1402/08/09 - 19 : 4
کد خبر: 44365
خريد تضميني بيش از 10 ميليون تُن گندم درسال کمترين بارش
احرار: مجري طرح گندم وزارت جهادکشاورزي گفت: از سال 1368که خريد تضميني گندم در کشور آغاز شده است 34 سال مي گذرد و در اين مدت تنها 8 سال ميزان خريد تضميني بيش از 10ميليون تن بوده و کمترين بارشي که در اين 8 سال اتفاق افتاده مربوط به سال گذشته بود که اين مساله نشان دهنده نقش اقدامات فني در افزايش ميزان توليد است.

سهراب سهرابي صبح امروز در جلسه ستاد زراعت آذربايجان شرقي که در مجتمع شهيد کسائي با حضور معاونان، مديران استاني و شهرستاني جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي برگزار شد، از عبور خريد تضميني گندم از 10 ميليون و 380 هزار تن خبر داد و  اظهار کرد: آذربايجان شرقي با خريد تضميني 436 هزار تن رتبه هشتم کشور را در خريد تضميني گندم به خود اختصاص داده است که نسبت به سال گذشته 60 درصد و نسبت به دو سال قبل بيش از 360 درصد افزايش خريد رقم خورد.

وي افزود: اين موفقيت در سايه لطف خدا و تلاش کشاورزان و استفاده از تجربيات کارشناسان در استفاده از کودهاي شيميايي بود که نسبت به سالهاي قبل افزايش داشت اما بايد اين افزايش استمرار داشته باشد. در حوزه بذر و کشت مکانيزه نيز توفيقات خوبي حاصل شد که در زمينه کشت مکانيزه نقش ستاد اجرايي فرمان حضرت امام(ره) بسيار پر رنگ است و آذربايجان شرقي نيز رتبه اول کشور در اجراي طرح جهش توليد در ديمزارها را کسب کرده است.

مجري طرح گندم وزارت جهاد کشاورزي توجه ويژه به مکانيزاسيون و توسعه ماشين آلات و ادوات کشاورزي را ضروري دانست و افزود: توسعه ماشين آلات مي تواند چندين سال در حوزه کشاورزي تاثيرگذار باشد بنابراين مديران بايد براي تخصيص اعتبار مکانيزاسيون همت لازم را داشته باشند.

وي از عملکرد مناسب در حوزه کنترل بيماري ها و علف هاي هرز در سال زراعي گذشته خبر داد و گفت: سال جاري يک از بهترين سال هاي زراعي در خصوص کنترل آفت سن است.

سهرابي گفت: از 10 ميليون گندمي که به صورت تضميني خريد شده است نزديک به 4 ميليون تن از ديمزارها تامين شده که نشان مي دهد طرح جهش توليد در ديمزارها نقش زيادي در افزايش توليد گندم داشته است.

مجري طرح گندم وزارت جهاد کشاورزي اظهار کرد: از سال 1368 که خريد تضميني گندم در کشور آغاز شده است 34 سال مي گذرد و در اين مدت تنها 8 سال ميزان خريد تضميني بيش از 10 ميليون تن بوده است و کمترين بارشي که در اين 8  سال اتفاق افتاده است مربوط به سال گذشته بود که اين مساله نشان دهنده نقش اقدامات فني در افزايش ميزان توليد است.

وي ميزان مصرف کود اوره در هر هکتار براي گندم آبي را 260کيلوگرم، ميزان مصرف کود فسفات را 35کيلوگرم در هکتار و کود پتاسه را 4 کيلوگرم در هکتار دانست و گفت: ما مهمترين مشکلي که در زمينه زراعت در کشور داريم کم مصرفي کودهاست که اين مساله توليد را در مزرعه کاهش مي دهد و گياه نسبت به تنش ها و بيماري ها حساس مي شود.

سهرابي ادامه داد: در ديمزارها ميزان مصرف کود اوره 120 کيلوگرم در هکتار و ميزان مصرف کود فسفات  14 ذکيلوگرم در هکتار در هکتار است. بنابراين در آذربايجان شرقي کمبود استفاده از کود فسفات و پتاس مشهود است. بايد براي استفاده از اين کودها به ميزان استاندارد، آموزش هاي لازم داده شده و اطلاع رساني شود.

مجري طرح گندم وزارت جهادکشاورزي وضعيت کشاورزي جنوب آذربايجان شرقي در حوزه مکانيزاسيون را مناسب توصيف کرد و شمال استان را نيازمند بهبود وضعيت در اين حوزه دانست.

