1402/09/03 - 12 : 49
کد خبر: 44472
وزير اقتصاد و دارايي: دولت ممنوعيت‌هاي صادراتي را از ميان بردارد
احرار: وزير اقتصاد و دارايي گفت: دولت بايد ممنوعيت‌هاي صادراتي را از ميان بردارد تا صادرکنندگان با بخشنامه‌هاي ناگهاني غافلگير نشوند.

سيد احسان خاندوزي ظهر پنج شنبه در بيست و هفتمين همايش ملي توسعه صادرات غيرنفتي ايران در تبريز اظهار کرد: سال‌هاست همايش توسعه صادرات غيرنفتي کشور در تبريز برگزار مي‌شود که قطب تجارت، بخش خصوصي و مرکز تمدن‌سازي ايران است.

وي افزود: در موضوع صادرات غير نفتي ما ابتدا بايد ببينيم کجا ايستاده‌ايم، در وهله‌ي بعد بايد مسيري را که بخش خصوصي و دولتي قرار است به طور مشترک طي کنند، بررسي کرده و در آخر موانعي را که سرعت‌گير حرکت به سمت اهداف است را بشناسيم.

خاندوزي گفت: طبق آمار ? ماهه اول سال ???? در حوزه تجارت خارجي، ميزان واردات ما ??.? تن به ارزش ??.? ميليارد دلار بوده که ? درصد از نظر وزني و ?? درصد از نظر ارزشي افزايش داشته است.

وي تاکيد کرد: در اين ? ماهه ?? ميليون تن صادرات غير نفتي به ارزش ?? ميليارد دلار را در آمار خود داريم که در مقايسه با ? ماهه اول سال گذشته ?? درصد افزايش وزني و ?.? درصد افزايش ارزشي داشته است.

خاندوزي اين تفاوت در ارقام و درصدها را ناشي از عدم پيچيدگي اقتصاد ايران عنوان کرد و گفت: ما نيازمند اين هستيم که به سمت اقتصادي فناورانه با پيچيدگي‌هاي بيشتر روي بياوريم و به جاي صادرات احجام وزين وسنگين روي کالاهاي فناورانه تمرکز کنيم.

وي تاکيد کرد: در ظاهر تراز تجاري کشور مثبت نيست اما بايد توجه داشته باشيم که اين موضوع مربوط به کاهش قيمت‌هاي جهاني و بين‌المللي است و نه داخلي.

رئيس اقتصاد و دارايي کشور اذعان کرد: ما در حال‌حاضر در مرحله گذر از اقتصاد نفتي به سمت اقتصاد متکي بر توليد صادرات‌محور و دانش‌بنيان هستيم و بايد با تمام قوا به سمت اين هدف حرکت کنيم و اين همايش نيز بايد در اين راستا سياست‌گذاري کند.

خاندوزي تاکيد کرد: کشورها اگر به دنبال رقابت‌پذيري با يکديگر هستند، بايد ريشه‌هاي رقابت‌پذيري توليد کالاها را در داخل کشور بر مبناي کيفيت و فناوري تقويت کنند، بنابراين مواجهه‌ي تزئيني با صادرات براي کشوري که نيازمند تأمين مازاد ارزي است، کاملاً غلط است.

وي گفت: دولت بايد ممنوعيت‌هاي صادراتي را از ميان بردارد تا صادرکنندگان با بخشنامه‌هاي ناگهاني غافلگير نشوند و اگر قرار است دستورالعملي صادر شود، دستگاه‌ها ملزم هستند دست کم از يک ماه پيش آن را اعلام کنند، چراکه سياستگذاران نبايد به صورت غير مترقبه، تمام حساب و کتاب چند ماهه‌ي سرمايه‌گذار را به هم بريزند.

خاندوزي در پايان گفت: اميدواريم اين همايش در سال‌هاي آينده نيز در تبريز خوش‌نام و درخشان با هدف برداشتن تمرکز از صادرات تمرکز گرا بر روي نفت برگزار شود.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 4 + 5

  آخرین اخبار
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
  پربازدیدترین اخبار
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.