1402/03/22 - 8 : 37
کد خبر: 36780
کولر گازي يا آبي؟ کدام يک دوستي ما را با برق بيشتر مي‌کند؟
احرار: سالانه هزاران ميليارد ريال سرمايه‌گذاري براي ايجاد تاسيسات جديد برق و استفاده از بخش عمده‌اي از آنها تنها در 4 ساعت زمان اوج بار، مشكلات عديده‌اي را براي صنعت برق به‌وجود آورده است.

علي رفيعي. ايامي از سال و نيز ساعاتي از شبانه روز داراي بيشترين مصرف انرژي الكتريكي است كه به آن روزهاي اوج مصرف سال و ساعات اوج بار گفته مي‌شود و عموما اين مصارف اوج، در فصل تابستان و متاثر از استفاده انبوه از وسايل سرمايشي است.
بيش از  70 درصد از خانوارهاي ايراني در فصل گرما از كولرهاي آبي و يا گازي براي خنك كردن منازلشان استفاده مي كنند. تفاوت عمده اين دو سيستم در مصرف برق آنها است به طوري که توان کولرهاي آبي حدود 500 وات و  كولرهاي گازي بالغ بر 2000 وات است.
كولرهاي آبي در مناطقي كه رطوبت هوا بالا است، مانند شمال و جنوب كشور از كارايي خوبي برخوردار نيستند، لذا در اين مناطق از كولرهاي گازي به طور گسترده استفاده مي‌شود، اما در مناطقي كه شرايط آب و هوايي براي استفاده از كولر آبي مساعد است، استفاده از كولر گازي دليل مصرف برق بالا، اشتباه است.
در بخش عمده‌اي از مناطق ايران تابستان را نمي‌توان بدون کولر سپري کرد تا در صنعت برق صرفه جويي حداکثري حاصل شود، اما با راهکارهايي ساده مي‌توان مصرف برق را در اين دو سيستم سرمايشي تا ميزان قابل توجهي کاهش داد تا از خاموشيهاي تابستانه جلوگيري شود.
- محل نصب، سرويس و نگهداري مناسب و تناسب ظرفيت برودتي کولر با فضاي مورد استفاده (از لحاظ مساحت، دما و رطوبت) از مهمترين نکاتي است که در استفاده از کولر گازي مقدار انرژي مصرفي را کاهش مي‌دهد.
- همچنين آفتابگير بودن يا نبودن فضا در تعيين کولرگازي مناسب مهم است. اين نکته به عنوان نخستين نکته در استفاده بهينه از کولر گازي نقش اساسي دارد و رعايت آن به اين معني است که گام نخست را درست برداشته‌ايم.
- تميز بودن کندانسورکولر گازي و نصب آن در سايه بسيار مهم است، زيرا اين قطعه به دليل عبور جريان هوا از آن در ميزان مصرف برق تاثير زيادي دارد.
- اگر شرايط فراهم است، بايد کولر گازي را در مسير باد نصب کنيم، اين کار موجب انتقال حرارت بهتر در کندانسور شده و در نتيجه افزايش بازده و کاهش مصرف انرژي را به دنبال دارد.
- محوطه پشت کولر بايد فضاي مناسبي جهت گردش هوا داشته باشد تا استفاده بهينه از کولر گازي ميسر شود.
- درزگيري مناسب اطراف کولر گازي، قرار نداشتن در معرض تابش مستقيم خورشيد، سرويس به موقع و تميز کردن فيلترهاي هوا و رادياتور، در کاهش مصرف برق تاثير بسيار زيادي دارند و استفاده بهينه از کولر گازي را براي کاربر محقق مي‌کنند.
- اگر در مناطق جنوبي زندگي مي‌کنيم، با کاشت درخت در نزديکي کولر گازي و ايجاد سايه خنک براي آن، حدود ?? تا ?? درصد در مصرف انرژي الکتريکي صرفه جويي خواهيم کرد.
- در تابستان دماي آسايش خانه را روي ?? درجه سانتيگراد تنظيم کنيم.
- به طور همزمان از وسايلي نظير اجاق، سماور، لامپ رشته‌اي و… با کولر گازي استفاده نکنيم، زيرا اين وسايل باعث افزايش بار گرمايي محيط مي شوند؛ در نتيجه کولرگازي براي رسيدن به برودت مطلوب، بيشتر تلاش مي‌کند و برق بيشتري هم استفاده مي‌کند.
و اما در کولرهاي آبي هم علاوه بر انتخاب قدرت مناسب کولر با توجه به مساحت منزل، سرويس سالانه موتور و پوشال کولر، ايجاد سايبان براي کولر، استفاده از کليد هوشمند در سرعت بخشيدن به قطع و وصل به‌هنگام اين وسيله، مي‌تواند نتايج مثبتي را در ميزان استفاده از برق حاصل کند.

