1402/03/22 - 19 : 4
کد خبر: 36785
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکي تبريز :
صادرات مواد غذايي توليدي آذربايجان‌شرقي به 45 کشور
احرار:معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکي تبريز گفت: از ابتداي امسال تاکنون 30 هزار تن انواع مواد غذايي و آشاميدني از آذربايجان شرقي به 45 کشور جهان در قاره هاي مختلف صادر شده است.

مسلم نجفي در نشست خبري با اصحاب رسانه  که به مناسبت روز جهاني امنيت غذايي برگزار شد اظهار کرد:  اختصاص يک روز در تقويم سالانه  توسط مجمع عمومي سازمان  ملل به اين علت است که اهميت  ايمني ماد غذايي و بيماري هاي منتقله از طريق مواد غذايي بيش از پيش مطرح شود و مورد توجه قرار گيرد..

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکي تبريز با اشاره به شعار امسال تحت عنوان روز جهاني استانداردهاي موادغذايي به عنوان نجات بخش زندگي  گفت: استانداردهاي متعددي براي موادغذايي در کل دنيا تعريف شده است که يکي از مهمترين آن ها استاندارد کدکس است. مورد استفاده قرار مي گيرد

نجفي  با تاکيد بر اينکه ايمني مواد غذايي يکي از اجزاي مهم امنيت غذايي است گفت : امنيت مواد غذايي به معناي اين است که  ما به مواد غذايي سالم  به حد کافي دسترسي داشته باشيم که تامين اين مهم از وظايف دولت هاست.

وي با اشاره به اينکه غذاي سالم و کافي زير بناي سلامت جسم وروح است بيان کرد:  تاکنون 200 نوع بيماري که توسط غذاي ناسالم ايجاد مي شود شناسايي شده است که از بيماري هاي ساده گوارشي  تا بيماري هايي به مانند قلبي و حتي سرطان را شامل مي شود.

ومعاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشکي تبريز خاطر نشان کرد : بر اساس تخمين سازمان بهداشت جهاني 600 ميليون نفر سالانه  در اثر خوردن غذاي آلوده به باکتري ويروس انگل، سموم يا مواد شيميايي به بيماري هاي مختلف مبتلا مي شوند که از اين تعداد 420 هزار نفر  فوت مي کنند که40 درصد مبتلايان به اين نوع بيماري ها  کودکان زير 5 سال هستند که مرگ و مير در اين رده سني نيز قابل توجه است.

وي تاکيد کرد : فعلا در کشور از جهت امنيت يا همان تامين مواد غذايي مشکلي وجود ندارد.

وي با اشاره به اينکه با توجه به افزايش جمعيت ممکن است با چالش هايي در تامين امنيت مواد غذايي روبرو باشيم گفت: بر اين اساس الگوي توليد تغيير يابد  و الگوي سنتي  در کشاورزي و دامداري و باغداري تغيير يابد .

وي  با بيان اينکه   الگوي مصرف در کشور جامعه بين المللي فاصله دارد  گفت : مردم ايران 2 برابر مردم اروپا روغن مصرف مي کنند و اسراف در مواد غذايي، مصرف شکر و قند و نمک در ايران بسيار زياد است  و دور ريز مواد غذايي نيز متاسفانه در کشور بالاست.

معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشکي تبريز همچنين با اعلام اينکه   از ابتداي امسال تاکنون 30 هزار تن انواع مواد غذايي و آشاميدني از آذربايجان شرقي به 45 کشور جهان در قاره هاي مختلف صادر شده است گفت :

او همچنين با اعلام اينکه از ابتداي امسال تاکنون 30 هزار تن انواع مواد غذايي و آشاميدني از آذربايجان شرقي به 45 کشور جهان در قاره هاي مختلف صادر شده است گفت: اين محصولات با کيفيت جهاني و در پاره اي موارد بالاتر از استاندردهاي داخلي به  تعدادي از کشورها به آلمان، فرانسه، کانادا و کشورهاي آمريکاي شمالي، ژاپن، چين، کشورهاي آسياي ميانه و قفقاز، شرق دور، حوزه خليج فارس و افريقا صادر شده است که نشان دهنده توان فني و کيفي توليدات استان در حوزه مواد غذايي و آشاميدني است..

نجفي با اشاره به برنامه هاي مهم در حوزه مواد غذايي مطرح کرد: کاهش نمک و ميزان اسيدهاي چرب به ميزان 20 درصد در يک دوره 5 ساله مدنظر است و براي سنجش و اطلاع مردم چراغ راهنماي تغذيه اي بر روي محصولات درج مي شود که خوشبختانه در بيش از 95 درصد محصولات اجرايي شده است.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 2 + 6

  آخرین اخبار
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
تشکيل کميته ويژه براي اجراي پروژه استراتژيک جاده جلفا- کلاله
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.