1402/03/16 - 19 : 38
کد خبر: 36742
استقلال مس آذربايجان، رويايي که به حقيقت پيوست
احرار: استقلال مس آذربايجان همواره از دغدغه‌هاي مديران استاني بوده و رئيس دولت سيزدهم در سفر خود به آذربايجان شرقي دستور آن را صادر کرد و اکنون پس از گذشت يک سال اتفاقات خوبي رخ داده است.

اسرا درويشي؛ معدن مس سونگون آذربايجان، يکي از سه معدن فعال کشور است که به تنهايي نيمي از مس موجود در ايران را در خود جاي داده است و بيش از 4 ميليارد تن ذخيره قطعي قابل برداشت دارد و بيش از 54 درصد مس شناسايي شده کشور در معدن سونگون ورزقان است.

ارزش ذخاير اين معدن در شهرستان ورزقان 320 ميليارد دلار برآورد شده است و سالانه 300 هزار تن مس از معدن سونگون برداشت مي‌شود اما براي معدني با ذخيره 54 درصد مس کشور عدد قابل توجهي نيست و بايد توسعه يابد.

استقلال معدن مس سونگون از شرکت ملي مس ايران يکي از مطالبات ديرينه مردم آذربايجان بوده است چراکه به اعتقاد کارشناسان درآمد سرشار اين مجموعه به جاي استفاده در توسعه آذربايجان شرقي در بخش‌هاي ديگر و در استان‌هايي که فراوري انجام مي‌شود، هزينه شده و عايدي چنداني نصيب اين استان نمي‌شود.

بر همين اساس بود که رياست جمهوري در بيست و سومين سفر استاني خود به آذربايجان شرقي با حضور در مجتمع معدني مس سونگون و گفت‌وگو با مديران و کارکنان آن، دستور صريحي مبني‌بر تسريع در تشکيل شرکت مستقل مس آذربايجان را صادر کرد که علاوه‌بر اين دستور صريح، تغييرات مديريتي در شرکت ملي مس ايران نيز به وقوع پيوست و مديران استاني آذربايجان شرقي نيز عزم جدي براي تحقق اين مطالبه مردم خطه آذربايجان در پيش گرفته‌اند و بر لزوم رعايت عدالت در روند تشکيل شرکت مستقل مس آذربايجان و مسائل مربوطه نيز تاکيد دارند.

در همين راستا، با واريز دومين قسط درآمد مالياتي مس سونگون به حساب آذربايجان شرقي گام‌هاي عملي مهمي براي تحقق وعده دولت براي استقلال مس آذربايجان، انتقال حساب‌هاي اين شرکت و واريز درآمدهاي مالياتي به استان برداشته شد و 510 ميليارد تومان از ماليات ارزش افزوده معدن مس سونگون به آذربايجان شرقي بعد از هفده سال پرداخت شد.

همچنين طرح توليد مس کاتد به روش هيپ ليچينگ در مس سونگون آذربايجان شرقي با هزينه کرد 1,300 ميليارد تومان نيز ارديبهشت ماه امسال افتتاح شد که مي‌توان يکي از نقطه‌هاي آغاز و ادامه روند استقلال مس آذربايجان بشمار آورد و ساخت هيپ ليچينگ و کارخانجات SX/EW مجتمع مس سونگون با هدف توليد مس کاتدي به ظرفيت سه هزار تن در سال با درجه خلوص 99 .99درصد از سال 1397 آغاز شده است.

استقلال مس آذربايجان، رويايي که به حقيقت پيوست

مس سونگون عامل ايجاد پيشران اقتصادي در آذربايجان است

استاندار آذربايجان شرقي نيز در خصوص مس آذربايجان مي‌گويد: در رابطه با مس سونگون چندين مسئله داشتيم که مسئله اول خام فروشي بود و خسارت بالايي داشت، يکي از مصوبات رياست جمهوري اين بود که پروژه‌هاي پايين دستي مس سونگون آغاز شود و اکنون همه‌ي آن‌ها در حال انجام هستند و قريب به ??? همت در پايين دستي مس سونگون اتفاق افتاده که يک حرکت ملي است و بيش از ده جلسه با مديران و مسئولان مربوطه در اين زمينه داشتيم و اکنون پروژه‌ها با حضور پيمانکاران بزرگ در دست اجرا هستند.

عابدين خرّم ادامه مي‌دهد: پروژه‌اي که بعد 25 سال خام فروشي راه افتاده و در اين مدت صرفاً کنسانتره توليد کرده و در مجموعه‌هاي ديگر فرآوري مي‌شد، در استان اتفاق مي‌افتد و مس سونگون و مسيله مس در آذربايجان به دليل حجم بالاي سرمايه‌گذاري، اشتغال، توليد ثروت و سرمايه سبب ايجاد پيشران اقتصادي مي‌شود.

