1402/03/25 - 19 : 23
کد خبر: 36800
شرکت فرا دارو کشت تبريز (فدک) افتتاح شد
احرار: شرکت فرا دارو کشت تبريز (فدک) با حضور مسئولان استاني در زميني به مساحت دو هزار متر مربع در بخش خسروشاه افتتاح گرديد.

به گزارش احرار معاون اقتصادي استاندار آذربايجان شرقي در آيين افتتاح  بزرگترين مرکز بيوتکنولوژي کشت بافت آذربايجان شرقي با بيان اينکه  کشاورزي بخشي است که نيازمند تزريق دانش است گفت :  اکنون در تهيه مواد  اوليه مثل آب و خاک با کمبودهايي مواجه هستيم و اگر بخواهيم غذاي مورد نياز جمعيت در حال رشد را تامين کنيم ،بايد بهره وري را ارتقا دهيم.

او با اشاره به اينکه ارتقا بهره وردي با افزايش دانش نيروي انساني و استفاده از تکنولوژي ها و روشها محقق مي شود گفت : کشاورزي استان براي تحول و پوست اندازي نيازمند مجموعه هاي دانش بنيان است تا بتواند سطح زير کشت را چه در حوزه باغات و چه در حوزه مزارع را ارتقا دهد.

وي افزود: کشاورزي ما با استانداردهاي جهاني فاصله دارد، چرا که کشارزي ما معيشتي است يعني با وجود اينکه کشاورز متحمل زحمات فراوان مي شود اما عملا  ارزش افزوده اي و ايجاد ثروتي براي خانوار اتفاق نمي افتد و فقط معاش را تامين مي کند و دليل ديگر آن استفاده از روشهاي سنتي در کشت محصولات کشاورزي است.

افزايش سطح زير کشت گلخانه اي در دولت سيزدهم

معاون اقتصادي استاندار آذربايجان شرقي با اشاره به افزايش سطح زير کشت گلخانه اي در دولت سيزدهم گفت : تا قبل از دولت سيزدهم 270 هکتار در سطح زير کشت گلخانه اي   گلخانه داشتيم   و  اکنون  اين رقم به 380  هکتار رسيده است يعني در دولت سيزدهم توجه به بحث گلخانه و ارتقا بهره وري باعث شده است يک سوم کل تاريخ، گلخانه ايجاد شود.

وي افزود :  در حوزه توليد مرغ نيز چنين اتفاقي را شاهد بوديم و و بزرگترين مرغداري کشور با ظرفيت بيش از 6 ميليلون قطعه در آذربايجان در حال ايجاد است  که  در صورت بهره برداري ما را نه تنها از واردات اين محصول از استانهاي مجاور بي نياز خواهد کرد بلکه به تامين کننده بخش بزرگي از بازار کشور تبديل  نمود.

وي همچنين در خصوص گلخانه گفت اميدوارم اين مجموعه بتواند علاوه بر آنکه اصلاح الگوي کشت را انجام ميدهد پيشرويي براي ساير افرادي که در اين حوزه ورود مي کنند نيز  باشد.

ضرورت تسهيل  ورود دانش در بخش کشاورزي 

رييس سازمان جهاد کشاورزي استان نيز در اين آيين با اشاره سفر اخير رييس جمهور به استان آذربايجان شرقي گفت : رييس جمهور در اين سفر با بيان اين نکته که مسئولين اقتصادي استان بايستي اقتصاد روستاها را پوياتر کنند و به لحاظ توسعه کالبدي زير ساختهاي لازم که در  فراهم شده است تا روستاييان در روستاهايشان بمانند و توليد کنند،  لذا بر اين اساس پس از ادغام ،حوزه وظايف جهاد کشاورزي  بيشتر در راستاي فعال نمودن اقتصاد کشاورزي روستاها و نهايت اقتصاد کشاورزي است که وظيفه ما اين است که در خدمت  بهره برداران و سرمايه گذاران باشيم.

