1402/03/13 - 20 : 14
کد خبر: 36717
هشدار درباره شيوع مالاريا در آذربايجان شرقي
هشدار درباره شيوع مالاريا در آذربايجان شرقي
احرار: مدير گروه پيشگيري از بيماري‌هاي واگير دانشگاه علوم پزشکي تبريز با اشاره به ابتلاي تعدادي از افراد به بيماري مالاريا در آذربايجان شرقي، نسبت به شيوع اين بيماري در استان و احتمال ابتلاي مردم به آن هشدار داد.

سيمين خياط زاده ، با بيان اين‌که احتمال انتقال بيماري مالاريا در استان فراهم بوده و اين چرخه انتقال مي‌تواند در استان شکل بگيرد، گفت: حدود 18 سال است که موفق شده‌ايم انتقال محلي ( انتقال بيماري از يک فرد بيمار به فرد سالم از طريق پشه) مالاريا را در استان از بين ببريم و ساليان سال است که حتي موارد وارده از بيرون استان به داخل استان هم نداشتيم اما اخيرا مواردي مشاهده شده است.

وي افزود: به دليل افزايش تعداد بيماران ساکن مناطق جنوبي به خاطر در تماس بودن با کشورهاي همسايه، احتمال آلودگي مردم استان ما در سفر به اين مناطق هم وجود دارد. به تازگي نيز تعدادي از رانندگان خودروهاي سنگين برخي از شهرستان‌هاي آذربايجان شرقي در سفر به مناطق جنوبي مورد گزش پشه‌هاي آلوده قرار گرفته و بيمار شده‌اند که اکنون تحت درمان هستند.

وي ادامه داد: آنچه که امروز ما را نگران مي‌کند، اين است که به دليل درجه هواي استان در اين ايام، امکان رشد پشه‌ها در مانداب‌ها فراهم است و اگر فرد بيماري که داراي ميکروب حاوي بيماري مالاريا است، توسط يک پشه گزيده شود، اين پشه مي‌تواند افراد سالم ديگر را بدون رفتن به مناطق جنوبي آلوده کند.

خياط زاده اظهار کرد: اکنون فصل مسافرت در کشور ما بوده و از سويي هوا نيز نسبتا گرم است، به عبارتي شرايط مساعد براي شيوع مالاريا وجود دارد و افرادي که به مناطق جنوبي کشور و به خصوص استان سيستان و بلوچستان مسافرت مي‌کنند و يا در اين منطقه کار دارند، احتمال دارد که از طريق پشه‌هايي دچار گزش شده و به دنبال آن مبتلا به بيماري‌هايي مثل مالاريا يا تب دنگي شوند.

وي افزود: تب دنگي که بيشتر در کشور پاکستان شيوع دارد، نوعي بيماري است که به دنبال آن فرد دچار تب‌هاي خون ريزي دهنده مي‌شود؛ بيماري مالاريا نيز در کشورهاي افغانستان و پاکستان شيوع دارد.

وي ادامه داد: مناطق جنوبي کشور علي رغم اين‌که طي سال‌هاي اخير در حال رسيدن به مرحله پاک از نظر اين دو بيماري بود ولي با ورود افراد آلوده به کشور، نتوانستيم به اين مرحله برسيم و اکنون موارد مثبت مالاريا در کشور و حتي استان ما مشاهده مي‌شود.

خياط زاده اظهار کرد: افرادي که راننده خودروهاي سنگين هستند و جهت باربري به مناطق جنوبي کشور و حتي خارج از مرزها يعني کشورهاي پاکستان و افغانستان مسافرت مي‌کنند، بايد يکسري وسايل حفاظتي را به همراه داشته باشند.

وي در تشريح نکات بهداشتي براي جلوگيري از ابتلا به مالاريا، افزود: اگر افراد در محيط خارج از خودرو و يا منزل به قصد استراحت اتراق مي‌کنند، بايد از پشه بند استفاده کنند. با اين‌که هوا گرم است ولي پوشاندن يقه و پوشيدن لباسي با آستين بلند و شلوارهاي ساق بلند ضروري است تا بدن افراد، کمترين تماس را با پشه‌ها داشته باشد.

