1391/12/12 - 13 : 12
کد خبر: 439
نخستين همايش خودرو و صنايع وابسته/
تبريز موتور محرک صنايع خودروسازي؛ چالش ها و راهکارها
نخستين همايش تخصصي خودرو و صنايع وابسته به همت انجمن علمي مهندسي مکانيک دانشگاه آزاد اسلامي تبريز روز گذشته با حضور مسئولان مربوطه، اساتيد و دانشجويان گرايش هاي مختلف مهندسي مکانيک در دانشگاه آزاد تبريز برگزار شد.

 

مهندسي مکانيک رشته اي مولد و مادر است
 
به گزارش نصرنيوز، علي رضايي، رئيس دانشگاه آزاد اسلامي تبريز طي سخناني در اين همايش با ابراز خوشحالي از شروع اين حرکت در دانشگاه آزاد تبريز، ابراز اميدواري کرد اين همايش در سال آينده بصورت ملي و در آينده به صورت بين الملي برگزار شود.
 
وي مهندسي مکانيک را رشته اي مولد و مادر خواند و افزود: متاسفانه دانشکده فني دانشگاه آزاد تبريز در حد بزرگي نام خود ظاهر نشده و اميدوارم با برگزاري چنين همايش هايي از پتانسيل هاي موجود هيات علمي و دانشجويان ممتاز بيشتر استفاده شود.
 
رضايي ادامه داد: تبريز قطب بلامنازع خودروسازي کشور بوده و هست و گواه اين مدعا اين است که در سال 1300 از 8 واحد بزرگ صنعتي ايران، 5 واحد آن در تبريز مستقر و فعال بوده است.
 
تنها شهرک فناوري خودروي کشور، منتظر ايده ها و طرح هاي شماست!
 
مجيد ياري گر، معاون آموزشي شرکت شهرک هاي صنعتي آذربايجان شرقي نيز در اين همايش گفت: جهت حمايت از پتانسيل هاي علمي و تکنولوژيک کشور از سال 78 طرح ايجاد شهرک هاي فناوري اجرا شد که در حال حاضر دو شهرک صنعتي تخصصي در کشور فعال است که يکي در تبريز و ديگري در مشهد مي باشد.
 
ياري گر
شرکت شهرک هاي صنعتي استان از طرح ها و ايده هاي دانشجويان حمايت مي کند و با ارائه فضا و امکانات نا محدود در شهرک فناوري خودرو زمينه را براي رشد و شکوفايي استعدادهاي عزيزان فراهم کرده است.
 
وي ادامه داد: شهرک فناوري قطعات خودروي تبريز تنها شهرک تخصصي فناوري خودرو در کشور است که با 25 هکتار مساحت در منطقه صنعتي غرب تبريز ايجاد شده است و ساختمان اصلي اين شهرک با 10 هزار متر مربع مساحت، فضاي خوبي براي شرکت هاي دانش بنيان و به وجود آورده است.
 
وي افزود: ماموريت اصلي شهرک فناوري خودروي تبريز کمک به رشد و شکوفايي و رقابت پذير کردن صنايع کشور از طريق ارائه خدمات نوين مهندسي است.
 
ياري گر در ادامه سخنانش گفت: شرکت شهرک هاي صنعتي استان از طرح ها و ايده هاي دانشجويان حمايت مي کند و با ارائه فضا و امکانات نا محدود در شهرک فناوري خودرو زمينه را براي رشد و شکوفايي استعدادهاي عزيزان فراهم کرده است.
 
وي در پايان خاطرنشان کرد: تنها مرکز بهينه سازي مصرف انرژي کشور در مرکز آموزش و پژوهش شرکت توانير منطقه قراملک به شرکت هاي بزرگ صنعتي ارائه خدمات مي کند.
 
چاره اي جز پيوستن به WTO نداريم
 
دکتر ايرج حاتمي، معاون عمراني منطقه آزاد تجاري صنعتي ارس نيز در نخستين همايش تخصصي خودرو و صنايع وابسته عنوان کرد: برگزاري اين همايش رويکرد جديدي در صنعت آذربايجان ايجاد خواهد کرد.
 
