1402/02/20 - 17 : 52
کد خبر: 35545
آيا طب سنتي سرطان را درمان مي‌کند؟
احرار: استاد طب سنتي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي با اشاره به اينکه طب‌سنتي و درمان‌هاي گياهي نمي‌توانند جايگزين درمان‌هاي رايج سرطان مثل شيمي‌درماني باشند،اظهار کرد: اين تصور که اگر به‌ جاي شيمي‌ درماني، داروي گياهي مصرف کنيد هيچ عوارض و ضرري ندارد، غلط است.

غزاله حيدري، عضو هيأت‌ علمي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي با اشاره به اينکه طب ايراني يک طب مزاجي و در عين حال کل نگر است و توصيه‌هايي براي حفظ سلامتي دارد که اگر بر اساس آنها عمل کنيم در پيشگيري از انواع بيماري‌هاي بدخيم و مزمن مانند سرطان بسيار مؤثر است،گفت: امروزه در مراکز بزرگ مراقبت از سرطان در کشورهاي مختلف، از طب‌هاي سنتي و مکمل در زمينه‌هاي مختلفي همچون داروهاي گياهي، ماساژ، طب سوزني و غيره استفاده مي‌شود و در اين مراکز سعي مي‌کنند که به صورت تلفيقي در کنار درمان‌هاي رايج از طب سنتي هم به عنوان درمان کمکي استفاده کنند.
وي افزود: در ايران هنوز به آن نقطه نرسيده‌ايم اما تقريبا از سال 95 در بيمارستان شهداي تجريش مشاوره و ارائه خدمات به اين بيماران را آغاز کرده و اکنون نيز در سلامتکده شريعت پناهي به بيماران سرطاني مشاوره مي‌دهيم.
اين پزشک و متخصص طب ايراني در خصوص خدماتي که افراد مبتلا به سرطان و بيماري‌هاي صعب العلاج مي‌توانند از متخصصين طب ايراني دريافت کنند، گفت: طبق مطالعات تقريبا ?? درصد از سرطان‌ها بر اثر عوامل محيطي به وجود مي‌آيند؛ اين يعني ما با اصلاح سبک زندگي و توصيه‌هاي غذايي مي‌توانيم از ?? درصد سرطان‌ها پيشگيري کنيم، يعني اگر روي اين توصيه‌هاي طب ايراني مثل ورزش و تحرک، مدل غذا خوردن، انواع غذاهايي که مي‌خورديم، کنترل استرس‌ها و حالات روحي رواني کار کنيم، اميدوار هستيم که بتوانيم نقش مهمي در پيشگيري از سرطان داشته باشيم. لذا بيماراني که انکولوژيست‌ها (متخصصين سرطان) به ما ارجاع مي‌دهند غالباً براي کاهش عوارض بيماري و عوارض درمان‌هاي رايج، گرفتن رژيم غذايي و گاهي هم براي عارضه‌اي خاص است. مثلاً بيماري داشتيم که دچار گر گرفتگي بود، يا فردي که دچار ضعف و خستگي بود، ما براي بهبود حال اين بيماران به آنها مشاوره مي‌دهيم و درمان مي‌گذاريم.
وي تصريح کرد: اين درمان‌ها بر اين اساس است که طب سنتي يک طب مزاجي است، يعني بر اساس مزاج افراد و شرايطي که در آن قرار دارند براي آنها توصيه‌هاي غذايي و سبک زندگي داريم و براي هرکس براساس شرايط خود فرد توصيه مي‌کنيم، در مورد افراد مبتلا به سرطان هم همين طور است؛ زيرا اگر چه گفته مي‌شود که مثلاً فرد مبتلا به سرطان است اما اين‌طور نيست که همه بيماران در يک شرايط باشند و از يک عارضه درماني اذيت شوند؛ لذا خود فرد را در نظر مي‌گيريم و براساس آن شخص توصيه مي‌کنيم. در مراکز درماني بزرگ دنيا مثل مرکز سرطان ام دي اندرسون دانشگاه تگزاس پرسنالايز کردن شعارشان است و دقيقاً اين همان کاري است که ما در طب سنتي انجام مي‌دهيم، يعني براساس مزاج فرد و شرايط خاص او توصيه و درمان انجام مي‌دهيم.
عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي با اشاره به اينکه طب‌سنتي و درمان‌هاي گياهي نمي‌توانند جايگزين درمان‌هاي رايج مثل شيمي‌درماني باشند، اظهار کرد: اساس بسياري از داروهاي بسيار کاربردي در شيمي‌درماني که امروز استفاده مي‌شود، گياهي است، يعني در حال حاضر چندين نوع داروي شيمي درماني داريم که پايه گياهي دارند ولي اگر بيمار بخواهد صرفاً يک داروي گياهي استفاده کند و بر فرض آن دارو آن‌قدر قدرتمند باشد که جلوي رشد سلول‌هاي تومور را بگيرد، خب اين دارو قطعاً روي سلول‌هاي سالم هم اثر مي‌گذارد و عوارض جانبي زيادي دارد، بنابراين اين تصور که اگر به‌ جاي شيمي‌درماني داروي گياهي مصرف کنيد هيچ عوارض و ضرري ندارد غلط است.
وي ابراز کرد: در نتيجه من به همه بيماران توصيه مي‌کنم، تا از درمان‌هاي رايجي که براي درمان سرطان مثل شيمي‌درماني،جراحي، راديوتوراپي وجود دارد حتماً استفاده کنند. چون استفاده از فراورده‌هاي طب ايراني که بدون عوارض باشد اصلاً قابل مقايسه با درمان‌هاي رايج نخواهد بود، مثلاً خوردن يک دمنوش ساده يا يک دارو يا فرآورده گياهي، هرگز از لحاظ سرعت و مقدار تأثير قابل مقايسه با درمان‌هاي رايج نيست، به‌ خصوص در تومورهايي که سرعت رشد زيادي دارند. در اين بيماران اگر به سرعت درمان‌هاي رايج آغاز نشود دچار متاستاز و انتشار سرطان به قسمت‌هاي ديگري از بدن مي‌شوند.
