1402/05/02 - 19 : 33
کد خبر: 36918
با نياز برخي استان ها به جذب مجدد آموزگار اعلام شد:
احتمال برگزاري آزموني مجدد براي «استخدام آموزگار» در زمستان
احرار:درحالي طبق نتايج آزمون آموزگاري امسال وزارت آموزش و پرورش بيش از 28 هزار آموزگار جذب آموزش و پرورش مي‌شوند که به گفته رئيس سازمان اداري و استخدامي کشور احتمالاً نياز به جذب مجدد در رشته آموزگاري در برخي از استان‌ها وجود داشته باشد.

 طبق ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگيان، آموزش و پرورش مي تواند به منظور تامين بخشي از نيازهاي خاص خود در رشته‌هايي که امکان توسعه آن از طريق دانشگاه فرهنگيان وجود ندارد، اقدام به جذب نيرو از ميان دانش‌آموختگان ساير دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي و پژوهشي کشور و حوزه‌هاي علميه مطابق با ضوابط و مقررات وزارت آموزش و پرورش کند اما اين امر مشروط به گذراندن دوره يک ساله مهارت آموزش در دانشگاه فرهنگيان است.
بر اين اساس براي سال تحصيلي 1403-1402دو مرحله آزمون يکي براي جذب آموزگار و ديگري جذب دبير در نظر گرفته شد.
آزمون استخدامي وزارت آموزش و پرورش ويژه رشته شغلي آموزگار ابتدايي و آموزگار استثنايي، هشتم ارديبهشت ماه سال جاري در 386 حوزه امتحاني در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي و در 232 شهرستان در سراسر کشور برگزار و نتايج اوليه آن سه‌شنبه 30 خرداد اعلام شد.
بنا به اين گزارش، نهايتا بر اساس نتايج اين آزمون آموزگاري، 24 هزار و 694 آموزگار ابتدايي، 2332آموزگار استثنايي و 992 نفر آموزگار ويژه مناطق عشايري و مرزي جذب آموزش و پرورش مي‌شوند. در واقع در مجموع 28 هزار و 18 آموزگار ابتدايي، استثنايي و ويژه مناطق مرزي و عشايري جذب خواهند شد. 
امسال طبق قانون، حداقل سن شرکت در آزمون آموزگاري 20 و حداکثر سن 40 سال بود و دهه شصتي‌ها نيز توانستند در اين آزمون شرکت کنند.
همچنين پيش تر سهم نمره آزمون کتبي 70 درصد و مصاحبه 30 درصد بود اما در آزمون آموزگاري برگزار شده، سهم آزمون 40 و سهم مصاحبه 60 درصد درنظر گرفته شد.
با اين حال طبق تغييراتي که اين آزمون طي امسال داشت مي توان گفت ورود و شرکت در آزمون تسهيل شده، اما قبولي در آن سخت‌تر شده است. به طوري که کل آزمون 1000 امتياز داشت و 400 امتياز مربوط به  آزمون کتبي و 600 امتياز مربوط به ارزيابي تکميلي و مصاحبه بود و حداقل نمره براي قبولي نيز 470 با درجه اعتبار بالا به‌نحوي برنامه‌ريزي شده که بتواند در گستره ملي جايگزين مصاحبه‌هاي سنتي جذب معلمان شود.
با اين هدف که بتواند بسترسازي لازم را براي احراز شايستگي‌هاي پايه و جذب معلمان با کيفيت فراهم کند و ضمن توجه جامع به مهارت و شايستگي معلمان، اسباب رشد و ارتقاي آنان را در ابتداي خدمت فراهم کند.
در اين فرايند سعي شده است فرصتي فراهم شود تا بهترين‌ها بتوانند توانمندي خود را به نمايش بگذارند و ارزيابي، عادلانه و مبتني بر موقعيت شبيه‌سازي شده در مورد داوطلبان صورت پذيرد.
در سال جاري براساس دفترچه آزمون استخدامي آموزگاري وزارت آموزش و پرورش، ارزيابي تکميلي آموزگاران در قالب برگزاري و شکل گيري حوزه‌هاي ارزيابي انجام خواهد شد.
در فرايند ارزيابي تکميلي آزمون استخدامي آموزگاري، علاوه بر مصاحبه عمومي، تمرين‌هاي شبيه‌سازي شده‌اي تحت عنوان ارائه تدريس، ايفاي نقش و کار گروهي طراحي شده است که بتواند توانمندي افراد معرفي شده در پذيرش نقش مربي در نسبت با دانش‌آموزان و خانواده ايشان و همچنين نقش مرجعيت اجتماعي، مورد ارزيابي قرار دهد.
در همين راستا ميثم لطيفي معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان اداري و استخدامي کشور پس از حضور در وزارت آموزش و پرورش از فرايند ارزيابي تکميلي آزمون استخدامي آموزگاري در سالن اجتماعات معاونت توسعه منابع و دبيرستان پسرانه آزادگان در خيابان حجاب تهران بازديد کرد.
وي در بازديد از فرايند ارزيابي تکميلي آزمون استخدامي آموزگاري با اشاره به اهميت معلمي در تربيت نيروي انساني و آينده‌سازان کشور اظهار کرد: در سال جاري وزارت آموزش‌وپرورش در مشاغل آموزگاري و دبيري به دليل محدوديت‌هاي جذب در دانشگاه فرهنگيان از طريق ماده 28 جذب نيروي انساني خواهد داشت.
لطيفي  با بيان اين که از سال گذشته همکاري بين وزارت آموزش‌وپرورش و سازمان اداري و استخدامي کشور براي طراحي دوره ارزيابي تکميلي جهت جذب معلمان از طريق ماده 28 صورت گرفته است، افزود: دوره ارزيابي تکميلي براي جذب معلمان با استفاده از دانش روز و تجربيات گذشته و الگوي ارزيابي تکميلي براي جذب و به‌کارگيري معلمان از طريق ماده ?? طراحي شد تا بهترين افراد براي معلمي انتخاب شوند.
رئيس سازمان اداري و استخدامي کشور ادامه داد: اين کارگروه از مهرماه سال گذشته جلسات متعددي را برگزار کرد و جاي تشکر و خدا قوت به همکارانمان در وزارت آموزش‌وپرورش دارد زيرا يک فرايند علمي، عادلانه و متناسب با نياز آموزش‌وپرورش طراحي‌شده است و اين حرکت نسبت به سال‌هاي گذشته قطعاً حرکت رو به جلويي است، زيرا بايد بتوانيم معلماني را انتخاب نماييم که در فضاي واقعي توانايي بحث گروهي، ارائه تدريس خوبي داشته باشند و بهترين افراد براي معلمي انتخاب شوند.
لطيفي تصريح کرد: در سال جاري در آموزش‌وپرورش، يک فرايند علمي منحصربه‌فردي طراحي شده است، اميدوارم اين فرايند استمرار يابد.
معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان اداري و استخدامي کشور افزود: از مهرماه سال گذشته کارگروه مشترکي بين وزارت آموزش‌وپرورش و سازمان اداري و استخدامي کشور براي تهيه و تنظيم آيين‌نامه فرايند ارزيابي تکميلي آزمون استخدامي آموزگاري برگزار شد و تغييرات و اصلاحاتي که لازم بود در شوراي توسعه مديريت کشور انجام شد.