وي ادامه داد: در دنيا بر اساس فهرستي که سازمان تجارت جهاني ارائه داده است،  135 رشته صنعتي وجود دارد و تمام اقتصاد جهان به آن وابسته است که از آن تعداد، در 102 رشته در ايران فعاليت مي شود! در حالي که کشورهاي هم قد و قواره ما، در 10 الي 15 رشته فعاليت دارند.
 
حاتمي
محصولات و قطعات ساخت تبريز در برندهاي برتر خودرو سازي جهان مونتاژ مي شوند، اما متاسفانه در بخش خودروسازي مزيت نسبي نداشتيم.
 
وي افزود: علت تنوع فعاليت ها در کشور ما اقتصاد سوبسيدي و حمايت گرا ماست و اين تنوع باعث فعاليت هاي پراکنده و غير منسجم و در نتيجه نا موفق مي شود و متاسفانه مي بينيم در هيچ کدام از 102 رشته فعال در کشور، صاحب هيچ برند معتبري در جهان نيستيم.
 
حاتمي ادامه داد: شکي نيست که بايد شرايط لازم براي الحاق کشور به WTO فراهم شود و در اين صورت مي دانيم 80 رشته فعال در کشور ورشکسته مي شوند؛ پس بايد براي باقيمانده ها برنامه ريزي کرده و آنها را تقويت کنيم.
 
وي افزود: کشورهاي موفق منطقه مانند ترکيه نيز همين روش را پيش گرفتند؛ ترکيه با محوريت قرار دادن صنعت نساجي کارش را شروع کرد و الان 16 درصد بازار قاره اروپا را در اختيار دارد.
 
معاون عمراني منطقه آزاد ارس در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: لاجرم در آينده دير يا زود صنايعي که مزيت نسبي ندارند از صحنه رقابت حذف خواهند شد و در صورت اجراي فاز دوم هدفمندي ها، بخش ديگري از صنايع قدرت رقابت پذيري خود را از دست داده و ورشکسته مي شوند.
 
حاتمي ادامه داد: صنعت خودرو سازي جايگاه خاصي در اقتصاد کشور ما دارد و صنعت توليد قطعات در اقتصاد ايران به طور اهم و در اقتصاد استان به طور اخص نقش محوري دارد.
 
وي با اشاره به کيفيت بي نظير محصولات توليد شده در تبريز گفت: محصولات و قطعات ساخت تبريز در برندهاي برتر خودرو سازي جهان مونتاژ مي شوند، اما متاسفانه در بخش خودروسازي مزيت نسبي نداشتيم.
 
وي افزود: در بحث توليد و بايسته هاي آن، 20 درصد خود توليد، 30 درصد برندسازي معتبر و 50 درصد ايجاد شبکه هاي پخش و فروش گسترده از عوامل مهم موفقيت در امر توليد است.
 
حاتمي با اشاره به مزيت هاي فراوان منطقه آزاد ارس گفت: ما در محدوده آذربايجان شرقي 2 منطقه آزاد ارس و ماکو و 4 منطقه ويژه تجاري و صنعتي داريم که بايد از آنها به نفع توسعه و افزايش توليد بهره ببريم.
 
وي ادامه داد: هزينه هاي توليد در منطقه آزاد ارس تا 40 درصد کمتر از سرزمين اصلي است و معافيت هاي 20 ساله مالياتي و گمرگي شامل سرمايه گذاران در منطقه آزاد تجاري ارس شده و قانون ويژه کار در مناطق آزاد هم مشکلات قانون کار سرزمين اصلي را ندارد.
 
حاتمي گفت: براي توليد دانش فني، 6 هزار دانشجو عمدتاً در مقاطع تحصيلات تکميلي در 5 دانشگاه معتبر حاضر در منطقه آزاد ارس تحصيل مي کنند.
 