وي کشت گندم روي پشته را يکي از راهکارهاي افزايش بهره وري دانست و گفت: تغيير شيوه کشت در اين زمينه مي تواند حداقل 2 تن در هکتار موجب افزايش بهره وري گردد و حداقل 30 درصد در مصرف آب صرفه جويي مي شود.

مجري طرح گندم وزارت جهادکشاورزي گفت: تاکنون بيش از 210 هزار تن بذر گندم ميان کشاورزان توزيع شده و ميزان توزيع بذور گندم تاکنون بيش از 2 برابر مدت مشابه سال گذشته است.

سهرابي بر لزوم توسعه کشت گندم دوروم در استان تاکيد کرد و گفت: گندم دوروم قيمت بالاتري دارد و نسبت به تنش ها و در برابر بيماري ها نيز مقاوم تر است بنابراين براي کشت آن در اراضي آبي و ديم بايد برنامه ريزي شود. 

وي توسعه آبياري ميکرو را يکي از راهکارهايي دانست که مي تواند در زمينه کمبود آب کارساز باشد و گفت: تغذيه در سيستم آبياري ميکرو بسيار موثرتر است.

مجري طرح گندم وزارت جهادکشاورزي بر لزوم آموزش کشاورز محور و در مزرعه تاکيد کرد و گفت: ترويج با رويه اي که در گذشته وجود داشته است با شرايط حال حاضر هيچ همخواني ندارد.

وي در خصوص افزايش کيفيت گندم گفت: کيفيت گندم از سه طريق انتخاب رقم مناسب، تغذيه مناسب و مديريت آفات که مهمترين آنها آفت سن مي باشد افزايش مي يابد و بايد به اين افزايش کيفيت استمرار ببخشيم.

معاون توسعه مديريت و منابع سازمان جهادکشاورزي نيز در اين جلسه ضمن اشاره به بکارگيري 60 نفر از نيروهاي بخش خصوصي در طرح جهش توليد در ديمزار در سال گذشته، گفت: در سال زراعي جاري اين اين عدد به 240 نفر رسيده است و با اين راهکار تلاش کرديم تا از فشار کاري کارشناسان سازمان جهاد کشاورزي بکاهيم تا آنها در مسائل نظارتي و اجراي سياست هاي وزارت جهاد کشاورزي تمرکز و تلاش بيشتري داشته باشند.

شهرام شفيعي افزود: برخي اقدامات خدماتي از قبيل نسخه نويسي کود و حواله نويسي سوخت نيز به بخش خصوصي واگذار گرديده است تا از حضور کارشناسان سازمان در عرصه توليد بيشتر بهره مند شويم.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 8 + 6

  آخرین اخبار
بارندگي و مه تا فرداشب درمنطقه حادثه بالگرد رييس جمهور ادامه دارد
ادامه جستجو توسط بسيجيان براي يافتن بالگرد حامل رييس جمهور
اعزام تيم‌هاي تجسسي ارتش به محل سانحه هليکوپتر رييس‌جمهوري 
محل دقيق سانحه بالگرد حامل رئيس‌جمهور مشخص شد
توضيحات وزير کشور در مورد سانحه بالگرد رئيس‌جمهور
بالگرد حامل رئيس جمهور دچار سانحه شد/گروه هاي امدادي در تلاش براي رسيدن به محل حادثه هستند
پنج نامگذاري جديد در معابر و اماکن عمومي شهر تبريز
رابطه بين ايران و آذربايجان ناگسستني است
بهره برداري پنجاه پنجاه ايران و آذربايجان از آب و انرژي سد قيز قلعه سي
رييس جمهوروارد فرودگاه بين المللي تبريز شد
  پربازدیدترین اخبار
پنج نامگذاري جديد در معابر و اماکن عمومي شهر تبريز
بارندگي و مه تا فرداشب درمنطقه حادثه بالگرد رييس جمهور ادامه دارد
توضيحات وزير کشور در مورد سانحه بالگرد رئيس‌جمهور
ادامه جستجو توسط بسيجيان براي يافتن بالگرد حامل رييس جمهور
محل دقيق سانحه بالگرد حامل رئيس‌جمهور مشخص شد
اعزام تيم‌هاي تجسسي ارتش به محل سانحه هليکوپتر رييس‌جمهوري 
اعزام تيم‌هاي تجسسي ارتش به محل سانحه هليکوپتر رييس‌جمهوري 
بالگرد حامل رئيس جمهور دچار سانحه شد/گروه هاي امدادي در تلاش براي رسيدن به محل حادثه هستند
بالگرد حامل رئيس جمهور دچار سانحه شد/گروه هاي امدادي در تلاش براي رسيدن به محل حادثه هستند
هزار کيلومتر کابل سيم برق تا پايان سال در تبريز تعويض مي شود
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.