1402/09/06 - 17 : 49
کد خبر: 44495
مسموميت با گاز مونوکسيد کربن در کمين است!
تلفات گازگرفتگي در سالهاي اخير روند افزايشي دارد
احرار: رئيس ايمني و آتش‌نشاني شرکت گاز آذربايجان شرقي از افزايش سالانه فوتي هاي ناشي از مسموميت با مونوکسيد کربن ( گازگرفتگي) در سالهاي اخير خبر داد.

در 8 ماهه نخست سال جاري 22 نفر در استان جان خود را به علت حوادث گاز ( اعم از مسموميت با گاز مونو کسيد کربن و انفجار )  از دست داده اند که با توجه به اينکه هنوز در فصول سرد سال قرار نگرفته ايم آمار قابل توجهي محسوب مي شود.

شرکت گاز استان آذربايجان شرقي در آستانه فصل سرد و  افزايش حوادث ناشي از گاز تور رسانه اي به منظور اطلاع رساني از نحوه رويکرد مصرف بهينه و ايمني گاز برگزار کرد.

محمد باقر بردباري مسئول امداد مکانيزه گاز تبريز با بيان اينکه  کليه تماس هاي مشترکان گاز  به شماره تلفن 194 در اين محل ذخيره و مکالمات ضيط مي گردد گفت:  آدرس مشترکان توسط اپراتور ضبط مي شود و توسط  مسئول شيفت به خودروها  که در 12 نقطه شهر مستقر هستند اعلام مي شود.

وي با بيان اينکه در حوادث،  عکس العمل زماني بسيار حائز اهميت است گفت : اکنون شاخص زماني 11 دقيقه  است که هدفگذاري انجام شده  10 دقيقه استاندارد کشوري است و خودرو به محل  مراجعه و  ضمن بررسي مواردي از جمله قطعي گاز ، نشت گاز و يا بررسي حادثه  به مسئول شيفت ارجاع مي دهد.

وي ادامه داد :تمام موارد نشتي و قطعي گاز و مواردي از اين دست مورد بررسي و تحقيق قرار مي دهيم تا ببينيم آيا در تجهيزات گاز رساني مشکلي وجود دارد يا خير.

 بردباري با  اشاره به اينکه  حوادث ناشي از گاز، مسموميت ناشي از مونوکسيد کربن و آتش سوزي و انفجار است اظهار کرد :  افزون بر 70 درصد حوادث ناشي عدم نصب صحيح دودکش يا نامناسب بودن اندازه دودکش هاست  که نقص در سيستم دودکش ها باعث بروز حادثه مي شود.

 وي همچنين گفت :متاسفانه با داشتن يک پنجم جمعيت شهر تهران از نظر حادثه در حل رقابت با اين شهر است و در حال  جزو 5 شهر اول  حادثه خيز کشور است.

 

 به گفته علي اسماعيلي، رئيس ايمني و آتش‌نشاني شرکت گاز آذربايجان شرقي  حوادث گار گرفتگي منجر به فوت دو دليل دارد  که يکي مربوط به مسدود شدن مسير دودکش و ديگري عدم تامين هوا  ست چرا که حتي اگر  دودکش سالم باشد؛  دريچه تامين هوا به وسيله گاز سوز نرسد به سوختن ناقص و توليد مونوکسيد کربن منجر خواهد شد.

وي ادامه داد :  وقتي سخن از گاز گرفتگي به ميان مي آيد منظور مسموميت با مونوکسيد کربن است که به علت نقص در سيستم دودکش ها رخ مي دهد و گاز شهري که متان ست به هيچ وجه منجر به مسموميت و فوت نمي شود بلکه اگر در محلي منتشرر شود منجر به آتش سوزي خواهد شد .

وي در خصوص اهميت نشتي هاي جزئي هشدار داد و افزود : نشتي هاي عمده  به علت صدايي که ايجاد قابل تشخيص هستند  و اين نشتي هاي جزئي که قابل تشخيص نيستند با جرقه کوچکي باعث انفجار و آش سوزي مي گردند.

وي  با  اشاره به اينکه  حوادث ناشي از گاز، مسموميت ناشي از مونوکسيد کربن و آتش سوزي و انفجار است اظهار کرد :  افزون بر 70 درصد حوادث ناشي عدم نصب صحيح دودکش يا نامناسب بودن اندازه دودکش هاست  که نقص در سيستم دودکش ها باعث بروز حادثه مي شود.

 او  ادامه داد : بعد از نصب  علمک در درب ورودي منازل از شرکت هاي گاز استان  سلب مسئوليت مي شود و ساير  دستگاه ها از جمله نظام مهندسي و شهرداري تاييد سيستم لوله کشي را تاييد خواهند کرد .

 او همچنين گفت: استان آذربايجان شرقي در بين استانها جزو سه استان حادثه خيز در زمينه حوادث ناشي از گاز است و در بين شهرهاي استان نيز بعد از تبريز،  بيشترين حوادث مربوط به شهر مراغه و پس از آن مرند  است.

 اسماعيلي همچنين بيشترين حوادث مناطق شهري تبريز را  به ترتيب ، مارالان ،  باغميشه رسالت و لاله و عباسي اعلام کرد.

وي همچنين از افزايش  سالانه  فوتي هاي ناشي از مسموميت با مونوکسيد کربن ( گازگرفتگي) خبر داد و گفت : در خصوص حوادث ناشي از انفجار در سال 1400 کاهش داشته است که بعد از 1400 اين حادثه نيز روند افزايشي داشته است.

وي همچنين ادامه داد : در 8 حادثه انتشار مونوکسيد کربن در 8 ماهه نخست سال جاري 10 نفر فوت کرده اند  و در  101 حادثه انفجار 4 فوتي داشته ايم که نشان مي دهد حوادث مونوکسيد کربن در 99 درصد موارد منجر به فوت مي شود و اين مسئله اهميت توجه به حوادث ناشي از انتشار مونوکسيد کربن( گازگرفتگي)را نشان مي دهد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 1 + 6

  آخرین اخبار
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
مسير دسترسي به ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اصلاح شود
تدوين برنامه جامع اصلاح و بهبود روشنايي معابر
  پربازدیدترین اخبار
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
انتقاد امام جمعه تبريز از عوارضي آزادراه سهند-تبريز
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.