وي ادامه داد: منطقه آزاد ارس رفته رفته دارد به قطب مهم صنعتي و تجاري کشور تبديل مي شود و سال گذشته بالغ بر 122 ميليون دلار صادرات داشتيم و امسال اين رقم به 170 ميليون دلار خواهد رسيد.
 
وي در پايان اظهار داشت: بسيار خوشحاليم مرزي که زماني پايانه واردات کشور بود، اکنون به پايانه صادرات کشور تبديل شده است.
 
 
تبريز حرف اول را در تکنولوژي صنعت خودروي کشور مي زند
 
دکتر جهانگير سليمي نمين، عضو برجسته هيات علمي دانشگاه آزاد و مديرعامل شرکت آتروفن با آسيب شناسي چالش هاي صنعت خودرو در جهان و ايران به ارائه مطالب خود پرداخت.
 
دکتر سليمي
صنعت خودروسازي و قطعه سازي ايران رشد خود را بخصوص در ريخته گري چدن مديون تکنيک هاي مدرن شرکت هاي تبريزي است.
 
دکتر سليمي اشباع بازار خودرو در جهان و به وجود آمدن ظرفيت هاي خالي در اکثر کمپاني هاي خودروسازي جهان، کاهش حاشيه سود به حداکثر 8 درصد در بهترين کمپاني هاي جهان، پر رنگ شدن مسائل زيست محيطي و ايجاد محدوديت هايي در اين رابطه براي خودروسازان را از چالش هاي صنعت خودرو سازي جهان عنوان کرد.
 
وي شروع صنعت خودروسازي در ايران را قبل از سال 50 عنوان کرد و افزود: ايجاد واحدهاي قطعه سازي و زنجيره هاي تامين قطعات خصوصاً در تبريز که در محوريت خودروسازي ايران بود در همان سالها شکل گرفت.
 
دکتر سليمي صنعت خودرو ايران را وام دار تبريز دانست و خاطرنشان کرد: صنعت خودروسازي و قطعه سازي ايران رشد خود را بخصوص در ريخته گري چدن مديون تکنيک هاي مدرن شرکت هاي تبريزي است.
 
وي خطاب به حضار گفت: با اينکه مشکلاتي به وجود آمده اما هنوز هم تبريز حرف اول را در تکنولوژي صنعت خودروي کشور مي زند.
 
وي با اشاره به آمار موجود گفت: توليد خودرو از سال 72 رشد سريعي در کشور پيدا کرده و به تيراژ يک ميليون و 600 هزار دستگاه در سال 90 رسيد که در آن دوره بيشترين رشد توليد خودرو در جهان را چين، ايران و هند داشتند؛ اما در سال 91 توليد خودرو به کمتر از 900 هزار دستگاه در سال رسيد.
 
مديرعامل شرکت آتروفن يکي از چالش هاي مهم صنعت خودرو کشور را کيفيت پايين محصولات داخلي دانست و افزود: در اين ميان قطعه سازان مظلوم واقع مي شوند در حالي که خودروسازان با آزمايشات و بررسي هاي زياد با قطعه سازان داخلي قرارداد مي بندند و نمي توانند ايرادات و مشکلات خود متوجه قطعه سازان کنند.
 
وي عدم ثبات در قوانين و مقررات مربوط به صنعت خودروسازي، ثبوت نسبي برابري ارز طي سالهاي 75 الي 90 و افزايش ناگهاني نرخ برابري ارز در سال گذشته را از ديگر مشکلات و چالش هاي صنعت خودرو سازي کشور دانست و خاطرنشان کرد: حذف سوبسيدها و عدم اجراي کامل قوانين مربوط به قانون هدفمندسازي يارانه ها و نيز تاثير تحريم هاي بين المللي بر نهاده هاي توليد کشور هم تاثير زيادي در ايجاد مشکل براي صنعت کشور داشتند.
 
دکتر سليمي نمين در پايان سخنان خود ضعف در مديريت بنگاه هاي خودروسازي و ضعف در سيستم کنترل کيفي و بخش تحقيق و توسعه خودروسازان داخلي را از ديگر مشکلات داخلي خودروسازان داخلي عنوان کرد که بايد توسط خود آنها مديريت و حل شود.
 
