1402/02/16 - 12 : 21
کد خبر: 35510
همه چيز درباره افسردگي
احرار: يک روانشناس با بيان اينکه افسردگي در تمام طبقات اجتماعي ديده مي‌شود، اظهار کرد: ميزان شيوع افسردگي در زنان دو برابر مردان بوده و متوسط سن شروع آن حدود چهل سالگي است، اگرچه آمارها حکايت از افزايش آمار بروز افسردگي در سنين پايين‌تر نيز دارد.

ليلا نوعي ايران بيان کرد: افسردگي اختلال رواني شايعي در سرتاسر دنياست و تخمين زده مي‌شود که حدود ??? ميليون نفر به آن مبتلا هستند، اين اختلال يکي از علت‌هاي اصلي مرگ و مير و ناتواني است، بطوريکه از جمله ?? بيماري محسوب مي‌شود که بار اصلي بيماري‌ها را تشکيل مي‌دهد.
وي ادامه داد: آمارهاي سازمان جهاني بهداشت نشان مي‌دهد که به طور کلي بيماري افسردگي رو به افزايش بوده و در ?? سال آينده بزرگترين بار سلامتي بر جامعه از نظر اقتصادي و اجتماعي خواهد بود.
وي خاطرنشان کرد: درمان‌هاي موثري براي افسردگي وجود دارد ولي آمارها نشان مي‌دهد که کمتر از نيمي از افرادي که به اين خدمات نياز دارند، خدمات مربوطه را دريافت مي‌کنند، فقدان منابع و کارشناسان آموزش ديده و انگ مربوط به بيماري رواني باعث مي‌شود برخي از افراد که دچار افسردگي هستند از خدمات درماني بهره‌مند نشوند.
نوعي،  با اشاره به اينکه عدم ارزيابي دقيق و تشخيص اين بيماري، عاملي ديگري است که موجب مي‌شود فرد از خدمات درماني بهره نبرد، گفت: اين در حالي است که تجارب جهاني نشان مي‌دهد افسردگي اختلالي است که مي‌تواند در نظام مراقبت‌هاي بهداشتي اوليه به شکل مؤثري تشخيص داده شده و تحت درمان قرار گيرد. 
وي با بيان اينکه افسردگي قدمتي به اندازه تاريخ بشر دارد، خاطرنشان کرد: شايد کمتر کسي بگويد که افسردگي را احساس نکرده باشد، گاهي اوقات به دنبال اتفاق ناراحت کننده‌ و گاهي نيز بدون هيچ دليل خاصي، ممکن است احساس غم و اندوه کنيم، دنيا را تيره و تار و خود را تنها و بي‌کس احساس کنيم، ولي در اغلب اوقات اين تجربه موقت و زودگذر بوده و بعد از مدت کوتاهي برطرف مي‌شود و به حالت طبيعي خود بر مي‌گرديم.
اين روانشناس ادامه داد: گاهي اوقات شدت اين افکار و احساسات زياد و علائم ديگري هم به آن اضافه شده و مدت زمان آن طولاني مي‌شود، در اين صورت با اختلال افسردگي سرو کار داريم که نياز به درمان تخصصي دارد.
وي اظهار کرد: افسردگي متفاوت از نوسان‌هاي خلقي معمول است که غالبا واکنش طبيعي افراد به مشکلات و استرس‌هاي زندگي بوده و معمولا موقت و زودگذر است، در چنين شرايطي فرد افسرده علائمي مانند غمگين بودن، از دست دادن علاقه و لذت، احساس گناه، کاهش عزت نفس و مشکل در خواب و خوراک را تجربه مي‌کند و عملکرد ضعيفي در خانه، محل کار و يا تحصيل دارد.
وي با اشاره به اينکه افسردگي شديد گاهي اوقات موجب خودکشي افراد مي‌شود، بيان کرد: افسردگي وقتي مزمن و يا شدت آن متوسط تا شديد باشد، يک مشکل جدي محسوب شده و در موارد شديد، مي‌تواند منجر به خودکشي شود که سالانه عامل مرگ و مير يک ميليون نفر در دنيا افسردگي است.
