1402/09/12 - 20 : 15
کد خبر: 44526
به بهانه روز جهاني افراد داراي معلوليت؛
روياي يک واقعيت ساده؛ قدم زدن در شهر برايم روياست
احرار: کلانشهر تبريز با حدود دو ميليون نفر جمعيت، شهروندان معلولان پرشماري دارد ولي زماني که در شهر تردد مي‌ کنيم خبري از حضور معلولان در سطح شهر نيست، به نظر اين يک امر غير عاديست! چرا که نبود امکانات و آماده نبودن زيرساخت ها براي تردد، اين قشر از جامعه را خانه نشين کرده است.

 آرش شهبازي---يک شهروند سوار بر ويلچر عملا به سختي مي تواند از خيابان به پياده رو ها و بالعکس تردد کند و براي اين کار نيازمند کمک است.  
معلولان به هيچ وجه به ترحم و دلسوزي نياز ندارد بلکه بايد متوليان امر، پاسخگوي مطالبه گري اين قشر باشد.

نبود امکانات مناسب براي تفريح معلولان در تبريز
چندي قبل به دعوت يکي از دوستانم با حضور در سالن ورزشي مهر تبريز و تايمي که با اراده و سخت کوشي يک شهروند به نام مرتضي ديوباد براي کم توانان عزيز اختصاص داده شده است، ميهمان اين عزيزان بوديم. 
والدين معلولين بر روي سکوها نظاره گر تمرين فرزندان خود بودند، حدود 30 نفر از معلولان پسر و دختر در يک رديف سوار بر ويلچرهاي خود منتظر بودند تا توپ کوچک ورزش «بوچيا» و يکي دو عدد نيمکت رمپ بازي به نوبت به آنها برسد و بتوانند پرتاب خود را انجام دهند و شايد در آن دو ساعت تمرين هر 10 دقيقه يکبار بتوانند توپ را لمس کنند. 
«بوچيا ورزشي مخصوص معلولين است که با حرکت دادن توپ روي نيمکت رمپ مانند مختص آن به سمت موانع و اهداف رفته و با برخورد به آنها امتيازگيري شکل مي‌گيرد» 

لغو سفر معلولان توسط رانندگان اسنپ 
با يکي از معلولين حاضر در سالن همکلام مي شوم، گويا درد دلش را تازه کردم، «زهرا اسکويي» مي گويد: وقتي ميخواهم خود را به جمع دوستان در سالن برسانم و هفته اي دو ساعت شاد باشم از صبح شروع به گرفتن تاکسي اينترنتي مي کنم،هر راننده اي به محض ديدن ويلچرم سفر را لغو مي کند چون هيچ خودروها هيچ استانداردي براي استفاده معلولان ندارند، حتي در بحث حمل و نقل عمومي هم امکان تردد ما وجود ندارد، گويي ما شهروندان ناتني هستيم.
اين دختر جوان مي گويد: وقتي در معابر شهر مي خواهم تردد کنم حتما بايد يک نفر از اعضاي خانواده ام را با خود همراه داشته باشم، البته با کمک هم نمي توانيم در معبر عمومي تبريز رفت و آمد کنيم چون هيچ نشاني از استاندارد سازي براي عبور و مرور معلولين به چشم نمي خورد!
نمي دانم خيابان از روي پل عابر پياده چه شکلي است! 
يکي از پسران ويلچري در صف تمرين دستش را بلند مي کند و مي گويد: [من هم مي‌خواهم با شما صحبت کنم]  
با مرد جوان خوش خنده همکلام شدم.
گويي لبخندش از سر تلخي بوده سفره دلش را باز مي‌کند، با لحني کنايه وار مي گويد: سلام مرا به مديران شهري برسانيد بگوييد يک جوان معلول بنام محمدي گفت: حسرت بر دلم مانده تا منظره خيابان ها را از روي پل عابر ببينم! 
وي ادامه مي دهد: آسانسور پل هاي عابر گذر را براي چه چيزي گذاشته اند؟ ويترين هاي نمايشي؟ حتي ساده ترين مسائل رفاهي را براي ما در نظر نگرفته اند، چطور از يک خيابان به پياده رو و بالعکس عبور کنيم؟  
در خيابان ها چطور از پل عابر استفاده کنيم؟  
همه اين موارد تنها گوشه اي از مشکلات کم توانان جسمي حرکتي هستند، آري ما بچه هاي ناتني شهر هستيم!