راهکارهاي کاهش مصرف برق کولر گازي
علي رضايي
استفاده از کولر‌هاي گازي بسيار رواج يافته است. با اينکه مصرف برق کولر‌هاي گازي نسبت به کولر‌هاي آبي به مراتب بيشتر است و به ويژه براي مناطق عادي منطقي و مقرون به صرفه اين است که از کولرآبي استفاده شود.
همچنين نکات ساده و در عين حال مهمي پيرامون نحوه استفاده از اسپليت و داکت اسپليت‌ها وجود دارد که شهروندان مي‌توانند در صورت رعايت اين نکات مصرف برق خود را به مراتب کاهش دهند.
استفاده از کولر هاي گازي بيش از 5 برابر انواع کولر آبي است، اين در حالي است که توجه به تنظيم "دماي آسايش" مکانيزمي قابل توجه براي صرفه‌جويي در مصرف برق اين سامانه‌ها است.
دماي آسايش يا آسايش حرارتي است که مهم ترين معيار در طراحي ساختمان بر اساس صرفه جويي در مصرف انرژي است و اگر به آن توجه نداشته باشيم با افزايش مصرف برق و قبوض برق مي‌شود.
يکي از راههاي کاهش مصرف برق کولر گازي اين است که اسپليت خود را در دمايي تنطيم کنيد که نقطه آسايش شما را فراهم کند و معمولا دماي مناسب جهت کولرهاي گازي  ?? درجه سانتيگراد مي باشد و با تنظيم اين دما کولر گازي شما سريعتر محيط را به ان دما ميرساند و ترموستات آن عمل کرده و کمپرسور دستگاه خاموش ميشود و در طول استفاده شما کمپرسور با کمترين کارکرد مي تواند محيط شما را خنک کند.
براي کاهش فشار کمپرسور در صورت کثيف بودن فيلتر هوا و يا کندانسور بايد به صورت دوره اي فيلتر ها ها را عوض کنيد و يا تميز کنيد  فشار بيشتر به کمپرسور مساوي است با مصرف برق بيشتر همچنين در صورت کثيف بودن فيلتر ذرات داخل آن به داخل کانال برگشته که باعث کاهش عملکرد و مشکلات فني بيشتر در آينده خواهد شد تميزي فيلتر دستگاه علاوه بر کاهش استهلاک کمپرسور و کاهش 5 تا 15 درصدي برق مصرف دستگاه مهم تر از همه مشکلات بهداشتي در هواي خارج شده از اسپيلت را دارد پس بايد شما برنامه ريزي مشخصي در بهداشت فيلتر هوا داشته باشيد.
کولرتان را به صورت دوره اي سرويس کنيد.
از سالم بودن دستگاه مطمئن شويد.
براي خودتان ترموستات قابل برنامه ريزي بگيريد.
کولر را در جاي مناسب نصب کنيد.
در هنگام خريد کولر گازي توجه داشته باشيد که محصول داراي اينورتر باشد شايد بتوان اين مورد را رکن اصلي کاهش مصرف برق کولر گازي و همچنين استهلاک کمتر آن به دليل تنظيم دور موتور دانست و در مرحله بعد به برچسب انرژي دقت فرماييد که A يا B  اشد معمولا دستگاه هاي داراي اينورتر با برچسب A يا B هستند و سپس بررسيEER که نسبت راندمان انرژي است. از اين معيار مي‌توان متوجه شد که کولر گازي مورد نظر، چه مقدار انرژي الکتريکي را به سرما تبديل مي‌کند.
گريد A براي EER عدد 3.2 است که بالاترين گريد محسوب مي‌شود.
گريد G براي ERR کمتر از 2.20 که پايين ترين گريد آن است.
هرچقدر عدد EER بيشتر باشد راندمان آن بالاتر است.
حتما يه EER دستگاه توجه کنيد ممکن است شما دستگاهي با ظرفيت 30000
خريداري کرده‌ايد اما بايد بيشتر کار کند که محيط شما را خنک کند. يکي از راه‌هايي که گرما به درون اتاق‌ها وارد مي‌شود پنجره‌هاست که با استفاده از پرده و ايجاد سايه مي‌توان از ورود گرما به درون اتاق و درنتيجه ايجاد دماي آسايش بدون استفاده از وسايل سرمايشي، در مصرف انرژي صرفه‌جويي کرد.