استقلال مس آذربايجان، رويايي که به حقيقت پيوست

??? ميليارد تومان از ماليات ارزش افزوده معدن مس سونگون واريز شده است

معاون هماهنگي امور اقتصادي استاندار آذربايجان شرقي نيز در گفتگويي در رابطه با استقلال مس آذربايجان خاطرنشان مي‌کند: در موضوع مس سونگون از سفر گذشته رياست جمهوري تا امروز چندين اتفاق مبارکي رخ داد و سال قبل بيش از 80 همت سرمايه‌گذاري در مس آغاز شد که شروع سرمايه‌گذاري در کاتد، ذوب و کاني مس بود و در کنار آن امسال نيز کاتد براي اولين بار در تاريخ مس سونگون توليد شد که همان هيپ ليچينگ است و پروژه اصلي کاتد نيز آغاز شده و روي آن کار مي‌شود؛ اميدواريم در سفر پيشرو رياست جمهوري خبرهاي بسيار خوبي در خصوص مس سونگون به استان داده شده که نقطه تاريخي در استان است.

محمد کلامي ادامه مي‌دهد: تمامي امکانات و ويژگي‌هاي مس به زودي براي آذربايجان مي‌شود اما نزديک به ? همت پول مس در حساب‌هاي بانکي استان قرار دارد و 510 ميليارد تومان نيز ماليات داده شده است که اميدواريم در سفر اخير رياست‌جمهوري موضوع مس با دستور ايشان براي هميشه برطرف شود.

استقلال مس آذربايجان، رويايي که به حقيقت پيوست

پروژه هيپ ليچينگ انقلاب بزرگي در صنعت آذربايجان ايجاد مي‌کند

مدير مجتمع مس سونگون در خصوص پروژه هيپ ليچينگ و همچنين اخذ مجوزات لازم براي بهره برداري از اين پروژه مي‌گويد: پروژه هيپ ليچينگ در تمام مراحل خود تکميل شده و تمام ادعاهاي مربوط به نواقصات مراحل مختلف اين پروژه واقعيت ندارد.

معبود عباس زاده اعتبار پروژه را 12 هزار ميليارد ريال اعلام کرده و مي‌افزايد: ??? هکتار مساحت طرح بوده افتتاح اين طرح 160 نفر اشتغالزايي مستقيم و 480 اشتغالزايي غيرمستقيم دارد.

او ادامه مي‌دهد: پيشرفت پروژه در انتهاي سال 1397، 2.98 درصد در انتهاي سال 1398، 23.65 درصد و پيشرفت پروژه در انتهاي سال 1399 ، 43.62درصد، پيشرفت پروژه در انتهاي سال 1400 ، 78.89 درصد و در انتهاي سال 1401 ، 100 درصد بوده است.

او با حضور تمام عوامل مربوط به پروژه و مستندسازي از تکميل مراحل مختلف بر تکميل و آماده بودن پروژه هيپ ليچينگ خبر داد و اعلام مي‌کند: تمام مستندات مربوط به تکميل بودن مراحل مختلف پروژه در رسانه‌هاي استان منتشر خواهد شد.

عباس زاده مي‌گويد: هيپ ليچينگ پروژه‌اي است که رعايت مسائل حفاظت از محيط زيست رعايت شده و بسياري از مشکلات زيست محيطي بخاطر انبار اکسيد کنسانتره مس برطرف شده است.

او همچنين خاطرنشان مي‌کند: براي نخستين بار در تاريخ سونگون و آذربايجان از طريق اين پروژه، کاتد مس در مجتمع مس سونگون توليد مي‌شود که موجب انقلاب در صنعت آذربايجان و درآمدزايي و اشتغالزايي بزرگي در آذربايجان شرقي خواهد شد.

استقلال مس سونگون، بازگشت درآمدهاي اين معدن به استان و عدم خروج مواد خام معدني از آذربايجان شرقي جزو مطالبات مردمي بود و از سال‌ها پيش تبديل به آرزوهاي ديرين ساکنان استان به خصوص شهرستان ورزقان شده بود که طي يک سال اخير با اقدامات دولت سيزدهم رنگ و بوي واقعيت به خود گرفت و اميدواريم در سفر پيش روي رياست جمهوري نيز شاهد اتفاقات مبارکي در اين مجموعه باشيم.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 7 + 8

  آخرین اخبار
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
اجراي 5آيتم عمراني و مطالعاتي براي تکميل پروژه تقاطع غير همسطح آذربايجان
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.