وي با بيان اينکه بسياري از بيماران، قبل از شروع افسردگي يک استرس شديد را تجربه مي‌کنند، گفت: اين استرس نقش آشکارساز افسردگي را بازي مي‌کند، مانند مرگ يک فرد نزديک، از دست دادن يک ارتباط مهم، از دست دادن شغل، شکست تحصيلي و ورشکستگي؛ عوامل روان شناختي نيز شامل افکار منفي و غير واقع بينانه در مورد خود، ديگران و آينده است که باعث بروز و تداوم افسردگي مي‌شود.
اين روانشناس با اشاره به علل ابتلاي افراد به افسردگي اظهار کرد: افسردگي مانند ساير بيماري‌هاي روان شناختي يک علت واحد ندارد و حاصل تعامل عوامل مختلف ژنتيکي، زيستي، اجتماعي و روان شناختي است، به عنوان مثال تحقيقات نشان داده که احتمال بروز افسردگي در کساني که خانواده و اقوامشان سابقه‌ي افسردگي دارند بيشتر است و اين نشان مي‌دهد که احتمال عوامل ژنتيک در بروز اين اختلالات موثرتر از بقيه‌ي عوامل است.
وي ادامه داد: در افسردگي سطح برخي از مواد شيميايي در مغز که به آنها انتقال دهنده‌هاي عصبي مي‌گويند و کارشان انتقال پيام بين سلول‌هاي مختلف مغز است، کاهش مي‌يابد، مهمترين انتقال دهنده‌هاي عصبي که در بروز افسردگي نقش دارد، سروتونين و نوراپي نفرين است.
نوعي، عوامل ژنتيک، بيولوژيک، عوامل اجتماعي و روان شناختي را از ديگر عوامل موثر در بروز افسردگي برشمرد.
وي در خصوص افسردگي‌هاي فصلي متذکر شد: افسردگي فصلي يا اختلال عاطفي (Seasonal affective disorder) که به اختصار (SAD) ناميده مي‌شود با تغيير فصول خود را نشان مي‌دهد. افسردگي فصلي هر سال تقريباً در يک زمان مشخص شروع و پايان مي‌يابد. علائم آن کمبود انرژي، خستگي و بدخلقي است که افراد از پاييز در خود اين علائم را احساس مي‌کنند و تا ماه‌هاي زمستان ادامه مي‌يابد، اين نوع از افسردگي کمتر باعث بروز افسردگي در بهار يا اوايل تابستان مي‌شود.
اين روانشناس با اشاره به راهکارهاي مقابله با افسردگي فصلي گفت: نور درماني(فتوتراپي)، تجويز داروها و روان درماني از جمله راهکارهايي است که در بهبود اين نوع افسردگي کمک شاياني مي‌کند.
وي افزود: در بعضي مواقع لازم است فرد محل زندگي خود را عوض کند و يا قبل از شروع علائم در زمستان يا تابستان شروع به مصرف داروهاي حاوي سروتونين يا ملاتونين کند که معمولا اين داروها توسط روانپزشک تجويز مي‌شوند. 
وي به عوارض افسردگي بر زندگي فردي و اجتماعي افراد اشاره کرد و ادامه داد: کساني که افسرده‌اند در طول شب نمي‌خوابند به همين دليل در طول روز خواب‌آلوده و خسته‌ هستند در واقع افسردگي مشکلات خواب را براي آنها به‌ وجود مي‌آورد و باعث مي‌شود در کارکرد مغز تاثير منفي بگذارد.
نوعي، يادآور شد: فرد افسرده عموما تمرکز ندارد و بيشتر مسائل را به زودي فراموش مي‌کند، آنها از چيزهاي لذتبخش لذت نمي‌برند و مدام از زندگي شکايت مي‌کنند و نگاه مثبت و اميدوارانه خود را به زندگي از دست داده‌اند.