وي ادامه داد: استفاده از لوسيون و اسپري‌هاي دورکننده حشرات بر روي بدن و استفاده از حشره کش در محل استراحت و فضاي باز باعث مي‌شود تا از حضور پشه‌ها در محيط جلوگيري شود.

مدير گروه پيشگيري از بيماري‌هاي واگير دانشگاه علوم پزشکي تبريز تاکيد کرد: لازم است تا افراد در کنار جويبارها و مناطق آب مانده به استراحت نپردازند اگرچه شايد احساس کنند که به دليل آب، هواي اطراف خنک باشد ولي احتمال وجود پشه‌هاي فراوان به خصوص پشه‌هاي انتقال دهنده مالاريا وجود دارد.

وي افزود: يکسري افراد که مجبور به انجام خدمت سربازي در مناطق جنوبي هستند و يا هر شغل ديگري داشته و محل خدمتشان مناطق جنوبي کشور است، از جمله افرادي محسوب مي‌شوند که در معرض تماس با پشه قرار گرفته و امکان ابتلا به مالاريا از طريق گزش پشه‌هاي حاوي اين بيماري در مورد آنها وجود دارد.

وي گفت: اگر فردي به مسافرت رفته و يا به دليل شغلش در مناطق جنوبي کشور دچار گزش شد، هنگام بازگشت به خانه دچار تب و لرز، خستگي، بي اشتهايي، تعريق و ضعف عمومي شده و احساس کم خوني کرد، بايد فورا به خانه‌هاي بهداشت، مراکز بهداشتي درماني سطح شهر و يا ستاد مرکز بهداشت شهرستان مراجعه کند تا با دريافت لام خون محيطي، ابتلاي وي به مالاريا تشخيص داده شود.

خياط زاده در خصوص امکان درمان اين بيماري، اظهار کرد: مالاريا جزو بيماري‌هاي عفوني بوده و در صورت تشخيص به موقع، امکان درمان دارد. داروهاي مربوطه نيز در سيستم بهداشتي کشور موجود و به صورت رايگان در اختيار بيماران قرار مي‌گيرد تا کسي به خاطر شرايط مالي از درمان محروم نباشد. 

وي تاکيد کرد: اگر فرد بيماري به مراکز درماني مراجعه نکند و بيماري وي تشخيص داده نشود، جانش به خطر خواهد افتاد؛ بر اين اساس لازم است تا افراد نشان دار در اسرع وقت اقدام به درمان بيماري کنند.

انتهاي پيام

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 7 + 7

  آخرین اخبار
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
جديت ايران و آذربايجان براي ساخت پايانه کلاله - آغبند
افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جديد سهند
رتبه سوم تبريز از لحاظ نوسازي بافت فرسوده در سطح کشور
لايروبي 1200 کيلومتر از رودخانه‌هاي اولويت‌دار آذربايجان شرقي
اجراي 15 پروژه جديد بخش خصوصي با 1000 ميليارد تومان ارزش سرمايه گذاري در تبريز
  پربازدیدترین اخبار
جشن روز کارگر با حضور پاکبانان شهرداري برگزلر مي شود
شروع بهره‌برداري از پروژه‌هاي ورزشي شهر از هفته آينده ورزشي
رشد 153 درصدي امانت کتاب در استان
1200 ميليارد تومان اعتبار آسفالت‌ريزي شهرداري تبريز در سال جاري
نشست شهرداران شهرهاي جاده ابريشم فردا برگزار مي‌شود
نخستين موزه برق و روشنايي تبريز راه‌اندازي مي‌شود
تساوي تراکتور و استقلال در ايستگاه بيست و پنجم
؛ بهره برداري از 80درصد پروژه هاي آموزشي کلانشهر تبريز تا پايان سال 1403
اولين کتابخانه تخصصي ارتباطات در تبريز راه‌اندازي مي‌شود/ تأکيد شهردار تبريز بر اميدآفريني و طرح مطالبات اساسي توسط روابط عمومي‌ها
آماده برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي هستيم
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.