در ساعت‌هاي شب که معمولا هوا خنک است، با بازکردن پنجره از هواي خنک بيرون به جاي استفاده از وسايل سرمايشي استفاده کنيد که در کاهش هزينه برق بسيار موثر است.
استفاده از انواع پنکه و به‌ويژه پنکه سقفي به‌دليل ايجاد جريان هوا در اتاق، محيط را چهار درجه و يا بيشتر خنک مي‌کند و تنها به اندازه يک لام‍پ 100 واتي انرژي مصرف مي‌کند.

کولر گازي يا کولر آبي؟
علي رضايي
از جمله مواردي که بايد در خصوص سيستم‌هاي سرمايشي اسپليت و داكت‌اسپليت و به‌صورت كلي كولر‌هاي گازي مورد توجه قرار داد، اين است كه اين دستگاه‌ها نسبت به كولر‌هاي آبي، ميزان مصرف برق به مراتب بالاتري دارند.
گرايش به استفاده از کولرهاي گازي، اسپليت و داکت اسپليت‌ها حتي در مناطق معتدل کشور در سال‌هاي اخير رو به فزوني است، اين در حالي است که کولرهاي آبي به لحاظ توليد رطوبت و خنکاي مطبوع، صرفه اقتصادي و مصرف متعارف‌تر انرژي، همچنان بهترين گزينه براي مناطق عادي کشور به شمار مي‌روند، مناطق معتدلي که بيش از ?? درصد مساحت کشور را در بر مي‌گيرد.
هنگام خريد کولرآبي به برچسب مصرف انرژي توجه کنيم و کولر را با توجه به برچسب انرژي، مشخصات فني و متناسب با نوع نياز خريداري کنيم.
در مناطق گرمسير و شرجي کشور که دما و رطوبت بالا است، با توجه به الگوي مصرف برق ويژه اين مناطق که در ماه‌هاي گرم به ? هزار کيلووات ساعت هم مي‌رسد، استفاده از کولرهاي گازي توجيه‌پذير است. البته بسياري دماي آسايش کولرگازي اگر روي ?? درجه سانتيگراد تنظيم شود ،هم خنکي لازم حاصل شود و همچنين کمترين افزايش قبض برق را خواهيم داشت.
براي اينکه در منطقه يا استان خود از برق پايدار برخوردار باشيم، دليل قابل توجيهي براي مصرف بيش از حد برق نيست، زيرا شبکه برق کشور شبکه‌اي به هم پيوسته است و هر يک از استانها براي برقراري تعادل در شبکه، موظف به کاهش مصرف روزانه خود هستند.
 وزارت نيرو، قطع برق بخش خانگي را به عنوان خط قرمز خود تعييين کرده و اجراي برنامه هاي مديريت مصرف و کاهش مصرف روزانه برق را براي بخشهاي صنعتي، کشاورزي و تجاري الزامي کرده است، نبايد دليلي شود که ما شهروندان در مصرف برق از طريق استفاده نادرست از کولر گازي زياده روي کنيم.
براي کاهش مصرف برق کولرگازي برق کولرگازي نکات زير را رعايت کنيد.
در ابتدا سعي کنيد کولرگازي متناسب با مساحت، شرايط آب و هوايي منطقه انتخاب کنيد.
سعي داشته باشيد براي نصب از تکنسينهاي مجرب و ماهر استفاده کنيد.
تا جايي که ممکن است از لوله کشي با طول کمتر در نصب کولرگازي استفاده شود.
از اجراي عايق کاري مناسب در کولرگازي استفاده شود.
حدالامکان يونيت خارجي (کندانسور ) در سايه و محيط خنک نصب شود.
براي خط برق تغذيه(مدار قدرت) از کابل استاندارد استفاده شود.
سعي کنيد محيط داخل نسبت به محيط خارجي عايقکاري و درزبندي اصولي و صحيح شود.
تنظيم دماي ترموستات کولرگازي بصورت صحيح و اصولي انجام شود.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 3 + 2

  آخرین اخبار
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
خانواده‌ اي 11 نفره گرفتار در کوه اکوز داغي مهمان هلال‌ احمر شدند
دستگيري 7 نفر از اراذل و اوباش تبريز
تشکيل کميته ويژه براي اجراي پروژه استراتژيک جاده جلفا- کلاله
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.