 
 
نظام بانکي کشور نا کار آمد است
 
دکتر رسول محمد رضايي، رئيس بنياد ملي نخبگان نيز در اين همايش نا کار آمدي نظام بانکي کشور را عامل مهمي در ايجاد مشکلات کنوني بخش صنعت و توليد دانست و گفت: هزينه تبادلات پولي در کشور زياد است و از طرفي هم از سوي بانک ها ادعا مي شود نرخ بهره کنوني به ضرر بانک هاست! اگر به ضرر بانک هاست پس اين همه سرمايه و سرمايه گذاري از کجا مي آيد؟!
 
وي ادامه داد: نظام بانکي بايد همواره در کنار نظام هاي توليد قرار گيرد و با وجود مشکلات فراوان در صنعت خودرو کشور، بايد مسير را ادامه داد؛ چرا که اين راه برگشت پذير نيست و بايد مشکلات را حل و پيش برويم.
 
 
 
همکاري دانشگاه، اقتصاد و سياست اجتناب ناپذير است
 
دکتر فريدون جعفري تبريزي، رئيس انجمن ماشين سازان و قطعه سازان تبريز نيز طي سخناني در اين همايش اظهار داشت: براي رسيدن به جامعه اي پويا همکاري دانشگاه، اقتصاد و سياست اجتناب ناپذير است و اين سه بايد در کنار هم قرار بگيرند.
 
وي ادامه داد: در رقابت هاي جهاني زماني مي توانيم موفق باشيم که جهاني بيانديشيم و در دانشگاه هاي ما آموزش خوب به همراه تحقيق و پژوهش ثمر بخش به وجود بيايد.
 
دکتر جعفري پژوهش و نوآوري را پايه توسعه اقتصاد و صنعت دانست و افزود: 45 درصد توليد ناخالص ملي آلمان را محصولاتي تشکيل مي دهند که با استفاده از پژوهش ها و فناوري هاي نوين دانشگاهي توليد شده اند.
 
وي افزود: متاسفانه ساختار صنعت کشور ما به برکت دلارهاي نفتي طوري تشکيل يافته که خود را بي نياز از علم و دانشگاه مي دانند که اين رويه بايد اصلاح شود.
 
 
 
کلينيک هاي تخصصي مهندسي تشکيل شود
 
مهندس علي اکبر اصل خادمي، مديرعامل گروه ماشين سازي تبريز نيز در اين همايش گفت: متاسفانه هيچ گاه در ايران برنامه اي عملي براي پيوند دانشگاه و صنعت نداشتيم.
 
خادمي گفت: پايان دنياي سرمايه داري نزديک است و اگر کسي بخواهد سرمايه اش را حفظ کند بايد به سراغ شما (دانشگاه) بيايد.
 
وي با انتقاد از سياست هاي اقتصادي دولت گفت: ما نمي فهميم که چگونه براي خودروسازان دژ مستحکمي ايجاد شده که از پول بيت المال هر بلايي که مي خواهند سر ملت مي آورند.
 
 
 
خادمي
بايد مجموعه هايي به صورت کلينيک هاي مهندسي تشکيل شود و متخصصان و دانشجويان عزيز طرح هاي خود را در آنجا تحقيق و اجرا کنند و در نتيجه آن توليد تکنولوژي صورت گرفته و وارد صنعت مي شود.
 
وي افزود: به نظر من علت اين شرايط عملکرد ضعيف دانشگاه ها در زمينه صنعت است؛ بايد دانشگاه تکبري خاص در مقابل صنعت داشته باشد و صنعت اين را بفهمد که فرد علمي شخصيت اجتماعي بالاتري دارد.
 
خادمي ادامه داد: خوشبختانه حرکت هاي خوبي در دانشگاه ها به وجود آمده؛ اما برخي ديدگاه ها و فرهنگ ها عوض شوند و بايد حصار ها از اطراف دانشگاه ها برداشته شوند تا دانشجويان وارد صنعت شوند.
 