وي افزود: افسردگي عامل بازدارنده است و باعث مي‌شود افراد به‌سختي خود را به محل کار، مدرسه يا دانشگاه برسانند، در واقع انرژي و انگيزه فعاليت را از فرد مي‌گيرد و باعث قطع روابط يا مختل‌کردن ارتباطات دوستي مي‌شود. 
وي با بيان اينکه کساني که دچار افسردگي هستند براي داشتن زندگي سالم، بايد هر چه زودتر درمان شود اظهار کرد: افسردگي از جمله اختلالاتي است که براي آن درمان‌هاي موثري وجود دارد و معمولا هر چه زودتر درمان شروع شود اثربخشي آن هم بيشتر خواهد بود. 
نوعي تصريح کرد: به طور کلي درمان‌هاي افسردگي به دو طبقه‌ي دارو درماني و درمان‌هاي روان شناختي تقسيم شده، که بررسي‌ها نشان مي‌دهد ترکيب اين دو نوع درمان به‌ويژه براي افسردگي‌هاي متوسط و شديد، بهترين نتيجه را به همراه دارد.
وي با بيان اينکه اخيرا در بين دانشجويان افسردگي شايع‌تر شده خاطر نشان کرد: دانشجويان به دليل تغيير محل زندگي، جدايي از خانواده، تنش‌هاي تحصيلي و.. از گروه‌هاي در معرض خطر اين اختلال محسوب مي‌شوند، با توجه به نتايج پژوهش حاضر که بيانگر فراواني افسردگي در بين دانشجويان است، بايد تدابيري اتخاذ گردد تا استرس‌هاي فردي و محيطي دانشجويان کاهش يابد، کشف و پيگيري موارد بيماري به ويژه در نسل جوان به منظور پيشگيري از عوارض ناتوان کننده‌ي بيماري امر مهم تلقي مي‌شود.
اين روانشناس در خصوص اقدامات پيشگيري از افسردگي اذعان کرد: خواب کافي، ورزش منظم، داشتن اعتماد به نفس، ايجاد روابط قوي، کاهش استرس، تغذيه سالم و ... از جمله اقداماتي است که از ابتلا به افسردگي جلوگيري مي‌کند.

کلیدواژه ها:
احساس خود را نسب به این خبر در قالب یکی از شکلک ها بیان کنید:
Happy sad wonder fear Hate angri
ارسال نظر
نام:
پست الکترونیک:
نظر :
سوال امنیتی :
? 7 + 3

  آخرین اخبار
برخورد صاعقه در جلفا جان مرد 50 ساله را گرفت
سد نهند تبريز سرريز شد
تقويت روابط عمومي يک ضرورت است/ رونمايي از نسخه جديد سايت نظام مهندسي استان
دوران تحصيل دانشجويان سابقه کار مي شود
بيانيه هيات رييسه شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي آذربايجان شرقي
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
فعاليت مدارس سه حوزه انتخابيه آذربايجان شرقي، فردا با 2 ساعت تاخير
  پربازدیدترین اخبار
مناطق 6 و 7 تبريز به بافت ارزشمند شهر تبديل مي‌شود
نتايج قطعي انتخابات در حوزه تبريز، آذرشهر و اسکو مشخص شد
تاسيس انجمن اسلامي دانشجوبان آرمانخواه تبريز
جشنواره 26 آذربايجان شرقي الگويي براي سال هاي آتي خواهد بود
حمل زباله بر روي اتومبيل باز هم حادثه آفريد/ شهروندان از باکس‌هاي زباله استفاده کنند
بيانيه هيات رييسه شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي آذربايجان شرقي
برخورد صاعقه در جلفا جان مرد 50 ساله را گرفت
تقويت روابط عمومي يک ضرورت است/ رونمايي از نسخه جديد سايت نظام مهندسي استان
دوران تحصيل دانشجويان سابقه کار مي شود
سد نهند تبريز سرريز شد
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب گاه محفوظ است.