اکبر فتحي با بيان اينکه بزرگترين گلخانه شيشه اي هيدروپونيک خاورميانه در استان ما واقع است گفت : در راستاي توجه به بخش کشاورزي  در برخي از شهرها سرمايه گذاري هايي اتفاق افتاد است در باور اوليه نمي گنجيد، براي نمونه در هريس 30 هکتار به صورت متمرکز  اگلخانه احداث شده است.

وي با بيان اينکه در حوزه احداث باغات نيز شاهد تحولاتي بوديم گفت : در اين بخش هولدينگ هاي بزرگي در بخش کشاورزي مخصوصا احداث باغات مدرن و باغات شيدينگ سرمايه گذاري شده است که براي مثال در شهرستان مرند اقداماتي در خصوص احداث اين باغات صورت گرفته است.

 فتحي با تاکيد بر ضرورت تسهيل  ورود دانش در بخش کشاورزي  گفت : در صورت ورود دانش مي توانيم از منابع اندک ..بهره برداري هاي گسترده اي داشته باشيم  و از گلخانه اي به مساحت  2 هزار متري به اندازه 100 هزار متر بهره ببريم.

وي با اشاره به احداث دهکده نو آوري و فن اوري بخش کشاورزي گفت : در اين دهکده 37 شرکت دانش بنيان مستقر شده و فعاليت مي کنند . و مجموعه حاضر نيز براي  دريافت مجوز شرکت دانش بنيان اقدام کرده است0.

فتحي با  بيان اينکه ما با قرارگرفتن در حوزه درياچه اروميه نهالهايي مي خواهيم که مقاوم به شايط نامساعد باشند گفت : با روشهاي موجود و سنتي توليد چنين نهاهايي امکان ندارد ، اما با روشهايي  که در مراکز بيوتکنولوژي دنبال مي کنيم طبيعتا  توليد نهالهاي مقاوم به شرايط نامساعد  انجام مي شود و شرايط و محدوديت هايي که در اين زمينه وجود دارد نيز ايجاب مي کند که به اين سمت و سو برويم.

در شهرستان تبريز 157  واحد گلخانه در سطح 33 هکتار به بهره برداري رسيده است

اسرپرست مديريت جهاد کشاورزي شهرستان تبريز  در آيين افتتاح فرا دارو کشت( فدک) با بيان اينکه با 5 پروژه افتتاح شده است که شامل  دو پروژه  آب و خاک و دو پروژه گلخانه  و يک پروژه کارخاه خوراک و دام است .

ابراهيم فرقاني  با بيان اينکه در شهرستان تبريز 157  واحد گلخانه در سطح 331  هزار متر مربع (33 هکتار ) به بهره برداري رسيده است ابراز داشت : از اين تعداد گلخانه 86 واحد پرورش سبزي سيفي داريم 7 واحد گياهان دارويي و 64 واحد گل گياهان زينبت است .

وي با اشاره به اينکه بيشترين محصولي که در گلخانه ها توليد مي شود خيار است  گفت : اين محصول در 16 هکتار زمين کشت و به ميزان 6 هزار تن سالانه در تبريز توليد مي شود.

فرقاني همچنين به رتبه اول توليد برخي از محصولات شهرستان تبريز در سطح کشور اشاره کرد و افزود : توليد سيزي سيفي ، کلزا ، و همچنين قارچ و گياهان دارويي از اين جمله محصولات هستند.

 او با اشاره به افتتاح گلخانه فرا کشت گلخانه اي گفت : اين گلخانه در حقيقت پروژه کشت بافت گلخانه اي است که با همت آقاي سيدي در محيط ايزوله اقدام به کشت گلخانه اي کرده اند.

 وي با اشاره به اينکه شروع پروژه احداث گلخانه از بهار 1401  بود گفت :  وسعت اين گلخانه حدود دو هزار متر مربع با هزينه اي بالغ بر 50 ميليارد تومان است که ظرفيت توليد آن نيز 600 هزار نهال در سال است .

 

 

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 6 + 5

  آخرین اخبار
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
تشکيل کميته ويژه براي اجراي پروژه استراتژيک جاده جلفا- کلاله
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.