 


يک سرويس براي رفت و آمد به سالن ورزشي حداقل خواسته بوچيا کاران تبريز
مرتضي ديوباد سرمربي بوچيا مي گويد: بچه ها يک هفته منتظر مي نشينند و روز تمرين از صبح سر از پا نمي شناسند تا بعد ظهر موعود تنها دلخوشي آنها فرا برسد، ديداري با دوستان و هم نوعان خود تازه کنند و دو ساعتي را به ورزش محبوب و تنها تفريح خود بپردازند. 
وي همچنين از عدم حمايت هاي مسئولين شهري گلايه مند است و در اين رابطه مي گويد، اين بچه ها انتظار و توقع زيادي از مسئولين ندارند، وقتي ميخواهند خود را به سالن برسانند افراد خانواده شان را هم درگير خود مي کنند، چون در يک شهر يک ميليوندو پانصد هزار نفري در قرن حاضر و با اصطلاح شهر هوشمند، يک خودرو مخصوص ناتوانان جسمي هم وجود ندارد.
معصومه نباتي مادر يک دختر معلول، که ?? سال است از وي نگهداري مي کند، از وي در مورد مشکلات معلولان و حمايت هاي بهزيستي از اين افراد پرسيدم، او مي گويد: کدام حمايت؟  واقعيت اين است وقتي به بهزيستي رفتم و درخواست حق پرستاري خود را ارائه دادم به من گفتند، هر موقع يکي از حق پرستاري بگيران فوت کند تورا جايگزين او مي کنيم، اين پاسخي است که من بعد از ?? سال پشت نوبتي بودن در تابستان ??0? از اداره بهزيستي آذربايجان شرقي در برابر درخواست خود دريافت کردم! 
وي اضافه مي کند: تنها دريافتي معلولان يک مبلغ ناچيز ماهانه است، حتي چند سال يکبار هم نديدم که از بهزيستي يک تماس با ما بگيرند و فقط حال مارا بپرسند.
معلولان از هزينه هاي سرسام آور زندگي مستثني نيستند بلکه هزينه هاي زندگي يک فرد معلول از افراد عادي هم بيشتر است.
 


در ادامه گزارش به سراغ رشيد رجب پور که يک فرزند ويلچري دارد مي رويم، وي معتقد است، شهرداري نقش اول را در فراهم سازي زيرساخت هاي شهري براي تردد معلولان دارد.
رشيد پور اضافه مي کند، مديريت شهري در راستاي عمل به رسالت اجتماعي خود نقش بسزايي در مناسب سازي معابر دارد، شما نگاه کنيد آيا حمل و نقل عمومي يک تاکسي يا اتوبوس مختص معلولان در تبريز دارد؟ 
هيچ معلولي امکان استفاده از وسائل نقليه عمومي را ندارد و حتي در جاده سه کيلومتري ائل گلي يک فرد ويلچري نمي تواند از پياده رو ها گذر و وارد خيابان و يا بالعکس شود، همچنين از خيابان راهنمايي تا مرکز شهر هم معبري براي تردد معلولان مناسب سازي نشده است. 
وي همچنين اضافه مي کند: بهزيستي استان مي گويد براي پرداخت مستمري براي افراد معلول بايد يکي از مستمري بگيران فوت شود تا مستمري بگير جديد جايگزين وي شود و اين پاسخي بود که بنده خودم شخصا در اداره کل بهزيستي دريافت کردم. 

مترو و بي آرتي رايگان از جمله تسهيلات مديريت شهري به معلولان/ مجتمع ورزشي اختصاصي براي معلولان ساخته مي شود 
ياسين بجاني رئيس کميسيون عمران، حمل و نقل و ترافيک شوراي شهر تبريز مي گويد: از سال قبل مترو و بي آرتي را براي جامعه معلولين با اجماع اعضاي شورا رايگان کرديم. 
وي ادامه مي دهد: در حال شروع به ساخت يک مجموعه کامل ورزشي مختص معلولان و جانبازان هستيم که اميدواريم تا اين مجتمع تا تابستان ??0? به بهره برداري برسد و ناگفته نماند که مشابه آن تنها در تهران موجود است و البته با همکاري سازمان ورزش شهرداري تمامي سالن هاي ورزشي شهرداري در محلات تبريز را مجاب کرديم سه جلسه در هفته براي معلولان اختصاص داده شود تا بتوانند از آن استفاده کنند ولي متولي اين امر پيگير حق و حقوق اين عزيزان نيست. 
بجاني خاطر نشان کرد: در بحث عمراني و متناسب سازي معابر براي تردد معلولان با طرح اسفالت ريزي و رفع چاله هاي محلي سهولت رفت آمد اين عزيزان فراهم شده است ،حتي با خريد اتوبوس هاي جديد و بخاطر سيستم هم سطح سازي کف آن با سکوي سوار شدن مسافر معلولان براحتي مي توانند از اتوبوس هاي شهري جديد استفاده کنند. 
در تکلميل گزارش به سراغ فرگل صحاف مديرکل بهزيستي استان مي رويم تا در مورد حمايت هاي بهزيستي از معلولان با وي صحبت کنيم.
وي مي گويد: در بحث آموزشي معلولان اداره کل بهزيستي، طبق شيوه نامه حمايت هاي مالي ?00 نفر از دانشجويان داراي معلوليت با شدت متوسط، شديد و خيلي شديد که بر اساس آزمون وسع در دهک هاي ? الي ? قرار دارند در سقف اعتبارات مصوب، از صد در صد  کمک هزينه شهريه تحصيلي برخوردار شده اند که تا پايان سال تحصيلي ??0?_??0? کمک هزينه شهريه دانشگاه به حساب دانشجويان داراي معلوليت پرداخت شده است، دانشجويان مشغول به تحصيل در مراکز آموزشي عالي دولتي روزانه نيز از کمک هزينه تشويقي تحصيلي برخوردار گرديده اند. 

