جلفا- کلاله
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.