حيدري راد با تاکيد بر اين‌که بيماران حتماً درمان‌هاي رايج را داشته باشند و در کنار آن از درمان‌هاي سنتي به صورت مکمل و تلفيقي استفاده کنند؛ گفت: ما هميشه در کنار درمان‌هاي رايج براي بيمارانمان توصيه‌هايي داريم، درمان‌هاي ساده‌اي مي‌گذاريم تا عوارض داروهاي شيمي‌درماني، عوارض جراحي و عوارض راديوتراپي کاهش پيدا کند و تحمل اين دوران براي بيماران خيلي راحت‌تر باشد و در حقيقت کيفيت زندگي بهتري را بتوانيم در دوره درمان براي بيماران حفظ کنيم.
عضو هيأت علمي دانشگاه شهيد بهشتي در ادامه به بيماراني اشاره کرد که در حين درمان با مشاوره گرفتن از افراد ناآگاه اقدام به مصرف برخي دمنوش‌ها و داروهاي گياهي رايج مي‌کنند و ممکن است در روند درمان آنها اختلال ايجاد شود.
حيدري راد با بيان اينکه ممکن است اين تجويزهاي نابجا تداخل اثر با داروهاي ديگر بيمار داشته باشند و اثر داروهاي شيمي‌درماني‌ و هورمون درماني‌ بيمار را کم کند،گفت: يک توصيه کلي اين است که بيماران به کساني که در اين زمينه آگاهي و تخصص دارند مراجعه کنند؛ چرا که درمان سرطان بسيار حياتي است و داروهاي تجويز شده يک زمان طلايي دارد که نبايد از دست برود، همچنين افراد متخصص عوارض و تداخلات دارويي و غذايي را مي شناسند و مي‌توانند ميزان اين تداخلات را کم کنند.
وي ادامه داد: به نظر من اگر طب سنتي ايراني به صورت تخصصي در زمينه سرطان کار کند مي‌تواند بسيار عالي عمل کند و موثر باشد، به اين دليل که رژيم غذايي که براي بيماران لازم است را بر حسب شرايط جسمي و درماني‌ بيمار و شرايط مزاجي‌اش تنظيم مي‌کنيم. البته اگر کسي هم هر نظر و ايده‌اي دارد که فلان گياه دارويي يا داروي گياهي مي‌تواند مؤثر باشد، همه اين‌ها بايد با تحقيق و پژوهش ارائه شود.
اين پزشک و متخصص طب ايراني افزود: ما در حال انجام مطالعات حيواني متعددي بر روي اثرات ضد تومورال و ضد سرطاني و مؤثر بودن برخي داروهاي طب سنتي هستيم. در دنيا هم بر روي داروهاي گياهي کارهاي خوبي انجام شده و به اين سمت رفته‌اند تا از آن‌ها داروهاي مؤثري براي درمان‌ سرطان پيدا کنند که به طور کلي مي‌شود به تاکسان‌ها اشاره کرد.
حيدري راد متذکر شد: در زمينه کاهش عوارض شيمي‌درماني هم مطالعات متعددي داشته‌ايم و نتايج بسيار خوبي در کنترل عوارضي مثل گر گرفتگي، ضعف بيماران، سوزش ادرار، سوزش مقعد، دردهاي معده، ترش کردن آنها، تهوع، اختلالات خواب، خشکي دهان و ضعف اندام‌ بيماران به دست آورده‌ايم. همچنين در کاهش عوارض متعدد راديوتراپي و هورمون کار کرده‌ايم و در اين زمينه هم نتايج خوبي به دست آورده‌ايم، و به طور کلي توصيه‌هاي بسيار مفيدي براي بيماران داريم و مي‌توانيم کمک‌هاي موثري به بيماران داشته باشيم و براي بسياري از اين تحقيقات مستندات و شواهد علمي داريم، البته ما اول راه هستيم و همچنان مطالعاتمان را براي رسيدن به داروهاي جديد و نتايج بهتر و بيشتر ادامه مي‌دهيم.
انتهاي پيام/

 

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 2 + 5

  آخرین اخبار
برخورد صاعقه در جلفا جان مرد 50 ساله را گرفت
سد نهند تبريز سرريز شد
تقويت روابط عمومي يک ضرورت است/ رونمايي از نسخه جديد سايت نظام مهندسي استان
دوران تحصيل دانشجويان سابقه کار مي شود
بيانيه هيات رييسه شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي آذربايجان شرقي
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
فعاليت مدارس سه حوزه انتخابيه آذربايجان شرقي، فردا با 2 ساعت تاخير
  پربازدیدترین اخبار
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
تاسيس انجمن اسلامي دانشجوبان آرمانخواه تبريز
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
بيانيه هيات رييسه شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي آذربايجان شرقي
برخورد صاعقه در جلفا جان مرد 50 ساله را گرفت
تقويت روابط عمومي يک ضرورت است/ رونمايي از نسخه جديد سايت نظام مهندسي استان
دوران تحصيل دانشجويان سابقه کار مي شود
سد نهند تبريز سرريز شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.