شرکت 80 رشته دانشگاهي در آزمون آموزگاري آموزش و پرورش
وي بابيان اين‌که در سال‌هاي گذشته از فارغ التحصيلان 6 يا 7 رشته  دانشگاهي براي آموزگاري استخدام مي شدند، بيان کرد: در سال جاري تعداد رشته‌ها به 80 رشته افزايش پيدا کرد و توانستيم براي اولين بار آزمون‌هايي مانند، ايفاي نقش، ارائه تدريس در فضاي واقعي، مباحثه گروهي و آزمون‌هايي که به‌صورت روزانه عرضه مي‌شود و هرروز يک آزمون جديد براي مصاحبه‌شوندگان طراحي مي‌شود، را در سهم ارزيابي تکميلي لحاظ کنيم، لذا بر اساس اين آزمون‌ها، داوطلبان ارزيابي تکميلي مي‌شوند.
اميدوارم با استفاده از اين فرايند، معلمان باانگيزه، دانشمند و باتجربه در آموزش‌وپرورش جذب شوند.
لطيفي  با اشاره به جلسه‌اي که صبح امروز با معاونت برنامه‌ريزي و توسعه منابع وزارت آموزش‌وپرورش برگزار شد، اظهار کرد: در اين نشست گزارشي از وضعيت دموگرافي 540 هزار نفر که  در آزمون استخدامي آموزگاري امسال شرکت کرده بودند، ارائه شد.
براي اولين بار سه برابر ظرفيت استخدامي اعلام شد تا بتوانيم از بين اين افراد، بهترين‌ها را براي معلمي انتخاب نماييم، افرادي که داراي دانش تخصصي بالا و توانمندي‌هاي معلمي باشند.

نياز برخي استان ها به جذب مجدد آموزگار/ احتمال برگزاري آزموني مجدد در زمستان ????
معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان اداري و استخدامي کشور بابيان اين‌که معيارهاي عمومي، اختصاصي براي آموزگاري در مقطع ابتدايي مدنظر بود، در سؤالات اين آزمون وجود داشت، ادامه داد: طي مباحثي که در اين جلسه انجام شد، احتمالاً نياز به جذب مجدد در رشته آموزگاري در برخي از استان‌ها داشته باشيم.
وي با تاکيد بر اين‌که تلاش مي‌کنيم در سال جاري براي جبران کمبودهاي نيروي انساني آموزگاري در برخي از استان‌ها آزمون مجددي برگزار کنيم، گفت: اگر سازمان سنجش اين آمادگي را داشته را داشته باشد، آزمون استخدامي آموزگاري در زمستان آينده برگزار خواهد شد تا کسري‌ها جبران شود.
لطيفي با اشاره به اين که مسير اصلي جذب و استخدام معلم  از طريق دانشگاه فرهنگيان است، تصريح کرد: بايد براي جذب نيروي انساني از طريق اين دانشگاه کمک کنيم.
همچنين در جلسه‌اي که روز گذشته با رئيس‌جمهور برگزار شد بر اين موضوع تأکيد شد و رئيس‌جمهور دستوراتي ارائه دادند، بنابراين اميدواريم بتوانيم جذب نيروي انساني از طريق  دانشگاه فرهنگيان را تسريع و تقويت نماييم.
انتهاي پيام/

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 7 + 2

  آخرین اخبار
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.