1402/10/15 - 19 : 22
کد خبر: 44658
رئيس دانشگاه علوم پزشکي تبريز خبر داد
استقبال يک ميليون و 900 نفر در آذربايجان شرقي از پويش سلامت
احرار: رئيس دانشگاه علوم پزشکي تبريز از استقبال يک ميليون و 900 نفر در آذربايجان شرقي از پويش سلامت خبر داد.

 بهمن نقي‌پور در سخنراني پيش از خطبه‌هاي نماز جمعه اين هفته با بيان اينکه حوزه سلامت حوزه زيرساختي محسوب مي‌شود، گفت: با پيشگيري بيماري‌ها از عوارض روحي و رواني و حتي مشکلات معيشتي مردم جلوگيري به عمل مي‌آيد چرا که اقدامات پيشگيرانه به عنوان سرمايه است.

 وي ادامه داد: در حال حاضر بيش از 36 ميليون نفر در سطح کشور در اين پويش غربالگري شدند که استان ما رتبه دوم اين غربالگري را کسب کرده است.

وي افزود: يکي از افتخارات نظام جمهوري اسلامي ايران سيستم گسترش شبکه بود که قبل از انقلاب ايجاد شده و بعد از آن به رشد و شکوفايي رسيده است که در اين حوزه شبکه مراکز به‌ورزي گسترش پيدا کرده و توانستيم در زمينه بيماري‌هاي واگير دار موفق عمل کنيم اما بيماري‌هاي غير واگير تلاش و همت والايي مي‌طلبد.

نقي‌پور با بيان اينکه پويش سلامت با شعار آگاهي زودتر و اقدام موثرتر تا آخر دي ماه تمديد شد، ادامه داد: اولين علت مرگ و مير در سطح کشور را بيماري‌هاي قلب و عروقي به خود اختصاص داده که فشار خون و ديابت زمينه ساز اين بيماري است.

وي با بيان اينکه ديابت و عوارض ناشي از آن پنجمين علت مرگ در کشور به شمار مي‌آيد، افزود: با کنترل و تشخيص به موقع فشار خون و ديابت تا حد زيادي از بيماري قلبي و عروقي جلوگيري به عمل مي‌آيد.

رئيس دانشگاه علوم پزشکي تبريز تصريح کرد: ديابت و قندخون در سطح جهاني در دهه‌هاي اخير شيوع بالايي داشته که به ايجاد رسوب در ديوارهاي رگ‌ها و افزايش سکته قلبي خواهد شد به گونه‌اي که فوت، 50 درصد افراد ديابتي از بيماري قلبي عروقي اتفاق مي‌افتد.

وي با بيان اينکه احتمال ابتلاي افراد ديابتي به بيماري‌هاي قلبي سه يا چهار برابر بيشتر از افراد عادي جامعه است، گفت: ??درصد افراد ديابتي دچار مشکلات شديد چشمي و بينايي هستند، به طوري که احتمال بروز آن 25 برابر بيشتر از افراد ديگر است.

وي اذعان کرد: مرگ 20 درصد افراد ديابتي به علت نارسايي کليه اتفاق مي‌افتد به طوري که احتمال بروز اين عازضه و نياز به دياليز در آن‌ها 17 برابر بيشتر است.

وي ادامه داد: مردم با حضور در مراکز بهداشت منطقه خود از مبتلا نبودن به بيماري فشار خون و ديابت مطلع شوند و اگر چناچه به اين بيماري دچار شده‌اند به مراکز سطح بالا ارجاع داده مي‌شوند که هزينه‌هاي آن رايگان خواهد بود. 

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 5 + 3

  آخرین اخبار
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
تشکيل کميته ويژه براي اجراي پروژه استراتژيک جاده جلفا- کلاله
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.