متناسب سازي معابر شهري براي معلولان عزيز يکي از وظايف مديريت شهري است
صحاف در مورد مناسب سازي معابر براي تردد معلولين مي گويد: متولي اين موضوع شهرداري مي باشد و اداره کل بهزيستي استان  بعنوان ستاد هماهنگي و پيگيري عمل مي کند، طي جلساتي، اتوبوس ويژه مناسب سازي شده  براي افراد داراي معلوليت رونمايي شده و تاکسي ويژه نيز در دست اقدام مي باشد و البته جلسات مناسب سازي در استانداري و با حضور نماينده معلولين و مطالبه گري از شهرداري هاي مناطق صورت مي پذيرد و در هر منطقه فراخور درآمد شهرداري کارهايي انجام مي گيرد ولي قطعا ناکافي و در شان نام تبريز نيست.

در حد توان خود به وظيفه متاسب سازي عمل کرده ايم
وي افزود، لازم به ذکر است مناسب سازي خودروي افراد داراي معلوليت 9 دستگاه و مناسب سازي مسکن 70 باب توسط اداره کل بهزيستي استان انجام شده است، کليه وسايل کمک توانبخشي مورد نياز افراد داراي معلوليت از طريق سامانه تدارکات دولت خريداري و در اختيار عزيزان استفاده کننده قرار داده مي شود، از ابتداي سال 1402 تا مهرماه 500 دستگاه ويلچر، 700 جفت عصاي البو کراچ و زير بغل خريداري و توزيع گرديده است در صورت درخواست توانخواهان و عدم امکان خريد وسيله مورد نياز، پرداخت کمک هزينه بصورت موردي نيز انجام مي گيرد.

قانون مي گويد، اماکن ورزشي دولتي بايد بصورت رايگان در اختيار معلولان قرار گيرد
وي مي افزايد: يکي از اهداف ما توانمندسازي جامعه هدف بهزيستي است که ورزش از محورهاي اصلي اين برنامه به شمار مي رود.
همه ساله بيش از يکصد نفر از معلولان استان در حوزه فعاليت هاي ورزشي به صورت فعال شرکت و در سطح ملي و بين المللي مدال‌هاي ارزنده‌اي را  نيز کسب کرده اند، در ماده ? قانون حمايت از افراد داراي معلوليت تصريح شده که دستگاه ها سازمان ها و نهادها موظف هستند که اماکن ورزشي خود را به صورت رايگان در اختيار افراد داراي معلوليت قرار دهند که اميدواريم وزارت ورزش در اين خصوص برنامه ريزي هايي لحاظ کند.
وي مي گويد، بهزيستي نيز يک نهاد خدمت رسان با امکانات محدود ورزشي مي باشد که تايم هايي جهت انجام تمرينات ورزش معلولين عزيز دراين خصوص براي انواع معلوليت ها طبق برنامه فراهم‌کرده است.
خوشبختانه طي سال هاي اخير نگرش به افراد داراي معلوليت در جامعه تغيير کرده و معلولين عزيز در رقابت هاي مختلف کشوري، پاراآسيايي و بين المللي خوش درخشيدند که البته ادامه درخشش اين عزيزان در مسابقات بين‌المللي، بيش از پيش، همکاري و حمايت‌هاي همه جانبه و همگاني را  در اين خصوص مي طلبد.

منبع : نصر

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 8 + 9

  آخرین اخبار
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.