1394/4/13 - 14 : 53
کد خبر: 3733
ياداشت
الگوي عقلايي در مديريت دانشگاه تبريز و چالش هاي موجود
احرار نيوز:اگر فرصتي به دست آيد سازمان تمايل دارد که سياسي شود و اين ويژگي را حفظ نمايد و اگر سيستمي به سياست آلوده شود، نمي توان ديگر به راحتي به نگرش عقلايي تمسک جست و دوباره به آن پناه آورد

در طول سالهاي گذشته در اغلب سازمانها بويژه در دانشگاه ها نگرش عقلايي به سازمان، ناپايدار و موقت گشته و شرايط وجودي آن پيوسته در حال تضعيف شدن گرديد و بالعکس اين الگوي سياسي بود که به قاعده بدل  گرديده و قانون آنتروپي سياسي را در سازمانها حاکم نمود در اين قانون  " اگر فرصتي به دست آيد سازمان تمايل دارد که سياسي شود و اين ويژگي را حفظ نمايد و اگر موقعيتي به سياست آلوده شود، نمي توان ديگر به راحتي به نگرش عقلايي تمسک جست و دوباره به آن پناه آورد".و  اگر توافق نظر وجود نداشته باشد، نمي توان به راحتي به يک ديدگاه مشترک و همبستگي (همان چيزي که براي الگوي عقلايي ضروري است) دست يافت. نکته مهم تر آن است که بي توجهي نگرش غيرسياسي به مبارزه قدرت در درون سازمان موجب مي شود که به مشروعيت و بهره وري سازمان لطمه وارد شود و از آنجا که مبازره قدرت امري واقعي است، بي توجهي به آن به تشديد اين مبارزه منجر مي شود و سازمان را فلج سازد.

 دانشگاه تبريز طي دو سال گذشته، پس از روي کار آمدن رييس جديد، همزمان با تغييرات مديريتي، با تغييرات ساختاري نيز مواجه شد و احکام بسياري از روساي دانشکده ها متناسب با تغييرات ساختاري ( انتخابات) صورت پذيرفت، ولي در ماههاي اخير، سرعت اين تغييرات کاهش يافته و آهسته آهسته متوقف مي‌شود؛ اتفاقي که شايد به تثبيت تعبير شود، اما آيا همه اصلاحات ايده‌آل تصميم گيرندگان دومين دانشگاه کشور، اجرا شده است؟

 دکتر محمدرضا پورمحمدي با آمدن به دانشگاه، منشأ تغييرات مثبتي بود و بسياري از مجموعه‌هاي کم‌اثر و فاقد کارکرد دانشگاه را ادغام و بزرگ‌سازي بي‌منطق بسياري از ساختارهاي مديريتي و اجرايي در دوره گذشته را متوقف نمود و برخي از زيرمجموعه‌هاي دانشگاه تبريز را نيز با تغيير ساختار و مأموريت، روزآمد‌تر ساخت. در اوايل، اين تحول سازمانيِ دانشگاه با اقبال مواجه شد چرا که دانشگاهيان اعتقاد دارند که دانشگاه تبريز بيش از حد و بي‌دليل بزرگ و کم‌کارآمد شده است. 

در واقع دانشگاه تبريز در سال‌هاي اخير، علاوه بر آنکه دچار يک آنتروپي سياسي گرديده است از طرفي آنچنان بزرگ شده که ديگر توان حرکت ندارد و چيزي ‌حدود ?? درصد بودجه و درآمد‌هايش صرف نيروي انساني مي شود که با بيش از هفتصد نفر عضو هيات علمي و هزار کارمند رسمي، پيماني و قرارداد کار معين و چند صد نفر کارگران شرکت هاي خدماتي اداره مي‌شود که بخش عمده‌اي از ايشان، نقش مستقيم حداقلي در فعاليت هاي آموزشي و پژوهشي دارند. 

شايد دانشگاه تبريز نيز همانند ساير دانشگاه ها، نيروي انساني فعال در حوزه ستادي و پشتيباني‌اش، چند برابر حوزه آموزش و پژوهش است. اين اتفاق نيز از آن منظر رخ داد که درگذشته نگاه اداري به شدت در اين سازمان تقويت شده و با زايش‌هاي مديريتي، ابتکار عمل در ارائه و پياده‌سازي طرح هاي بزرگ به شدت کاهش يافته و چاره‌اي ‌جز تمرکز بر‌ حفظ ساختار اداري کنوني ‌نمانده است و بخشي از آنچه رخ داده نيز منتج به شکل‌گيري باندهاي قدرت در درون دانشگاه شده است.
بدين ترتيب، با توجه به آنکه بودجه‌هاي کنوني پاسخگوي نياز اين سازمان نيست، شايد تنها گزينه منطقي تلاش براي تعديل مستمر اين سازمان تا رسيدن به عددي منطقي است و به نظر مي رسد مديران ارشد دانشگاه مي بايستي به سرعت در اين مسير نيز گام بردارند و بکوشند تا هزينه هاي سرسام‌آوري را که در اين حوزه از دست مي‌رود، کاهش داده و به سمت آموزش و پژوهش و کيفي سازي امورات دانشجويي و فرهنگي سوق دهند که لزوما اين امر با انتصاب مديران توانمند و متخصص در اين حوزه ها ميسر خواهد شد.

نگارنده: بهرنگ نجاتي

کلیدواژه ها:
ناشناس
1394/4/13 - 16 : 14
30
4

قابل توجه مدیران دانشگاه های استان

ناشناس
1394/4/13 - 05 : 37
19
2

این هزینه های سرسام آور که فرمودید نه تنها توی دانشگاه بلکه همه نهادهای دولتی اسراف میشه و کاش بشه همه جا با مدیریت قوی جلوش رو گرفت

ناشناس
1394/4/13 - 06 : 08
16
5

دانشگاه تبریز بالای 150 نفر نگهبان داره

ناشناس
1394/4/13 - 09 : 16
13
3

واقعا یکی از دغدغه ها و چالش های امروزی دانشگاهها همین امر می باشد که مولف محترم خوب و بجا بدان اشاره نموده ، باری به هر جهت ارثیه بجا مانده از مدیریتها و دولتهای سابق براحتی قابل اصلاح نبوده و نیاز به یک انقلاب فرهنگی حقیقی است

ناشناس
1394/4/13 - 11 : 05
9
5

منطقیست

احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 9 + 9

  آخرین اخبار
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
اجراي 31 رشته مسيرگشايي با 20 کيلومتر طول در تبريز
واژگوني مرگبار اتوبوس در گردنه حيران
  پربازدیدترین اخبار
جان بخشي دوباره به تعليم و تربيت در روستاي باغ يئري مراغه / دانش آموزان ديگر در مدرسه کانکسي نخواهند بود
دستگيري سارق زورگير در پوشش مامور
آمريکا در حال ميانجيگري بين ايران و اسرائيل
يادداشت مسئول بسيج رسانه استان در تجليل از عمليات غرور آفرين سپاه
مجوز احداث دو باب هتل در تبريز صادر شد
زنوزي: سرمربي جديد تراکتور خارجي خواهد بود
پيشرفت 55 درصدي سنگفرش محور تاريخي «حيدر تکيه سي»
ورود سامانه بارشي جديد به کشور از روز جمعه تا دوشنبه
بناهاي قديمي روايتگر هويت شهرها
آغاز به کار نشست مجمع شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌هاي کشور
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.