دارنده نشان افتخار جشنواره خوارزمي گفت: بايد مجموعه هايي به صورت کلينيک هاي مهندسي تشکيل شود و متخصصان و دانشجويان عزيز طرح هاي خود را در آنجا تحقيق و اجرا کنند و در نتيجه آن توليد تکنولوژي صورت گرفته و وارد صنعت مي شود.
 
مدير عامل گروه ماشين سازي تبريز اظهار داشت: بايد به نسل جوان اعتماد کنيم، اين حلقه مفقوده ارتباط بين دانشگاه و صنعت است.
 
وي ادامه داد: براي نمونه در کارخانه ماشين سازي تبريز با اعتماد به چند دانشجوي جوان که براي گذراندن دوره کارآموزي به شرکت آمده بودند، موفق شديم طرحي را در طول 3 ماه اجرا کنيم که تا آن زمان از تايوان وارد مي کرديم.
 
وي در پايان گفت: آفتي که مانع ارتباط صنعت و دانشگاه مي شود اين است که نه صنعت مي داند مشکلش چيست و چطور دانشگاه مي تواند آنرا حل کند و نه دانشگاه مي داند که صنعت چه مشکلي دارد!
 
 
 
صنايع ما به حق و حقوق خود نرسيده اند
 
عليرضا منادي، عضو هيات رئيسه مجلس و نماينده مردم تبريز، اسکو و آذرشهر در مجلس شوراي اسلامي نيز در طي سخناني در اين همايش گفت: بايد به سمت جهاني کردن اقتصاد کشور و پيوستن به WTO پيش برويم.
 
منادي
متاسفانه دولت يارانه توليد را از محل در آمدهاي حذف سوبسيدها را پرداخت نکرد.
 
وي افزود: پرايدي که تبديل به آلت قتل مردم شده است امروز به قيمت 20 ميليون تومان رسيده است و رئيس دولت هم در واکنش به آن مي پرسد، گران شده؟!
 
منادي اظهار داشت: پرداخت عيدانه توسط دولت به خودي خود حداقل 8 درصد تورم ايجاد مي کند.
 
وي با اشاره به مشکلات صنعت خودروسازي کشور گفت: دليل اينکه توليدکنندگان و صنعت خودرو به اين روز افتاده اين است که صنايع ما به حق و حقوق خود نرسيده اند و دنبال آن هستند؛ متاسفانه دولت يارانه توليد را از محل در آمدهاي حذف سوبسيدها را پرداخت نکرد.
 
اين نماينده مجلس با طرح انتقاداتي به نحوه اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها گفت:  پرداخت يارانه مستقيم به مردم با اينکه باعث کاهش مصرف بنزين شد، اما عامل افزايش تورم شد و امروز اقتصاد کشور به جايي رسيده است که بجاي اينکه مردم معترض شوند بازاريان تهران معترض شدند.
 
وي افزود: در اين حيث اظهارات رئيس دولت مبني بر پرداخت يارانه 250 هزار توماني بر التهابات بازار مي افزايد.
 
منادي با ذکر اينکه اقتصاد دستور بردار نيست، گفت: در فازي قرار گرفته ايم که نظم در بي نظمي پديد آمده است و با اين سوء مديريت ها و بي مسئوليتي ها نمي شود جواب مردم را داد.
 
اين گزارش حاکي است در کنار نخستين همايش تخصصي خودرو و صنايع وابسته، نمايشگاهي از دستاوردهاي علمي و تکنولوژيک دانشجويان مهندسي مکانيک در سالن استاد شهريار تشکيل يافته بود که با استقبال خوب حاضرين مواجه شد.
کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 4 + 8

  آخرین اخبار
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
اجراي 31 رشته مسيرگشايي با 20 کيلومتر طول در تبريز
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
  پربازدیدترین اخبار
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
پيشرفت 55 درصدي سنگفرش محور تاريخي «حيدر تکيه سي»
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
ورود سامانه بارشي جديد به کشور از روز جمعه تا دوشنبه
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.